Στο πλαίσιο του Προγράμματος «Σχολεία – Πρέσβεις του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου», την Τρίτη 9 Ιανουαρίου 2024 το 2ο Πρότυπο Γενικό Λύκειο Βόλου φιλοξένησε την Inter Alia, μη κερδοσκοπικό οργανισμό πολιτικής δράσης, η οποία υλοποίησε επιτυχώς ένα εργαστήριο μη τυπικής μάθησης του ευρωπαϊκού Project «Born in EU».
Το Project «Born in EU» , που χρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό πρόγραμμα CERV και υλοποιείται σε πέντε χώρες (Γερμανία, Ιταλία, Ισπανία, Πολωνία και Ελλάδα), έχει ως στόχο τη δημιουργία μιας ενεργής και χωρίς αποκλεισμούς Ευρωπαϊκής κοινωνίας των πολιτών.
Το εργαστήριο διήρκεσε 7 ώρες, με στόχο την εξοικείωση των μαθητών – Junior Ambassadors με τα Ευρωπαϊκά θέματα και την επιτυχή ενεργοποίησή τους ως Ευρωπαίοι πολίτες.
Υλοποιήθηκε υπό την εποπτεία των εκπαιδευτικών του προγράμματος «Σχολεία – Πρέσβεις του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου» Κοσμά Χαράλαμπου, Λυκοδήμου Ελένης και Παπανικολάου Δημητρίου.
Το εργαστήριο προσέφερε στους μαθητές μια μοναδική ευκαιρία να εμβαθύνουν στα Ευρωπαϊκά θέματα και να αναπτύξουν την ευαισθησία τους ως πολίτες της Ευρώπης, όπως ανέφεραν ορισμένοι από τους συμμετέχοντες μαθητές.
Οι μαθητές, ανταποκρινόμενοι στο εργαστήριο, παρουσίασαν τις προσωπικές τους απόψεις:
Ο μαθητής Κωνσταντίνος Αρβανιτίδης, μίλησε για τις ανησυχίες που απασχολούν τους συμμετέχοντες καθώς και τη νεολαία γενικότερα τα Ευρωπαϊκά θέματα, ενώ αναφέρθηκε στις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η Ευρώπη, καθώς και στον ρόλο που μπορεί να διαδραματίσουν οι νέοι στη διαμόρφωση της πολιτικής συμμετοχής και του μέλλοντος της ηπείρου.
Στη συνέχεια του εργαστηρίου, οι μαθητές χωρίστηκαν σε ομάδες, για τη δημιουργία της “persona” ενός ατόμου που αρνείται να ψηφίσει.
Σκοπός ήταν η κατανόηση των κινήτρων και των πεποιθήσεών του, καθώς και η ανάπτυξη στρατηγικών για συμμετοχή του στη διαδικασία της ψηφοφορίας, προκαλώντας τους μαθητές να εξερευνήσουν πτυχές της πολιτικής που μπορεί να αποδειχθούν προκλητικές ή δύσκολες.
Ο μαθητής Νικόλαος Μιχαήλ αναφέρθηκε στη σχέση «αίτιο και αιτιατό», καθώς κάθε ομάδα επέλεξε ένα αίτιο που κρίθηκε σημαντικό για την Ευρωπαϊκή Ένωση και ανέπτυξε το πλαίσιο σχετικά με τον τρόπο που θα μπορούσε να προτείνει λύσεις και προτάσεις προς όφελος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αναδεικνύοντας τον ρόλο των μαθητών ως ενεργών πολιτών που έχουν τη δυνατότητα να διαμορφώσουν το Ευρωπαϊκό περιβάλλον.
Η μαθήτρια Δήμητρα Ζιάκα αναφέρθηκε στην πρόκληση και τη σημασία της διαδικασίας ανάπτυξης μιας συνεκτικής πρότασης για δημοσίευση σε Ευρωπαϊκή πλατφόρμα.
Στο πλαίσιο του εργαστηρίου, αναπτύχθηκε μια πρόταση του σχολείου που εκφράζει την επιθυμία για δράση από την Ευρωπαϊκή Ένωση σε θέματα περιβάλλοντος και όχι μόνο. Η πρόταση αυτή αποτελεί μια ενεργή προσπάθεια για την αντιμετώπιση των προκλήσεων που αντιμετωπίζει η ήπειρός μας.
Η πρόταση δημοσιεύτηκε σε Ευρωπαϊκή πλατφόρμα, στην οποία συμμετέχουν σχολεία από πολλές χώρες, συνεισφέροντας έτσι το σχολείο του Βόλου στον διάλογο για κοινές προκλήσεις, συμπεριλαμβάνοντας εκτιμώμενο κόστος, φωτογραφίες και ένα βίντεο που αναδεικνύει τη σημασία της.
Η μαθήτρια Βασιλική Χαρδαλούπα, επισήμανε τη σημασία της ενημέρωσης των εφήβων σχετικά με τις εκλογές και πρότεινε συγκεκριμένους τρόπους όπως η ενσωμάτωση μαθημάτων σχετικών με τις εκλογές στα σχολεία και συμμετοχή σε εκπαιδευτικά προγράμματα, με στόχο τη διαμόρφωση ενημερωμένων και ενεργών πολιτών.
Η Χρυσούλα Τόπα, υπογράμμισε την ευχάριστη και δημιουργική εμπειρία που προσέφερε το εργαστήριο «Born in EU», καθώς συνέβαλε ενεργά στην ενίσχυση της συνεργασίας και στη διεύρυνση των γνωριμιών της με συμμαθητές από διάφορα τμήματα και τάξεις, ενισχύοντας το αίσθημα κοινότητας εντός του σχολείου.
Συνολικά, οι μαθητές έθεσαν ως έναν από τους κύριους άξονες της συζήτησής τους τη σημασία της ελεύθερης έκφρασης της γνώμης τους, αναδεικνύοντας παράλληλα τη βαρύτητα που αποδίδουν στην ενεργό πολιτική συμμετοχή.
Το 2ο Πρότυπο Γενικό Λύκειο Βόλου εκφράζει τις θερμές του ευχαριστίες προς τον μη κερδοσκοπικό οργανισμό Inter Alia για την αξιόλογη και εποικοδομητική συνεργασία, καθώς και για το εξαιρετικό εργαστήριο που πραγματοποίησε στο σχολείο, συμβάλλοντας στην ενίσχυση της ευρωπαϊκής παιδείας των μαθητών.