Σκιάθος: Το κοσμοπολίτικο νησί ανεβάζει τον πήχη του τουρισμού - Οι εναλλακτικές μορφές και τα… αγκάθια
Και αν το δημοφιλέστατο μιούζικαλ «Mamma Mia!» εξακολουθεί να πουλάει, μετά από 16 χρόνια, τη Σκιάθο ως προορισμό, το κοσμοπολίτικο νησί των Σποράδων εκτός από το «ήλιος + θάλασσα» έχει να αναδείξει φύση, πολιτισμό, παράδοση, θρησκεία αλλά και γαστρονομία 2024-06-04 10:48:45Ένας οικισμός, αυτός της Χώρας, που συγκεντρώνει την ομορφιά ενός νησιού, με τα στενά του σοκάκια, το λιμάνι του – το Παλιό και το Νέο- με τα τουριστικά σκάφη που κάνουν καθημερινές αποδράσεις στις παραλίες αλλά και στα κοντινά νησάκια, τα ιστιοπλοϊκά και τα ψαροκάικα. Οι αμέτρητες παραλίες – πάνω από 60-, τα μονοπάτια με ένα δίκτυο τουλάχιστον 15 σηματοδοτημένων, τα μοναστήρια, τα μουσεία, το Κάστρο που βρίσκεται στο στάδιο της ολοκλήρωσης των αναγκαίων έργων για την αποκατάστασή του. Οι άνθρωποι του πνεύματος με καταγωγή από τη Σκιάθο, όπως ο μέγας λογοτέχνης Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης, του οποίου το σπίτι όπου έζησε λειτουργεί ως μουσείο. Αλλά και ο Αλέξανδρος Μωραϊτίδης, επίσης λογοτέχνης.
Αλλά και η Σκιαθίτικη κουζίνα και η γαστρονομία της, τα ζαρζαβατικά της, τα ψάρια και τα θαλασσινά, τα χαϊμαλιά – τυλιχτό γλυκό σε φύλλο με καρύδια και μέλι-, το «άσπρο» με αμυγδαλόψυχα, σιρόπι ζάχαρης κα λεμόνι, τα κρασιά της με το μοναδικό οινοποιείο στο νησί κ.ά.
Προορισμός πολλαπλών μορφών τουρισμού
Για τους περισσότερους τουρίστες και επισκέπτες, η Σκιάθος είναι ένας κοσμοπολίτικος προορισμός που υποστηρίζει άψογα το δημοφιλές δίπτυχο «ήλιος + θάλασσα». Ωστόσο, δεν είναι μόνο αυτό.
«Αναδεικνύουμε τη Σκιάθο ως έναν προορισμό που θα προσελκύσει τουρισμό με πολιτιστικά και φυσιολατρικά ενδιαφέροντα» δήλωσε στο GRTimes.gr ο δήμαρχος Σκιάθου Θοδωρής Τζούμας με αφορμή την πρόσφατη παρουσίαση του τελευταίου βιβλίου του ερευνητή της ελληνικής γαστρονομίας και εμπνευστή του προγράμματος «Ελληνικό Πρωινό» Γιώργου Πίττα με τίτλο «Και έφαγον πάντες και ηυφράνθησαν… – Η γαστρονομία της Σκιάθου με το βλέμμα του Παπαδιαμάντη».
Άλλωστε το συγκεκριμένο βιβλίο (στο οποίο θα αναφερθούμε σε επόμενο ρεπορτάζ) έβαλε τα θεμέλια για την ανάδειξη της Σκιαθίτικης γαστρονομίας και εκεί που είναι το μεγαλύτερο ενδιαφέρον είναι το γεγονός ότι καταγράφεται και παρουσιάζεται μέσα από διηγήματα του Σκιαθίτη λογοτέχνη Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη.
