Πέρσι η Βουλή των εφήβων δεν συνεδρίασε, οπότε μετά από ένα διάστημα δύο ετών έδωσε τη δυνατότητα στους μαθητές να εκφραστούν για ένα πολύ επίκαιρο θέμα, όπως ήταν αυτό του περιβάλλοντος και σε συνδυασμό με τον πολιτισμό. Οι έφηβοι συζήτησαν με τα μέλη της Επιστημονικής Επιτροπής του προγράμματος, με ειδικούς επιστήμονες και με εκπροσώπους του Κοινοβουλίου στο πλαίσιο της κεντρικής θεματικής του εφετινού προγράμματος, «Το Περιβάλλον μου, ο Τόπος μου, ο Κόσμος μου».

Αφετηρία για την ενίσχυση της ιδιότητας του πολίτη
Η Φένια Παπαδούλη, μαθήτρια της Γ’ τάξης του 1ου Γενικού Λυκείου Βόλου το σχολικό έτος 2020-2021, και πλέον φοιτήτρια, καταθέτοντας την εμπειρία της ως έφηβος βουλευτής γράφει: «Η έρευνα και η προετοιμασία για το τριήμερο των εργασιών προσέφερε άφθονη «τροφή» για σκέψη σε όλους τους συμμετέχοντες, κάτω από τη σκιά της πανδημίας η οποία εμπόδισε μερικές από τις προγραμματισμένες επισκέψεις, όπως αυτές στην Κιβωτό του Κόσμου και στο Μουσείο της πόλης του Βόλου. Η θεματική της δικής μας ομάδας αναφέρονταν στο περιβάλλον και τον πολιτισμό και έτσι ξεκινήσαμε τις πολιτισμικές διαδρομές στη πόλη μας. Η προσέγγιση των όψεων του πολιτισμού μέσα σε κάθε μουσείο και κάθε ιστορικό σημείο, γειτονιά ήταν μια διαδικασία μέσα από την οποία είχαμε τη δυνατότητα να γνωρίσουμε καλύτερα τον τόπο μας. Μέσα από τις πολιτισμικές μας διαδρομές – όσες μας επέτρεψαν οι συνθήκες της πανδημίας – ικανοποιήσαμε την περιέργειά μας για το παρελθόν, είδαμε την ιστορική συνέχεια του τόπου μας, αλλά ανακαλύψαμε και προβλήματα της πόλης μας. Η συμμετοχή μας στο θεσμό της βουλής των εφήβων αποτέλεσε μία αφετηρία για την ενίσχυση της ιδιότητας του πολίτη και την κατανόηση της σημασίας της δράσης μας ως ενεργοί πολίτες.
Έχοντας την τιμή να εκπροσωπήσω την ομάδα του σχολείου μου και τον Νομό Μαγνησίας – στη φετινή σύνοδο, μπορώ με απόλυτη σιγουριά να ενθαρρύνω κάθε μαθητή να επιδιώξει τη συμμετοχή του. Και αυτό διότι ακόμα και χωρίς την πολυτέλεια της διά ζώσης αλληλεπίδρασης, η διοργάνωση παρείχε το απαραίτητο πλαίσιο για την ανάπτυξη υγιούς διαλόγου μεταξύ εκπροσώπων του μαθητικού πληθυσμού, τους εφήβους, που συχνά θεωρείται πως «γυρνούν την πλάτη τους» στα προβλήματα. Με την ανάληψη του συμβολικού τίτλου του βουλευτή, μας δόθηκε το βήμα να κάνουμε τη φωνή της γενιάς μας να ακουστεί. Αλλά αυτό είναι μόνο η αρχή. Μέσα από τη διαδικτυακή μας επικοινωνία είχα τη δυνατότητα να θαυμάσω το ποιόν των υπόλοιπων βουλευτών, που συμπλήρωναν τη δική μας διαδικτυακή Βουλή όπως και τις δράσεις τους και να γνωρίσω τα μέρη τους μέσα από τα δικά τους μάτια. Η συναναστροφή με άτομα με όραμα και όρεξη ήταν αναζωογονητική. Άλλωστε, όπως λέει και το ρητό: «Εάν θεωρείς ότι είσαι ο εξυπνότερος σε ένα δωμάτιο, τότε πρέπει να αλλάξεις δωμάτιο».
Εάν ξεχώριζα ένα συγκεκριμένο κομμάτι των συναντήσεων, αυτό θα ήταν η γνωριμία μας, ως βουλευτές της ομάδας «Περιβάλλον και πολιτισμός», με τον κύριο Σταύρο Μπένο, ο οποίος έχει διατελέσει κατά καιρούς τόσο υπουργός, όσο και υφυπουργός Πολιτισμού και του οποίου η δράση σήμερα εντοπίζεται στο Σωματείο – Διάζωμα, που κύριο στόχο έχει την προστασία και την ανάδειξη αρχαίων θεάτρων».

