Ποιες θα είναι οι επιπτώσεις στον ελληνικό τουρισμό από το «κανόνι» της Thomas Cook
2019-09-23 19:02:51
Οι επιπτώσεις στον ελληνικό τουρισμό από την κατάρρευση του βρετανικού ταξιδιωτικού ομίλου Thomas Cook, δεν αναμένεται να είναι μεγάλες για την φετινή περίοδο, καθώς η χρονική στιγμή συμπίπτει με το τέλος της περιόδου αιχμής του καλοκαιριού, ενώ είναι διασφαλισμένα τα πακέτα του βρετανικού ομίλου προς την Ελλάδα, μέχρι και τις 6 Οκτωβρίου, εκτιμούν τουριστικοί παράγοντες στο Λονδίνο.
Ωστόσο, η επίδραση που θα υπάρξει στην ελληνική τουριστική αγορά, κατά την επόμενη τουριστική σεζόν, θα εξαρτηθεί κατά πολύ από τις εταιρίες που θα εξαγοράσουν το μερίδιο της Thomas Cook, και εάν η πολιτική που θα ακολουθήσουν επηρεάσει τις ροές (capacity) προς τη χώρα μας.
«Δεν κρούουμε τον κώδωνα κινδύνου για την φετινή σεζόν τουλάχιστον, αλλά θα πρέπει να διασφαλίσουμε ως Ελλάδα την επιστροφή των τουριστών στην πατρίδα τους, είτε πρόκειται για Βρετανούς, Γερμανούς (που είναι κατά πολλοί περισσότεροι από τους πρώτους), ή Σκανδιναβούς, που έχουν αγοράσει πακέτα Thomas Cook. Υπάρχει η διαβεβαίωση από το υπουργείο Τουρισμού ότι αυτό θα γίνει και όπως αναφέρουν όλοι οι οργανωτές ταξιδιών (tour operators) της Βρετανίας που έχουν αγοράσει πτήσεις με την Thomas Cook, δεν θα υπάρξει πρόβλημα με τον επαναπατρισμό των Βρετανών» δήλωσε η υπεύθυνη του γραφείου του ΕΟΤ στη Βρετανία, Έμυ Αναγνωστοπούλου, μιλώντας στο ΑΠΕ - ΜΠΕ, μετά την είδηση της κατάρρευσης μίας από τις παλαιότερες τουριστικές εταιρίες του Ηνωμένου Βασιλείου.
Μέχρι στιγμής, ανέφερε, δεν υπάρχει ενημέρωση για ακυρώσεις πακέτων προς την Ελλάδα, αφού οι οργανωτές ταξιδιών που είχαν αγοράσει πτήσεις της Thomas Cook για να δημιουργήσουν ένα τουριστικό πακέτο, δεν έχουν αντιμετωπίσει προβλήματα.
«Διασφαλισμένα τα πακέτα ως τις 6 Οκτωβρίου»
«Αντίθετα, λένε πως μέχρι τις 6 Οκτωβρίου είναι όλα τα πακέτα και οι πτήσεις διασφαλισμένα. Γιατί η διαμονή είναι εξασφαλισμένη από τους tour operators και μόνο οι πτήσεις ήταν της Thomas Cook, αλλά και αυτές είναι διασφαλισμένες από τα τουριστικά γραφεία, καθώς θα βρουν άλλη εταιρία για να ταξιδέψουν οι πελάτες τους, είτε προς ή από την Ελλάδα» εξήγησε η κ. Αναγνωστοπούλου.
Αναφερόμενη στο θέμα των αποζημιώσεων της εταιρίας προς ξενοδοχεία και υπαλλήλους της στην Ελλάδα, δήλωσε ότι σε κάθε περίπτωση αυτές θα δοθούν, είτε από την ίδια την εταιρία ή από τη βρετανική κυβέρνηση, αλλά σίγουρα δεν θα είναι σε σύντομο χρονικό διάστημα, καθώς συνήθως απαιτείται χρόνος για να διευθετηθούν τέτοιες εκκρεμότητες. «Η εταιρία έχει πει ότι οι πληρωμές θα γίνουν σταδιακά και θα πάρει κάποιο χρόνο, θα υπάρξουν και κάποιες δικανικές αποφάσεις, ίσως χρειαστεί να καλυφθούν από το βρετανικό κράτος. Είναι πολύ νωρίς ακόμη για τέτοιες αποφάσεις» είπε.
