Το πάθος της Μπρικένα Γκίστο για την Τέχνη, είναι πάθος για τη ζωή - Από την ποίηση, στο σκηνοθετικό ντεμπούτο της στο Εθνικό Θέατρο
2022-06-05 15:43:46
Οι φράχτες που συχνά υψώνονται στη ζωή μας και τη διχοτομούν, μοιάζουν απροσπέλαστοι. Όμως, η ψυχή επιμένει και αντέχει. Ακόμη και στα πιο δύσκολα, ενώ με τη βοήθεια της φαντασίας πλάθουμε περάσματα που μας επιτρέπουν να ξεπερνάμε όσα μας κλείνουν τον δρόμο. Έτσι και το κάλεσμα της Μπρικένα Γκίστο να βαδίσει κάποιος «Πέρα από τους φράχτες», όπως ακριβώς τιτλοφορείται η πρώτη της ποιητική συλλογή που θα παρουσιαστεί σήμερα στη Σκιάθο, μοιάζει με ένα αισιόδοξο ατένισμα του μέλλοντος από ένα κορίτσι που εστιάζει στην όμορφη πλευρά της ζωής και δείχνει ικανό να πετύχει πολλά.
Η επιστροφή της στο νησί που μεγάλωσε, όπου σε λίγες ώρες περιστοιχισμένη από τους αγαπημένους της γονείς, συγγενείς και φίλους, θα παρουσιάσει στο κοινό το πρώτο της βιβλίο - μια συλλογή 36 ποιημάτων που τυπώθηκε από τις εκδόσεις Ιωλκός στις αρχές της περασμένης άνοιξης - έχει φορτίσει συναισθηματικά την 30χρονη δημιουργό.
«Είναι η πρώτη φορά που θα δώσουν το «παρών» και οι γονείς μου, καθώς λόγω των επαγγελματικών υποχρεώσεών τους δεν μπόρεσαν να παραβρεθούν στις δύο προηγούμενες σε Θεσσαλονίκη και Αθήνα», εξομολογήθηκε στο SkiathosLife.gr λίγο πριν βρεθεί ενώπιον του οικογενειακού και φιλικού περιβάλλοντος για να μιλήσει για το βιβλίο της.
Η αλήθεια είναι πως το τελευταίο επταήμερο έχει κυλήσει συναρπαστικά για τη Μπρικένα Γκίστο. Πριν από λίγες ημέρες ο διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου, Γιάννης Μόσχος, ανακοίνωσε την επανασύσταση της Πειραματικής Σκηνής Νέων Δημιουργών και την ένταξη της πρότασης, που υπέβαλε η γεννημένη στο Φιέρι καλλιτέχνιδα, στον καλλιτεχνικό σχεδιασμό της σεζόν 2022/23, ενώ μόλις δύο ημέρες πριν, βρέθηκε ομοτράπεζη του σπουδαίου ποιητή Τίτου Πατρίκιου. «Τρομερή εμπειρία να γνωρίζεις από κοντά έναν τόσο υπέροχο και γλυκό άνθρωπο», σχολίασε περιχαρής για την προχθεσινή παρουσία της στην πρεσβεία της Γαλλίας και την παρουσίαση του βιβλίου «Στο κεντρί του έρωτα» του Νίκου Μπελιά, μαζί με τον επίσης ποιητή Ίκαρο Μπαμπασάκη και τον ποιητή και εκδότη Κωνσταντίνο Κορίδη, υπεύθυνο στις εκδόσεις Ιωλκός.
