ΑΓΓΕΛΟΣ ΞΗΝΤΑΡΗΣ : Αύξηση εσόδων στο ΔΛΤ Σκοπέλου περίπου 20% - Αναπτυξιακά έργα και υποδομές εντός του 2026
To 2o μέρος αφιερώματος στα Δημοτικά Λιμενικά Ταμεία των Β. Σποράδων στη Σκόπελο 2025-11-16 17:22:03
Στο δεύτερο μέρος του αφιερώματός μας στα Δημοτικά Λιμενικά Ταμεία των Βορείων Σποράδων, κάνουμε στάση στη Σκόπελο, όπου το Λιμενικό Ταμείο υπό τον πρόεδρο κ. Άγγελο Ξηντάρη έχει επιδείξει αξιοσημείωτο έργο και δυναμική πορεία τα τελευταία χρόνια.
Με παρεμβάσεις που εκτείνονται σε όλα τα λιμάνια του νησιού – από την ολοκλήρωση του Λιμένα Αγνώντα μέχρι εκσυγχρονισμούς στις υποδομές, νέες υπηρεσίες και αναπλάσεις – το Ταμείο καταγράφει μια από τις πιο παραγωγικές χρονιές του. Παρά τις οικονομικές πιέσεις που δέχονται τα μικρά λιμενικά ταμεία, η Σκόπελος παρουσιάζει θετικό πρόσημο, ενισχύοντας τη λειτουργικότητα και την ασφάλεια των λιμενικών εγκαταστάσεων.
Με το βλέμμα στραμμένο στο 2026, όπου αναμένονται ώριμες μελέτες και μεγάλα έργα μέσω των Master Plan Σκοπέλου και Λουτρακίου, ο κ. Ξηντάρης τονίζει τη σημασία της συνεργασίας μεταξύ των νησιών για καλύτερες ακτοπλοϊκές συνδέσεις και διεύρυνση της κρουαζιέρας.
Ένα νησί που εξελίσσει τις υποδομές του και προετοιμάζεται για το επόμενο βήμα.
Συνέντευξη στο Νίκο Τζούμα
- Απολογισμός Έτους:
Ποια θεωρείτε ότι ήταν τα σημαντικότερα έργα ή παρεμβάσεις που υλοποιήθηκαν από το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Σκοπέλου το 2025;
Απάντηση:
- Ολοκληρώθηκε το Λιμάνι του Αγνώντα. Μετά από 15 χρόνια αποπερατώθηκε το λιμενικό έργο αποκατάστασης κρηπιδώματος, προϋπολογισμού 500.000,00 €. Σήμερα το λιμάνι του Αγνώντα είναι ένα σημαντικό λιμάνι εξυπηρέτησης της Χώρας της Σκοπέλου, τόσο την θερινή όσο και την χειμερινή περίοδο. Παρέχει ασφάλεια, σύγχρονα δίκτυα ύδρευσης, ηλεκτροφωτισμού και πυρόσβεσης με σύγχρονης τεχνολογίας pillarsεξυπηρέτησης τουριστικών σκαφών. Το παραπάνω έργο της προμήθειας ηλεκτρομηχανολογικού εξοπλισμού δημοπρατήθηκε και ολοκληρώθηκε με προϋπολογισμό 130.000,00€.
- Δημοπρατήθηκε η προμήθεια εξοπλισμού ηλεκτροφωτισμού του υπαίθριου σταθμού αυτοκινήτων (parking)στη ΧΖΛ Σκοπέλου προϋπολογισμού 42.000,00 € από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων.
- Δημοπρατήθηκε λιμενικό έργο εκβάθυνσης (καθαρισμού λιμενολεκάνης) λιμένα Σκοπέλου,προϋπολογισμού 124.000,00€ χρηματοδοτούμενο από την Περιφέρεια Θεσσαλίας.
- Δημοπρατήθηκε το έργο κατασκευής (ανάπλασης)) παραλιακού δρόμου στο Λουτράκι, προϋπολογισμού 100.000,00 €, χρηματοδοτούμενο από το Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας.
