Οἱ Κολλυβάδες καὶ ἡ νῆσος Σκίαθος / Επιμέλεια π. Κωνσταντίνου Καλλιανού
2021-01-19 21:33:13
Ἰω.Ν.Φραγκούλα, Μνημόσυνο
Αν καί πολλά ἔχουν γραφεῖ γιά τό λεγόμενο κίνημα τῶν Κολλυβάδων, τούς δύο Άλέξανδρους, ἀλλά καί τή νῆσο Σκιάθο, ἡ δική μου μελέτη ἔρχεται νά προσθέσει στίς ὅσες πληροφορίες ἔχουν παρατεθεῖ, τήν ἄλλη πλευρά τοῦ ζητήματος, δηλαδή τήν προσωπογραφία τῆς κολλυβαδικῆς Σκιαθίτικης κοινότητας. Ἀλλά , "ποία τις ἦτο ἡ Κοινότης τῶν Κολλυβάδων", γιά θυμηθοῦμε καί τόν Παπαδιαμάντη;
Γιά νά μπορέσουμε νά δοῦμε αὐτήν τήν ὄντως πανίερο Κοινότητα τῶν ἱεροπρεπῶν αὐτῶν Πατέρων. ἀσφαλῶς θά πρέπει νά ἀνατρέξουμε στά γεγονότα, τά ὁποῖα ἔλαβαν χώρα στίς ἀρχές τοῦ 18ου στή Σκήτη τῆς ἁγίας Ἄννης, στόν Ἄθωνα. Πιό συγκεκριμένα, θά παραθέσουμε μιάν ἀνέκδοτη μέχρι σήμερα διήγηση σχετικά μέ τήν ἀφορμή πού δόθηκε, ὥστε ν᾿ ἀρχίσουν οἱ ταραχές. Μάλιστα, ἐνῶ μέχρι σήμερα ὅλοι σχεδόν οἱ ἱστορικοί πού ἔχουν ἀσχοληθεῖ μέ τό ζήτημα αὐτό, τό τοποθετοῦν ὅτι συνέβη γύρω στά 1754, ὅταν δηλ. ἄρχισαν οἱ ἐργασίες γιά τήν ἐκ βάθρων ἀνοικοδόμηση τοῦ νέου Κυριακοῦ τῆς Σκήτης, ἡ διήγηση πού παραθέτουμε μᾶς πληροφορεῖ, πώς οἰ πρῶτες ταραχές ἄρχισαν στίς ἀρχές τοῦ 18ου αἰ.
Διαβάζουμε λοιπόν, στό φ. 6 τοῦ χφου πού ἐπιγράφεται: "ΦΡΑΓΓΕΛΙΟΝ, ᾦ ἀπορραπίζονται οἱ ἐν τῷ ἱερῷ τῆς Ἀναστάσεως ἀσχημονοῦντες, ἤτοι οἱ ἐν τῇ Κυριακῇ νεκρολογοῦντες" καί τό ὁποῖο σώζεται στό Ἀρχεῖο τῆς Μονῆς τοῦ Εὐαγγελισμοῦ στή Σκιάθο.
"Εἰς τό πλέον εὐλαβέστερον καί ἁγιώτερον μέρος τοῦ Ὄρους, εἰς τήν περιώνυμον καί περιβόητον Σκήτην τῆς ἁγίας Ἄννης, πρό χρόνων ἤδη τινῶν ἄρχισε νά ἀθετῆται ἡ Ἀποστολική αὕτη παράδοσις, ἁπλῶς μέν καί ἀφιλονείκως πρότερον, περιεργότερον δέ καί πεισμονικώτερον ὕστερον........
Ὡς γάρ πατέρες τινες φιλαληθεῖς ἐξ αὐτῆς μέσα τῆς Σκήτης ἐδίδαξαν ἡμᾶς, ἡ πρώτη ἀρχή (τῶν διενέξεων) οὕτως ἐστάθη.
