SKIATHOS Ο καιρός σήμερα

Στο Ομάν ο Άκης Τσαρούχης για το Παγκόσμιο πρωτάθλημα ιστιοπλοΐας ΑμΕΑ

2022-11-21 08:19:03
Στο σουλτανάτο του Ομάν βρίσκεται από το Σάββατο 19 Νοεμβρίου, ο Άκης Τσαρούχης ενόψει της έναρξης του Παγκόσμιου πρωταθλήματος ιστιοπλοΐας ΑμΕΑ. Ο Σκιαθίτης ομοσπονδιακός προπονητής και υπεύθυνος του προγράμματος ανάπτυξης της Ελληνικής Ομοσπονδίας Ιστιοπλοΐας, συνοδεύει στην αραβική χώρα τους Παραολυμπιονίκες Βασίλη Χριστοφόρου και Θοδωρή Αλεξά, αθλητές του Ναυτικού Ομίλου Ελλάδος. Συνολικά 37 πληρώματα από 18 χώρες θα λάβουν μέρος στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα «RS Venture Connect 2022», προκειμένου να δοκιμάσουν εν πλω τα ομώνυμα σκάφη, που είναι σχεδιασμένα για αθλητές με αναπηρίες. Εκτός από την Ελλάδα θα δώσουν το «παρών» ιστιοπλόοι από τη Μεγάλη Βρετανία, τη Γαλλία, την Ισπανία, την Ολλανδία, την Αυστραλία, τη Γερμανία, την Τουρκία, τις Φιλιππίνες, την Τσεχία, την Εσθονία, τη Σουηδία, τη Νορβηγία, την Πορτογαλία, την Πολωνία, την Ιταλία, την Ελβετία, τον Καναδά και το Ομάν. Η ελληνική αποστολή κατέλυσε στην πόλη Mussanah, που βρίσκεται στο βόρειο Ομάν και απέχει μία ώρα οδικώς από την πρωτεύουσα Muscat. O κ. Άκης Τσαρούχης μίλησε στο SkiathosLife.gr λίγο πριν την αναχώρησή του για το Ομάν και αναφέρθηκε εκτενώς στους αγώνες που θα γίνουν εκεί τις προσεχείς ημέρες, κάνοντας λόγο για ένα ιδιαίτερα καινοτόμο και ειδικά σχεδιασμένο race format, το οποίο μπορεί να επιφέρει πολλές αλλαγές στο άθλημα της ιστιοπλοΐας για άτομα με αναπηρίες. [caption id="attachment_167977" align="alignnone" width="1200"] Στο Παγκόσμιο πρωτάθλημα ιστιοπλοΐας ΑμΕΑ, που φιλοξενείται στην αραβική χώρα, θα δοκιμαστεί ένας νέος τύπος σκαφών[/caption] Η συγκεκριμένη διοργάνωση στο Ομάν ενδιαφέρει άμεσα την Παγκόσμια Ομοσπονδία Ιστιοπλοΐας (World Sailing), καθώς τα σκάφη τύπου RS Venture Connect είναι σχεδιασμένα κατά τέτοιον τρόπο, που προσαρμόζονται σε κάθε τύπο αναπηρίας του πληρώματος. Στην ουσία αλλάζει όλη τη φιλοσοφία του αθλήματος, αφού μέχρι τώρα κάθε σκάφος έχει συγκεκριμένες τροποποιήσεις, που εξυπηρετούν τον χρήστη του. Αντίθετα, τα RS Venture Connect έχουν διαμορφωθεί έτσι, που καθίστανται πιο αποδοτικά από πλευράς χρόνου και κόστους, με το σύστημα που φέρουν να καλύπτει ένα πλήρες φάσμα αναγκών για τους ιστιοπλόους και ταιριάζει σχεδόν σε όλες τις αναπηρίες. Το σημαντικότερο, όμως, είναι ότι η Παγκόσμια Ομοσπονδία μέσω του event που βρίσκεται σε εξέλιξη στο Ομάν και είναι μάλιστα ενταγμένο στο World Sailing Para Sailing Development Program, θα επιχειρήσει να κάνει ένα ακόμη βήμα για την αποκατάσταση της ιστιοπλοΐας