Τα χειρότερα Χριστούγεννα από την άποψη της αγοραστικής κίνησης εδώ και πολλές δεκαετίες βίωσαν οι έμποροι του Βόλου λόγω της πανδημίας. Το σύστημα της προκαθορισμένης αγοράς, όπως έχει ονομαστεί το click away δεν λειτούργησε και τα αποτελέσματα ήταν δραματικά για τον κλάδο που αποτελεί τη ραχοκοκαλιά της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας.

Σημειώνεται πως τα εμπορικά άνοιξαν με το σύστημα του click away το προπερασμένο Σάββατο 19 Δεκεμβρίου. Σύμφωνα με την παράδοση θα ακολουθούσε μία από τις καλύτερες εβδομάδες του χρόνου, όπως είναι αυτή προ των Χριστουγέννων, οπότε ο κόσμος κατεβαίνει για να αγοράσει δώρα. Ωστόσο αυτό συνέβη σε ελάχιστο βαθμό.
Ο κόσμος για διάφορους λόγους, όπως συνήθειας, αδυναμίας χρήσης της τεχνολογίας, δυσλειτουργικότητας του νέου συστήματος, δεν μπόρεσε να συμβαδίσει με την «προκαθορισμένη αγορά» και οι τζίροι κινήθηκαν σε πάρα πολύ χαμηλά επίπεδα.

Ουσιαστικά οι μόνοι χώροι που κάπως κινήθηκαν, ήταν μεταξύ άλλων τα καταστήματα με παιχνίδια, καλλυντικά, παιδικά ρούχα και τα βιβλιοπωλεία,.
Μόνο την παραμονή των Χριστουγέννων η εμπορική αγορά είχε τον παραδοσιακό σφυγμό της κίνησης των καταναλωτών, δηλαδή έβλεπε κανείς κόσμο στην αγορά, ενώ όλες τις προηγούμενες μέρες, τα πράγματα ήταν πολύ νωχελικά.

«Οι έμποροι μετρούν τεράστιες απώλειες» ήταν το σχόλιο του πρόεδρου του Εμπορικού Συλλόγου Βόλου κ. Απόστολου Οντόπουλου που συμπλήρωσε πως τα φετινά ήταν χειρότερα Χριστούγεννα για τον κλάδο μας εδώ και πολλές δεκαετίες. Η βουτιά στην κατανάλωση δεν είχε προηγούμενο. Ιδίως η ένδυση και η υπόδηση δέχτηκαν ακόμη μεγαλύτερο πλήγμα από κάποιους άλλους κλάδους που κάπως μπόρεσαν να έχουν ορισμένες πωλήσεις των ειδών τους. Γενικότερα μιλάμε για ένα «Βατερλό».
Ο ίδιος πρόσθεσε πως «το σύστημα της προκαθορισμένης αγοράς δεν «περπάτησε» μπερδεύοντας τους καταναλωτές και τους εμπόρους».

Μάλιστα δεν έλειψαν και ο εκνευρισμός, η ένταση μεταξύ των εμπόρων και των καταναλωτών, καθώς οι δεύτεροι αδυνατούσαν να κατανοήσουν τις ιδιαιτερότητες του νέου συστήματος ζητώντας να αγοράσουν κάτι εκείνη τη στιγμή που το έβλεπαν στην βιτρίνα, ενώ και οι πρώτοι δεν ήθελαν να ρισκάρουν με ένα τσουχτερό πρόστιμο.
Παράλληλα οι έμποροι θα έπρεπε να αφιερώνουν πολύ χρόνο στην τηλεφωνική επικοινωνία και να εξηγούν στους πελάτες τους τη νέα διαδικασία. Αυτό σήμαινε πως ακόμη και αν υπήρχαν πολλοί ενδιαφερόμενοι να αγοράσουν προϊόντα, δεν θα μπορούσαν να εξυπηρετηθούν. Όπως χαρακτηριστικά τόνισε έμπορος. «με το click away μπορώ να εξυπηρετήσω μέσω του τηλεφώνου έξι άτομα την ώρα, αφού για τον κάθε πελάτη αφιερώνω δέκα λεπτά. Αν λειτουργούσαμε, όπως προ πανδημίας, θα μπορούσα να δεχτώ εντός του καταστήματός μου σε μια ώρα και 20-30 πελάτες για να τους εξυπηρετήσω. Και αυτό δείχνει το μέγεθος των απωλειών σε τζίρο».
Χθες η εμπορική αγορά ήταν ανοικτή με πολύ, όμως περιορισμένη κίνηση των καταναλωτών. Επίσης πολλά καταστήματα δεν άνοιξαν.