Τι αφηγούνται τα ποιήματά της…
Όσοι πιάσουν στα χέρια τους το βιβλίο «Πέρα από τους φράχτες», εύκολα διαπιστώνουν πως η 30χρονη ποιήτρια, η οποία πριν από μία εξαετία τιμήθηκε με τον πρώτο έπαινο από την Ένωση Λογοτεχνών Βορείου Ελλάδας για το ποίημά της «Σώμα, ως», άντλησε τα θέματά της από δύσκολες πλευρές της ζωής. Τι ακριβώς αφηγούνται τα ποιήματά της; Η ίδια λέει: «Είναι μία αποτύπωση των συλλογικών βιωμάτων μας, αλλά πάντοτε τείνοντας το χέρι μας στον διπλανό, και κινούμαστε πορευόμενοι σε συλλογική βάση. Φυσικά, η ζωή δεν είναι υπέροχη, ούτε ζούμε στα ουράνια, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι εμείς δεν θα σταματήσουμε να αγωνιζόμαστε και να ονειρευόμαστε. Δεν είναι όμως μόνο τα κοινωνικά ή πολιτικά ζητήματα, με τα οποία καταπιάστηκα στο βιβλίο. Περιέχει και υπαρξιακές αναζητήσεις, που πιστεύω ότι αφορούν κόσμο. Δεν επέλεξα όμως να μιλήσω απλά για θέματα όπως οι γυναικοκτονίες, το προσφυγικό, η ιστορική μέρα της καταδίκης της Χρυσής Αυγής, η ιστορία του Βασίλειου Μάγγου, ο πόλεμος στο Αφγανιστάν και ο εγκλεισμός κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Έγραψα για όλα αυτά, γιατί δεν μπορούσα να κάνω αλλιώς. Εξαναγκάστηκα κατά κάποιον τρόπο γιατί αυτή ήταν η κοινωνική ασφυξία που μετατράπηκε σε αναπνοή μέσω της δημιουργίας. Και αποφάσισα να τα εντάξω στην ποιητική αυτή συλλογή γιατί θεωρώ πως οι δημιουργοί οφείλουν να έχουν ξεκάθαρη θέση απέναντι στην Ιστορία και να τιμούν έστω με κάποιες λέξεις τη μνήμη των ανθρώπων».
Τα παραπάνω βέβαια δεν σημαίνουν ότι στην καθημερινότητά μας έπαψαν να υπάρχουν τα μικρά… θαύματα που μας επιτρέπουν να ελπίζουμε. Τα παραδείγματα που ανέφερε η κ. Γκίστο είναι χαρακτηριστικά: «Το να πεις καλημέρα στους ανθρώπους που συναναστρέφεσαι, είναι ένα μικρό θαύμα, διότι η ευγένεια έχει χαθεί στις μέρες μας. Όπως είναι ένα μικρό θαύμα να μην αισθάνεσαι μόνος. Να βλέπεις ανθρώπους να αγωνίζονται και να αντιστέκονται στη βαρβαρότητα και στην αδικία σε μία κοινωνία που βάλλεται από παντού. Και το βιώνουμε όλοι στο έπακρο. Πόσο μάλιστα την τελευταία διετία που ο εγκλεισμός μάς έφερε αντιμέτωπους με νέα ζητήματα, τα οποία δεν είχαμε σκεφτεί άλλη φορά στο παρελθόν».
Από το «Λίκνο» στο «Hand Stories» και το πρώτο βίντεο στη Σκιάθο
Ένα άλλο ξεχωριστό κεφάλαιο στην καριέρα της Μπρικένα Γκίστο είναι η γνώση της ελληνικής νοηματικής γλώσσας. Πώς προέκυψε αυτό; Προτού απαντήσει, προτίμησε πρώτα να γυρίσει πίσω τον χρόνο, όταν και βρέθηκε στη Θεσσαλονίκη για να σπουδάσει υποκριτική. Το 2010, σε ηλικία 18 ετών, έφυγε από τη Σκιάθο και εγκαταστάθηκε στη Θεσσαλονίκη, όπου σπούδαζε ήδη φιλολογία η αδελφή της. Εκείνη είχε περάσει Θεολογία, αλλά επέλεξε να δώσει εξετάσεις στην Ανώτερη Σχολή Δραματικής Τέχνης «Ανδρέας Βουτσινάς». «Δεν υπήρχε δυνατότητα να πάω στην Πάτρα, όπου περνούσα στο τμήμα θεατρικών σπουδών. Για το… τυπικό της υπόθεσης, γράφτηκα στη θεολογική σχολή, αλλά δεν γινόταν να μην ακολουθήσω το όνειρό μου. Πέρασα τις