- Δημοπρατήθηκε το έργο «Βελτιστοποίηση Έργων και Υπηρεσιών ΧΖΛ Σκοπέλου», προϋπολογισμού 220.000,00 €, χρηματοδοτούμενο από την Περιφέρεια Θεσσαλίας, το οποίο περιλαμβάνει τα εξής:
α. Εγκατάσταση Υποδομών ΗΜ στον προσήνεμο μώλο λιμένα Σκοπέλου και
β. Αποκατάσταση ράμπας ανέλκυσης – καθέλκυσης σκαφών λιμένα Σκοπέλου.
- Εκπονήθηκε μελέτη και εκδόθηκε η έγκριση άδειας λειτουργίας και προμήθειας εξοπλισμού υπαίθριου σταθμού αυτοκινήτουεντός του λιμένα Σκοπέλου, προϋπολογισμού 30.000,00 € από ιδίους πόρους.
- Παραχωρήθηκε ημιυπαίθρια αίθουσα αναμονής επιβατών και δημιουργήθηκε εκδοτήριο εισιτηρίων και υπαίθρια βιβλιοθήκηστο λιμάνι Σκοπέλου για την εξυπηρέτηση της Μικροσυγκοινωνίας νήσου Σκοπέλου. Το κόστος καλύφθηκε από ιδίους πόρους.
- Ανακατασκευάστηκε ο οικίσκοςκαι παραχωρήθηκαν θέσεις ελλιμενισμού στο τουριστικό αγκυροβόλιου Ν. Κλήματος. Το κόστος καλύφθηκε από ιδίους πόρους.
- Πραγματοποιήθηκε παρέμβαση διευθέτησης ομβρίων υδάτων στη θέση Κατακαλούεντός ΧΖΛ Λουτρακίου Γλώσσας. Το κόστος καλύφθηκε από ιδίους πόρους.
- Αντικαταστάθηκαν παλιά με την προμήθεια νέων pillarsστο λιμάνι Λουτρακίου, Αγνώντα και Ν. Κλήματος. Το κόστος καλύφθηκε από ιδίους πόρους.
- ‘Εγιναν εργασίες συντήρησης ιστών, φωτιστικών κεφαλών, δικτύων ύδρευσηςκαι στα 4 λιμάνια της Σκοπέλου από ιδίους πόρους.
- Έγιναν παρεμβάσεις ανάπλασης – εξωραϊσμού στην παραλία της Σκοπέλου, όπως η αναθηματική στήλη των Αγωνιστών του 1821, ο Διοκλής ο Πεπαρήθιος με τα συνοδά έργα από ιδίους πόρους.
- Τοποθετήθηκε ηλιακό ρολόιστον πρώτο μώλο του λιμένα Σκοπέλου από ιδίους πόρους.
- Πραγματοποιήθηκαν εργασίες ανάπλασης και καλλωπισμού στο τουριστικό αγκυροβόλιο Ν. Κλήματος με τοποθέτηση αναμνηστικής στήλης, νέων ιστών και φωτιστικών κεφαλών στον παραλιακό δρόμο από ιδίους πόρους.
- Πραγματοποιήθηκε χωροθέτηση και αρίθμηση θέσεων ελλιμενισμούιστιοπλοϊκών – τουριστικών – ημερόπλοιων και στα 4 λιμάνια της Σκοπέλου από ιδίους πόρους.
- Εκτελέστηκε προμήθεια λογισμικού – tablets(εφαρμογών και συστήματος εξοπλισμού) για είσπραξη λιμενικών τελών και στα 4 λιμάνια από ιδίους πόρους.
- Εκπονήθηκαν μελέτες σήμανσης – κυκλοφοριακής ρύθμισης(και εγκρίθηκαν) στη ΧΖΛ Σκοπέλου, Αγνώντα, Λουτρακίου, από ιδίους πόρους.
- Εκπονήθηκαν μελέτεςκαι αναμένεται η έγκρισή τους για: α)Αντικατάσταση σύγχρονου ηλεκτροφωτισμού στη ΧΖΛ Λουτρακίου προϋπολογισμού 110.000,00 €. β) Προμήθεια επίγειων συστημάτων κάδων απορριμμάτων και για τα 4 λιμάνια, προϋπολογισμού 86.000,00€ γ)Προμήθεια αντιρρυπαντικού υλικού αντιμετώπισης θαλάσσιας ρύπανσης και δ) Προμήθεια υβριδικού – ηλεκτρικού Ι.Χ αυτοκινήτου.
