Διεθνής Συνάντηση Μουσικών Πειραματικής Μουσικής και Συναυλία στο Αχίλλειον
Από τη Διεύθυνση Πολιτισμού του Δήμου Βόλου 2024-02-16 09:26:27ΤΗΝ ΔΕΥΤΕΡΑ 19 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 2024 ΑΠΟ ΤΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΒΟΛΟΥ
Μία πολύ ιδιαίτερη ομιλία (στις 19.00) και συναυλία σύγχρονης πειραματικής μουσικής (στις 20.30) θα έχει την ευκαιρία να παρακολουθήσει το κοινό του Βόλου τη Δευτέρα 19 Φεβρουαρίου στο Κινηματοθέατρο Αχίλλειον (αίθουσα Νίκος Κολοβός) από το Τρίο Nicolai/ Ruffing / Tataroglou. Το Τρίο Nicolai / Ruffing / Tataroglou από τη Βασιλεία(CH) δημιουργήθηκε κατά τη διάρκεια της πανδημίας το 2020 και από τότε εργάζεται πάνω στον ελεύθερο αυτοσχεδιασμό και την πειραματική μουσική. Μέρος της πρακτικής τους στον αυτοσχεδιασμό είναι η εξερεύνηση του πεδίου μεταξύ «ανοιχτών» συνθέσεων και εννοιολογικού αυτοσχεδιασμού. Τον Φλεβάρη του 2024 περιοδεύουν σε Ιταλία, Σερβία, Βόρεια Μακεδονία και Ελλάδα.
Η είσοδος θα είναι ελεύθερη για το κοινό.
Το πρόγραμμα περιλαμβάνει τα έργα:
Leuchtfeuer
για Improv τρίο και μαγνητοταινία / Τάσος Τατάρογλου, διάρκεια 45΄
Το κομμάτι Leuchtfeuer είναι μία ανοιχτή σύνθεση, στην οποία ο μη-ιδιωματικός αυτοσχεδιασμός δομείται από εξωτερικά στοιχεία. Οι φάροι, για χρόνια σύμβολα της σημασίας της επικοινωνίας, καλούνται να εκπληρώσουν μια παραπλήσια λειτουργία σε ένα καινούργιο πλαίσιο: να εμπλουτίσουν την επικοινωνία μεταξύ των αυτοσχεδιαστών και να υποστηρίξουν τη δημιουργία μακροδομών στη μουσική αφήγηση. Τα μοτίβα των αναλαμπών από έξι φάρους της Μεσογείου και της Βαλτικής αναλύθηκαν και μετατράπηκαν σε ηχητικά μοτίβα από το τρίο. Κάθε μοτίβο, μαζί με ηχογραφήσεις πεδίου από πλοία στη Βόρεια Θάλασσα του EricRuffing αποτελούν την μαγνητοταινία. Τα σήματα των φάρων είναι κωδικοποιημένα σήματα, μπορούν δηλαδή να εντοπιστούν από μεγάλη απόσταση από τα πλοία και να αναγνωριστούν ως προς την τοποθεσία τους. Κάθε φάρος στέλνει ένα μοναδικό σήμα παρόμοιο με τα σήματα Μορς. Στις μέρες μας χρησιμοποιούνται οκτώ διαφορετικοί τύποι φάρων, που κατηγοριοποιούνται ανάλογα με το είδος των μοτίβων των αναλαμπών τους καθώς επίσης και την αναλογία φωτός/σκοταδιού του σήματος. Στο Leuchtfeuer χρησιμοποιούνται σήματα από FlashingLighthouses, τα οποία εκπέμπουν περιοδικά σήματα με διάρκεια από 3 έως 30 δευτερόλεπτα και έναν προκαθορισμένο αριθμό αναλαμπών σε συγκεκριμένες χρονικές στιγμές. Για παράδειγμα ο φάρος στο Παλιό Φρούριο της Κέρκυρας έχει περίοδο 6¨ με συνολικά δύο αναλαμπές, μία στο 1ο και μία στο 3ο δευτερόλεπτο:
0’’ |
1’’ |
2’’ |
3’’ |
4’’ |
5’’ |
