ΣΚΙΑΘΟΣ: Συμμετοχή μαθητών της Β Λυκείου σε ερευνητικό πρόγραμμα
2022-02-17 14:40:28
Οι μαθητές και οι μαθήτριες της Β΄ Λυκείου του Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών με υπεύθυνο καθηγητή τον φυσικό, Νικόλαο Χατζηευαγγέλου, συμμετέχουν στο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα:
«Ανάπτυξη Σχολικού Δικτύου από Εκπαιδευτικά Τηλεσκόπια Κοσμικών Ακτίνων και Ανιχνευτές Αστροσωματιδιακής Φυσικής»
Στο Πρόγραμμα συμμετέχουν και άλλα 25 σχολεία από όλη την Ελλάδα και η πρώτη διαδικτυακή συνάντηση έγινε την Τετάρτη 16-2-2022. Οι μαθητές/-τριες του σχολείου μας έδειξαν ιδιαίτερο ενδιαφέρον και ζήλο για την συμμετοχή τους αυτή.
Το Πρόγραμμα συντονίζεται από το Εργαστήριο Φυσικής - Ομάδα Σωματιδιακής και Αστροσωματιδιακής Φυσικής της Σχολής Θετικών Επιστημών και Τεχνολογίας του Ε.Α.Π., με επικεφαλής τον καθηγητή Ε.Α.Π. κ. Λέισο Αντώνιο και θα ολοκληρωθεί τον Μάιο 2022.
Οι μαθητές και οι μαθήτριες θα απασχοληθούν σε 7 εκπαιδευτικές δράσεις, όπου μεταξύ άλλων θα είναι η βαθμονόμηση και ο χειρισμός του τηλεσκόπιου κοσμικών ακτίνων καθώς και η επεξεργασία και ανάλυση των πειραματικών δεδομένων. Στο τέλος θα παρουσιαστεί η έκθεση των αποτελεσμάτων και η γενική αποτίμηση του Προγράμματος.
Λίγα λόγια για το Πρόγραμμα
Ο όρος κοσμικές ακτίνες αναφέρεται σε φορτισμένα σωματίδια υψηλής ενέργειας τα οποία βομβαρδίζουν την Γη προερχόμενα από γαλαξιακές ή εξωγαλαξιακές πηγές. Η μελέτη των σωματιδίων αυτών έχει οδηγήσει σε σημαντικές ανακαλύψεις στους κλάδους της σωματιδιακής φυσικής, της αστροφυσικής και κοσμολογίας ενώ δημιούργησε και έναν νέο κλάδο την «Αστροσωματιδιακή Φυσική». Μετά από έναν αιώνα και πλέον ερευνών των κοσμικών ακτίνων, υπάρχουν ακόμα ανοιχτά ερωτήματα τα οποία σχετίζονται με την σύσταση, τις πηγές και τους μηχανισμούς επιτάχυνσης των πολύ υψηλής ενέργειας κοσμικών αυτών σωματιδίων. Η ανίχνευση των κοσμικών ακτίνων πολύ υψηλής ενέργειας (>1015 eV) γίνεται με έμμεσο τρόπο από την ανίχνευση των δευτερευόντων σωματιδίων που παράγονται μετά την αλληλεπίδραση τους με πυρήνες των μορίων της ατμόσφαιρας (ατμοσφαιρικός καταιονισμός δευτερευόντων σωματιδίων). Τα δευτερεύοντα σωματίδια που ανιχνεύονται στο έδαφος είναι κατά κύριο λόγο ηλεκτρόνια και μιόνια ενώ σημαντική είναι και η εκπομπή ηλεκτρομαγνητικής ακτινοβολίας (στην περιοχή του ορατού φάσματος αλλά και στην ραδιοκυματική περιοχή) κατά την εξέλιξη του καταιονισμού.
Η συμμετοχή των μαθητών σε ερευνητικά προγράμματα αιχμής έχει πολλά πλεονεκτήματα: μεταξύ άλλων είναι αύξηση της αυτοεκτίμησης των μαθητών, η κατανόηση της μεθοδολογίας της επιστημονικής έρευνας, η κατανόηση της πρακτικής εφαρμογής και των σφαλμάτων που προκύπτουν κατά την ερευνητική διαδικασία, η ανάπτυξη νέων νοητικών και πρακτικών δεξιοτήτων, η ανάπτυξη συνεργατικής διάθεσης και ένταξης σε ομάδες εργασίας, η σύνδεση της θεωρητικής γνώσης με πρακτικές εφαρμογές, η αλλαγή της στάσης έναντι της επιστήμης και των προβλημάτων της και η παρουσίαση προοπτικών επαγγελματικής απασχόλησης και η διεύρυνση των πιθανών εναλλακτικών δρόμων που μπορεί να ακολουθήσει ο μαθητής στον επαγγελματικό του βίο. Επιπλέον, σύμφωνα με τη Διακήρυξη της Λισσαβόνας, ένας από τους βασικούς στόχους της ευρωπαϊκής εκπαιδευτικής πολιτικής είναι η ενίσχυση της διδασκαλίας των φυσικών επιστημών και η συμμετοχή των εκπαιδευτικών και μαθητών σε ερευνητικά προγράμματα αιχμής.
Ο Διευθυντής
Λεωνίδας Τζαβαλιάς
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