- Εκπονήθηκε και εγκρίθηκε μελέτη ISPSκαι συγκεκριμένα μελέτη ΑΑΛΕ και σχέδιο ΣΑΛΕ απαραίτητες για την ασφαλή προσέγγιση κρουαζιερόπλοιων και γενικά όλων των επιβατηγών και εμπορικών σκαφών, από ιδίους πόρους.
- Αντικαθίσταται με κατασκευή νέου, ανοξείδωτου ο φάροςστο τουριστικό αγκυροβόλιου Ν. Κλήματος καθώς και στο Λουτράκι από ιδίους πόρους.
- Τοποθετήθηκαν νέα φωτιστικά στον προβλήτα του Λουτρακίουκαι 8 ανοξείδωτοι μεταβραχίονες φαναριών στο κεντρικό λιμάνι του Λουτρακίου από ιδίους πόρους.
- Συντηρήθηκαν και αποκαταστάθηκαν μεταλλικά τμήματα στους παραδοσιακούς ιστούςστα λιμάνια Σκοπέλου, Αγνώντα και Λουτρακίου από ιδίους πόρους.
- Συντηρήθηκαν οι παλιοί κάδοιαπορριμμάτων και πραγματοποιήθηκε προμήθεια νέων για στα παραλιακά μέτωπα και των 4 λιμένων από ιδίους πόρους.
2. Οικονομική Εικόνα:
Ο οικονομικός απολογισμός της χρονιάς είχε θετικό πρόσημο; Ποιοι παράγοντες συνέβαλαν περισσότερο σε αυτό (ή, αντίθετα, δημιούργησαν δυσκολίες);
Απάντηση:
Μετά τον κορωνοϊό το νησί δέχεται τουριστικές ροές αυξανόμενου ρυθμού τόσο επιβατών, όσο και οχημάτων, εμπορευμάτων και τουριστικών - ιστιοπλοϊκών σκαφών. Τα έσοδά μας κάθε χρόνο παρουσιάζουν αυξητική τάση (περίπου 20%), από τα τέλη ελλιμενισμού, διάθεσης καρτών pillars, παροχή υπηρεσιών, ναύδετα, τέλη από ενοικιάσεις λέμβων καθώς και τέλη επιβατών από τα ημερόπλοια. Τα τέλη επιβατών και οχημάτων (που αποτελούν το μεγαλύτερο ποσοστό από τα τακτικά έσοδα του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Σκοπέλου) από 1η Μαΐου 2025 μέχρι τέλος Απριλίου του 2026, όπως ισχύει ο νόμος που έχει ψηφιστεί, είναι μειωμένα κατά 50% και αυτό αποτελεί σοβαρό πλήγμα στα έσοδα όλων των μικρών λιμενικών ταμείων που με δυσκολία καλύπτουν ακόμα και τα λειτουργικά τους έξοδα και τις δαπάνες έργων υποδομής. Επίσης, μέχρι και σήμερα τα αντισταθμιστικά οφέλη που προβλέπονται από τον νόμο ότι θα είχαμε από το Πράσινο Ταμείο δεν έχουν αντληθεί, αφού δυστυχώς μέχρι και σήμερα δεν έχει ανοίξει η εφαρμογή του αντίστοιχου προγράμματος και επομένως δεν μπορούμε να καταθέσουμε προτάσεις. Είμαστε όμως έτοιμοι, με μελέτες να καταθέσουμε όταν ανοίξει το πρόγραμμα. Ελπίζουμε η μείωση αυτή των τελών επιβατών και οχημάτων να ισχύσει μόνο για ένα έτος, όπως έχει ψηφιστεί και να μην δοθεί παράταση, αφού επί της ουσίας δεν ωφελεί το επιβατικό κοινό. Εμείς, με τον προγραμματισμό και τις υποδομές μας παρέχουμε τις καλύτερες υπηρεσίες και διαχειριζόμαστε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, τόσο τα σκάφη κατά τον κατάπλου – παραμονή – απόπλου όσο και όλους τους χρήστες των υπηρεσιών που παρέχουμε, ντόπιους και τουρίστες, πεζούς και οχήματα. Από φέτος λειτουργεί το parking στον λιμένα Σκοπέλου, που αποσυμφόρησε τον χώρο και έδωσε λύση στην ολιγόωρη στάθμευση των αυτοκινήτων, και επιπλέον έσοδα της τάξης των 65.000,00 € για τους 2,5 μήνες της λειτουργίας του.