Η αλληλουχία των φαρικών σημάτων και των ηχογραφήσεων πεδίου αποφασίζεται εκ νέου πριν από κάθε συναυλία με τη βοήθεια ενός randomness generatorsoftware και συνεπώς κάθε συναυλία παραμένει αποτέλεσμα αυτοσχεδιασμού. Η μη τακτικότητα των φαρικών σημάτων αφενός δυσκολεύει τον προγραμματισμό αυξάνοντας την έλλειψη πρόγνωσης, αφετέρου η περιοδική διάταξη κάθε μεμονωμένου σήματος οδηγεί σε μια διακριτική μακροδομή. Ή πιθανώς δημιουργεί ένα πεδίο έντασης, μέσα στο οποίο, πλήθος άγνωστων δυνατοτήτων ανοίγονται συνεχώς;
三曲Sankyoku
για σακουχάτσι, ηλεκτρικό γιουκαλίλι, μαγνητοταινία και ηλεκτρονικά / EricRuffing, διάρκεια 20΄
Ο όρος Sankyoku αναφέρεται σε μια παραδοσιακή μορφή ιαπωνικής μουσικής δωματίου ήδη από τα τέλη του 17ου αι. και σημαίνει λίγο-πολύ «Μουσική για τρίο». Το παραδοσιακό φλάουτο Shakuhachi, με το απω-ανατολίτικο ιδίωμα, αναμιγνύεται με «δυτικότερους» ήχους και έρχεται σε αντίθεση με αυτούς. Αποσπάσματα από την παράδοση των Honkyoku (παραδοσιακή μουσική της Ιαπωνίας για σόλο σακουχάτσι) συναντούν την ηχητική παλέτα του ηλεκτρικού γιουκαλίλι και του αναλογικού συνθεσάηζερ, ένα ηλεκτρονικό, αφηρημένο ηχητικό σύμπαν που περιέχει προηχογραφημένο υλικό από σακουχάτσι καθώς επίσης και συγκεκριμένους ήχους. Η φόρμα, η χρονική κλίμακα και η εκφραστική πυκνότητα του συλλογικού αυτοσχεδιασμού είναι δομημένες σύμφωνα με τη βασική αρχή της ιαπωνικής παραδοσιακής μουσικής και των τεχνών το Jo-Ha-Kyū, το οποίο συναντάται και στις τελετές των λουλουδο’ων και του τσαγιού.
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΑ
GiancarloNicolaiηλεκτρικό γιουκαλίλι, αντικείμενα, εφέ
*1957 στη Βέρνη/CH, ζει στη Βασιλεία, ιταλικής καταγωγής, κιθαρίστας, συνθέτης και αυτοσχεδιαστής από το 1977. Διπλώματα από το SwissJazzSchoolBern, το MusiciansInstituteofTechnologyLosAngeles/USA, την SwissAcademyforMusicandMusicEducation και από την Μουσική Ακαδημία της Βασιλείας. Μαθητήςτου Joe Pass, jazz masterclass μετους Joe Diorio and Jerry Bergonzi, σεμινάριακιθάραςμετους Mike Stern και Chico Perez καισύνθεσηςμετον Ennio Morricone.ΣπουδέςαυτοσχεδιασμούμετουςFred Frith και Alfred Zimmerlin. Για χρόνια συνεργάτης των PeterSchärli και JohnTchicai, με τους οποίες έκανε περιοδείες σε σε όλον τον κόσμο. Εξέδωσε μεγάλο αριθμό ηχογραφήσεων, τις περισσότερες στην βρετανική δισκογραφική LeoRecords. Τρέχοντα πρότζεκτ: Trio"puuntiet" με την Anna-KaisaMeklin (violadagamba) και τον ChristophSchiller (spinet), TrioMeklin/Nicolai/Weiss με την SandraWeiss (bassoon, sax) και μέλος της ορχήστρας UnorthodoxJukebox στη Βασιλεία. www.giancarlo.nicolai.ch/home.html
