Ολοκληρώθηκαν οι εργασίες του 6ου Συνεδρίου για τη Βιώσιμη Αστική Κινητικότητα - CSUM2022 στην Σκιάθο
2022-09-05 19:32:57
Ολοκληρώθηκαν την Παρασκευή 2 Σεπτεμβρίου οι εργασίες από το 6ο Συνέδριο για τη Βιώσιμη Αστική Κινητικότητα - CSUM2022 (Conference of Sustainable Urban Mobility), που πραγματοποιήθηκε στη Σκιάθο το διάστημα 31 Αυγούστου - 2 Σεπτεμβρίου 2022 και συγκεκριμένα στις αίθουσες του Skiathos Palace και είχε θέμα: «Έξυπνη ενέργεια για έξυπνες μεταφορές» (Smart energy for smart transport).
Το συνέδριο διοργανώθηκε από το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας (Τμήμα Πολιτικών Μηχανικών, Εργαστήριο Κυκλοφορίας, Μεταφορών και Διαχείρισης Εφοδιαστικής Αλυσίδας – TTLog), σε συνεργασία με εκπαιδευτικά ιδρύματα από το εξωτερικό, και πιο συγκεκριμένα το Eindhoven University of Technology, Technion Israel Institute of Technology, Universidade do Porto, Université du Luxembourg, University of Hawaii at Manoa και το Πανεπιστήμιο του Σαουθάμπτον.
https://youtu.be/s4N1nZ3a4cI
Οι επιστημονικές εργασίες που παρουσιάστηκαν, οι ειδικές και τεχνικές συνεδρίες, τα εργαστήρια και τα μαθήματα κατάρτισης, και οι ομιλίες από διακεκριμένους ερευνητές και επαγγελματίες του χώρου πάνω σε καινοτόμες τεχνολογίες και πρωτότυπες εφαρμογές έξυπνης ενέργειας για έξυπνες μεταφορές, έδωσαν την ευκαιρία σε όσους βρέθηκαν στη Σκιάθο και παρακολούθησαν το συνέδριο, να αποκομίσουν πολύτιμες γνώσεις πάνω στους τομείς των μεταφορών και της κινητικότητας. Στο συνέδριο που πραγματοποιήθηκε στο Skiathos Palace στις Κουκουναριές παρουσιάστηκαν 161 εργασίες από 540 εισηγητές, με το 30% να παρουσιάζονται διαδικτυακά, φυσική παρουσία είχαν 200 περίπου σύνεδροι, ενώ αρκετοί ήταν εκείνοι που παρακολούθησαν on line τις εργασίες του CSUM2022.
Μία από τις θεματικές συντονίστριες, η συγκοινωνιολόγος κ. Ευτυχία Ναθαναήλ, καθηγήτρια Σχεδιασμού και Αξιολόγησης Μεταφορικών Συστημάτων στο Τμήμα Πολιτικών Μηχανικών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας και διευθύντρια του TTLog, μίλησε στο SkiathosLife.gr για το συνέδριο: «Το συνέδριο γίνεται κάθε δύο χρόνια από το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας. Φέτος πραγματοποιήθηκε για 6η φορά, ενώ είχαμε άλλα έξι πανεπιστήμια στη συνδιοργάνωση από Ολλανδία, Ισραήλ, Πορτογαλία, Λουξεμβούργο, ΗΠΑ και Αγγλία. Η θεματική του συνεδρίου στη Σκιάθου αφορούσε την «έξυπνη» ενέργεια και τις «έξυπνες» μεταφορές. Ασχοληθήκαμε δηλαδή με την τροφοδότηση των μεταφορών με ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, για τη μείωση της κατανάλωσης και των εκπομπών CO2, προκειμένου να επιτυγχάνεται μικρότερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα σε σχέση με το σημερινό ενεργοβόρο συγκοινωνιακό σύστημα».
