Εθνικό Θαλάσσιο Πάρκο
Το ναυάγιο της Περιστέρας, που ανακαλύφθηκε στις αρχές της δεκαετίας του 1990 θα είναι το πρώτο που η ελληνική κυβέρνηση ανοίγει στο κοινό για το καλοκαίρι του 2020 μεταξύ 3 Αυγούστου και 2 Οκτωβρίου.
Τα εκτεθειμένα μέρη του ξύλινου ναυαγίου της Περιστέρας έχουν σαπίσει εδώ και καιρό, αλλά το εναπομείναν φορτίο αποτελεί ένα συναρπαστικό θαλασσινό τοπίο για τους δύτες. Το πλοίο, το οποίο οι αρχαιολόγοι πιστεύουν ότι ήταν μια μεγάλη αθηναϊκή φορτηγίδα που μετέφερε αμφορείς γεμάτους με κρασί, πιθανότατα βυθίστηκε προς τα τέλη του πέμπτου αιώνα π.Χ.
Οι δύτες θα συναντήσουν μια τεράστια θέα με περίπου 4.000 αμφορείς, που μερικές φορές στοιβάζονται ψηλά πάνω από τα κεφάλια τους καθώς κολυμπούν γύρω από τα συντρίμμια. Πολλά από τα αγγεία – με καμπύλες με μικρές κυκλικές λαβές κοντά στην κορυφή – είναι άθικτα και έχουν γίνει το σπίτι για θαλάσσια σφουγγάρια και ψάρια που προσθέτουν απροσδόκητο χρώμα στη μονόχρωμη κεραμική.
Ενώ το ναυάγιο είναι οπτικά εντυπωσιακό, έχει επίσης σημαντική ιστορική σημασία. Το ναυάγιο της Περιστέρας άλλαξε την αντίληψη των ιστορικών για τη ναυπηγική στον αρχαίο κόσμο. Οι αρχαιολόγοι αρχικά πίστευαν ότι αυτό το είδος ναυπηγικής προέρχεται από τους Ρωμαίους. Το ναυάγιο της Περιστέρας απέδειξε, ότι οι Έλληνες ήταν μπροστά από τους Ρωμαίους.
Πριν από την ανακάλυψη του ναυαγίου, οι αρχαιολόγοι πίστευαν ότι τα μεγαλύτερα πλοία σχεδιάστηκαν και κατασκευάστηκαν από τους Ρωμαίους γύρω στον πρώτο αιώνα π.Χ. Αυτά τα πλοία μετέφεραν περίπου 1.500 αμφορείς και ζύγιζαν έως και 70 τόνους. Το ελληνικό πλοίο ναυπηγήθηκε περίπου τέσσερις αιώνες νωρίτερα, ζύγιζε 126 τόνους και μετέφερε πάνω από τη διπλάσια ποσότητα αμφορέων.
Οι αρχαιολόγοι έχουν ακόμη πολλά να μάθουν από την τοποθεσία Περιστέρα, καθώς πολλά από αυτά δεν έχουν ανασκαφεί ακόμη. Οι ιστορικοί δεν έχουν καταλάβει ακόμη τι προκάλεσε το ναυάγιο ή αν κάποιος άλλος θησαυρός μπορεί να βρίσκεται κάτω από τους χιλιάδες αμφορείς. Ενώ ορισμένες ενδείξεις υποδηλώνουν πυρκαγιά στο πλοίο, οι ειδικοί δεν είναι σίγουροι αν αυτό προκάλεσε τον θάνατο του πλοίου.