Ο Τουρισμός των Super Market και η Σκιάθος | γράφει ο Γιώργος Σανιδάς
2025-10-07 08:59:25
Μια νέα τάση των επισκεπτών αναπτύσσεται στην παγκόσμια τουριστική αγορά: ο «τουρισμός των σούπερ-μάρκετ». Την επιδιώκουν όσοι θέλουν να ανακαλύψουν από τι παρασκευάζονται οι ιδιαίτερες γευστικές απολαύσεις του προορισμού τους. Στην Ελλάδα βέβαια το πράγμα παίρνει, ως συνήθως, άλλη μορφή καθώς, οι διαθέτοντες στην πλειοψηφία τους μικρό βαλάντιο, τουρίστες της, προσπαθούν να συμμαζέψουν τον προϋπολογισμό των εξόδων τους φτάνοντας σε μια χώρα που δεν την περίμεναν τόσο ακριβή αναλογικά με το κατά κεφαλήν εισόδημα των κατοίκων της.
Φέτος στη Σκιάθο το ζήσαμε για τα καλά αυτό το φαινόμενο με τους τουρίστες να κατακλύζουν όλο το καλοκαίρι ασφυκτικά τα σούπερ μάρκετ και τους ιδιοκτήτες της εστίασης να διαμαρτύρονται για μειωμένους τζίρους. Και πώς να μην είναι μειωμένοι αφού το κόστος τους είναι εξαιρετικά υψηλό για τους γνωστούς λόγους (ενοίκια, προσωπικό, ενέργεια, πρώτες ύλες) και αναγκάζονται να πωλούν πολύ ακριβά παρότι η ζήτηση πέφτει! Ανατρέπουν εν ολίγοις, τον βασικό κανόνα της ελεύθερης αγοράς και πολλές αργά ή γρήγορα θα βρεθούν σε τρομερό αδιέξοδο.
Σε τι άλλο όμως οφείλεται ο ιδιότυπος ‘’τουρισμός των σούπερ μάρκετ’’ που διάγει ημέρες δόξης λαμπρής στο νησί;
Ασφαλώς στο ότι παραμένει η Σκιάθος με το 50% σχεδόν των επισκεπτών της να προέρχονται απ’ το Ηνωμένο βασίλειο όπου η συνηθέστερη γαστρονομική επιλογή των κατοίκων του είναι το fish and chips με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Ακολουθούν οι παραδοσιακά ‘’σφιχτοί’’ Ιταλοί και οι Έλληνες, που αναγκαστικά κατά τις ολιγοήμερες πια διακοπές τους, σιτίζονται πλέον στα σουβλατζίδικα. Για να μην αναφέρω τους Βαλκάνιους επισκέπτες οι οποίοι κουβαλούν τα ταπεράκια ακόμα κι απ’ την πατρίδα τους.
Άλλη αιτία της ανάπτυξης της συγκεκριμένης τάσης στο νησί είναι φυσικά η εκτόξευση των καταλυμάτων Airbnb τα οποία προτιμούνται κυρίως γιατί διαθέτουν κουζίνα, άρα…
Κι ακόμα, καλά κρατούν τα γνωστά Πακέτα Διακοπών All Inclusive!
Όσο η Σκιάθο κινείται στο συγκεκριμένο το πλαίσιο, αναμένεται να προστεθούν κι άλλες αλυσίδες των μάρκετ στις ήδη υπάρχουσες στο νησί και θα παρατηρηθεί ακόμα ένα ‘’αφύσικο’’ στα οικονομικά φαινόμενο : Αντί ο έντονος ανταγωνισμός μεταξύ των ‘’θηρίων’’ να ρίχνει τις τιμές στα ράφια τους, η καλοκαιρινή υπερζήτηση θα τις αυξάνει, με μεγάλους χαμένους τους μόνιμους κατοίκους του τόπου.
Τι πρέπει να γίνει; Ασφαλώς και πολλά, όπως αυτά που θα σκεφτεί ο προσεκτικός αναγνώστης όσων σημειώσαμε παραπάνω. Ωστόσο, θα αναφέρουμε για την οικονομία του άρθρου, μόνο ένα που είναι το πρώτο και το πιο σημαντικό: Επιδίωξη με κάθε τρόπο συγκράτησης, αν όχι μείωσης, των τιμών παντού στην εστίαση και όχι μόνο, γιατί αν το νησί αποχτήσει τη στάμπα του ακριβού θα είναι σε βάρος όλων. Με τις τιμές σε ΄΄λογικά’’ επίπεδα, η απώλεια των κερδών θα καλυφθεί απ’ την αναμενόμενη αύξηση του τζίρου. Αλλιώς και τον καφέ θα τον φτιάχνουν – αν εξακολουθήσουν να έρχονται όσοι έρχονται- μόνοι τους οι τουρίστες αγοράζοντάς τον φυσικά από κάποιο μάρκετ...