ΑμΕΑ στους Παραολυμπιακούς Αγώνες. Το άθλημα δεν συμπεριλαμβάνεται πλέον στο καλεντάρι της Διεθνούς Παραολυμπιακής Επιτροπής. Τελευταία φορά διεξήχθησαν αγωνίσματα ιστιοπλοΐας ΑμΕΑ στο Ρίο ντε Τζανέιρο πριν από μία εξαετία. Στο Τόκιο ήταν εκτός προγράμματος, κάτι που θα ισχύσει και για τους επερχόμενους Παραολυμπιακούς Αγώνες στο Παρίσι (2024), ενώ καταβάλλεται προσπάθεια να επιστρέψει στο πρόγραμμα που θα καταρτιστεί στο Λος Άντζελες το 2028. [caption id="attachment_167981" align="alignnone" width="1687"] Το logo της διοργάνωσης, στην οποία θα δώσει το «παρών» και ένας Σκιαθίτης[/caption] Πώς προέκυψε η συμμετοχή στο Ομάν «Από το καλοκαίρι το πάλευα για το Ομάν, καθώς πίστευα ότι δεν έπρεπε να χάσουμε με τίποτα τους συγκεκριμένους αγώνες. Αρχικά, γιατί θα έχουμε να κάνουμε με ένα ολοκαίνουριο σκάφος, που είναι σχεδιασμένο ειδικά για ανάπηρους και θέλουμε να είμαστε από τους πρώτους που θα το δοκιμάσουμε με ό,τι σημαίνει αυτό. Επίσης, θέλουμε να δοκιμάσουμε τον τρόπο διεξαγωγής των αγώνων, που είναι καινοτόμος. Στην ιστιοπλοΐα για ανάπηρους υπάρχει ένα βασικό πρόβλημα, που οδήγησε και το άθλημα εκτός Παραολυμπιακών Αγώνων. Είναι ακριβό σπορ και πέρα από την κτήση και συντήρηση του σκάφους που είναι κοστοβόρα, προκύπτει το εξής: Πας π.χ. στην Αυστραλία για αγώνες. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να στείλεις κοντέινερ με το σκάφος, κάτι που προϋποθέτει επιπλέον έξοδα. Σ’ αυτή τη φάση, γίνεται μία τιτάνια προσπάθεια από την Παγκόσμια Ομοσπονδία Ιστιοπλοΐας να επανέλθει το άθλημα στους Παραολυμπιακούς Αγώνες, άρα χρειάζονται οικονομικότερα σκάφη απ’ όλες τις απόψεις. Έχει εισαχθεί μία άλλη κατηγορία σκαφών, τα «Hansa» που είναι πιο φτηνά και απευθύνονται σε αθλητές με αναπηρία, και το δεύτερο είναι τα «Venture Connect» που κατασκευάζει η εταιρεία RS, που θα τα χαρακτήριζα και πιο… τηλεοπτικά, καθώς διαθέτουν τρία πανιά και προσφέρουν καλύτερα πλάνα στον φακό. Έτσι, τους τελευταίους μήνες απευθύνθηκα σε αρκετούς χορηγούς, συγκεντρώσαμε τα χρήματα που απαιτούνταν, έστω την τελευταία στιγμή και το ταξίδι έγινε πραγματικότητα», είπε ο κ. Τσαρούχης στο SkiathosLife.gr. [caption id="attachment_167980" align="alignnone" width="1440"]Στο Ομάν βρίσκεται ο ομοσπονδιακός προπονητής ιστιοπλοΐας, Άκης Τσαρούχης Στο Ομάν βρίσκεται ο ομοσπονδιακός προπονητής ιστιοπλοΐας, Άκης Τσαρούχης[/caption] Οι τρεις Έλληνες, οι οποίοι ταξίδεψαν 3.000 και πλέον χιλιόμετρα μακριά από την πατρίδα τους, θα παραμείνουν στο Ομάν μέχρι την προσεχή Κυριακή 27 Νοεμβρίου. Η επιστροφή τους στην Αθήνα προγραμματίστηκε για τα ξημερώματα της Δευτέρας 28/11. Όσον