SKIATHOS Ο καιρός σήμερα

Δήμος Σκιάθου: 1η Δημόσια Διαβούλευση για Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας

2023-03-31 09:15:03
Τι είναι Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ); ''Το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας είναι ένα στρατηγικό σχέδιο που σχεδιάστηκε, για να ικανοποιήσει τις ανάγκες για την κινητικότητα των ανθρώπων και των επιχειρήσεων στις πόλεις και στα περίχωρά τους για µια καλύτερη ποιότητα ζωής. Στηρίζεται στις υφιστάμενες πρακτικές σχεδιασμού και λαμβάνει υπόψη του τις βασικές αρχές της ενοποίησης, της συμμετοχικής διαδικασίας και της αξιολόγησης''. Το ΣΒΑΚ βασίζεται σε µία ολοκληρωμένη πολιτική προσέγγισης, αποτελεί Στρατηγικό Σχεδιασμό, που τείνει να εξασφαλίσει την συνοχή ανάμεσα στις πολιτικές περιβάλλοντος, κινητικότητας και οικονομικής ανάπτυξης υποστηρίζοντας τους κανόνες της βιωσιµότητας. Κρίσιµος παράγοντας αποτελεί η ενοποίηση µεταξύ πολιτικών χρήσεων γης και του συγκοινωνιακού σχεδιασµού. Στο πλαίσιο ανάπτυξης ενός τέτοιου Σχεδίου προσδιορίζονται επίσης και οι εξής βασικές παράµετροι που θα συντελέσουν στην ανάπτυξη ενός βιώσιµου συστήµατος αστικών µεταφορών για κάθε περιοχή παρέµβασης: ▪ τοπική κουλτούρα (πρότυπα, αξίες, παραδόσεις), ▪ νόµοι και κανονισμοί, ▪ κανόνες διακυβέρνησης και ▪ οι πόροι που θα διατεθούν. Σύμφωνα και µε τις Ευρωπαϊκές Οδηγίες, το ΣΒΑΚ διαφέρει από την παραδοσιακή προσέγγιση των έως τώρα μελετών συγκοινωνιακού σχεδιασμού ή/και διαχείρισης κυκλοφορίας και στάθμευσης. Συγκεκριμένα: ✓ Επικεντρώνεται και στοχεύει στον άνθρωπο και όχι στην µηχανοκίνητη κυκλοφορία. ✓ Ο βασικός του στόχος είναι η βελτίωση της προσβασιµότητας και ποιότητας ζωής αντί της βελτίωσης της κυκλοφοριακής ικανότητας του οδικού δικτύου και της ταχύτητας των οχηµάτων. ✓ Συνιστά και δοµείται µε βάση µακροχρόνιο σχεδιασµό και όραµα σε αντίθεση µε βραχυµεσοπρόθεσµες προσεγγίσεις. ✓ Δίνει έµφαση σε λύσεις που προάγουν τον συνδυασµό υποδοµών, αγορών, λειτουργιών µε βάση λειτουργικά κριτήρια και όχι µόνο σε ένα από αυτά. ✓ Συνιστά και δοµείται µε βάση την συνεχή αξιολόγηση των επιπτώσεων των διαφόρων παρεµβάσεων µέσω της διαµόρφωσης βέλτιστων πρακτικών (διαδικασία µάθησης και βελτίωσης). ✓ Βασίζεται στη συµµετοχική διαδικασία όλων των εµπλεκοµένων φορέων καθώς και άλλων άµεσα ενδιαφεροµένων οργανισµών και όχι µόνο στη συµµετοχή του εκάστοτε ΟΤΑ, Υπηρεσίας και γενικότερα αναθέτουσας αρχής. Βασικά χαρακτηριστικά ενός ΣΒΑΚ Η πολιτική βιώσιµης αστικής κινητικότητας που καλείται κάθε περιοχή να επιλέξει, διαφέρει και διαµορφώνεται ανάλογα µε τις ανάγκες, τα χαρακτηριστικά της αλλά και τις προκλήσεις που δέχεται αναφορικά µε τα προβλήµατα κινητικότητας/προσβασιµότητας που παρουσιάζει το σύστηµα µεταφορών της σε άµεση σχέση µε το πολεοδοµικό ή/και χωροταξικό σχεδιασµό (σε τοπικό-περιφερειακό επίπεδο). Δηλαδή, το ΣΒΑΚ επιδιώκει να δηµιουργήσει ένα βιώσιµο σύστηµα αστικών µεταφορών, µε µακροπρόθεσµο όραµα και συγκεκριµένο πλάνο υλοποίησης, για την επίτευξη, τουλάχιστον, των ακόλουθων στόχων: ✓ Εξασφάλιση της προσβασιµότητας που παρέχεται από το δίκτυο µεταφορών σε όλους, ειδικά των ανθρώπων µε αναπηρίες. ✓ Βελτίωση της οδικής ασφάλειας και της προστασίας. ✓ Μείωση της ρύπανσης του αέρα και της ηχορύπανσης, των εκποµπών του θερµοκηπίου και της κατανάλωσης ενέργειας. ✓ Αύξηση της αποδοτικότητας και του λόγου κόστους- αποτελεσµατικότητας των µεταφορών, ανθρώπων και εµπορευµάτων. ✓ Συµβολή στην ενίσχυση της ελκυστικότητας και της ποιότητας του αστικού περιβάλλοντος και του αστικού σχεδιασµού. Βασικά πλεονεκτήµατα ενός ΣΒΑΚ Τα πλεονεκτήµατα που προκύπτουν από την υλοποίηση ενός ΣΒΑΚ, συνοψίζονται στα εξής: ▪ Βελτίωση της ποιότητας ζωής ▪ Βελτίωση υγείας και περιβάλλοντος ▪ Βελτίωση της κινητικότητας και της προσβασιµότητας (µέσω πολυτροπικών λύσεων µεταφορών) ▪ Βελτίωση της εικόνας της πόλης - περιοχής παρέµβασης ▪ Εξοικονόµηση κόστους και προσέλκυση επιχειρήσεων ▪ Ορθή χρήση περιορισµένων πόρων (ισορροπηµένο µίγµα µέτρων διαχείρισης κινητικότητας µε χαµηλό κόστος). ▪ Συµµετοχή εµπλεκόµενων φορέων και πολιτών, προκειµένου το Σχέδιο να αποκτήσει υψηλού επιπέδου ''δηµόσια αποδοχή και νοµιµοποίηση''. ▪ Ποιοτικότερες και πληρέστερες µελέτες ▪ Αποτελεσµατική εκπλήρωση νοµικών υποχρεώσεων που πηγάζουν από το εθνικό και κοινοτικό δίκαιο ▪ Αυξηµένη συνέργεια και συµπληρωµατικότητα ▪ Στροφή προς µια νέα πολιτική αστικής κινητικότητας ▪ Δηµιουργία Κοινού Οράµατος πλήρως συµφωνηµένο από όλους (θεσµικά όργανα, πολίτες, εµπλεκόµενους φορείς) για την απρόσκοπτη υλοποίησή του. Σε περίπτωση αδυναμίας προσέλευσης η συμμετοχή στη  διαβούλευση μπορεί να γίνει και διαδικτυακά στον παρακάτω σύνδεσμο (zoom): Join Zoom Meeting https://us06web.zoom.us/j/86496543506?pwd=NkRCcSs1bktPTVRHaUtmNm9SNndpdz09 Meeting ID: 864 9654 3506 Passcode: 733935