Λάτρης της μικροναυπηγικής, προερχόμενος άλλωστε από μία οικογένεια των Βορείων Σποράδων με μακρά παράδοση στον χώρο της σχεδίασης και κατασκευής πλοίων, ο Αθανάσιος Σταματάς από τη Σκιάθο, εδώ και έξι μήνες δουλεύει πάνω στο νέο του project: Την κατασκευή ενός Liberty. Πρόκειται για μοντέλο υπό κλίμακα, που θα εκτεθεί στο Ναυτικό Μουσείο του νησιού και θα αναδείξει τη σχέση των συγκεκριμένων πλοίων με Σκιαθίτες καραβοκύρηδες μετά τη λήξη της Κατοχής από τους Γερμανούς.

Το εκτεταμένο ναυπηγικό πρόγραμμα των Αμερικανών κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, οι οποίοι κατασκεύασαν χιλιάδες πλοία τύπου Liberty, αποδείχθηκε καθοριστικό για την εξέλιξη της ελληνικής εμπορικής ναυτιλίας στα πρώτα χρόνια μετά την Απελευθέρωση. Ο αριθμός των Liberty που παραχωρήθηκαν στη χώρα μας ήταν μεγάλος και ανάμεσα σε όσους ωφελήθηκαν εκείνη την εποχή, ήταν και Σκιαθίτες.

Πολλές δεκαετίες αργότερα, χάρη στην πρωτοβουλία του Ναυτικού Μουσείου Σκιάθου, στις προθήκες του θα υπάρξει ένα μοντέλο Liberty από τα χέρια ενός έμπειρου μοντελιστή, ο οποίος ασχολείται με τη μικροναυπηγική από νεαρή ηλικία. «Μεταπολεμικά απέκτησαν Liberty και Σκιαθίτες εφοπλιστές. Αυτό που κατασκευάζω τώρα και προορίζεται για το Ναυτικό Μουσείο, θα φέρει το όνομα ενός ντόπιου πλοιοκτήτη. Ξεκίνησα τα περασμένα Χριστούγεννα και καλώς εχόντων των πραγμάτων, σε έξι μήνες από τώρα θα έχει τελειώσει. Αυτή την περίοδο δουλεύω τον εξοπλισμό του πλοίου», είπε.

Ο πρώην τραπεζικός υπάλληλος, στο παρελθόν εργάστηκε, τόσο στη γενέτειρά του, όσο και σε Βόλο, Σκόπελο και Σίφνο, λόγω των μεταθέσεών του στα αντίστοιχα υποκαταστήματα, με τη μόνιμη επιστροφή του στο νησί που μεγάλωσε, καταπιάστηκε και πάλι με τη μικροναυπηγική.
«Η οικογένειά μου ασχολήθηκε με τη ναυπηγική από πολύ παλιά. Το ναυπηγείο του παππού μου δεν το πρόλαβα σε λειτουργία, αλλά οι αδελφοί του ήταν εκείνοι που μου έδειξαν τα σχέδια που είχαν. Όταν ήμουν παιδί, δούλευα ως μαθητευόμενος κάθε καλοκαίρι στον ταρσανά του Τζουβελέκη, τον τελευταίο που είχε απομείνει στη Σκιάθο», τόνισε ο 51χρονος μοντελιστής, ο οποίος πέρα από τα παραδοσιακά σκαριά, κατασκευάζει και νεότερα πλοία, με διαστάσεις μέχρι και ένα μέτρο.

«Έχω φτιάξει από σκιαθίτικα τρεχαντήρια και καραβόσκαρα, ειδικά τα δεύτερα ήταν τα πιο ωραία σκάφη που ναυπηγούνταν στο νησί, μέχρι πλοία της αρχαίας Ελλάδας και βυζαντινά. Το βυζαντινό προέκυψε αντιγράφοντας το σχέδιο από ένα ψηφιδωτό. Όπως επίσης έχω κατασκευάσει το θωρηκτό Αβέρωφ, αλλά και σύγχρονα υποβρύχια και πυραυλάκατους του Πολεμικού Ναυτικού.

Βγάζω πρώτα το σχέδιο και μετά όλα τα εξαρτήματα γίνονται από μένα, κυρίως από λεύκα, αν και κάθε κατασκευή ποικίλλει. Σίγουρα πάντως προσέχω κάθε λεπτομέρεια», σημείωσε χαρακτηριστικά.