SKIATHOS Ο καιρός σήμερα

"Από τα χέρια" της Σκιαθίτισσας Μαρένας Κωνσταντινίδη Μάνεση η μεγαλύτερη έκθεση σύγχρονης τέχνης έως σήμερα στην Χαλκίδα

2023-07-19 19:57:02
Η Σκιαθίτισσα αρχιτέκτονας Μαρένα Κωνσταντινίδη Μάνεση, ιδιοκτήτρια του Σκιαθίτικου Σπιτιού, ήταν υπεύθυνη του αρχιτεκτονικού σχεδιασμού της μεγαλύτερης έκθεσης σύγχρονης τέχνης που έχει γίνει ποτέ στη Χαλκίδα!

[caption id="attachment_194255" align="alignleft" width="280"]Με τον Ιδρυτή της ομάδας Δίπολα Δημήτρη Λάμπρου και την Εικαστικό Αγάπη Φεσατίδου-Ψαράκη Η Μαρένα Κωνσταντινίδη Μάνεση (δεξιά) με τον Ιδρυτή της ομάδας Δίπολα Δημήτρη Λάμπρου και την Εικαστικό Αγάπη Φεσατίδου-Ψαράκη[/caption] Η ομάδα ΔΙΠΟΛΑ, εγκαινίασε τη Δευτέρα 10 Ιουλίου 2023 και ώρα 20:00, την έκθεση σύγχρονης τέχνης “Λαβύρινθος/ Labyrinth”, στο αρχοντικό του 1884, Κόκκινο Σπίτι, ένα από τα κυριότερα τοπόσημα της Χαλκίδας, που κοσμεί το κρηπίδωμα στη βόρεια πλευρά της παραλίας της πόλης.

Η αριστούχος Σκιαθίτισσα αρχιτέκτων συντόνισε και οργάνωσε σε συνεπικουρία με τους επιμελητές της έκθεσης το στήσιμο των έργων μέσα στο αρχοντικό - μνημείο δημιουργώντας μία μίνιμαλ και λιτή αίσθηση του εκθεσιακού χώρου, παρά τους πολλούς συμμετέχοντες δίνοντας ανάσες με περίτεχνες παύσεις στους εσωτερικούς χώρους του κτιρίου.

Η δημοσιογράφος Κατερίνα Γιαμά σημειώνει:

Η παρουσία τους πριν από δύο χρόνια περίπου  στη Χαλκίδα ήταν ένα δυνατό, καλλιτεχνικό στίγμα, όταν μεταμόρφωσαν τον εκθεσιακό χώρο της Πινακοθήκης Μυταρά, σε χώρο υψηλών προδιαγραφών. Όσοι είδαν την έκθεση τότε, αποτιμώντας την επίγευση που τους άφησε, κράτησαν στοιχεία της ταυτότητάς τους, σαν να περίμεναν την επάνοδο με ένα διαφορετικό εικαστικό project από εκείνο που είχε θέμα το “Κρυπτόν” του Ηράκλειτου.
Η ομάδα ΔΙΠΟΛΑ λοιπόν, επέστρεψε στη Χαλκίδα, αυτή τη φορά στο Κόκκινο Σπίτι, απο τις 10 εως τις 18 Ιουλίου · δριμύτερη, πατώντας πάνω στα χνάρια του μύθου για τον Μινώταυρο με θέμα το “ΛΑΒΥΡΙΝΘΟ”.
Η επιμέλεια ανήκει στον ιστορικό τέχνης - αρχαιολόγο, διδάκτορα του Πανεπιστημίου Paris I Pantheon- Sorbonne και καθηγητή στη σχολή μαρμαρογλυπτικής Τήνου Ευθύμη Λαζόγκα και η έκθεση πραγματοποιείται στα πλαίσια του πολιτιστικού προγράμματος “Ευρίπεια 2023” του Δήμου Χαλκιδέων.
Εξήντα τέσσερις καλλιτέχνες μέσα απο πίνακες ζωγραφικής, εγκαταστάσεις, video art, με τη χρήση σύγχρονων υλικών δημιούγησαν ένα ευφάνταστο σκηνικό - πρόκληση για τους επισκέπτες, με απώτερο σκοπό, πέρα απο την οπτική απόλαυση, την έκπληξη μίας διαδρομής, όπου το μυθικό στοιχείο ενσωματώνεται στο σύγχρονο και αποκτά αλλεπάλληλους συμβολισμούς.
Καλείσαι να μπεις μέσα του σαν να πρόκειται να επιχειρήσεις μία μετάβαση στον ενδότερο εαυτό σου, μιας και ο λαβύρινθος είναι ο μικρός εαυτός  σου, ο μικρόκοσμός σου, όπως γράφει στο θεωρητικό του σημείωμα ο ιστορικός τέχνης Ευθύμης Λαζόγκας, ενώ ο εικαστικός Δημήτρης Καρατζάς επισημαίνει για τον χαρακτήρα του έργου - ό,τι το άνοιγμα και το ξεδίπλωμά του στο χώρο ταυτίστηκε με την περιπέτεια του Λαβυρίνθου σε μια σειρά απο εμβληματικά έργα του Μοντερνισμού και έγινε ο βασικός μορφολογικός άξονας των έργων τέχνης της μεταπολεμικής περιόδου.., (γράφει μεταξύ άλλων).
Προσωπικά χωρίς διάθεση ωραιοποίησης διαπίστωσα πως αντί  να ..πλανέψει την αίσθησή μου όπως θα περίμενα, με βάση τον τίτλο «Λαβύρινθος», η έκθεση φέρνει μία νέα εικαστική οπτική, καθώς συνδέει το χθες με το σήμερα με νέα εκφραστικά  μέσα.
Η διαφορά που επισημαίνω, είναι η έντονη αίσθηση της περιπλάνησης, όχι στους χώρους του κτιρίου του Κόκκινου Σπιτιού αλλά στο νοητό Λαβύρινθο της έκθεσης, όπου κατά μία εκδοχή του μύθου ο Θησέας πάλεψε με το τέρας και με το σπαθί του έκοψε το λαιμό του και το πρόσφερε θυσία στον Ποσειδώνα, όπως υπογραμμίζεται στο συνοδευτικό σημείωμα της έκθεσης.
Έτσι, προτείνω ανεπιφύλακτα μία επίσκεψη- περιήγηση στην έκθεση αυτή με την ψυχολογία του επισκέπτη που δεν φοβάται να εκπλαγεί ευχάριστα από αυτό που θα δει. [caption id="attachment_194247" align="alignnone" width="1600"] Διοργάνωση: Ομάδα-Δίπολα. Μαρένα-Μάνεση Kωνσταντινίδη & ο Δημήτρης Λάμπρου[/caption] Συμμετέχοντες Άγγελος Σκούρτης, Γιώργος Τσακίρης, Γιώργος Σκυλογιάννης, Νίκος Βισκαδουράκης, Γιάννης Ισιδώρου, Γιάννης Γρηγοριάδης, Ματίνα Σταυροπούλου, Νίκος Κάνογλου, Δημήτρης Λάμπρου, Μαργαρίτα Πέτροβα, Ιάνθη Αγγελίογλου, Άννα Αντάρτη, Αποστόλης Φιλίππου, Μαρία Σταμάτη, Χριστίνα Πάνσες, Αθηνά Κανελλοπούλου, Αλεξάνδρα Μαράτη, Σταυρούλα Μιχαλοπούλου, Νίκος Έξαρχος, Σοφία Μπακιρτζή, Ιωάννης Πολιτόπουλος, Έφη Σπηλιώτη, Χρήστος Χριστοδουλόπουλος , Αγάπη Φεσατίδου – Ψαρράκη, Μαρίνα Κορέλη, Γεωργία Τρούλη, Μαρία Πασχαλίδου, Κρίστη Γρηγορίου, Σταυρούλα Μιτσάκου, Τζένη Πετροπούλου, Αγγελική Τριαντοπούλου, Δήμητρα Τριανταφυλλοπούλου, Ειρήνη Βαζούκου, Μαρία Παπατζέλου, Κωνσταντίνα Παρασκευοπούλου, Κύρα Αλιγιζάκη, Σωτηρία Ορφανού, Ρένα Ματαλλιωτάκη, Λουκιάνα Παπαδοπούλου, Εύη Μιχελάκη, Εβελίνα Ντουντουνάκη, Έλλη Βέλλιου, Γιάννης Δημουλάς, Έλενα Σταματογιάννη, Ζένια Δημητρακοπούλου, Κυριάκος Θεοχάρους, Χριστίνα Μπλιθικιώτη, Ανδρέας Στυλιανουδάκης, Νεκτάριος Μαρίνος, Κανέλλα Στασινοπούλου, Γιώτα Μπούζα, Άννα Μαρία Χατζηστεφάνου, Εύα Χαραλαμπίδου, Βασιλική Κοσκινιώτου, Βίβιαν Ζωτάλη, Μαρίνα Κουτσοσπύρου, Μαρία Ζυγομαλά, Αγγελική Παπαδάκη, Χριστίνα Μιχαλοπούλου, Αθανασία Τσοπαναργιά, Γιώργος Αναστασιάδης, Ελένη Νικολακοπούλου, Μάριος Τυροπώλης, Γιάννης Κουτσός Επιμέλεια: Ευθύμης Λαζόγκας, Ιστορικός Τέχνης - Αρχαιολόγος, Διδάκτωρ Πανεπιστημίου Paris I-Panthéon – Sorbonne, Διδάσκων Ιστορίας της Τέχνης, ΑΣΚΤ, Μεταπτυχιακό Εικαστικών Τεχνών, Καθηγητής στην Ανωτέρα Σχολή Μαρμαρογλυπτικής της Τήνου. Θεωρητικά κείμενα: Ευθύμης Λαζόγκας, Καρατζάς Δημήτρης Διοργάνωση: "ΔΙΠΟΛΑ" (@dipolaartplatform) Αρχιτεκτονικός σχεδιασμός: Μαρένα Κωνσταντινίδη Μάνεση, αρχιτέκτων και μεταπτυχιακή απόφοιτος ΕΜΠ (Master in Architecture: Architectural Design - Space - Culture)