Ποιοι επωφελούνται από την κατάρρευση της Thomas Cook
Σύμφωνα με τα βρετανικά μέσα ενημέρωσης, ήδη υπάρχει ενδιαφέρον για την εξαγορά της Thomas Cook. Αν και όλα παραμένουν ακόμη ρευστά, ως προς το θέμα της πώλησης της εταιρίας, ωστόσο, ήδη υπάρχουν από τις πρώτες ώρες επωφελούμενοι από την κατάρρευσή της. Οι μέχρι σήμερα ανταγωνιστές της μακροβιότερης τουριστικής επιχείρησης στη Βρετανία, βλέπουν ώθηση στα δικά τους επιχειρηματικά κέρδη. Ήδη από το πρωί η Tui είδε τις μετοχές της να αυξάνονται περισσότερο από 6% στο Χρηματιστήριο του Λονδίνου (FTSE 100 Index), ενώ η αεροπορική EasyJet είδε κέρδη 5% (FTSE 250 Index).
Σύμφωνα πάντως με την κ. Αναγνωστοπούλου, ο ελληνικός τουρισμός για το επόμενο διάστημα θα εξαρτηθεί κυρίως από την αντικατάσταση του πτητικού έργου της Thomas Cook και από τη μείωση ή όχι του capacity. «Θεωρώ ότι δεν θα έχουμε πολλές επιπτώσεις, αντίθετα, εάν εξαγοραστούν από κάποιες εταιρίες που αναμένεται, θεωρώ ότι θα διατηρηθεί το έργο προς την Ελλάδα» σχολίασε.
H Thomas Cook είχε κλείσει το 2018 περίπου τρία εκατομμύρια πακέτα για την Ελλάδα, αλλά φέτος ο αριθμός αυτός ήταν πολύ μικρότερος. Τα πακέτα αυτά δεν προέρχονταν μόνο από τη Βρετανία, αλλά και από άλλες χώρες όπου διατηρούσε γραφεία η εταιρεία, όπως Γερμανία, Γαλλία, Αυστρία, Ιταλία.
Brexit ή λάθος στρατηγική διαχείριση;
Μπορεί η αβεβαιότητα του Brexit να έπαιξε ρόλο στο τέλος της εταιρείας, ωστόσο, η Thomas Cook αντιμετώπιζε και άλλα προβλήματα, προσπαθώντας να ανταπεξέλθει στις αλλαγές που επήλθαν στην αγορά του τουρισμού τόσο από τις κρατήσεις μέσω διαδικτύου όσο και από την αύξηση των αεροπορικών εταιριών χαμηλού κόστους.
Ειδικοί σύμβουλοι στην αναδιάρθρωση των επιχειρήσεων εκτίμησαν με σχόλιά τους στα βρετανικά μέσα ενημέρωσης ότι σίγουρα μία σειρά παραγόντων συνέβαλαν στην κατάρρευση της Thomas Cook, όπως το Brexit και οι ηλεκτρονικές κρατήσεις, ωστόσο, σημαντικό ρόλο έπαιξε και η στρατηγική διαχείρισης της εταιρίας. Συνεργάτης μίας από τις μεγαλύτερες βρετανικές εταιρίες συμβούλων επιχειρήσεων, της Begbies Traynor, υποστήριξε ότι εγείρονται ερωτηματικά για την στρατηγική της διοίκησης, καθώς παρόμοιες αντιξοότητες αντιμετώπισαν και άλλες τουριστικές επιχειρήσεις, όπως η Tui, αλλά τελικά ανέπτυξαν ένα περισσότερο ανταγωνιστικό προϊόν. Οι σύμβουλοι υπέδειξαν εξάλλου ως αρνητικό το γεγονός ότι το μοντέλο της Thomas Cook βασίζονταν «στο πρότυπο των ταξιδιωτικών γραφείων σε κεντρικές οδούς χωρίς ιδιαίτερα εντυπωσιακές προσφορές στο διαδίκτυο».
