SKIATHOS Ο καιρός σήμερα

Στο πρόγραμμα «STEMpowering Youth» το Λύκειο Σκιάθου

2019-10-02 20:23:42
Το Γενικό Λύκειο Σκιάθου έχει επιλεγεί για να συμμετάσχει με μια ομάδα 20 μαθητών και καθηγητή τον Χατζηευαγγέλου Νικόλαο, φυσικό, στο πρόγραμμα «STEMpowering Youth». Το «STEMpowering Youth» είναι μια πρωτοβουλία του μη κερδοσκοπικού οργανισμού SciCo (Science Communication) και υλοποιείται με την πλήρη υποστήριξη του Ιδρύματος Vodafone. Πρόκειται για ένα εξωσχολικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα STEM για μαθητές 13-16 ετών, που υλοποιείται με επιτυχία από τον Φεβρουάριο του 2017 σε απομακρυσμένες περιοχές της Ελλάδας. Ο εκπαιδευτικός οργανισμός «SciCo – Επιστήμη Επικοινωνία» έχει αναλάβει εξολοκλήρου τον σχεδιασμό, την ανάπτυξη και την υλοποίηση του προγράμματος ενώ το Τμήμα Έρευνας και Ανάπτυξης της Ελληνογερμανικής Αγωγής συμμετέχει υποστηρικτικά στο πρόγραμμα με το ρόλο του Ακαδημαϊκού Συμβούλου. Οι στόχοι του «STEMpowering Youth» συνοψίζονται παρακάτω: ▪ Η ενίσχυση του ομαδοσυνεργατικού πνεύματος διδασκαλίας με επίκεντρο τις ανάγκες του μαθητή για κατανόηση, διάδραση και βιωματική μάθηση. ▪ Η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών σε θέματα ψηφιακής τεχνολογίας και επιστημονικής έρευνας, για την ενσωμάτωση τους στη διδασκαλία τους. ▪ Η υποστήριξη των σχολείων μέσω της δυνατότητας να αποκτήσουν εργαστήρια με οικονομικά υλικά, έξυπνα σχεδιασμένα ώστε να εξυπηρετούν το αναλυτικό πρόγραμμα με το μικρότερο δυνατό κόστος. ▪ Η επίλυση τοπικών προβλημάτων και η διεπιστημονική προσέγγιση στην καθημερινότητα, όπως αυτή πηγάζει από τη μελέτη των θετικών επιστημών, την σύνδεση τους με την κριτική και δημιουργική σκέψη και την συνεργασία μεταξύ των ατόμων για την εξαγωγή συμπερασμάτων. ▪ Η αναθέρμανση του ενδιαφέροντος των νέων για τις επιστήμες και τις νέες τεχνολογίες, που θα τους παροτρύνει να ασχοληθούν με τα επαγγέλματα του μέλλοντος στα πεδία της STEM και θα τους δώσει τα εφόδια να αντιμετωπίσουν μελλοντικές προκλήσεις στην αγορά εργασίας. ▪ Η επαφή με τις νέες τεχνολογίες και η ενσωμάτωση του διερευνητικού πνεύματος στην τοπική επιχειρηματικότητα, ιδιαίτερα σε περιοχές με πολύ χαμηλούς δείκτες καινοτομίας. ▪ Η δημιουργία καινοτόμων μαθητικών πρότζεκτ που θα προκύψουν από την επιστημονική διερεύνηση τοπικών προβλημάτων και θα επιλυθούν μέσω μιας τεχνολογικής κατασκευής από κάθε ομάδα μαθητών που συμμετέχουν στο πρόγραμμα. Σε μια σειρά τρίωρων μαθημάτων STEM διάρκειας 10 εβδομάδων, που θα γίνονται στο χώρο του Σχολείου σε ώρες εκτός σχολικού ωραρίου (Σάββατο ή Κυριακή), οι μαθητές έχουν την ευκαιρία να αποκτήσουν γνώσεις και δεξιότητες σε μια ποικιλία επιστημονικών πεδίων και να εξοικειωθούν με τα τεχνολογικά εργαλεία του μέλλοντος. Κύριος στόχος του προγράμματος είναι η προώθηση της βιωματικής και ομαδοσυνεργατικής μάθησης, μέσα από τη δημιουργία ερευνητικών εργασιών (projects) που έχουν ως στόχο την επίλυση προβλημάτων της τοπικής κοινωνίας. Μέσα από αυτή τη διαδικασία, η οποία αποτελεί την κορύφωση της σειράς μαθημάτων, οι μαθητές γνωρίζουν βιωματικά την επιστημονική μέθοδο, συνδυάζουν την θεωρία με την πράξη και καλλιεργούν την κοινωνική τους συνείδηση. Ακολουθώντας τα βήματα της διερευνητικής μάθησης (project-based learning), οι μαθητές εργάζονται σε ομάδες και αναλαμβάνουν τους διαφορετικούς ρόλους μιας ερευνητικής ομάδας: Δρουν ως επιστήμονες, οι οποίοι εντοπίζουν, κατανοούν, και ερευνούν τους τρόπους επίλυσης ενός προβλήματος αλλά και ως εφευρέτες, αξιοποιώντας σύγχρονα τεχνολογικά εργαλεία για να σχεδιάσουν και να υλοποιήσουν μια λύση. Συνδυάζοντας τη θεωρία με την πράξη, οι μαθητές αναλαμβάνουν επίσης τον ρόλο ενός μηχανικού, κατασκευάζοντας και προγραμματίζοντας την κατασκευή τους. Γνωρίζουν έτσι από πρώτο χέρι τα βήματα της επιστημονικής μεθόδου και της υλοποίησης μιας ομαδικής εργασίας. Οι μαθητές ενθαρρύνονται επίσης να εμπλέξουν την τοπική κοινωνία και τους τοπικούς φορείς στη δημιουργία και την εφαρμογή της τεχνολογικής λύσης τους. Με αυτό τον τρόπο αναπτύσσουν κοινωνικές δεξιότητες και δρουν ως ενεργά μέλη της τοπικής κοινωνίας.