Κάποιος, φασί, Χριστιανός Ἰωαννίτης, Δημήτριος τοὔνομα, έν Βενετίᾳ τελευτήσας εἰς τούς ᾳχ`΄(1690) ἀπό Χριστοῦ ἀφῆκεν εἰς τήν Σκήτην ταύτην τέσσαρας ἀγρυπνίας ἐτησίους διά πάντα, μετά μνημοσύνω αὐτοῦ, νά γίνωνται εἰς ρητάς ἡμέρας ἁγίων, ἀπό τούς ὁποίους, ἄλλοι μέν ἔχουσι ἀγρυπνίας, ἄλλοι δέ οὐχί. Οἱ γοῦν ἁγιαννῖται τῶν μή ἑορταζομένων ἁγίων τάς ἀγρυπνίας ἐπόιουν αὐτάς τε καί τά μνημόσυνα ἐν τῇ Κυριακῇ. Ἀλλά καί τῶν ἑορταζομένων ἁγίων τάς ἀγρυπνίας ποιοῦντες πολλάκις ἐν ταῖς Κυριακαῖς, καθώς συμπίπτουσιν ἐπόιουν ἅμα καί τά μνημόσυνα· αὕτη εἶναι ἡ πρώτη ἀρχή τῶν τοσούτων καί τοιούτων ταραχῶν"
Ἡ μετάθεση, λοιπόν, τῶν μνημοσύνων ἀπό τό Σάββατο, πού εἶναι ἡμέρα ἀφιερωμένη στούς κεκοιμημένους, τήν Κυριακή, πού ἔχει ἀναστάσιμο χαρακτῆρα δημιουργεῖ μεγάλα προβλήματα στόν ἡσυχαστικό κι εὐκατάνυκτο χῶρο τοῦ Ἄθωνα. Ἀρχίζουν δηλαδή πολυχρόνιες διενέξεις, καταγγελίες στόν Οίκουμενικό Θρόνο, ἀκόμα καί δολοφονίες μοναχῶν. Ἔτσι, πολλοί ἐνάρετοι μοναχοί ἐγκαταλείπουν τό Ὄρος καί ἐγκαθίστανται σέ ἄλλους, ἐκτός τοῦ Ἄθω τόπους, ἱδρύοντας ἐκεῖ μοναστήρια μέ σημαντική πνευματική ἀκτινοβολία.
Μεταξύ αὐτῶν πού ἔφυγαν πρῶτοι ἀπό τό Ὄρος ἦταν καί ὁ κτήτορας τῆς περιπύστου Μονῆς τῆς Εὐαγγελιστρίας, πού βρίσκεται στή θέση "Ἀγαλλιανοῦς"τῆς νήσου Σκιάθου, Νήφων ἱερομόναχος, ὁ δικαίως ἐπωνομαζόμενος Κοινοβιάρχης.
Ὁ ἱερομόναχος αὐτός μαζί μέ τόν ὁσιακῆς βιοτῆς ἱερομόναχο Ἀθανάσιο τόν Πάριο καί τόν ἱεροδιάκονο Νεόφυτο τόν Καυσοκαλυβίτη ὑπῆρξαν ἀπό τούς πρωτεργάτες τοῦ κινήματος.
Ἀπό τό Ἅγιον Ὄρος ὁ Νήφων μέ τή μικρή συνοδεία του, ἀφοῦ διέλθει τά νησιά Σάμο καί Ἰκαρία, ἐγκαθίσταται στή Σκιάθο, ὕστερ᾿ ἀπό τήν πρόταση τοῦ πνευματικοῦ του τέκνου, τοῦ μοναχοῦ Γρηγορίου -Γεωργίου Χατζησταμάτη κατά κόσμον καί γόνον εὐγενοῦς καί πλουσίας Σκιαθίτικης οἰκογενείας- καί μετέπειτα ἱερομονάχου Γγηγορίου καί δευτέρου ἡγουμένου τοῦ Εὐαγγελισμοῦ. Ἐκεῖ, στή Σκιάθο δηλαδή, τό 1794 συστήνει ὁ Γ. Νήφων τό μοναστήρι τοῦ Εὐαγγελισμοῦ, "τό νέο μοναστήρι" καθώς λεγόταν στή Σκιάθο, τό ὁποῖο συνεχίζει τή γνήσια λειτουργική παράδοση τοῦ Ἁγίου Ὄρους. Τό γεγονός αὐτό ἐπιδρᾶ θετικά στίς συνειδήσεις τῶν ἀπλῶν νησιωτῶν-κλήρου καί λαοῦ-μέ ἀποτέλεσμα τό λεγόμενο Κολλυβαδικό πνεῦμα νά διαποτίσει μέχρι τίς μέρες μας τή λειτουργική ζωή τῆς Σκιάθου.
Γιά νά μή μακρυγορήσω, θά προσπαθήσω νά παρουσιάσω περιληπτικά τίς Μορφές τῶν ἁγίων Κολλυβάδων Πατέρων πού ἀσκήθηκαν στήν Εὐαγγελίστρια ἀφήνοντας, μετά τήν ἐκδημία ἤ ἀναχώρησή τους τό χνῶτο τοῦ ἁγιασμοῦ καί τῆς Χάριτος, ὥστε νά θερμαίνει τήν κάθε ψυγμένη ἀνθρώπινη καρδία. Ἔχω δέ τή γνώμη, πώς ἡ μνημόνευση τῶν ὀνομάτων τῶν ἁγίων Κολλυβάδων θά μᾶς βοηθήσει, ὥστε νά σχηματίσουμε τόν πνευματικό χάρτη τῆς ὄντως θεοφιλοῦς καί εὐλογημένης νήσου Σκιάθου.
- Νήφων Νικολαρᾶτος, ἱερομόναχος ἀπό τή Χῖο. Ἀσκήτευσε στό Ἅγιον Ὄρος, στήν περιοχή γύρω ἀπό τή Σκήτη τοῦ Παντοκράτορος.
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