Ομιλία με θέμα : «Ἀδάμ, ποῦ εἶ;» του Αρχιμανδρίτη Παντελεήμων Χούλη στο Πνευματικό Κέντρο Σκιάθου | photo 17 - video |
2017-02-13 18:37:56
Την πρώτη του ομιλία ως Αρχιμανδρίτης πραγματοποίησε ο εφημέριος π. Παντελεήμων Χούλης στο Πνευματικό Κέντρο των Ιερών Ναών Σκιάθου την Κυριακή 12 Φεβρουαρίου 2017 με θέμα : «Ἀδάμ, ποῦ εἶ;».
«Καὶ ἤκουσαν τῆς φωνῆς Κυρίου τοῦ Θεοῦ περιπατοῦντος ἐν τῷ παραδείσῳ τὸ δειλινόν, καὶ ἐκρύβησαν ὅ τε Ἀδὰμ καὶ ἡ γυνὴ αὐτοῦ ἀπὸ προσώπου Κυρίου τοῦ Θεοῦ ἐν μέσῳ τοῦ ξύλου τοῦ παραδείσου. καὶ ἐκάλεσε Κύριος ὁ Θεὸς τὸν Ἀδὰμ καὶ εἶπεν αὐτῷ· Ἀδάμ, ποῦ εἶ;»
Με το απόσπασμα από το βιβλίο της Γενέσεως σκέφτηκα να ξεκινήσω την σημερινή μου παρουσία, σεβαστοί μου πατέρες και αδελφοί μου, μιας και η αποψινή ομιλία πηγάζει από το απόσπασμα αυτό.
Μετά την παρακοή τους, οι πρωτόπλατοι έχουν αντιληφθεί το λάθος τους, και κρύβονται πλέον μέσα στην πυκνή βλάστηση του Παραδείσου μόλις ακούν τα βήματα του Θεού. Πασχίζουν να αποφύγουν την όποια συνάντηση μαζί Του γιατί αντιλαμβάνονται τις εξελίξεις που θα ακολουθήσουν.
Οι πρωτόπλαστοι έπεσαν από το επίπεδο επικοινωνίας με τον Θεό, σ’ ένα άλλο χαμηλό επίπεδο, αυτό της επικοινωνίας με τον διάβολο. Αρνήθηκαν την αγάπη του Θεού και τη δημιουργία μιας σχέσης αγάπης μαζί Του. Επακολούθησε η εξορία των πρωτοπλάστων επισφραγίζοντας έτσι το διαζύγιο -θα λέγαμε- στη σχέση των ανθρώπων με τον Θεό.
Τα λάθη του καθενός μας επηρεάζουν τις σχέσεις όλων μας. Ο καθένας από εμάς ως οντότητα έχει ατομική ευθύνη, αλλά ταυτόχρονα ως μέρος ενός κοινωνικού συνόλου έχει και συλλογική ευθύνη.
ΟΛΗ Η ΟΜΙΛΙΑ ΣΤΟ VIDEO ΠΟΥ ΑΚΟΛΟΥΘΕΙ
https://www.youtube.com/watch?v=5yLXfLL637g&feature=youtu.be&width=400&height=250[/embedyt]
Είναι λοιπόν λάθος η αντίληψη πως ο Θεός τιμωρεί τους ανθρώπους όταν παραβαίνουν το θέλημά Του. Στην ουσία οι άνθρωποι αυτοτιμωρούνται, αφού δεν θέλουν να έχουν σχέση-κοινωνία με το Θεό, και ο Θεός αφήνει να εξελιχθεί αυτό που επέλεξαν.
Αν και απωλέσαμε τον Παράδεισο την στιγμή εκείνη, η φιλανθρωπία του Θεού επεμβαίνει άμεσα. Θα ήταν προφανώς ωφέλιμο οι πρωτόπλαστοι να ζητούσαν συγγνώμη -μας λέει ο Μέγας Αθανάσιος- ώστε να επανορθώσουν, και σίγουρα ο Θεός -μη μνησίκακος ων- θα τους είχε συγχωρέσει. Η αποκατάσταση όμως της κοινωνίας μαζί Του έμελε να πραγματοποιηθεί με την ενανθρώπιση του Υιού Του. Η νύχτα στη Βηθλεέμ θα σηματοδοτήσει την επανόρθωση της σχέσης Θεού και ανθρώπων.
