Fraport Greece: Γιατί βγαίνει στο…«κυνήγι» στα αεροδρόμια που διαχειρίζεται
Έλαβε από το ΥΠΕΝ άδεια έρευνας για τον έλεγχο των πληθυσμών ειδών άγριας πανίδας στους αερολιμένες- Τα είδη και τα μέτρα που θα εφαρμοστούν 2024-02-12 08:55:32Άδεια έρευνας που αφορά στον έλεγχο των πληθυσμών ειδών άγριας πανίδας στους αερολιμένες που διαχειρίζεται έλαβε από το ΥΠΕΝ η Fraport Greece.
Το σχετικό αίτημα υποβλήθηκε στις 12 Ιανουαρίου και η άδεια χορηγήθηκε από το αρμόδιο τμήμα της Γ.Γ. Δασών του ΥΠΕΝ στις 5 Φεβρουαρίου, λαμβάνοντας υπόψη το γεγονός ότι «η έρευνα θα γίνει με τρόπο που δεν θα προκαλέσει προβλήματα στα είδη & τους οικοτόπους των περιοχών».
Τι προβλέπει η άδεια
Όπως είναι γνωστό, σε όλα σχεδόν τα αεροδρόμια τα οποία εξ ορισμού καλύπτουν μεγάλες εκτάσεις, ενδημούν διάφορα είδη άγριας πανίδας, ενώ ορισμένα από αυτά μπορούν να αποτελέσουν κίνδυνο για την ομαλή λειτουργία τους ή ακόμη και για ασφάλεια των πτήσεων.
Η χορηγηθείσα άδεια προβλέπει ότι οι μέθοδοι ελέγχου περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων τη σύλληψη, τη μεταφορά και την απελευθέρωση πτηνών και θηλαστικών από τις περιοχές κίνησης αεροσκαφών σε κατάλληλους βιοτόπους. Η παγίδευση γίνεται με χρήση ειδικών παγίδων και η μεταφορά / απελευθέρωση ακολουθεί άμεσα σε κατάλληλες περιοχές, μακριά από τα όρια των αερολιμένων, ώστε να μειωθεί η πιθανότητα πρόσκρουσής τους σε αεροσκάφη.
Σημειώνεται ότι η παγίδευση θα γίνεται από το προσωπικό της Fraport Greece (Ομάδα Διαχείρισης Απειλών από την Άγρια Πανίδα) και η μεταφορά / απελευθέρωση τους σε συνεργασία με μη κερδοσκοπικές οργανώσεις και ερευνητικά ιδρύματα.
Η δραστηριότητα ελέγχου των πληθυσμών ειδών άγριας πανίδας ισχύει έως τις 31 Δεκεμβρίου 2026 και θα πραγματοποιηθεί εντός των όριων των αερολιμένων που διαχειρίζεται η Fraport Greece (Θεσσαλονίκη, Καβάλα, Άκτιο, Κέρκυρα, Ζάκυνθος, Χανιά, Κεφαλονιά, Κως, Ρόδος, Μύκονος, Σαντορίνη, Μυτιλήνη, Σκιάθος, Σάμος).
Ποια είδη μπαίνουν στο «μικροσκόπιο»
Στα είδη που θα μελετηθούν περιλαμβάνονται:
– To χρυσό τσακάλι (Canis aureus)
– Τα αρπακτικά πτηνά: κοινή γερακίνα (Buteo buteo), το Βραχοκιρκινέζο (Falco tinnunculus) και ο Καλαμόκιρκος (Circus aeruginosus)
-Το κοινό περιστέρι, Feral pigeon (Columba livia)
-Ο Ασημόγλαρος (Larus michahellis)
-Η Πρασινοκέφαλη πάπια (Anas platyrhynchos)
-Ο Σταχτοτσικνιάς (Ardea cinerea)
– Ο Φασιανός (Phasianus colchicus) από απελευθερώσεις κυνηγετικών εκτροφείων
– Η Καμπίσια πέρδικα (Perdix perdix)
-Η Πετροτουρλίδα (Burhinus oedicnemus)
-Το Νεροχελίδονο (Glareola pratincola)
-Το Νανογλάρονο (Sternula albifrons)
-Ο Στρειδοφάγος (Haemotopus ostralegus
– Είδη νυχτερίδων
-Μικροθηλαστικά των τάξεων Rodentia, Soricomorpha και Eulipotyphla
Σκοπός και μεθοδολογία της έρευνας
Όπως αναφέρεται στην απόφαση, η Fraport Greece έχει εκπονήσει ένα αναλυτικό Πρόγραμμα για τη Διαχείριση Απειλών από την Άγρια Πανίδα για κάθε αερολιμένα με τη χρήση βραχυπρόθεσμων και μακροπρόθεσμων μεθόδων φιλικών προς το περιβάλλον.
Ειδικότερα, για την απομάκρυνση πτηνών εφαρμόζονται ψηφιακοί ήχοι, η μέθοδος βιοακουστικής αλλά και η χρήση βολίδων κρότου και λάμψης. Για την απομάκρυνση των πτηνών σημαντική είναι η διαχείριση του περιβάλλοντα χώρου των αερολιμένων με κατάλληλο τρόπο ώστε να μην ελκύονται είδη πτηνών μεγάλου μεγέθους, πτηνά που απαντώνται σε σμήνη, κτλ.