EricRuffingαναλογικό συνθεσάηζερ, μαγνητοταινίες, ηχογραφήσεις πεδίου
*1960 στη Φρανκφούρτη/DE, ζει στη Βασιλεία από το 2005, όπου και εργάστηκε ως ειδικός παιδαγωγός και μουσικοθεραπευτής από το 1993 ως το 2022. Μαθητής στην τάξη αυτοσχεδιασμού του AlbertMangelsdorff στο ωδείο Dr.Hoch’sConservatory της Φρανκφούρτης. Εργάζεταιμετοmodular synthesizer EMS Synthi `A`, σεσυνδυασμόμετο EMS Keyboard Controller DK-1, όπωςεπίσηςμεTheremin and άλλεςσυσκευέςελέγχουτάσης(voltage-controlling devices). Είναιαφοσιωμένοςστηνπειραματική, ηλεκτροακουστικήκαισύγχρονηαυτοσχεδιαστικήμουσική. Από το 2011 ως το 2023, διατέλεσε υπεύθυνος του μουσικού προγράμματος του “ForumforImprovisedMusic + Dance-Performance-Multimedia (FIM)” της Βασιλείας. Μέλοςτων Unorthodox Jukebox Orchestra (Basel), GONG improvisation orchestra (Aarau) και Insub Meta Orchestra (Geneva). Περιοδείες σε Γερμανία, Γαλλία, Νορβηγία, Πολωνία, Ρωσία, Σουηδία, Σερβία, Ελβετία, Τσεχία κ Ουγγαρία.www.ericruffing.ch
TassosTatarogloumicrotone-duplextrumpet, σακουχάτσι, ηλεκτρονικά
*1985 στη Θεσσαλονίκη, είναι αυτοσχεδιαστής/συνθέτης, πολυοργανίστας και διευθυντής χορωδιών. ΖειστηΒασιλείααπότο 2013.Σπούδασε τρομπέτα, ανώτερα θεωρητικά και παιδαγωγικά στη Θεσσαλονίκη και στην Αθήνα (ΔΩΘ, ΚΩΘ, ΤΜΣ ΑΠΘ, ΤΕΠΑΕ ΑΠΘ, Ωδείο Ορφείο Αθηνών). Μεταπτυχιακές σπουδές στον ελεύθερο αυτοσχεδιασμό με τους FredFrith και AlfredZimmerlin στην Μουσική Ακαδημία της Βασιλείας. Πρόσθετες σπουδές στη διεύθυνση χορωδίας στην Ακαδημία της Βασιλείας καθώς επίσης σπουδές στο ιαπωνικό φλάουτο από μπαμπού (σακουχάτσι) με τουςSeianGenshin (Κυότο), MarekKimeiMatvija (Πράγα) andUeliFuyûruDerendinger (Βασιλεία). Το 2017 σχεδίασε την m-dtrumpet, μέσω της οποίας διεύρηνε σημαντικά τις τονικές και ηχοχρωματικές δυνατότητες της τρομπέτας στο πεδίο της ηλεκτροακουστικής μουσικής. Η μακρόχρονη έρευνά του στο χειρισμό των μικροφωνισμών (feedbacks) τον οδήγησε στην ανάπτυξη ενός μοναδικού τρόπου χρήσης της τρομπέτας ως μουσικό όργανο και ως αναλογικό χειριστή ενός συνθεσάηζερ ταυτόχρονα. ΜέλοςτωνInsub Meta Orchestra (Geneva), Unorthodox Jukebox Orchestra (Basel).Έχει δώσει συναυλίες σε όλη την Ευρώπη, τη Ρωσία και την Κίνα. Τον Ιούνιο του 2023 παρουσίασε την έρευνά του πάνω στην εκτέλεση των Honkyoku με την m-dtrumpet στο Διεθνές Φεστιβάλ Σακουχάτσι της Πράγας. Η εργασία του στην καταγραφή του εμβληματικού TsurunoSugomori - Renpoken σε δυτική σημειογραφία έχει αναγνωριστεί από βιρτουόζους του οργάνου και φιλοξενείται στις βιβλιοθήκες ακαδημαϊκών ιδρυμάτων σε Ευρώπη, Αμερική, Αυστραλία και Ιαπωνία. https://incounterpoint.info/