«Πλοηγός» μνήμης για τα λιμάνια της Σκοπέλου
2022-09-10 19:32:59
Μία ιστορική διαδρομή χιλιετιών αναβιώνει χάρη στο λεύκωμα με τίτλο «Από τον λιμένα της Πεπαρήθου… στα λιμάνια της Σκοπέλου», που κυκλοφόρησε από το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Σκοπέλου και θα παρουσιαστεί σήμερα στις 20:00 στον χώρο του παλιού κινηματογράφου «Ορφέας».
Η πρώτη προσέγγιση στο θέμα έγινε το μακρινό 2004, λόγω των Ολυμπιακών Αγώνων που έλαβαν χώρα στην Αθήνα, ενώ τώρα, δεκαοκτώ χρόνια αργότερα και στο πλαίσιο των εορτασμών για τα 200 χρόνια από την Επανάσταση του 1821 και τη συμμετοχή των Σκοπελιτών στον Αγώνα και στην Α’ Εθνοσυνέλευση της Επιδαύρου, η πρωτοβουλία επαναλήφθηκε.
Ο πρόεδρος του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Σκοπέλου, κ. Άγγελος Ξηντάρης, μιλώντας στο SkiathosLife.gr για τη σημερινή εκδήλωση. «Το λεύκωμα που θα παρουσιάσουμε σήμερα, στην ουσία αποτελεί συνέχεια της προσπάθειας που έγινε το 2004 για να τιμήσουμε τον Ολυμπιονίκη Αγνώντα. Τότε ήμουν πρόεδρος στο Λιμενικό Ταμείο Σκοπέλου, όταν ήταν κρατικό και υπάγονταν εδώ η Σκιάθος και η Αλόννησος. Δεν ήταν δηλαδή δημοτικό, όπως συμβαίνει πλέον που κάθε νησί έχει το δικό του Λιμενικό Ταμείο», ανέφερε χαρακτηριστικά.
«Τώρα εμπλουτίσαμε την έκδοση με περισσότερες φωτογραφίες, ενώ διευρύναμε και τη θεματολογία, θέλοντας να τιμήσουμε τους προγόνους μας και τη συμμετοχή της Σκοπέλου στην Επανάσταση του 1821 και στην Α’ Εθνοσυνέλευση της Επιδαύρου. Στις 150 σελίδες του βιβλίου, ο αναγνώστης θα διαβάσει συμπυκνωμένη όλη την ιστορία της Σκοπέλου. Από την εποχή του πρίγκιπα Στάφυλου, μέχρι και σήμερα, καλύπτοντας μία περίοδο 3.500 ετών. Γράφουν δεκαπέντε συγγραφείς. Ιστορικοί, αρχαιολόγοι και ερευνητές, ενώ μετά τη σημερινή παρουσίαση το λεύκωμα θα διανεμηθεί στα μέλη του Δημοτικού Συμβουλίου Σκοπέλου, στο Δ.Σ. του Λιμενικού Ταμείου, στα σχολεία όλων των βαθμίδων στη Σκόπελο, αλλά και στους Δήμους Σκιάθου και Αλοννήσου», κατέληξε ο κ. Ξηντάρης, ο οποίος να θυμίσουμε ότι τον περασμένο Μάρτιο είδε τον φορέα που ηγείται να βραβεύεται στα Best City Awards 2022 για το έργο «Ανάπλαση, διαμόρφωση δρόμου και διευθέτηση όμβριων υδάτων εντός Χερσαίας Ζώνης Λιμένα Σκοπέλου», τόσο για την αρχιτεκτονική του, όσο και για την προσβασιμότητα και τις παροχές που προσφέρει σε σκάφη και πολίτες.
