SKIATHOS Ο καιρός σήμερα

Εφηβεία και Επαγγελματικός Προσανατολισμός | Γράφει η Άρια Σεβλιανού

2023-06-21 11:58:46
Ένας χρόνος πέρασε για τα παιδιά της Γ΄ Λυκείου και ένας νέος χρόνος έρχεται για τους επόμενους μαθητές που καλούνται κάθε φορά να μπούνε στο  στίβο μάχης των πανελληνίων για κάποιους ή σε ένα ταξίδι με προορισμό τις πανελλήνιες για κάποιους πιο ρομαντικούς, που θα τους οδηγήσει από την εφηβεία στην ενηλικίωση και κατά συνέπεια σε σπουδές και στην επιλογή ενός επαγγέλματος. Η επιλογή του επαγγέλματος αποτελεί έκφραση της προσωπικότητας. Οι άνθρωποι αναζητούν συνήθως εκείνο το εργασιακό περιβάλλον το οποίο είναι συμβατό με τα χαρακτηριστικά της προσωπικότητά τους. Ένα παιδί για να επιλέξει μέσα από την εκπαιδευτική διαδικασία το επάγγελμα ή τα επαγγέλματα που του ταιριάζουν χρειάζεται να έχει κατάλληλη πληροφόρηση και αυτοαντίληψη η οποία αλλάζει με το χρόνο και την εμπειρία, για να κάνει την καλύτερη επιλογή. Πολλά ίσως να είναι τα ερωτήματα που μπορεί να προκύπτουν από τους γονείς αλλά και από τα ίδια τα παιδιά λίγο πριν αποφασίσουν τα πεδία και τις σχολές που θα επιλέξουν. Ποια είναι τα ενδιαφέροντα μου, οι δεξιότητές μου, οι ικανότητες μου; Ποια  χαρακτηριστικά του εαυτού μου σχετίζονται με το μελλοντικό μου επάγγελμα; Τι συμβαίνει στην αγορά εργασίας και τι επαγγελματικές επιλογές έχω; Τι λένε οι σημαντικοί άλλοι γύρω μου( γονείς, καθηγητές, συνομήλικοι); Ποιες είναι οι προσδοκίες των γονιών μου αλλά και οι δικές μου; Είναι μερικά από τα ερωτήματα που σίγουρα έχουν περάσει μέσα από συζητήσεις, έχουν επεξεργαστεί , άλλες φορές έχουν μείνει απλά ερωτήματα και άλλες φορές έχουν απαντηθεί. Μερικές φορές οι φιλοδοξίες των γονέων μπορεί να επηρεάσουν τις επιλογές των παιδιών με αποτέλεσμα είτε να τα αποπροσανατολίζουν ή δυστυχώς να επιβάλλουν ίσως και δίχως να το καταλαβαίνουν επιλογές δικές τους. Τι μπορούν να κάνουν οι γονείς: Ανοιχτός διάλογος και ενεργητική ακρόαση. Ακούμε προσεχτικά αυτό που μας λέει το παιδί, το αφήνουμε να εκφράσει τις απόψεις του, τις ιδέες του. Προσπαθούμε να αποφύγουμε τη κριτική πάνω στις δικές του ιδέες, μπορούμε όμως να τους μεταφέρουμε και να επικοινωνήσουμε τη δική μας εμπειρία μέσα από τα δικά μας βιώματα. Προσέχουμε τη παγίδα με τα στερεότυπα στα επαγγέλματα π.χ οι γυναίκες γίνονται οι καλύτερες δασκάλες. Είναι σημαντικό να δοθούν τα κατάλληλα ερεθίσματα καθώς και έγκυρη και αξιόπιστη πληροφόρηση έτσι ώστε το παιδί να ανακαλύψει όσο καλύτερα μπορεί να γίνει σε αυτή την ηλικία τον εαυτό του, να αναγνωρίσει τις δεξιότητές του και τα δυνατά του σημεία, προσωπικά χαρακτηριστικά του, αξίες και ενδιαφέροντα, κλίσεις, επιθυμίες και ανάγκες που σχετίζονται με τις επαγγελματικές του επιλογές. Η υπομονή είναι ο καλύτερος σύμμαχος για τους γονείς ειδικά στη περίοδο της εφηβείας που τα παιδιά έχουν να αντιμετωπίσουν πάρα πολλές αλλαγές. Ας ελπίσουμε οι έφηβοι και οι έφηβες να κάνουν τις καλύτερες επαγγελματικές επιλογές σύμφωνα με τα προσωπικά τους ενδιαφέροντα και τις αξίες τους έτσι ώστε να εξασφαλίσουν ψυχική υγεία και ισορροπία. Σεβλιανού Άρια Σύμβουλος Επαγγελματικού Προσανατολισμού