Στην καρδιά της Αθήνας, στην εκκλησία των Αγίων Αναργύρων στου Ψυρρή, οι Αθηναίοι και κόσμος από ολόκληρη την Ελλάδα έχει την ευκαιρία να δει το κελί όπου έμενε για 10 χρόνια ο Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης.
Από τον
Βαγγέλη Καράλη
Η «Espresso» βρέθηκε στο καμαράκι όπου ο σπουδαίος Σκιαθίτης λογοτέχνης έγραψε στο ημίφως το μεγαλύτερο μέρος της «Φόνισσας».
Το κελί του Παπαδιαμάντη διατηρείται, ανήκει στην ιδιοκτησία της εκκλησίας των Αγίων Αναργύρων και είναι επισκέψιμο. Με πρωτοβουλία του πανοσιολογιότατου αρχιμανδρίτη Παντελεήμονα Τσορμπατζόγλου, δρα Βυζαντινολόγου και προϊσταμένου του Ιερού Ναού Αγίων Αναργύρων, τα τελευταία τρία χρόνια ο περιβάλλων χώρος από το κελί του λογοτέχνη έχει αναδειχθεί προσελκύοντας ακόμη περισσότερους επισκέπτες, ενώ πραγματοποιούνται ολοένα περισσότερες εκδηλώσεις στη μνήμη και στο έργο του σπουδαίου Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη.
Μάλιστα όταν λήξουν τα μέτρα για τον κορονοϊό θα γίνουν και τα εγκαίνια στον νέο διαμορφωμένο χώρο. Μιλώντας στην «Espresso» o πατήρ Παντελεήμων Τσορμπατζόγλου εξηγεί:«Ο Παπαδιαμάντης ήταν κατεξοχήν άνθρωπος του πνεύματος και της θρησκείας, έτσι λοιπόν οφείλαμε να αξιοποιήσουμε και να αναδείξουμε το σπουδαίο έργο του. Όπως ήταν λιτός στον λόγο του έτσι ήταν και στη ζωή του, ζώντας σε ένα μικρό δωματιάκι στο κέντρο της Αθήνας. Πρόκειται για ένα ησυχαστήριο στου Ψυρρή. Αυτό που φροντίσαμε ήταν να αναδείξουμε τον περιβάλλοντα χώρο από το κελί του Παπαδιαμάντη, ώστε να υπάρχει δυνατότητα να γίνονται εκδηλώσεις για να γνωρίσει ο κόσμος καλύτερα το έργο του».
Χώρος πολιτισμού
Ο πατήρ Παντελεήμων μίλησε, εκτός των άλλων, στην «Espresso» και για τις εκδηλώσεις που έχουν γίνει προς τιμήν του τεράστιου λογογράφου όλων των Ελλήνων αλλά και τα μελλοντικά σχέδια ώστε το κελί του Παπαδιαμάντη να μετατραπεί σε έναν χώρο πολιτισμού για τους νέους. «Πέρυσι τέτοια εποχή είχαμε τον “Ξεπεσμένο Δερβίση” σε σκηνοθεσία του Γιώργου Μεσσάλα, τον περασμένο Ιούνιο έγινε μεγάλη μουσικολογοτεχνική εκδήλωση στην πλατεία του ιερού ναού με τίτλο ο “Βυζαντινός Παπαδιαμάντης”, παλαιότερα είχε γίνει εκδήλωση με τη χορωδία της ΔΕΗ με οπερέτες της εποχής του Παπαδιαμάντη. Η τελευταία εκδήλωση που είχαμε ήταν με τον σκηνοθέτη Δημήτρη Βερύκιο, που παρουσίασε δραματοποιημένα κείμενα του λογοτέχνη μέσα στην εκκλησία. Μετά τα μέτρα για τον κορονοϊό ετοιμάζουμε εγκαίνια για τα έργα που έγιναν για τη διαμόρφωση του χώρου. Μάλιστα στο κοντινό μέλλον θέλουμε να διαμορφώσουμε τον χώρο ώστε να γίνει καλλιτεχνικό εργαστήριο για νέα παιδιά που θέλουν να ασχοληθούν με τον πολιτισμό» εξομολογείται με ταπεινότητα.