Στην εκδήλωση, που θα ξεκινήσει σε λίγη ώρα στον «Ορφέα», θα μιλήσουν επίσης οι κ.κ. Αννίτα Πρασσά, προϊσταμένη Γενικών Αρχείων του Κράτους Μαγνησίας, Αργυρούλα Δουλγέρη - Ιντζεσίλογλου, επί τιμή προϊσταμένη της Εφορείας Αρχαιοτήτων Μαγνησίας και Σπύρος Χ. Κοσμάς, οικονομολόγος – ερευνητής, οι οποίοι δήλωσαν στο SkiathosLife.gr τα εξής:
Αννίτα Πρασσά: «Πρόκειται για ένα βιβλίο που απευθύνεται στο ευρύ κοινό και είναι καλό να υπάρχει σε κάθε βιβλιοθήκη. Είχα λάβει μέρος και στην παρουσίαση του 2004 και χαίρομαι που υλοποιήθηκε η παρούσα έκδοση, που αποδεικνύει τη μεγάλη παράδοση της Σκοπέλου στα γράμματα και την ύπαρξη ανθρώπων που συμβάλλουν στην προώθηση της ιστορίας του νησιού. Το άρθρο που έγραψα, αναφέρεται σ’ ένα θέμα που δεν είναι γνωστό ευρύτερα. Στην πειρατεία που αντιμετώπιζε το νησί κατά τη διάρκεια της επαναστατικής περιόδου. Το 1821 η εξέγερση δεν πέτυχε σε όλες της περιοχές της Ελλάδας. Πολλοί από Μακεδονία και Θεσσαλία μετακινήθηκαν στα νησιά των Βορείων Σποράδων, γιατί καταπνίγηκε η επανάσταση από τους Τούρκους και θέλησαν να αποφύγουν τα αντίποινα. Εγκαταστάθηκαν στα νησιά με τις οικογένειες τους, όμως για τα προς το ζην, επιδόθηκαν στην πειρατεία, μία συνηθισμένη τακτική για την εποχή εκείνη. Στο κείμενό μου πραγματεύομαι το πώς το 1828, όταν ήρθε ο Καποδίστριας στην Ελλάδα, προσπάθησε να αντιμετωπίσει την πειρατεία, που δημιουργούσε προβλήματα στο εμπόριο στο Αιγαίο, αλλά παράλληλα ήταν όνειδος για τα ξένα κράτη και την Ελλάδα που ήθελε να γίνει μια πολιτεία ευνομούμενη, ευρωπαϊκή και σύγχρονη. Για την πάταξη του φαινομένου, ο Καποδίστριας ανέθεσε την υπόθεση στον Υδραίο ναύαρχο Ανδρέα Μιαούλη, ο οποίος ήξερε πολύ καλά τον ναυτικό κόσμο. Στα νιάτα του υπήρξε επίσης πειρατής, γνώριζε τις θάλασσες, ενώ τον σέβονταν οι ναυτικοί και μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα, τα κατάφερε. Αυτό είναι το δικό μου κείμενο στο λεύκωμα, το οποίο στην τωρινή μορφή του αγγίζει πολλά θέματα γύρω από το λιμάνι διαχρονικά, από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα».
Αργυρούλα Δουλγέρη - Ιντζεσίλογλου: «Το θέμα της παρουσίασης των λιμανιών της Σκοπέλου, ξεκίνησε πριν από 25 χρόνια. Για την ακρίβεια το 1997, στη διάρκεια των εκδηλώσεων που έγιναν τότε στις Ευρωπαϊκές ημέρες πολιτιστικής κληρονομιάς. Τότε για πρώτη φορά εκδηλώθηκε το ενδιαφέρον για τη διαχρονική ιστορία του λιμανιού της σκοπέλου, της αρχαίας Πεπαρήθου, συνεχίστηκε το 2004 με την έκδοση ενός μικρού εντύπου για το ίδιο θέμα και μετά από 25 χρόνια, αυτή η προσπάθεια ολοκληρώνεται με την έκδοση ενός μεγάλου λευκώματος με συμμετοχές πολλών συγγραφέων, ειδικών, για διάφορα θέματα που αφορούν τα λιμάνια του νησιού από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα και γενικότερα τις ναυτικές δραστηριότητες, το εμπόριο, ακόμη και τους θαλασσινούς αγώνες των Σκοπελιτών κατά τη διάρκεια της Επανάστασης του 1821. Είναι ένα λεύκωμα πολύπλευρο, περιλαμβάνει διάφορες πτυχές του θέματος και πιστεύουμε ότι θα τύχει αποδοχής από τους κατοίκους της Σκοπέλου και γενικότερα απ’ όσους ενδιαφέρονται για την πολιτιστική κληρονομιά και την ιστορία του νησιού».
Σπύρος Χ. Κοσμάς: «Το λεύκωμα αυτό είναι μια δουλειά ετών. Εμπεριέχει πληροφορίες από τα αρχαία χρόνια μέχρι τις μέρες μας και για τις μελλοντικές γενιές και ερευνητές, είναι ένας θησαυρός γνώσεων και πληροφοριών για το νησί. Κατά καιρούς έχω γράψει και άλλα πράγματα για τη Σκόπελο. Η συμμετοχή μου στη συλλογική αυτή προσπάθεια προέκυψε λόγω της γνωριμίας μου με την κ. Ιντζεσίλογλου, η οποία μου πρότεινε να γράψω κάτι και ετοίμασα τελικά δύο άρθρα. Το πρώτο αφορά τα ποστάλια, τα πλοία της γραμμής, και το δεύτερο την ιστορία δύο οικογενειών σε σχέση με το λιμάνι. Από την πλευρά του πατερά μου, οι πρόγονοί μου ήταν αγρότες. Στον προπροηγουμενο αιώνα, όταν η Σκόπελος είχε μεγάλη παραγωγή κρασιού και ελιάς, γίνονταν εξαγωγές και τα εμπορεύματα διακινούνταν από το λιμάνι. Από την πλευρά της μητέρας μου, η οικογένεια Σοφικίτη είχε ναυτικούς και ψαράδες. Τον 20ό αιώνα τα καΐκια τους κυριαρχούσαν στο λιμάνι και βγήκαν πολλοί καπεταναίοι. Ενδεικτικά μπορώ να αναφέρω την περίπτωση του «Θήρα», του πρώην «Πασχάλης ΙΙ» που το έχει αγορασμένο ο καπετάν-Νίκος Πασχάλης από τη Σκιάθο και έκανε δρομολόγια στις Β. Σποράδες. Κάποια στιγμή, έξι μέλη του πληρώματος, από τα δέκα συνολικά, ήταν άτομα της οικογένειάς μου».
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