Υποδομές και Προβλήματα:
Ποια είναι σήμερα τα βασικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα λιμάνια του νησιού και σε ποιο βαθμό μπορούν να επιλυθούν με ίδιους πόρους ή μέσω συνεργασιών/χρηματοδοτήσεων;
Απάντηση:
Το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Σκοπέλου πριν από 5 χρόνια χρηματοδοτήθηκε από το Πρόγραμμα Φιλόδημος ΙΙ με 700.000,00 € για την εκπόνηση μελετών που αφορούν τα Master Plan του Λιμένα Σκοπέλου και Λουτρακίου. Το έργο μετά από διαγωνισμό εκπονείται και εντός του 2026 θα έχουμε έτοιμες μελέτες τόσο για τα λιμενικά έργα όσο και για λιμενικές εγκαταστάσεις. Πιστεύουμε στην άμεση χρηματοδότηση από τα αρμόδια Υπουργεία ή από την Περιφέρεια για την εκτέλεση των έργων που προβλέπονται έτσι ώστε τα Λιμάνια μας να αποκτήσουν θωράκιση για τον ασφαλή κατάπλου και ελλιμενισμό τόσο των επιβατηγών και φορτηγών σκαφών όσο και των ιστιοπλοϊκών. Στο λιμάνι της Σκοπέλου προβλέπεται τουριστικός λιμένας με λιμενικές και κτηριακές εγκαταστάσεις, το ίδιο δε ισχύει και για το λιμάνι του Λουτρακίου. Το Δ.Σ. του Λιμενικού Ταμείου αποφάσισε και εκπονεί μελέτη χωροθέτησης, την οποία και ανέθεσε, στο Λιμάνι του Αγνώντα δημιουργίας ενός μόλου για την εξυπηρέτηση επικίνδυνων και αδρανών φορτίων ώστε μέσω της περιφερειακής οδού να φτάνουν στους χώρους διανομής για να αποφευχθεί η όχληση του οικισμού του Αγνώντα, της Χώρας Σκοπέλου και του Λουτρακίου. Επίσης ανατέθηκε η μελέτη χωροθέτησης, περιβαλλοντικής μελέτης και κυματομηχανικής του τουριστικού αγκυροβολίου Ν. Κλήματος. Οι δύο αυτές μελέτες χρηματοδοτούνται από ιδίους πόρους, προϋπολογισμού 60.000,00€.
Θέματα λειτουργίας και ασφάλειας:
Πώς αξιολογείτε τη φετινή τουριστική σεζόν όσον αφορά τη διαχείριση των ελλιμενίσεων, την ασφάλεια και τη λειτουργικότητα των εγκαταστάσεων;
Απάντηση:
Διαχειριζόμαστε 4 λιμάνια εκ των οποίων τα 3 είναι επιβατηγά, εμπορικά και τουριστικά συγχρόνως εκτός του Ν. Κλήματος που είναι αμιγώς τουριστικό. Οι υπηρεσίες ελλιμενισμού που παρέχουμε είναι υψηλού επιπέδου, φροντίζουμε να έχουμε τα λιγότερα προβλήματα. Βεβαίως, αναγνωρίζουμε τη θαλάσσια γειτνίαση και την αναγκαστική συνύπαρξη του επιβατηγού και του τουριστικού λιμένα, που κάποιες φορές δημιουργεί προβλήματα στα μικρά σκάφη. Η επαγρύπνηση όμως και η προσοχή των κυβερνητών πάντα είναι η καλύτερη δυνατή ώστε να αποφεύγονται αρνητικές, ναυτικές καταστάσεις. Οι εγκαταστάσεις μας παροχής νερού, ηλεκτρικού και των αριθμημένων θέσεων εξασφαλίζει αρμονία και ισορροπία στον τουριστικό λιμένα. Και τα 4 λιμάνια μας είναι ασφαλή από τους επικρατούντες ανέμους λόγω των λιμενικών έργων. Προσδοκούμε την άφιξη περισσότερων κρουαζιερόπλοιων το 2026 και πολύ περισσότερο το 2027 σύμφωνα με τα μηνύματα που έχουμε από τους εκπροσώπους των εταιριών και την Αντιπεριφέρεια Τουρισμού.