Ας επανέλθουμε τώρα, όχι στην απάντηση του Αδάμ προς τον Θεό, αλλά σε αυτό καθαυτό το ερώτημα του Θεού προς τον Αδάμ και προς τον κάθε Αδάμ του σήμερα: « Ἀδάμ, ποῦ εἶ; »
Μέσα στα Ευαγγέλια, κυρίως στο κατά Ιωάννη, o Θεός αποκαλύπτει -με την διάκριση που Τον χαρακτηρίζει- το μυστήριό Του. Αποκαλύπτεται στην Εκκλησία Του και διαμέσου αυτής, εμφανίζεται στον κόσμο, τον ανακαινίζει, τον σώζει.
Αν όμως προσέξουμε λίγο καλύτερα τα πράγματα και τα εξετάσουμε με τη λογική, που συνήθως οι περισσότεροι διαθέτουμε για να σκεπτόμαστε και να αντιλαμβανόμαστε την αλήθεια και τα γεγονότα, θα δούμε ότι η πραγματικότητα είναι, ή τουλάχιστον μας φαίνεται, πως είναι λίγο διαφορετική.
Ο Θεός εμφανίζεται στον κόσμο μας σήμερα κρυμμένος, δύσκολος, απόμακρος, ελλιπής ακόμα θα λέγαμε. Τα βήματά Του γίνονται αντιληπτά στον παράδεισο, ενώ σε εμάς αφήνει την υποψία παρά τη βεβαιότητα για την παρουσία και την ταυτότητά Του.
Δεν είναι όμως έτσι. Ο Θεός, αδελφοί μου, μας εμφανίζεται αλλά εμείς αλλιώς Τον βλέπουμε. Εκείνος μας συναντά κι εμείς αναρωτιόμαστε πού βρίσκεται. Εκείνος μας ρωτά πού είμαστε και εμείς του λέμε τι θέλουμε.
PHOTO ALBUM
Ζώντας εντός της Εκκλησίας και προγευόμενοι την βασιλεία των ουρανών με τα μυστήριά της, την διδασκαλία της και την εν γένει πνευματική ζωή. Ο άγιος Μάξιμος ο Ομολογητής μας υπενθυμίζει πως Εκκλησία και Βασιλεία των ουρανών είναι ένα και το αυτό. Το ερώτημα όμως «Ἀδάμ, ποῦ εἶ;» δεν παύει να αντηχεί.
Αντηχεί σε μια εποχή που ειδικεύεται στην νόθευση της ευαγγελικής αλήθειας, καθώς το ψέμα βρίσκει ως γόνιμο έδαφος την απιστία, την άγνοια, την αμάθεια, την αδιαφορία.
Την ώρα που εμείς όμως αδυνατούμε ή δεν θέλουμε να Τον αντικρύσουμε, τότε Εκείνος ξεπροβάλει, γίνεται αισθητή η παρουσία Του και μας αναζητά επίμονα.
Πολλές φορές, στο ένα βήμα αναζήτησης του ανθρώπου προς τον Θεό, εννέα βήματα κάνει ο Θεός για να μας αγκαλιάσει. Και αυτό το βλέπουμε όταν ο Χριστός πλησιάζει τη συκομορέα ώστε να συναντήσει τον Ζακχαίο.
Συχνά ακούω να μου περιγράφουν τη χλιαρή έως ανύπαρκτη σχέση ανθρώπων με τον Θεό και τη μυστηριακή ζωή της Εκκλησίας και ότι η Εκκλησία δήθεν σβήνει αφού της γυρίζουν την πλάτη οι νέοι. Eξαιτίας ανήθικων κληρικών, φιλάργυρων επισκόπων και ή και αναχρονιστικών αντιλήψεων.
Σε όλους αυτούς απαντά ο δικός μας Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης λέγοντας: «Ἐγὼ εἶμαι τέκνον γνήσιον τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας, ἐκπροσωπουμένης ὑπὸ τῶν ἐπισκόπων της. Ἐὰν δὲ τυχὸν πολλοὶ τούτων εἶναι ἁμαρτωλοί, ἁρμοδία να κρίνῃ εἶναι μόνον ἡ Ἐκκλησία, καὶ μόνον τὸ ἄπειρον ἔλεος τοῦ Θεοῦ ἡμεῖς πρέπει νὰ ἐπικαλώμεθα».
