SKIATHOS Ο καιρός σήμερα

98 χρόνια πριν τέτοιες ημέρες το πιο σοβαρό ναυτικό ατύχημα στον ύφαλο "Λευτέρη" της Σκιάθου

2019-01-05 17:59:05
Η νέα χρονιά αρχίζει με ένα σοβαρό ναυτικό ατύχημα, πλοίου της ακτοπλοΐας, στις 2 Ιανουαρίου 1921. Πρόκειται για το α/π Ανατολή της Ανατολικής Ατμοπλοΐας που προσάραξε σε βραχώδη ακτή της Σκιάθου, όταν βρέθηκε σε πυκνή ομίχλη κατά το δρομολόγιό του από Θεσσαλονίκη προς Βόλο. Στο πρώτο, σύντομο δημοσίευμα, που μας παρέχονται οι πρώτες, ασαφείς ακόμη, πληροφορίες, αναφέρεται πως το σκάφος προσάραξε στον ύφαλο Λευτέρη, στο μέσον του διαύλου Μαγνησίας – Σκιάθου, όπου είχαν συμβεί (όπως και κατοπινά) σημαντικά ναυάγια. Όμως από τον Απρίλιο του 1920 είχε τοποθετηθεί και λειτουργούσε φάρος, έπειτα από μια πρωτόγνωρη και τιτάνια προσπάθεια, για τις δυνατότητες της εποχής, εγκατάστασης τσιμεντένιου βάθρου πάνω στον επικίνδυνο ύφαλο και σ’ ένα δύσκολο σημείο με συνεχή ρεύματα και συχνό κυματισμό. Αλλά και αν λειτουργούσε ο φάρος, η ομίχλη αποτελεί για την ναυσιπλοΐα το σοβαρότερο εμπόδιο. Στην πρώτη αναφορά για το συμβάν επισημαίνεται πως η είδηση δεν είχε ακόμη πλήρως επιβεβαιωθεί. «Προσάραξις ατμοπλοίου Εγνώσθη χθες τη νύκτα ότι το ατμόπλοιον Ανατολή προσερχόμενον εκ Θεσσαλονίκης διά τον λιμένα μας, προσήραξεν παρά την θέσιν Λευτέρι της Σκιάθου, ένεκα πυκνής ομίχλης. Η είδησις λόγω του προκεχωρημένου της ώρας παρέμεινε ανεξακρίβωτος». (Ταχυδρόμος 3/1/21). Την επομένη (4/1) σε εκτενέστερο μονόστηλο, με τίτλο «Λεπτομέρειαι της προσαράξεως της Ανατολής» δίνεται ακριβής πληροφόρηση για το ατύχημα. Το πλοίο είχε προσαράξει σε βραχώδη ακτή της Σκιάθου και μάλλον είχε υποστεί σοβαρές ζημιές, αλλά ευτυχώς επικρατούσε μπουνάτσα και δεν κινδύνευσε κανείς από τους επιβαίνοντες. Οι επιβάτες παραλήφθηκαν την επομένη από άλλο ατμόπλοιο που προσέγγισε την προσαραγμένη Ανατολή και αναμένονταν ναυαγοσωστικά ρυμουλκά για την αποκόλλησή της: «Νεώτεραι πληροφορίαι αναφορικώς με την προσάραξιν του ατμοπλοίου Ανατολή αναφέρουν ότι τούτο, λόγω της πυκνής ομίχλης εξόκειλε παρά την θέσιν Αγκίστρι της Σκιάθου, σφηνωθέν εις βραχώδη ακτήν. Υπέστη σημαντικήν βλάβην η δεξιά μάσκα της πρώρας και το μηχανοστάσιον. Ευτυχώς δεν επεκράτει θαλασσοταραχή, θύματα δεν υπάρχουν. Οι επιβάται είκοσι περί τον αριθμόν μετεφέρθησαν χτες ενταύθα διά του ατμοπλοίου Αιγαίον. Εζητήθη η αποστολή ναυαγοσωστικού προς ρυμούλκησιν του ατμοπλοίου». Λίγες μέρες αργότερα (8/1) πληροφορούμαστε την αίσια έκβαση της περιπέτειας. Το ατμόπλοιο, όπως φαίνεται δεν είχε υποστεί τελικά σημαντικές ζημιές και ήταν θέμα λίγων ημερών η ρυμούλκησή του στον Πειραιά για αποκατάσταση των βλαβών, αφού βέβαια ολοκληρώνονταν οι πρόχειρες παρεμβάσεις ώστε να καταστεί πλεύσιμο το προσαραγμένο σκάφος: «Διά την ρυμούλκησιν της Ανατολής Διά την ρυμούλκησιν του παρά το Αγκίστρι της Σκιάθου, εξοκείλαντος ατμοπλοίου Ανατολή, εστάλησαν εκ Πειραιώς δύο ρυμουλκά. Αι βλάβαι τας οποίας υπέστη το ατμόπλοιον τούτο έγινε τοιαύτα δυνάμεναι να επισκευασθώσι ευκόλως εις τα ναυπηγεία Πειραιώς». Να σημειώσουμε ότι στο βορειοδυτικό άκρο της Σκιάθου προσάραξε έντεκα χρόνια αργότερα (8/2/32) το ατμόπλοιο Υπεροχή, ευτυχώς και αυτό χωρίς δυσάρεστες συνέπειες. Όσο για το ατμόπλοιο Ανατολή, ο καπετάν Αν. Τζαμτζής στο βιβλίο του «Ελληνική Επιβατική Ακτοπλοΐα α’ περίοδος 1830-1940» Εκδ. Finatec, στη σελ. 88 αναφέρει πως απωλέστηκε από θαλασσοταραχή, δίχως χρονική επισήμανση, προφανώς βέβαια μετά το ατύχημα της Σκιάθου. Ενυπόγραφο δημοσίευμα του Γρηγόρη Καρταπάνη Εφημερίδα ΤΑΧΥΔΡΟΜΟΣ