εξετάσεις στη σχολή «Ανδρέας Βουτσινάς» και έμεινα στη Θεσσαλονίκη για μία πενταετία, δουλεύοντας και στο θέατρο, κυρίως σε παιδικές - εφηβικές παραστάσεις. Το 2015 έπαιξα και σκηνοθέτησα το «Λίκνο» του Τριαντάφυλλου Σιδερίδη, ο οποίος μάλιστα σήμερα θα απαγγείλει ποιήματά μου στη Σκιάθο. Επρόκειτο για μία performance βασισμένη στη μεταγραφή ποιημάτων του, τα οποία έχουν αποσπάσει έπαινο από την Πανελλήνια Ένωση Λογοτεχνών. Εκείνη την εποχή, μαζί με την υπόλοιπη ομάδα ψάχναμε και άλλα πράγματα να επικοινωνήσουμε με το κοινό και αποφασίσαμε στο «Λίκνο» να υπάρξει ταυτόχρονη διερμηνεία στη νοηματική γλώσσα. Ήρθαμε σε επαφή με μία φίλη, που ήταν ήδη διερμηνέας, την Κωνσταντίνα Παπαγεωργίου. Ενσωματώθηκε στις πρόβες μας, της δόθηκε μάλιστα ρόλος στην παράσταση. Βλέποντας την Κωνσταντίνα και γνωρίζοντας την κοινωνία των κωφών, άρχισα κι εγώ να πηγαίνω σχολή νοηματικής στη Θεσσαλονίκη. Αυτό έγινε τον Σεπτέμβριο του 2015. Την επόμενη χρονιά κατέληξα στην Αθήνα, όπου συνέχισα τα μαθήματα. Τον Ιούλιο του 2017 πήρα την επάρκεια της γνώσης της νοηματικής και τώρα συνεχίζω την εκπαίδευση για διερμηνέας. Έναν μήνα αργότερα δημιουργήσαμε το κανάλι στο YouTube με την επωνυμία Hand Stories. Πρόκειται για το πρώτο κανάλι στην Ελλάδα που μεταδίδεται αποκλειστικά στην ελληνική Νοηματική Γλώσσα. Το πρώτο βίντεο που αναρτήσαμε, γυρίστηκε στη Σκιάθο. Στον Άγιο Αλέξανδρο για την ακρίβεια, με παιδιά από το νησί. Η Ελισάβετ Δερβένη έκανε το βίντεο, ενώ ο Πάνος Καψάλας μας βοήθησε με τη δημιουργία της σελίδας. Τους είπα την ιδέα, μου απάντησαν: «Φυσικά θα σε στηρίξουμε» κι έτσι έγιναν όλα», είπε η κ. Γκίστο, η οποία πρόσφατα αποφοίτησε με άριστα από το Τμήμα Αγωγής και Φροντίδας στην Πρώιμη Παιδική Ηλικία του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής.
https://youtu.be/MzbLtRDkwJs
Το μεγάλο στοίχημα με την Πειραματική Σκηνή
Η επισημοποίηση της συνεργασίας της Μπρικένα Γκίστο με το Εθνικό Θέατρο, ανέβασε ψηλά τον πήχη για τη συνέχεια. «Πριν από καιρό, η Πειραματική Σκηνή Νέων Δημιουργών έκανε ένα κάλεσμα σε όσους ήθελαν να καταθέσουν τις προτάσεις τους και να αξιολογηθούν. Ήμουν από τις τυχερές, με κάλεσαν, και ανακοινώθηκε επίσημα την περασμένη Πέμπτη από τον καλλιτεχνικό διευθυντή του Εθνικού, κ. Μόσχο, ενώ υπεύθυνος για το 2022/23 θα είναι ο Γιώργος Κουτλής, ένας νέος σκηνοθέτης με σπουδαίο βιογραφικό και εξαιρετικές παραστάσεις στο ενεργητικό του. Δεν το έχω συνειδητοποιήσει ακόμη ως γεγονός ότι θα σκηνοθετήσω κι εγώ στο Εθνικό Θέατρο. Είναι σπουδαίο πράγμα να είσαι μέλος καλλιτεχνικών ομάδων που εκφράζονται, πόσο μάλιστα νέων δημιουργών που τους δίνεται η ευκαιρία να εκφράσουν τις ανησυχίες τους. Μέσα στις ερχόμενες εβδομάδες θα γίνει η ακρόαση των ηθοποιών και τον Σεπτέμβριο θα ανακοινωθούν επίσημα οι παραγωγές. Η Πειραματική είναι βουτιά στα βαθιά, θέλει αρκετή δουλειά και διάβασμα. Το έργο θα ανήκει στην κατηγορία documentary theatre και θα βασιστεί σε γεγονότα της εποχής μας», κατέληξε.