Πώς λειτουργεί η Ψηφιακή Κάρτα Αναπηρίας: 14 ερωτήσεις και απαντήσεις
2022-11-22 16:08:28
Αναλυτικές πληροφορίες για τη λειτουργία της Ψηφιακής Κάρτας Αναπηρίας.
Περισσότερες λεπτομέρειες σχετικά με τον τρόπο λειτουργίας της Ψηφιακής Κάρτας Αναπηρίας που «εγκαινιάστηκε» χθες Τρίτη, εξέδωσε το υπουργείο Εργασίας
Η Ψηφιακή Κάρτα Αναπηρίας θα αποτελέι αποδεικτικό στοιχείο για όλες ανεξαιρέτως τις δημόσιες υπηρεσίες, χωρίς οι ανάπηροι μπολίτες να αναζητούν συνεχώς καινούρια πιστοποιητικά αναπηρίας για κάθε επαφή τους με το Δημόσιο. Θα ενσωματώνει επίσης σταδιακά όλες τις επιμέρους υπηρεσίες τις οποίες παρέχει κάθε δημόσιος φορέας στον ανάπηρο με βάση τον βαθμό και το είδος της αναπηρίας του.
Συγκεκριμένα μέσα από 14 ερωτήσεις-απαντήσεις διευκρινίζονται τα εξής:
1. Τι είναι η Ψηφιακή Κάρτα Αναπηρίας;
Είναι μια ακόμα ψηφιακή μεταρρύθμιση για τους συμπολίτες μας με αναπηρία που βελτιώνει στην πράξη την καθημερινότητά τους και περιορίζει την ταλαιπωρία τους. Σε πρώτη φάση, λειτουργεί σαν αποδεικτικό στοιχείο για όλες ανεξαιρέτως τις δημόσιες υπηρεσίες, χωρίς τα άτομα με αναπηρία να αναζητούν συνεχώς καινούρια πιστοποιητικά αναπηρίας για κάθε επαφή τους με το Δημόσιο. Βαθμιαία θα ενσωματώνει όλες τις επιμέρους υπηρεσίες και ωφελήματα που παρέχει κάθε δημόσιος φορέας στον ανάπηρο με βάση τον βαθμό και το είδος της αναπηρίας του. Με την ενεργοποίηση της Ψηφιακής Κάρτας Αναπηρίας -που σχεδιάστηκε σε συνεργασία με την ΕΣΑμεΑ- ικανοποιείται μετά από δεκαετίες ένα πάγιο αίτημα του αναπηρικού κινήματος. Οι ανάπηροι αποκτούν επιτέλους μια «Κάρτα Αξιοπρέπειας» που τους διευκολύνει στις συναλλαγές τους.
2. Πώς λειτουργεί;
Με την επίδειξή της από τον δικαιούχο, η Ψηφιακή Κάρτα Αναπηρίας αποδεικνύει την ταυτότητα του κατόχου της, την ιδιότητα του ως ατόμου με αναπηρία και το κλιμάκιο ποσοστού αναπηρίας που του έχει αναγνωριστεί. Οι κάτοχοι Κάρτας Αναπηρίας μπορούν με την επίδειξη της: ·
Να εξυπηρετούνται κατά προτεραιότητα σε υπηρεσίες εξυπηρέτησης κοινού και να απολαμβάνουν κάθε απαιτούμενη διευκόλυνση ·
Να την χρησιμοποιούν ως δικαιολογητικό αντί της πιστοποίησης αναπηρίας για τα αναγραφόμενα σε αυτήν δεδομένα. ·
Στο επόμενο στάδιο, σταδιακά θα ενσωματώνονται στην Κάρτα οι εξειδικευμένες παροχές που αντιστοιχούν στο «προφίλ» του κάθε δικαιούχου, όπως προαναφέρθηκε.
