SKIATHOS Ο καιρός σήμερα

Mείωση λιμενικών τελών: Σταθερά τα εισιτήρια στα συμβατικά πλοία της ακτοπλοΐας και μείωση στα ταχύπλοα

Μειώνονται κατά 50% από την 1η Μαΐου του τρέχοντος έτους και για ένα χρόνο τα λιμενικά τέλη για τους επιβάτες 2025-04-10 06:44:09
Mείωση λιμενικών τελών: Σταθερά τα εισιτήρια στα συμβατικά πλοία της ακτοπλοΐας και μείωση στα ταχύπλοα

Με τροπολογία που κατατέθηκε στη Βουλή από το υπουργείο Οικονομικών μειώνονται κατά 50% από την 1η Μαΐου του τρέχοντος έτους και για ένα χρόνο τα λιμενικά τέλη για τους επιβάτες των επιβατηγών, επιβατηγών-οχηματαγωγών και υδροπτερύγων πλοίων γραμμών εσωτερικού.Παράλληλα με την ίδια τροπολογία για την περίοδο που ισχύει η μείωση τα λιμάνια θα επιχορηγηθούν από το Πράσινο Ταμείο, για δράσεις περιβαλλοντικής αναβάθμισης στους λιμένες.

Η εξέλιξη αυτή χαρακτηρίζεται «ως θετική καθώς μειώνει το λειτουργικό κόστος των πλοίων» όπως δηλώνει στον ot.gr ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) κ. Διονύσης Θεοδωράτος.

Όπως εκτιμάται η μείωση των λιμενικών τελών, βοηθούσης και της σημαντικής πτώσης προς το παρόν των τιμών των καυσίμων, αναμένεται να συμβάλλει στο να μην αυξηθούν οι τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων στα συμβατικά πλοία, από τις αρχές Μαΐου, λόγω της χρήση του νέου πιο ακριβού καυσίμου.

Παράλληλα αναμένεται να μειωθούν αναλογικά οι τιμές των εισιτηρίων στα ταχύπλοα καθώς τα εν λόγω πλοία δεν επιβαρύνονται με επιπλέον κόστος αφού καταναλώνουν ήδη το νέο καύσιμο.

Όπως εκτιμάται το όφελος από την μείωση των λιμενικών τελών φτάνει τα 35 εκατ. ευρώ ενώ οι επιχορηγήσεις που θα λάβουν «τα λιμάνια που θα συμπράξουν» προσεγγίζουν σύμφωνα με τον Υπουργό Ναυτιλίας Βασίλη Κικίλια τα 40 εκατ. ευρώ.

Όπως είναι ήδη γνωστό, από την 1η Μαΐου όλη η Μεσόγειος Θάλασσα και όλα τα πλοία εντός αυτής θα πρέπει να χρησιμοποιούν καύσιμο μειωμένης περιεκτικότητας σε θείο (0,1%), το επονομαζόμενο low sulfur marine gasoil (LS-MGO), το οποίο είναι ακριβότερο μέχρι και 50% από τα καύσιμα υψηλής περιεκτικότητας σε θείο.

Το κόστος

Η χρήση του καυσίμου αυτού εκ των πραγμάτων σημαίνει υψηλότερο λειτουργικό κόστος για το πλοίο, το οποίο για να αντεπεξέλθει θα πρέπει να αυξήσει την τιμή του εισιτηρίου, σύμφωνα με τις ακτοπλοϊκές εταιρείες (με βάση έναν τύπο υπολογισμού κόστους), μέχρι και 10%-12%.

Να σημειωθεί εδώ ότι νέο καύσιμο (MGO) χρησιμοποιείται ήδη εδώ και πολλά χρόνια από τα ταχύπλοα και συνεπώς για τα συγκεκριμένα πλοία δεν τίθεται θέμα αύξησης του λειτουργικού κόστους και της τιμής του εισιτηρίου εξ αυτού του λόγου. Επίσης δεν αλλάζει το κόστος για τα συμβατικά πλοία που έχουν εγκαταστήσει συστήματα καθαρισμού (scrubbers) που κατακρατούν το θείο, συνεπώς μπορούν να χρησιμοποιούν το υφιστάμενο καύσιμο υψηλής περιεκτικότητας σε θείο. Στη χώρα μας scrubbers έχουν εγκαταστήσει τα πλοία των Μινωικών Γραμμών και οκτώ πλοία της Attica Group που εξυπηρετούν κυρίως τις γραμμές της Κρήτης και της Αδριατικής. Συνεπώς, για τις γραμμές της Κρήτης δεν τίθεται θέμα αύξησης της τιμής των εισιτηρίων λόγω καυσίμου.

Τι είπε ο Βασίλης Κικίλιας στη Βουλή

«Η Κυβέρνηση και ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, καταβάλλουν κάθε προσπάθεια στήριξης των πολιτών, της μέσης ελληνικής οικογένειας και σε αυτό το πλαίσιο κατατέθηκε τροπολογία που προβλέπει μείωση των λιμενικών τελών κατά 50%, κίνηση που αναμένεται να συγκρατήσει τις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων», δήλωσε ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Βασίλης Κικίλιας, στην ομιλία του στη Βουλή.

«Η κοινοτική νομοθεσία από 1/5/2025 επιβάλλει, δυστυχώς, στην ακτοπλοΐα όλης της Ευρώπης, ειδικά τέλη και πρόσθετα κόστη σε ό,τι έχει να κάνει με την στροφή στο πράσινο καύσιμο. Δημιουργείται, έτσι, στον κλάδο της ακτοπλοΐας, μια επιβάρυνση αναφορικά με τα κόστη. Με αυτή την τροπολογία, η Κυβέρνηση περιορίζει για ένα χρόνο τα λιμενικά τέλη κατά 50% (εκτός κρουαζιέρας) προς όφελος των επιβατών, διότι παρέχει μία πρόσθετη δυνατότητα στις ακτοπλοϊκές εταιρείες να συγκρατήσουν την τιμολογιακή τους πολιτική σε μια περίοδο δυσχερών οικονομικών συνθηκών» εξήγησε ο υπουργός.

Ο κ. Κικίλιας τόνισε ότι «η εξίσωση, προκειμένου να βρεθεί νομικά ένας τρόπος στήριξης των συμπατριωτών και των συμπολιτών μας, δεν ήταν καθόλου εύκολη υπόθεση» και δεν θα λυνόταν χωρίς την εξαιρετική συνεργασία με τον Αντιπρόεδρο της Κυβέρνησης, Κωστή Χατζηδάκη, που έχει και την ευθύνη του συντονισμού της οικονομικής πολιτικής, τον Υπουργό Ενέργειας και Περιβάλλοντος, Σταύρο Παπασταύρου, τον Υπουργό Εσωτερικών Θοδωρή Λιβάνιο, καθώς και τους αρμόδιους υφυπουργούς Οικονομικών, Θάνο Πετραλιά και ΥΠΕΝ, Νίκο Τσάφο, τους οποίους και ευχαρίστησε.

Τέλος, σε ό,τι έχει να κάνει με την αντιστάθμιση της μείωσης των λιμενικών τελών, τόνισε ότι αυτή θα επιτευχθεί με ισόποση ενίσχυση που θα δοθεί μέσω του Πράσινου Ταμείου, για την υλοποίηση πράσινων και περιβαλλοντικών δράσεων, με παράλληλο στόχο την περιβαλλοντική αναβάθμιση των λιμένων.

Πηγή ΟΤ