Αρωγός στην ανάδειξη του σπουδαίου έργου του Παπαδιαμάντη στάθηκε και ο οδοντίατρος των celebrities και καλλιτεχνικός διευθυντής μετακλήσεων κλασικών έργων Dr Πάρις Αμοργινός.
Πριν από περίπου έναν χρόνο διοργάνωσε με μεγάλη επιτυχία την εκδήλωση «Ο Βυζαντινός Παπαδιαμάντης», σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο στο προαύλιο του Ιερού Ναού Αγίων Αναργύρων μαζί με τον Γιώργο Μεσσάλα και τον πατέρα Παντελεήμονα. Η διοργάνωση είχε στόχο να ευαισθητοποιήσει τον κόσμο γύρω από την προσπάθεια που γίνεται για την ανακαίνιση του κελιού όπου έζησε και εργάστηκε ο «άγιος των γραμμάτων», ενώ η βραδιά είχε αρχίσει με τον χαιρετισμό του μακαριότατου Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος Ιερωνύμου Β’, τον οποίο ανέγνωσε εκπρόσωπός του. Στην εκδήλωση συμμετείχαν η Κλασική Συμφωνική Βυζαντινή Ορχήστρα «Ρωμάνα», η Χορωδία της Σχολής «Τέττιξ» με διευθυντή τον άρχοντα Mαΐστορα της Μεγάλης του Χριστού Εκκλησίας Γρηγόριο Νταραβάνογλου και ο θεατράνθρωπος, ηθοποιός και σκηνοθέτης Γιώργος Μεσσάλας. Πλήθος κόσμου είχε παρακολουθήσει τη μοναδική αυτή βραδιά, ενώ ανάμεσα στους ομιλητές ήταν και η Όλγα Κεφαλογιάννη, φεύγοντας με βαθιά συγκίνηση και ένα αίσθημα ευγνωμοσύνης προς όλους τους συντελεστές της εκδήλωσης.
Ο Dr Πάρις Αμοργινός, που πρωτοστατεί στην ανάδειξη του έργου του Παπαδιαμάντη, μιλώντας στην «Espresso» για την εκδήλωση «Ο Βυζαντινός Παπαδιαμάντης» ανάφερε: «Έγινε για να αναδείξει τον χώρο όπου έζησε ο άγιος των ελληνικών γραμμάτων, ο ποιητής με τον πεζό λόγο. Πολύτιμο πνευματικό κεφάλαιο ως αληθινή πηγή έμπνευσης και δημιουργίας για νέους Έλληνες καλλιτέχνες με οδηγό τις αξίες, το ήθος και τις αρχές».
«Μόνη διέξοδος η εκκλησία για τους ηλικιωμένους»
Ο πατέρας Παντελεήμων Τσορμπατζόγλου δεν μπορεί να μην αναφερθεί και στα μέτρα για τον κορονοϊό που έχουν επηρεάσει τους πιστούς: «Ο κόσμος έχει επηρεαστεί ψυχολογικά, διότι για πολλούς ηλικιωμένους η μόνη τους διέξοδος ήταν η εκκλησία. Τώρα έχουν καθηλωθεί και δεν μπορούν να κοινωνικοποιηθούν.Επίσης με όλα αυτά τα μέτρα δεν έχουμε τη δυνατότητα να βοηθήσουμε και πολλούς αναξιοπαθούντες. Όπως έλεγε όμως και ο ποιητής, “είμαι απαισιόδοξος λόγω ευφυΐας, αλλά είμαι αισιόδοξος λόγω πίστεως”, έτσι και εγώ μέσα από την πίστη μου στον Θεό θέλω να είμαι και να σκέφτομαι θετικά για το μέλλον».