Η θεματολογία του συνεδρίου αφορούσε τα εξής:
1) Ηλεκτρική και καθαρή ενέργεια στις μεταφορές,
2) Αναδυόμενες και καινοτόμες τεχνολογίες στις μεταφορές,
3) Ενεργά και μη μηχανοκίνητα ταξίδια,
4) Δίκαιες και χωρίς αποκλεισμούς μεταφορές,
5) Βιώσιμη και ανθεκτική εφοδιαστική αλυσίδα και
6) Πολεοδομικός σχεδιασμός και υποδομές μεταφορών. «Η ηλεκτροκίνηση και η υποχρέωση αντικατάστασης των οδικών στόλων μεταφοράς με ηλεκτρικά οχήματα, για να γίνει πραγματικότητα η «πράσινη μετάβαση» σύμφωνα με τις οδηγίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, οι νέες τεχνολογίες και η ανάπτυξη «έξυπνων» συστημάτων, που αποτελούν μία μεγάλη καινοτομία στον τομέα μας, η ίση μεταχείριση όλων των μετακινούμενων, οι επιπτώσεις των μεταφορών στον αστικό ιστό και οι στρατηγικές ανάπτυξης των αστικών περιοχών, συζητήθηκαν μεταξύ άλλων στο συνέδριο», είπε η κ. Ναθαναήλ, η οποία στη συνέχεια έκανε ειδική αναφορά στη Σκιάθο και την ανάγκη χάραξης ενός αποτελεσματικού μοντέλου βιώσιμης αστικής κινητικότητας στο νησί: «Ο τοπικός Δήμος ασχολείται με το συγκεκριμένο θέμα, όπως οφείλουν όλες οι πόλεις στη χώρα να διαμορφώσουν ένα στρατηγικό σχέδιο».
Στην ερώτηση του SkiathosLife.gr για τον βαθμό ετοιμότητας, όσον αφορά τη μετάβαση στην «πράσινη» ηλεκτροκίνηση, η κ. Ναθαναήλ τόνισε: «Είναι Ευρωπαϊκή Οδηγία να στραφούμε στην πλήρη ηλεκτροκίνηση. Όμως υπάρχουν ακόμη ζητήματα που δεν έχουν λυθεί και μελετώνται. Για παράδειγμα, πώς θα αντλείται η ενέργεια, που θα χρησιμοποιούν τα ηλεκτρικά οχήματα. Εάν παράγεται με τον παραδοσιακό τρόπο, δηλαδή ορυκτά καύσιμα, το αποτύπωμα στο περιβάλλον θα παραμένει. Άρα θα πρέπει να βρούμε έναν συνδυασμό ανανεώσιμων πηγών ενέργειας για την τροφοδότηση της ηλεκτροκίνησης. Επίσης, μας απασχολεί το κόστος, γιατί δεν είναι εντελώς αποδεδειγμένο πώς μπορεί να γίνει απόσβεση της αγοράς ενός ηλεκτρικού οχήματος. Παίζουν ρόλο πολλές παράμετροι, π.χ. το βάρος, ενώ πέρα από τις δυνατότητες αυτονομίας και ισχύος ενός οχήματος, μεγάλο θέμα προκύπτει με την απόσυρση των μπαταριών, που έχουν μικρότερο κύκλο ζωής».
Τα βήματα για την πράσινη μετάβαση της Σκιάθου – Δηλώσεις του δημάρχου
Ο δήμαρχος Σκιάθου, κ. Θοδωρής Τζούμας, δεν έκρυψε την ικανοποίησή του για την επιλογή του νησιού για τη διεξαγωγή του συνεδρίου, που ήταν το τρίτο που τέθηκε υπό την αιγίδα του νησιωτικού Δήμου. «Η Σκιάθος προσφέρεται για συνεδριακό τουρισμό και πάγια τακτική της Δημοτικής Αρχής είναι να στηρίζει παρόμοιες πρωτοβουλίες», δήλωσε, ενώ αναφερόμενος στη χάραξη δράσεων βιώσιμης κινητικότητας στο νησί, είπε: «Προσαρμοζόμαστε στις τρέχουσες συνθήκες. Ήδη εκπονούμε τα σχέδια αστικής κινητικότητας και φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων με χρηματοδότηση από το Πράσινο Ταμείο. Μόλις ολοκληρωθούν οι μελέτες, θα προχωρήσουμε στην εφαρμογή τους. Επίσης, σύντομα θα αναθέσουμε το σχέδιο αστικής προσβασιμότητας, ενώ υποβάλλαμε πρόταση ύψους 1 εκ. ευρώ για αγορά ηλεκτρικών οχημάτων, μέσω του αναπτυξιακού προγράμματος «Αντώνης Τρίτσης» και αναμένουμε την έγκριση».
Κλείνοντας δε, αποκάλυψε τη συνεργασία που θα προκύψει με το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας: «Θα συνεργαστούμε με την κ. Ναθαναήλ, για την όσο το δυνατόν καλύτερη εφαρμογή του σχεδίου βιώσιμης αστικής κινητικότητας, λαμβάνοντας υπόψη σε κάθε περίπτωση τις ιδιαίτερες ανάγκες του νησιού».
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