αφορά στο πρόγραμμα της διοργάνωσης, αρχικά θα διεξαχθεί ένα προπονητικό camp, προκειμένου να γίνει γνωριμία με τα σκάφη. Την Τρίτη έχει προγραμματιστεί μία δοκιμαστική κούρσα, από Τετάρτη μέχρι Σάββατο θα διεξαχθούν τα προκριματικά και την τελευταία ημέρα της διοργάνωσης θα γίνουν οι τελικοί, που θα προκριθούν τα έξι πληρώματα με τη μεγαλύτερη βαθμολογία. Τα χαρακτηριστικά των νέων σκαφών «Η λογική της World Sailing είναι να δημιουργήσει τις συνθήκες εκείνες, που συναντούμε σε άλλα αθλήματα. Πώς για παράδειγμα, ο τενίστας πέρα από τις ρακέτες που κουβαλάει, μπαίνει στο αεροπλάνο και πηγαίνει στον προορισμό του; Κάτι αντίστοιχο πάει να γίνει εδώ. Έτσι, οι διοργανωτές του Παγκόσμιου πρωταθλήματος στο Ομάν προμηθεύτηκαν έναν συγκεκριμένο αριθμό σκαφών τύπου «Venture Connect», τα οποία μισθώθηκαν από τις ομάδες. Μόνο οι πολύ πλούσιες Ομοσπονδίες έχουν καταφέρει να προμηθευτούν αυτό το σκάφος, π.χ. οι Άγγλοι, οι οποίοι έχουν εντελώς διαφορετικά μπάτζετ. Για όλους μας θα είναι μια δυνατή εμπειρία, καθώς οι περισσότεροι στο Ομάν - μεταξύ των οποίων και εμείς - θα αντικρίσουμε τον συγκεκριμένο τύπο σκάφους για πρώτη φορά», επισήμανε στη συνέχεια ο Σκιαθίτης προπονητής. «Παραδοσιακά στην ιστιοπλοΐα ΑμΕΑ, ανάλογα με την αναπηρία του αθλητή, στις αρμοδιότητες του εκάστοτε προπονητή είναι να κάνει ορισμένες… πατέντες στο σκάφος και να το προσαρμόζει έτσι που να καθίσταται λειτουργικό για τον χρήστη του. Αντιθέτως, τα «Venture Connect», τα οποία είναι διθέσια, έχουν κατασκευαστεί με τέτοιον τρόπο, που δεν χρειάζονται εξατομικευμένες παρεμβάσεις. Ο λόγος; Στο Ομάν οι αγώνες θα γίνονται με rotation. Δηλαδή, σε κάθε διαδρομή οι αθλητές μου θα παίρνουν και διαφορετικό σκάφος», συμπλήρωσε. Το προφίλ των αθλητών της ελληνικής αποστολής Ο Άκης Τσαρούχης ταξίδεψε αεροπορικώς στο Ομάν μαζί με τους Βασίλη Χριστοφόρου (τετραπληγία) και Θοδωρή Αλεξά (ακρωτηριασμός κάτω άκρου), οι οποίοι ανήκουν στη δύναμη του Ναυτικού Ομίλου Ελλάδας. Αμφότεροι οι ιστιοπλόοι είναι παραολυμπιονίκες και διαθέτουν μεγάλη εμπειρία από διεθνείς διοργανώσεις. Ο Χριστοφόρου είναι 47 ετών και έχει συμμετάσχει σε τέσσερις Παραολυμπιάδες, τρέχοντας με σκάφη τύπου Sonar (πρόκειται για τριθέσιο σκάφος με σταθερή καρίνα). Στο Πεκίνο (2008) και στο Ρίο ντε Τζανέιρο (2016) ήταν έβδομος στην κατηγορία 1, ενώ στην Αθήνα (2004) και στο Λονδίνο (2012) τερμάτισε όγδοος. [caption id="attachment_167978" align="alignnone" width="640"] Ο Βασίλης Χριστοφόρου[/caption] Ο Αλεξάς πιο παλιά ανήκε στο δυναμικό του Ολυμπιακού Πειραιώς, απ’ όπου μεταπήδησε στον ΝΟΕ. Τρέφει μεγάλη αγάπη για τη θάλασσα, ενώ πέρα