Τι σημαίνει πολιτική
Και κατέληξε λέγοντας πως «κλείνοντας, θα ήθελα να εκμεταλλευτώ τις τελευταίες λίγες γραμμές για να τονίσω και να διαδώσω κάτι που μου κατέστη σαφές κατά τη διάρκεια της συμμετοχής μου στο πρόγραμμα, αλλά που συχνά ξεχνιέται. Πολιτική δεν σημαίνει έδρανα και καλά προμελετημένες ομιλίες. Πολιτική δεν συνεπάγεται κουστούμια και ταγέρ, κόμματα και διεκδίκηση εξουσίας. Πολιτική σημαίνει οργάνωση, παραγωγή ιδεών και πράξεις που βελτιώνουν με οποιονδήποτε τρόπο το κοινωνικό σύνολο. Επομένως κάθε πολίτης, θεωρώ, οφείλει να έχει σχέση με την πολιτική δράση αν θέλουμε έναν καλύτερο κόσμο».
Το συντονισμό της ομάδας στο 1ο ΓΕΛ Βόλου για τη Βουλή των Εφήβων είχε η καθηγήτρια κ. Μίνα Μαλλιαρού.

Μια εμπειρία ζωής
Από την πλευρά του ο μαθητής της Γ’ Τάξης του 3ου ΓΕΛ Βόλου Μάριος-Αργύρης Βλασταρίδης τόνισε πως «ως κοινωνικά όντα, οφείλουμε να γεμίζουμε τη ζωή που βρίσκεται μπροστά μας με εμπειρίες και γνώσεις που θα διαμορφώσουν καθοριστικά την προσωπικότητά μας. Η συμμετοχή στο πρόγραμμα της Βουλής των Εφήβων ήταν προσωπικά, μια από τις σημαντικότερες στιγμές της έως τώρα πορείας μου. Η 10μελής ομάδα του προγράμματος, του 3ου Γενικού Λυκείου Βόλου, υπό την καθοδήγηση της υπεύθυνης καθηγήτριας, κ. Κούκου, εργάστηκε ομαδικά και μεθοδευμένα, έτσι ώστε να καλύψει όλο το φάσμα της θεματικής της φετινής συνόδου. Ως εκπρόσωπος της ομάδας, κλήθηκα να μεταφέρω τις απόψεις και τους προβληματισμούς πάνω στο ζήτημα «περιβάλλον και πολιτισμός». Μέσα από αυτό το σύντομο διαδικτυακό ταξίδι κατόρθωσα να αποκομίσω τη γνώση στα επίκαιρα ζητήματα που ταλανίζουν την κοινωνία. Άλλωστε, η γνώση και ο διάλογος αποτελούν το κλειδί για την κοινωνική εξέλιξη. Μέσα από τις ερωτήσεις που έθεσε τόσο το σύνολο των εφήβων βουλευτών, όσο και εγώ προσωπικά, σε μια πλειάδα ειδικών επιστημόνων, καθώς και στον πρόεδρο της Βουλής, Κωνσταντίνο Τασούλα δόθηκε η ευκαιρία στους εφήβους να αποκτήσουν τη δική τους φωνή και άποψη. Εξάλλου, η Βουλή των Εφήβων είναι το μόνο βήμα της φωνής των μαθητών στο κοινοβούλιο. Δυστυχώς, λίγο καιρό μετά τη συμμετοχή μου αυτή, ξέσπασαν οι καταστροφικές πυρκαγιές, οι οποίες δεν έλειπαν από το τραπέζι των θεμάτων που είχαμε θέσει. Η ερώτηση που κλήθηκα να θέσω στον πρόεδρο της Βουλής για το πώς εκτιμά ότι η τεχνολογία μπορεί να συμβάλλει στην προστασία και στη ανάδειξη του φυσικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος, ήταν απόρροια και του ζητήματος αυτού. Ήταν πραγματικά μια εμπειρία ζωής, η οποία θα παραμείνει στο μυαλό μου, τόσο από τις αναμνήσεις, όσο και από τις φιλίες που δημιουργήθηκαν».