Η επιλεκτική θανάτωση εφαρμόζεται σε συγκεκριμένους αερολιμένες, για συγκεκριμένα είδη, που βάσει της αποτίμησης του κινδύνου αποτελούν απειλή για την ασφάλεια πτήσεων αεροσκαφών και μόνο όταν οι λοιπές μέθοδοι ελέγχου δεν είναι άμεσα αποτελεσματικές.
Επισημαίνεται ακόμη ότι τα Προγράμματα έχουν συνταχθεί «με βάση τις καλύτερες διεθνείς πρακτικές για τη μείωση της επικινδυνότητας προσκρούσεων πτηνών και άλλων ζώων με αεροσκάφη», καθώς και ότι η σύλληψη, μεταφορά και απελευθέρωση πτηνών και άλλων ζώων λειτουργεί ως συμπληρωματικό μέτρο για τη βελτίωση των επιπέδων ασφαλείας των πτητικών λειτουργιών.
Όπως τονίζεται μάλιστα, «εκτός από τον έλεγχο της πανίδας μεγάλη βάση δίνεται στη διατήρηση της βιοποικιλότητας όταν αυτή δεν συνιστά απειλή για τα αεροσκάφη». Έτσι, για την περίπτωση του τσακαλιού, η παρακολούθηση με ειδικές κάμερες εντός του Αερολιμένων Σάμου και Καβάλας θα συνεχιστεί. Για την περίπτωση σύλληψης και απελευθέρωσης Βραχοκιρκίνεζων, Γερακινών και Καλαμόκιρκων, ειδικές παγίδες θα χρησιμοποιηθούν στον αερολιμένα Θεσσαλονίκης. Τα πτηνά θα δακτυλιώνονται πριν απελευθερωθούν από πιστοποιημένο ορνιθολόγο δακτυλιωτή της Δράσης για την Άγρια Ζωή σε συνεργασία με την Ομάδα Διαχείρισης Απειλών από την Άγρια Πανίδα της Fraport Greece, η οποία αναλαμβάνει την σύλληψη των πτηνών.
Στο πλαίσιο των ενεργειών ελέγχου πανίδας, η Ομάδα θα κάνει χρήση βιοακουστικής και ψηφιακών ήχων και στα αεροδρόμια Θεσσαλονίκης, Κέρκυρας και Καβάλας χρήση βολίδων κρότου.
Επιπλέον, η χρήση ειδικού πιστοποιημένου laser για την απομάκρυνση των πτηνών εφαρμόζεται με επιτυχία σε όλα τα αεροδρόμια που διαχειρίζεται η Fraport Greece. Είναι ένα πιστοποιημένο προϊόν που χρησιμοποιείται σε αεροδρόμια διεθνώς και δεν προκαλεί βλάβη σε ζώα και ανθρώπους.
Στα…όπλα κατ’ εξαίρεση
Σύμφωνα με την απόφαση, σε περίπτωση που οι άλλες μέθοδοι για τον έλεγχο της άγριας πανίδας δεν είναι άμεσα αποτελεσματικές, η χρήση των κυνηγετικών όπλων για ανώδυνη επιλεκτική θανάτωση θα εφαρμοστεί για τα παρακάτω αεροδρόμια και είδη:
Στον αερολιμένα Θεσσαλονίκης: Ασημόγλαρος, Πρασινοκέφαλη πάπια, Σταχτοτσικνιάς, Πετροτουρλίδα, Κοινό περιστέρι και Καμπίσια πέρδικα
Στον αερολιμένα Καβάλας: Ασημόγλαρος
Στον αερολιμένα Κέρκυρας: Ασημόγλαρος, Πρασινοκέφαλη πάπια, Φασιανός (εκτροφείου), Σταχτοτσικνιάς και Κοινό περιστέρι
Τονίζεται ιδιαίτερα ότι η χρήση των κυνηγετικών όπλων επιτρέπεται εντός των ορίων των αερολιμένων ή περιμετρικά αυτών, μόνο όταν αυτό κρίνεται απολύτως αναγκαίο.
Επιπρόσθετα, στον αερολιμένα Θεσσαλονίκης, για τη μείωση του αριθμού των περιστεριών που φωλιάζουν στους τερματικούς σταθμούς, θα χρησιμοποιηθούν παγίδες για σύλληψη και θανάτωση τους με ανώδυνο τρόπο. Ακόμη, θα πραγματοποιηθεί καταστροφή φωλεών, χωρίς νεοσσούς, μόνο με απομάκρυνση αυγών για τα είδη Πετροτουρλίδα, Νεροχελίδονο, Νανογλάρονο και Στρειδοφάγος.
Όσον αφορά την παρακολούθηση και καταγραφή της βιοποικιλότητας πραγματοποιείται η καταγραφή των ειδών νυχτερίδων με την μέθοδο της παθητικής ακουστικής παρακολούθησης για καταγραφή χωρίς σύλληψη, σε επιλεγμένα περιφερειακά αεροδρόμια (Θεσσαλονίκη, Καβάλα, Μυτιλήνη, Σάμος κ.α.). Για την καταγραφή των ειδών μικροθηλαστικών στον αερολιμένα Καβάλας θα πραγματοποιηθεί σύλληψη και απελευθέρωση επί τόπου με ειδικές παγίδες.
Σημειώνεται, τέλος, ότι για τον έλεγχο του πληθυσμού ειδών άγριας πανίδας στους αερολιμένες που διαχειρίζεται η Fraport Greece δεν γίνεται χρήση αναισθητικών όπλων.
ΠΗΓΗ: newmoney.gr