3. Ποιοι τύποι Κάρτας Αναπηρίας υπάρχουν;
(α) εκτυπώσιμο έγγραφο (όπως τα πιστοποιητικά εμβολιασμού) (β) σε ψηφιακή μορφή στην εφαρμογή Gov.gr Wallet (ώστε o δικαιούχος να έχει την Κάρτα στο κινητό του- Η σχετική εφαρμογή είναι διαθέσιμη από τις 21 Νοεμβρίου) (γ) πλαστική ψηφιακή κάρτα (προς το παρόν δεν είναι διαθέσιμη)
4. Ποιοι μπορούν να εκδώσουν Κάρτα Αναπηρίας;
Κάρτα Αναπηρίας μπορούν να εκδώσουν όλα τα άτομα με ποσοστό αναπηρίας τουλάχιστον 50%, που είναι καταγεγραμμένα στο Ψηφιακό Μητρώο Ατόμων με Αναπηρία και έχουν πιστοποίηση αναπηρίας σε ισχύ κατά τον χρόνο έκδοσης της Κάρτας.
5. Απαιτείται αίτηση για την εγγραφή του δικαιούχου στο Ψηφιακό Μητρώο Ατόμων με Αναπηρία;
Όχι, δεν απαιτείται αίτηση. Η καταχώρηση στο Μητρώο γίνεται αυτόματα, εφόσον τα στοιχεία της πιστοποίησης αναπηρίας είναι ψηφιακά διαθέσιμα και δεν υπάρχει κάποιο πρόβλημα πληρότητας ή ορθότητας των στοιχείων (ιδίως του ΑΦΜ και του ΑΜΚΑ) όπως είναι αποτυπωμένα στην πιστοποίηση. Η Κάρτα Αναπηρίας αντλεί τα στοιχεία από το Μητρώο.
6. Με ποιον τρόπο αποκτούν την Κάρτα Αναπηρίας οι δικαιούχοι;
Ο δικαιούχος μπορεί είτε να κάνει αίτηση (με κωδικούς TaxisNet) στο karta.epan.gov.gr, ώστε να παραχθεί σχετικό έγγραφο που μπορεί να εκτυπωθεί, είτε μέσω της εφαρμογής wallet.gov.gr ώστε να «κατεβάσει» την Κάρτα στο κινητό του τηλέφωνο. Προϋπόθεση είναι η εγκατάσταση της εφαρμογής σε κινητό (https://wallet.gov.gr/).
7. Τι δικαιολογητικά απαιτούνται για την αίτηση στο karta.epan.gov.gr;
Δεν απαιτείται κανένα δικαιολογητικό, ο δικαιούχος εισέρχεται με τους ατομικούς κωδικούς taxisnet.
8. Σε τι διαφέρει η Κάρτα Αναπηρίας από τα πιστοποιητικά αναπηρίας που χρησιμοποιούσαν οι ανάπηροι συμπολίτες μας μέχρι πρότινος;
Η βασική διαφορά είναι ότι στην Κάρτα Αναπηρίας δεν αναγράφονται τα ευαίσθητα ιατρικά προσωπικά δεδομένα του αναπήρου, δεν αναγράφονται δηλαδή πληροφορίες για την αναπηρία, ούτε το συνολικό ποσοστό πέραν των ειδικών σημάνσεων που προβλέπονται (σήμανση κλιμακίου αναπηρίας και σήμανση περί ανάγκης συνοδού).
Οι Κάρτες σημαίνονται ως εξής:
- Σήμανση «I» για όσους έχουν συνολικό ποσοστό αναπηρίας από 50% έως και 66%.
- Σήμανση «II» για όσους έχουν συνολικό ποσοστό αναπηρίας από 67% έως και 79%.
- Σήμανση «III» για όσους έχουν συνολικό ποσοστό αναπηρίας από 80% και άνω. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι η Κάρτα γίνεται δεκτή ως δικαιολογητικό για το αναγραφόμενο κάθε φορά κλιμάκιο αναπηρίας.
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