«Τι σπουδαίο δώρο μας κάνει ο μέγας Σκιαθίτης! Μας δείχνει το δρόμο για να αναστοχαστούμε τη ζωής μας, να νιώσουμε πόσο εγκλωβισμένοι είμαστε σε πράγματα ανούσια, άχρηστα, άνοστα» αναφέρει στο νέο του βιβλίο ο κ. Πίττας προσθέτοντας «ωστόσο, για να μπεις στον “κόσμο του Παπαδιαμάντη” θα πρέπει να προετοιμαστείς, όπως εισέρχεται κανείς σ’ ένα ξωκλήσι του Αιγαίου, με ταπεινότητα και ευλάβεια».
Να σημειώσουμε ότι το συγκεκριμένο βιβλίο περιλαμβάνει συνολικά 300 κείμενα του συγγραφέα που ανθολογήθηκαν από 90 διηγήματα του σπουδαίου Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη.
Οι αναστηλώσεις του Κάστρου
Στη φάση ολοκλήρωσης βρίσκονται οι αναστηλώσεις για το πρώτο έργο που γίνεται στο Κάστρο, σ’ αυτόν τον μεσαιωνικό οικισμό που ιδρύθηκε τον 14ο αιώνα, καταλάμβανε μια έκταση 25 στρεμμάτων, είχε περί τις 400 κατοικίες, κατοικούνταν από 500 έως 1.500 άτομα και είχε 20 εκκλησίες, ενώ επί τουρκοκρατίας φτιάχτηκε και τζαμί.
Το Κάστρο, το οποίο βρίσκεται στο βόρειο άκρο της Σκιάθου, ενταγμένο σε πρόγραμμα ΕΣΠΑ, αναστηλώνεται με τις εργασίες να έχουν ξεκινήσει το 2020 και εντός του Ιουλίου να παραδίδεται το πρώτο έργο.
Όπως δηλώνει στο GRTimes.gr ο δήμαρχος Σκιάθου Θοδωρής Τζούμας, κατόπιν μελετών που πραγματοποίησε ο δήμος, το πρώτο έργο, ύψους 2 εκατ. ευρώ που αφορά την πρόσβαση, δηλαδή τη διαμόρφωση του μονοπατιού από το τέλος του δρόμου μέχρι την πύλη, τη στήριξη της πύλης, το χτίσιμο του βάθρου, την τοποθέτηση της γέφυρας και τη στερέωση των τοίχων, θα παραδοθεί στα τέλη του επόμενου μήνα.
Για το δεύτερο έργο, ύψους 1 εκατ. ευρώ, που αφορά αναστηλωτικές εργασίες από την πύλη και εντός του οικισμού, θα απαιτηθούν περίπου ενάμιση με δυο χρόνια. Το συγκεκριμένο έργο, όπως ενημερώνει το GRTimes.gr ο δήμαρχος Σκιάθου αφορά στην αποκάλυψη του αυθεντικού λιθόστρωτου, τη συντήρηση του ναού Αγίου Νικολάου, τη συντήρηση του τζαμιού και τη στερέωση και συντήρηση των εκκλησιών που βρίσκονται σε ερειπιώδη κατάσταση – της Μεγαλομάτας και της Πρέκλας.
Η Σκιάθος απέκτησε τοπική συγκοινωνία
Κάτι ακόμη άλλαξε στο νησί του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη στη μετά covid εποχή. Πρόκειται για τη σύνδεση που έχει η Σκιάθος με τα μέσα μαζικής μετακίνησης, στην προκειμένη περίπτωση με τα λεωφορεία.
Φέτος, είναι η τρίτη χρονιά που η Σκιάθος πραγματοποιεί τις μετακινήσεις στις παραλίες και τα αξιοθέατά της με τις «Συγκοινωνίες Σκιάθου», τις οποίες διαχειρίζονται τα ΚΤΕΛ Νομού Μαγνησίας.