Ο κ. Τόμας Κουκ, ο γάμος στην Ελλάδα, και μία επιβεβαίωση κράτησης που ήρθε μετά την κατάρρευση
Βρετανοί δημοσιογράφοι αναφέρουν ότι η Thomas Cook εξακολουθούσε να κάνει κρατήσεις, λίγες ώρες πριν να ανακοινωθεί το κλείσιμό της, μέχρι και μετά τα μεσάνυχτα της Κυριακής προς Δευτέρα. Μάλιστα δοκίμασαν να αγοράσουν με επιτυχία πακέτο φθηνών διακοπών στην Ελλάδα, δύο ώρες πριν την κατάρρευση, αξίας 187 λιρών το άτομο, τιμή στην οποία συμπεριλαμβάνονταν πτήση από το αεροδρόμιο του Στάνστεντ, μεταφορές και κατάλυμα. Το σύστημα κρατήσεων της εταιρίας έστειλε επιβεβαίωση στις 08.12 το πρωί, μαζί με τα ταξιδιωτικά έγγραφα, στην οποία μάλιστα αναγράφονταν «Ελπίζουμε να έχετε ένα υπέροχο ταξίδι και περιμένουμε νέα σας κατά την επιστροφή».
Μία άλλη ιστορία, η οποία δημοσιεύεται από την Nottingham Post, διηγείται την ειρωνεία της τύχης στην ιστορία ενός πελάτη που φέρει το ίδιο όνομα με την εταιρία. Ο κ. Τόμας Κουκ δήλωσε «συντετριμμένος» καθώς ο γάμος που ονειρευόταν να κάνει στη Ρόδο, στις 27 Σεπτεμβρίου, για τον οποίο ξόδεψε σχεδόν 10.000 λίρες, μαζί με την σύντροφό του Αμέλια Μπιντς, μάλλον θα πρέπει να ακυρωθεί, μετά το κλείσιμο της εταιρίας. «Η Thomas Cook μας είχε υποσχεθεί μία έκπληξη την ημέρα του γάμου, εξαιτίας της σύμπτωσης του ονόματός μου με αυτό της εταιρίας, αλλά σίγουρα δεν ήταν αυτή η έκπληξη που περιμέναμε» δήλωσε ο πελάτης.
Ένα άλλο ζευγάρι, ο Λέιτον Ρος και η Νάταλι Γουέλς, αντιμετώπισαν εξίσου πικρά νέα, όταν έφτασαν στο αεροδρόμιο του Μάντσεστερ για να πετάξουν στην Κω, όπου την Παρασκευή είναι προγραμματισμένος ο γάμος τους, τον οποίο σχεδίαζαν χρόνια πριν. Κάποια από τα μέλη της οικογένειας, όπως ο πατέρας του γαμπρού και ένα από τα παιδιά τους, βρίσκονται ήδη στο νησί και τους περιμένουν, ενόσω το ζευγάρι προσπαθεί να βρει εισιτήρια με πτήσεις της τελευταίας στιγμής, που μπορεί να κοστίσουν μέχρι και 4.000 λίρες, για να εξασφαλίσει ότι θα βρίσκεται εκεί την ημέρα του γάμου. Όσο για τους 50 καλεσμένους τους, μάλλον θα πρέπει να ακυρώσουν τα σχέδια, καθώς μαρτυρίες επιβατών στο αεροδρόμιο του Μάντσεστερ, αναφέρουν ότι ακόμη και εάν βρεθούν εναλλακτικές πτήσεις, οι τιμές τους έχουν εκτοξευτεί στα ύψη.
Πάντως, ο επικεφαλής της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας, Ντέιρντρ Χάτον, δεσμεύτηκε μέχρι στιγμής ότι όλοι οι ταξιδιώτες πελάτες της εταιρίας θα επιστρέψουν στα σπίτια τους μετά τις διακοπές τους, χωρίς επιπλέον οικονομική επιβάρυνση, στο πλαίσιο της επιχείρησης που έχει ξεκινήσει για την επιστροφή τους σε συνεργασία με άλλες εταιρίες. Πάνω από 600.000 επιβάτες έχουν επηρεαστεί από την εξέλιξη, ενώ σε 150.000 υπολογίζονται οι Βρετανοί πολίτες που βρίσκονται σε κάποιο ξένο προορισμό.
Σύμφωνα με την βρετανική κυβέρνηση, για τις πτήσεις που επιστρέφουν στη Βρετανία, δεν παίζει ρόλο εάν οι πελάτες της Thomas Cook προστατεύονται από την ευρωπαϊκή οδηγία ATOL ή όχι, ούτε ποια είναι η εθνικότητά τους. «Όλοι οι πελάτες της εταιρίας που βρίσκονται σε διακοπές και έχουν εισιτήριο επιστροφής για την Βρετανία, θα επιστρέψουν πίσω σε διάστημα δύο εβδομάδων» διαβεβαίωσε το υπουργείο Μεταφορών.
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