από την ιστιοπλοΐα κάνει σερφ και καγιάκ. Ως μέλος πληρώματος Sonar, πήρε το βάπτισμα του πυρός σε Παραολυμπιακούς Αγώνες το 2008, τερματίζοντας στην 7η θέση, επιτυχία που επανέλαβε και στο Ρίο. Στο Λονδίνο το 2012 ήταν 8ος, ενώ στο Παγκόσμιο πρωτάθλημα της Αθήνας το 2009, πάλι με σκάφος τύπου Sonar, κατέκτησε το χάλκινο μετάλλιο. «Οι διακρίσεις των συγκεκριμένων αθλητών έχουν καταγραφεί στα Sonar. Με τον Βασίλη ξεκινήσαμε μαζί με ένα μονοθέσιο 2.4 το 2001, τη χρονιά δηλαδή που ξεκίνησε στην Ελλάδα η ιστιοπλοΐα ΑμΕΑ. Από τότε συμπορευόμαστε με τα παιδιά, πλην των Παραολυμπιακών Αγώνων στο Πεκίνο το 2008. Το 2004 στην Αθήνα ήμουν επικεφαλής προπονητής στην κατηγορία τους. Ο Βασίλης Χριστοφόρου στα νιάτα του ήταν ιστιοπλόος και προπονητής, μέχρι που κατέληξε τετραπληγικός εξαιτίας ενός ιατρικού λάθους κατά τη διάρκεια επέμβασης έπειτα από πτώση σε πισίνα. Είναι μάλιστα ένας από τους αθλητές με βαρύτερη αναπηρία, μεταξύ των συμμετεχόντων στο Παγκόσμιο πρωτάθλημα του Ομάν. Όσον αφορά στον Θοδωρή Αλεξά, το 2005 είχε τροχαίο ατύχημα με δίκυκλο, με αποτέλεσμα τον ακρωτηριασμό του δεξιού ποδιού του, στο ύψος του μηρού. Τρέχει για λογαριασμό του Ναυτικού Ομίλου Ελλάδας πολλά χρόνια τώρα», ανέφερε ο έμπειρος προπονητής. [caption id="attachment_167979" align="alignnone" width="640"] Ο Θοδωρής Αλεξάς[/caption] Ποιες είναι οι προσδοκίες της ελληνικής αποστολής; «To να πει κάποιος ότι στο Ομάν θα αρκεστούμε στη συμμετοχή μας, δεν ξέρω κατά πόσο είναι δόκιμο. Θα κυνηγήσουμε ό,τι καλύτερο. Θυμάμαι, π.χ. το Παγκόσμιο πρωτάθλημα στο Χάλιφαξ του Καναδά, όπου είχαμε πάει με τα Sonar. Προερχόμασταν από αποχή ετών, γιατί υπήρχαν οικονομικές δυσκολίες και για 2-3 χρόνια δεν μπαίναμε σε σκάφος. Παρόλα αυτά τα παιδιά είχαν τερματίσει στην 4η θέση, υποσκελίζοντας πληρώματα που ήταν σαφώς καλύτερα προπονημένα». Σε εξέλιξη το πρόγραμμα της «Blu Mediterraneo» Κλείνοντας, ο κ. Άκης Τσαρούχης αναφέρθηκε στο πρόγραμμα της «Blu Mediterraneo», για την ανάπτυξη της ιστιοπλοϊας ΑμεΑ σε όλη τη χώρα παρέχοντας υλικά και τεχνική στήριξη. Η Ελληνική Ιστιοπλοϊκή Ομοσπονδία έχει τοποθετήσει υπεύθυνο τον Σκιαθίτη προπονητή: «Έχω την επίβλεψη του αναπτυξιακού προγράμματος για αθλητές με αναπηρία σε κάθε γωνιά της χώρας. Το project «τρέχει» εδώ και ενάμισι χρόνο περίπου, ενώ εμπλέκεται και ένα ιταλικό ίδρυμα, με την επωνυμία «Fondazione Terzo Pilastro» και έδρα τη Ρώμη. Στο Athens International Sailing Week, που πραγματοποιήθηκε πριν από λίγες ημέρες, είχαμε πολύ καλά δείγματα. Υπάρχει συνεργασία της Ομοσπονδίας με δέκα ομίλους απ’ όλη την χώρα και μιλάμε για πενήντα περίπου αθλητές».