Όπως ενημερώνει το GRTimes.gr ο πρόεδρος των ΚΤΕΛ Νομού Μαγνησίας Δημήτρης Κολινδρύνης, τα ΚΤΕΛ έχουν αναλάβει το έργο, από τις 10 Ιουνίου του 2022, έπειτα από διαγωνισμό στον οποίο προχώρησε ο Δήμος Σκιάθου.
«Ήταν ένα δύσκολο εγχείρημα, διότι η Σκιάθος δεν έχει τακτική συγκοινωνία, και παρότι αναλάβαμε μέσα στο καλοκαίρι, στήσαμε έναν μηχανισμό για να εξυπηρετείται ο κόσμος» δήλωσε στο GRTimes.gr ο κ. Κολινδρύνης.
Από την έναρξη των δρομολογίων και μέχρι τώρα, από τις «Συγκοινωνίες Σκιάθου» έχουν εξυπηρετηθεί περί 2,5 – 2,7 εκατ. επιβάτες. Όπως επισημαίνει ο πρόεδρος των ΚΤΕΛ Ν. Μαγνησίας και πρόεδρος στις «Συγκοινωνίες Σκιάθου» κατά τη διάρκεια της τουριστικής σεζόν, από Απρίλιο έως Οκτώβριο, εξυπηρετείται περίπου 1 εκατ. κόσμος.
Ο στόλος αποτελείται μόνιμα από έξι λεωφορεία, ενώ από Μάιο έως Σεπτέμβριο, αυξάνονται σε δέκα (10), πιθανότατα και 11- 12, ανάλογα με τις ανάγκες της εκάστοτε περιόδου. Το προσωπικό για τους καλοκαιρινούς μήνες ανέρχεται σε 50 εργαζόμενους (οδηγοί, εισπράκτορες, εκδότες, διοικητικό προσωπικό).
Τα λεωφορεία είναι ημιαστικά, αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, και χωρητικότητας 85 ατόμων καθήμενοι και όρθιοι. Υπάρχει και ένα μικρό χωρητικότητας 22 ατόμων, το οποίο εκτελεί συνήθως το δρομολόγιο Σκιάθος – Μοναστήρι Ευαγγελίστριας και Σκιάθος – Ασέληνος (παραλία στα βόρεια του νησιού).
Συνολικά εκτελούνται τέσσερις διαδρομές: Σκιάθος– Κουκουναριές, Σκιάθος – Ξάνεμο, Σκιάθος – Μοναστήρι Ευαγγελίστριας, Σκιάθος – Ασέληνος, με τα δρομολόγια να ξεκινούν στις 7 το πρωί (από Χώρα) και να ολοκληρώνονται στις 01.15 το πρωί. Η αφετηρία των λεωφορείων είναι στο αεροδρόμιο, ενώ δρομολόγια πραγματοποιούνται κάθε 15 λεπτά. Επίσης, έχουν δημιουργηθεί τέσσερα σταθερά σημεία για την πώληση εισιτηρίων (αεροδρόμιο, λιμάνι, Ακρόπολη της Σκιάθου και Κουκουναριές).
«Η πρώτη χρονιά ήταν δύσκολη, έπρεπε να στήσουμε ένα μαγαζί από την αρχή, στη συνέχεια οργανωθήκαμε καλύτερα» επισημαίνει στο GRTimes.gr ο κ. Κολινδρύνης υπογραμμίζοντας πως «η Σκιάθος απέκτησε τοπική συγκοινωνία!».
Να σημειώσουμε ότι οι «Συγκοινωνίες Σκιάθου» έχουν αναλάβει την εκτέλεση δρομολογίων στη Σκιάθο για 15 χρόνια.