- Μελλοντικός Σχεδιασμός:
Ποιο είναι το βασικό αναπτυξιακό ή επενδυτικό σχέδιο του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου για το 2026; Υπάρχουν συγκεκριμένες μελέτες ή έργα σε φάση ωρίμανσης;
Απάντηση:
Αναμένουμε τις εγκρίσεις των μελετών και τη χρηματοδότηση αυτών όπως προαναφέρθηκαν και ελπίζουμε ότι εντός του 2026 θα τα υλοποιήσουμε . Όσον αφορά τα έργα, του Master Plan Σκοπέλου και Λουτρακίου είναι έργα των 20.000.000 €. Έχουμε κάνει διερευνητικές επαφές τόσο με Περιφέρεια όσο και με τα Υπουργεία για τη χρηματοδότησή τους. Όταν έχουμε ώριμες μελέτες θα επισκεφθούμε τα συγκεκριμένα Υπουργεία και ειδικά το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για χρηματοδότηση των έργων. Ώριμη μελέτη δεν σημαίνει μια μελέτη με το κόστος των εργασιών μόνο αλλά με όλες τις άλλες προβλεπόμενες μελέτες, όπως οι περιβαλλοντικές, γεωτεχνικές, κυματομηχανικής κ.λ.π. εγκεκριμένες από τις υπηρεσίες των Υπουργείων. Τις ώριμες αυτές μελέτες περιμένουμε εντός του 2026 για να ζητήσουμε την χρηματοδότησή τους αφού αυτό είναι και το τελευταίο στάδιο.
Προοπτική συνεργασίας μεταξύ νησιών:
Θα βλέπατε θετικά μια πιο στενή συνεργασία μεταξύ των Λιμενικών Ταμείων των Βορείων Σποράδων για κοινές δράσεις ή έργα υποδομής;
Απάντηση:
Συνεργαζόμαστε και τα 3 δημοτικά λιμενικά ταμεία των Σποράδων και με τον ΟΛΒ εκεί που χρειάζεται και συγκεκριμένα για τα δρομολόγια των πλοίων τόσο την θερινή όσο και την χειμερινή περίοδο καθώς επίσης και για το δρομολόγια της γραμμής Θεσσαλονίκης – Σποράδων. Η συνεργασία μας δεν αφορά μόνο τα δρομολόγια των Σποράδων και την σύνδεση με την χερσαία Ελλάδα αλλά και την ενδοσυγκοινωνία για την εξυπηρέτηση των τουριστών από το αεροδρόμιο της Σκιάθου στην Σκόπελο και Αλόννησο. Τα τελευταία δύο χρόνια η ενδοσυγκοινωνία μέσω των πλοίων της ακτοπλοΐας μας εξυπηρετεί με τον καλύτερο τρόπο. Το αίτημά μας που αφορά την χειμερινή σύνδεση των νησιών μας με την Αθήνα ( Μαντούδι) από πέρυσι με ένα και φέτος με δύο δρομολόγια την εβδομάδα μας εξυπηρετεί και είμαστε πλήρως ικανοποιημένοι. Το αίτημά μας για πρωινή αναχώρηση πλοίου από τα Λιμάνια Σποράδων προς Βόλο και επιστροφή παραμένει αναπάντητο παρόλο που το θέμα αυτό έχει τεθεί πολλές φορές στο Υπουργείο, στους Βουλευτές του Νομού και στην ακτοπλοϊκή εταιρεία. Περιμένουμε να δοθεί λύση και σε αυτό. Μετά την πρωτοβουλία της Περιφέρειας, επισκέφθηκαν τα νησιά μας δύο φορές εκπρόσωποι εταιριών κρουαζιέρας και μας έδωσαν ελπίδες ότι σύντομα κρουαζιερόπλοια θα δένουν στα λιμάνια της Σκοπέλου. Εμείς είμαστε έτοιμοι να τα υποδεχθούμε έχοντας μελετήσει και ετοιμάσει κατάλληλη θέση (και εναλλακτική) κατάπλου και απόπλου και ασφάλειας των λέμβων αλλά αν χρειαστεί είμαστε διατεθειμένοι να τοποθετήσουμε κοινά ναύδετα με τα άλλα δύο νησιά για την ασφαλή πρόσδεσή τους.


