ΣΚΟΠΕΛΟΣ: Δείτε το ναυάγιο «Χριστόφορος» χωρίς να βραχείτε – Η πρώτη εικονική κατάδυση
2022-01-10 15:44:40
Ήταν Οκτώβριος του 1983, όταν το φορτηγό πλοίο «Χριστόφορος» απέπλευσε από τον Βόλο με 26.000 τόνους τσιμέντου, με προορισμό το λιμάνι του Πειραιά. Η αλλαγή του καιρού στη διαδρομή συνοδεύτηκε από μια κλίση του πλοίου κατά επτά μοίρες προς τα δεξιά.
Κατόπιν συνεννόησης με τον θάλαμο επιχειρήσεων του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, το πλοίο (με μήκος 85 μέτρα και πλάτος 13 μέτρα) οδηγήθηκε στη Σκόπελο με σκοπό τη διάσωσή του. Ύστερα από ανεπιτυχείς προσπάθειες, αποφασίστηκε η εγκατάλειψη και, τελικά, η βύθισή του. Σχεδόν τέσσερις δεκαετίες μετά, το «Χριστόφορος» παραμένει σε όρθια θέση στον βυθό του Πανόρμου, σε βάθος 43 μέτρων. Πρόκειται για ένα σύγχρονο ναυάγιο σε εξαιρετική κατάσταση, αλλά μέχρι σήμερα απαγορεύεται η κατάδυση σε αυτό επειδή είναι βυθισμένο εντός ενάλιου αρχαιολογικού χώρου.
Όμως, με ένα καινοτόμο πρότζεκτ, που υλοποιεί το Ινστιτούτο Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών του Εθνικού Κέντρου Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης, οι επισκέπτες της περιοχής θα μπορούν να καταδυθούν στο ναυάγιο χωρίς καν να βρέξουν το δαχτυλάκι τους! Μέσα από την τεχνολογία και αξιοποιώντας τα κινητά τηλέφωνά τους ή τα τάμπλετ τους, θα έχουν τη δυνατότητα να καταδυθούν στον «Χριστόφορο» και μάλιστα όχι μέσω μίας απλής εφαρμογής αλλά με τη χρήση ενός υπερσύγχρονου λογισμικού που εξασφαλίζει διαδραστικότητα και κατάδυση σε… πραγματικό χρόνο! «Αν την ώρα της κατάδυσης περνάει ένα δελφίνι από το ναυάγιο, ο χρήστης της εφαρμογής μπορεί απλώς να γείρει προς εκείνο το σημείο το τάμπλετ του και να δει σε πραγματικό χρόνο το δελφίνι», είπε στον «Ε.Τ.» της Κυριακής ο ερευνητής του Ινστιτούτου, δρ Στέλιος Κρηνίδης.
Το έργο ονομάζεται «i-blue Culture» και σκοπός του είναι η έρευνα και η ανάπτυξη νέας τεχνολογικής μεθόδου, κατ’ αρχάς, τρισδιάστατης υποβρύχιας ψηφιοποίησης με απόλυτα αποτελεσματικό, αποδοτικό και ασφαλές τρόπο, με τη χρήση αυτοδυτών και, στη συνέχεια, ψηφιακής αναδόμησης του θαλάσσιου χώρου για την εικονική «περιήγηση» μη καταδυόμενων πολιτών. «Ως αποτέλεσμα, η εμπειρία του χρήστη θα είναι καθηλωτική, με επίτευξη εξαιρετικής λεπτομέρειας στις δύσκολες και μεταβλητές υποβρύχιες συνθήκες, τόσο σε ό,τι αφορά τη λεπτομέρεια της λήψης της εικόνας του υποβρύχιου περιβάλλοντος όσο και την κίνηση του χρήστη εντός της υποβρύχιας ζωντανής αναμεταδιδόμενης εικόνας», πρόσθεσε ο δρ Κρηνίδης.
Όπως είπε, «το “i-blue Culture” θα δώσει πρόσβαση και πλήρη εικόνα των υποθαλάσσιων τοπίων/ναυαγίων σε ανθρώπους που δεν έχουν τη δυνατότητα, τις γνώσεις, τον εξοπλισμό κ.λπ. να δουν τέτοιου είδους μνημεία. Παράλληλα, θα αναδειχθούν μνημεία που λόγω μεγάλου βάθους ή άλλων ιδιαιτεροτήτων ασφαλείας δεν δύναται σήμερα να πραγματοποιηθούν καταδύσεις. Καίριος δείκτης απόδοσης είναι το πλήθος των μη καταδυόμενων ανθρώπων που θα ενδιαφερθούν να επισκεφθούν μέσω του “i-blue Culture” την ενάλια κληρονομιά της χώρας μας, οι οποίοι αναμένεται να είναι περισσότεροι από 1.000 κατά τη διάρκεια των πιλοτικών δοκιμών».
Εκτός από το «Χριστόφορος», τα στελέχη της επιστημονικής ομάδας του πρότζεκτ εργάζονται παράλληλα σε τρία βυζαντινά ναυάγια που βρίσκονται στον όρμο Βασιλικό της νήσου Περιστέρας Αλοννήσου και εντοπίζονται σε βάθος 57 μέτρων με φορτία που αποτελούνται από αμφορείς. «Η πλειονότητα των υποθαλάσσιων μνημείων αυτήν τη στιγμή στην Ελλάδα είναι αφύλακτη, χωρίς καμία επιτήρηση. Το “i-blue Culture” θα προσφέρει επιτήρηση με χαμηλού κόστους και ενεργειακής κατανάλωσης αισθητήρες», τόνισε.
Χρηματοδότηση
Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο της Δράσης «Ερευνώ – Δημιουργώ – Καινοτομώ» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση και εθνικούς πόρους μέσω του Ε.Π. Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα & Καινοτομία (ΕΠΑνΕΚ). Άρχισε τον Νοέμβριο του 2020 και αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Απρίλιο του 2023.
«Οι επιχειρηματικοί εταίροι του έργου συνδέονται άμεσα με την αξιοποίηση των ερευνητικών και τεχνολογικών καινοτόμων αποτελεσμάτων. Από την πλευρά του, τo ΕΚΕΤΑ σχεδιάζει να ιδρύσει spin-off εταιρία για την εκμετάλλευση των αντίστοιχων τεχνολογιών που θα αναπτύξει ή ακόμα και συνεκμετάλλευση με τους εταίρους του έργου, του ολικού “i-blue Culture” συστήματος. Ειδικότερα, αναφερόμαστε σε δύο κύριες παραγόμενες καινοτομικές τεχνολογίες, οι οποίες αφορούν τη δυνατότητα μετακίνησης εντός τρισδιάστατης ζωντανής αναμεταδιδόμενης εικόνας σε ενάλιο περιβάλλον και την ανάπτυξη τεχνολογίας και μεθόδου αποτελεσματικής και αποδοτικής τρισδιάστατης ψηφιοποίησης ενάλιων στόχων και αποτύπωσής τους σε περιβάλλον εικονικής πραγματικότητας με επαυξημένη πληροφόρηση», κατέληξε.
Πηγή:Ελεύθερος Τύπος
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