«Αγκάθι» η ακτοπλοϊκή σύνδεση και τα ακριβά εισιτήρια
Μπορεί το πρόβλημα της μετακίνησης εντός του νησιού να έχει λυθεί με το έργο και την οργάνωση που παρέχουν οι «Συγκοινωνίες Σκιάθου», ωστόσο το να φτάσει κανείς στο νησί, αφενός είναι δαπανηρό αφετέρου σύνδεση υπάρχει μόνο από Βόλο και Μαντούδι Ευβοίας, ενώ μέχρι τη στιγμή του ρεπορτάζ μας, η απευθείας πρόσβαση από Θεσσαλονίκη είναι στον «αέρα».
«Η σύνδεση από Θεσσαλονίκη θα μπει, αλλά το γεγονός ότι καθυστερεί τόσο πολύ, δεν έχουν γίνει ανακοινώσεις των δρομολογίων, αποτελεί ανασταλτικό παράγοντα» δηλώνουν στο GRTimes.gr κύκλοι του τουρισμού που δραστηριοποιούνται στο νησί σε διαφορετικά πόστα.
Ένα επιπρόσθετο «αγκάθι» είναι τα ακριβά εισιτήρια. Από Βόλο η Σκιάθος συνδέεται καθημερινά με ένα ιπτάμενο δελφίνι, που προσεγγίζει το νησί σε περίπου μιάμιση ώρα με το κόστος του εισιτηρίου να ανέρχεται στα 45 ευρώ/άτομο για απλή διαδρομή και με το συμβατικό καράβι που η διάρκεια του ταξιδιού είναι 2 ώρες και 15 λεπτά και το εισιτήριο κοστίζει 34,70 ευρώ/άτομο για μονή διαδρομή.
«Οι τιμές είναι στα ύψη και αυτό δεν συμβαίνει μόνο για εδώ, αλλά για όλα τα νησιά» δηλώνει ναυτιλιακός πράκτορας που δραστηριοποιείται στη Σκιάθο.
Σ’ ότι αφορά την πολυπόθητη απευθείας ακτοπλοϊκή σύνδεση μεταξύ Θεσσαλονίκης – Σποράδων, αναμένεται να ξεκινήσει την πρώτη εβδομάδα του Ιουλίου.
Καλή η εικόνα για τον τουρισμό
Σ’ ότι αφορά τα μηνύματα της φετινής σεζόν το GRTimes.gr -κατά την παραμονή του στο νησί- καταγράφει αισιοδοξία. Ωστόσο, επειδή, όπως αποδείχθηκε για άλλη μια φορά, μέσω της πτώχευσης του τρίτου μεγαλύτερου tour operator της Γερμανίας, του FTI, ότι ο τουρισμός είναι ένα ευαίσθητο προϊόν, η αισιοδοξία παραμένει συγκρατημένη.
Η σεζόν ξεκίνησε καλά, ωστόσο παρατηρείται μια στασιμότητα, προς το δεύτερο 15νθήμερο του Ιουνίου με αρχές Ιουλίου, λόγω των πρόωρων βρετανικών εκλογών, που ανακοίνωσε ο βρετανός πρωθυπουργός Ρίσι Σούνακ για τις 4 Ιουλίου.
«Η εικόνα που έχουμε για φέτος είναι καλή. Όμως ένα “κλικ” μπορεί να τα αλλάξει όλα» δηλώνει στο GRTimes.gr το μέλος του Δ.Σ. της Ένωσης Ξενοδόχων Σκιάθου Πάνος Ανδριτσόπουλος.
Σε ερώτηση του GRTimes.gr για το εάν και πόσο επηρεάζεται η Σκιάθος από την πτώχευση του FTI ο κ. Ανδριτσόπουλος απαντά πως το νησί, ευτυχώς, έχει χαμηλή έως ανύπαρκτη την παρουσία του συγκεκριμένου tour operator. Άλλωστε, για τη Σκιάθο, το μεγαλύτερο ποσοστό τουριστών είναι οι Βρετανοί. Ακολουθούν οι Σκανδιναβοί και στη συνέχεια οι υπόλοιπες εθνικότητες.
Πηγή:grtimes.gr