Η αγία μας εκκλησία δεν εκφράζεται μέσα από ιδεοληψίες, εκφράζεται από το μήνυμα του σταυρό ο οποίος είναι πάντοτε επίκαιρος. Φροντίζει ως καλή και φιλόστοργη μητέρα να οικονομεί τα πάντα για τα παιδιά της. Οπότε κάθε εντύπωση πως διακατέχεται από αναχρονιστικές και καλογερίστικες αντιλήψεις δεν είναι τίποτε άλλο από αμάθεια και άγνοια.
Αυτό, αγαπητοί μου, συμβαίνει γιατί οι άνθρωποι έχουμε γίνει πλέον αναίσθητοι και ρηχοί πνευματικά, έχουμε χάσει την απλότητά μας και δεν ανταποκρινόμαστε τόσο εύκολα στην αλήθεια. Θέλουμε την εκκλησία να νομιμοποιεί τις παρανομίες μας και τους κληρικούς να χορεύουν στο ρυθμό του ταμπούρλου που εμείς χτυπάμε.
Αν αυτό γίνει πράξη θα δούμε τις εκτροπές άλλων χριστιανικών ομολογιών δυτικών χωρών που αντιλαμβάνονται την αποστολή του κληρικού ως υπευθύνου μάρκετινγκ. Δεν αρκεί να βλέπουμε την ποσότητα των εκκλησιαζομένων, πρέπει να επενδύουμε στην ποιότητα του πνευματικού περιεχομένου και ειδικότερα στην φιλοτιμία και την καλή προαίρεση των όσων προσεγγίζουν την εκκλησία.
Κατ’ επέκταση η ασυνέπεια μεταξύ λόγων και οδηγεί στην υποκρισία τον ανθρώπο. Είναι στενάχωρο να βλέπει κανείς ανθρώπους να μην μπορούν να διαχειρισθούν το δώρο της πίστεως. Να απαξιώνουν την Θεία Λειτουργία της Κυριακής ή το μυστήριο της εξομολογήσεως ή του γάμου ή και της βάπτισης, δια των οποίων ο Θεός μας αναζητά.
Όμως, αλήθεια είναι πως κάθε άνθρωπος έχει την δική του ώρα συνάντησης με τον Θεό, αρκεί ο άνθρωπος να είναι δεκτικός και φιλόξενος προς τον Θεό!
Έτσι λοιπόν, σύγχρονε ορθόδοξε, ο Θεός σου απευθύνει το ερώτημα: που είσαι άνθρωπε της προόδου, της τεχνολογίας, της ευμάρειας, του πολιτισμού;
Κρύβεσαι πρώτα από τον εαυτό σου και έπειτα από Εμένα τον δημιουργό σου;
Στην καθημερινότητα είναι αισθητή αυτή μας η περιπλάνηση. Ακόμα και μέσα στην Εκκλησία με τους ευσεβισμούς μας:
- Ζητούμε από τον εφημέριο να μας διαβάσει μια ευχή λες και αυτή από μόνη της μπορεί να μας αλλάξει ή να πραγματοποιήσει την επιθυμία μας.
- Πίνουμε τον αγιασμό με δεισιδαιμονική αντίληψη περί της Θείας Χάριτος.
- Συνωστιζόμαστε για να φάμε λαίμαργα τον άρτο των αγρυπνιών, ενώ μεταλαμβάνουμε ασυνείδητα το σώμα και το αίμα Του μια φορά τον χρόνο για το καλό, όπως για παράδειγμα τα ξημερώματα της Μ.Πέμπτης.
- Μήπως στις καρέκλες και τα στασίδια του ναού που νομίζουμε πως έχουμε κληρονομήσει και φιλονικούμε με όποιον καταλάβει τη δική μας θέση ;
- Μήπως ανάμεσα στις μεγαλοσταυρίες και τις μετάνοιες μας ;
- Μήπως στο άναμμα των κεριών που με τις χούφτες βάζουμε στα μανουάλια.
- Μήπως στα εξωκλήσια ανάβοντας τα καντήλια ενώ στην ενορία μας την ίδια ώρα το ψωμί και το κρασί γίνονται Σώμα και Αίμα Χριστού ;
- Μήπως ανάμεσα στον στολισμό των μυστήριων του γάμου και της βαπτίσεως αλλά όχι στην ουσία τους ;
- Μήπως στις καλές μας πράξεις και σε μια αόριστη και ανέκφραστη πίστη μιας και εμείς ‘’που δεν μοιάζουμε με τους άλλους’’… δεν πάμε στην εκκλησία κάθε Κυριακή, αλλά πιστεύουμε ;
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