Το νέο έργο του Σκιαθίτη στην καταγωγή Αντώνη Μιτζέλου με τίτλο «Της Κοκκώνας το σπίτι», όπως ακριβώς το ομώνυμο διήγημα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη, είναι μία πολυεπίπεδη σύνθεση που συγχωνεύει μουσική και λέξεις, επαναδιατυπώνοντας την κατανόησή μας για το σύμπαν που έχει πλάσει ο «άγιος των ελληνικών γραμμάτων». Το δέκατο προσωπικό album του δημοφιλούς καλλιτέχνη θα παρουσιαστεί για πρώτη φορά στο κοινό, το απόγευμα της Κυριακής 12 Δεκεμβρίου. Η επίσημη «πρώτη» είναι προγραμματισμένη για αύριο στις 19:00, μπροστά ακριβώς από το σπίτι του Παπαδιαμάντη στη Σκιάθο, που πλέον έχει μετατραπεί σε μουσείο.

Ο Αντώνης Μιτζέλος, ο οποίος επιστρέφει στη δισκογραφία τέσσερα χρόνια μετά από την κυκλοφορία του διπλού CD «Skiathos», μιλώντας στο SkiathosLife.gr δεν έκρυψε την ικανοποίησή του για την ολοκλήρωση της καινούριας δουλειάς του. «Είναι ένα έργο που ήθελα να το κάνω από παιδί. Τώρα βγήκε και είμαι πανευτυχής γι’ αυτό», παραδέχθηκε στην αρχή της συζήτησης κι ενώ απομένουν ελάχιστα εικοσιτετράωρα προτού το νέο CD τοποθετηθεί στις προθήκες των δισκοπωλείων (κυκλοφορεί επίσημα στις 15/12 από το Ogdoo Music Group σε επιλεγμένα σημεία πώλησης και e-shops και μάλιστα θα έχει συλλεκτικό χαρακτήρα, αφού θα βγει σε περιορισμένο αριθμό αντιτύπων).

Κι ενώ ξεκίνησε η αντίστροφη μέτρηση για την πρώτη παρουσίαση, ο μεγάλος πρωταγωνιστής της αυριανής βραδιάς, είπε: «Απαιτήθηκε πολύς καιρός για να ολοκληρωθεί το CD. Περάσαμε ένα εξάμηνο στο studio για την επεξεργασία, «πατώντας» στη συναυλία που δώσαμε στη Σκιάθο τα Χριστούγεννα του 2019. Εκείνη η ζωντανή ηχογράφηση, που έγινε ανήμερα του προπέρσινου χειμερινού ηλιοστασίου, αποτελεί τη βάση του δίσκου, για να μη χαθεί το γενικότερο κλίμα της εκδήλωσης, αλλά και η ατμόσφαιρα του παπαδιαμαντικού κειμένου».

Αν και πέρασαν δύο χρόνια από τη συναυλιακή παρουσίαση που έγινε από τη γνωστή ηθοποιό Ασπασία Τζιτζικάκη, η οποία βρέθηκε τότε στη Σκιάθο και ανέγνωσε το διήγημα με τα τόσα έντονα μυστηριακά στοιχεία, ο κ. Μιτζέλος θυμάται: «Είχε εξαιρετική επιτυχία, πολλή ζεστασιά και αγάπη. Όπως και μεγάλη προσέλευση από τον κόσμο. Αυτά τα πράγματα έχουν άλλη ενέργεια και δυναμική. Γιατί έχουν διαφορετικό τρόπο να σου χαϊδεύουν τα μαλλιά. Πιο τρυφερά, όταν είναι «ζωντανά» και αναδεικνύουν ακόμη πιο έντονα τον λόγο του κυρ-Αλέξανδρου».

Η ιστορία ενός ακαμάτη, ο οποίος παρέστησε το φάντασμα, για να κλέψει από μία παρέα παιδιών το χαρτζιλίκι που είχαν μαζέψει τραγουδώντας τα χριστουγεννιάτικα κάλαντα, αλλά και η ριζωμένη αντίληψη των Σκιαθιτών πως το σπίτι της Κοκκώνας ήταν στοιχειωμένο, χαρακτηρίζουν το συγκεκριμένο έργο του Παπαδιαμάντη, που εντάσσεται στον κύκλο των χριστουγεννιάτικων διηγημάτων του και για το οποίο ο κ. Μιτζέλος τόνισε στο SkiathosLife.gr: «Είναι σπουδαίο έργο, το οποίο διαβάζεται για περισσότερο από έναν αιώνα (σ.σ. το διήγημα για πρώτη φορά δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «Ακρόπολις» ανήμερα τα Χριστούγεννα του μακρινού 1893). Συν τοις άλλοις, το σπίτι της Κοκκώνας με έχει χαρακτηρίσει από παιδί. Βρίσκεται απέναντι από το πατρικό μου στις Πλάκες. Το ακολουθούσε μάλιστα η φήμη πως ήταν στοιχειωμένο, επειδή η Κοκκώνα πέθανε από φυματίωση λίγους μήνες μετά τον αρραβώνα της μ’ έναν Σκιαθίτη καπετάνιο, ο οποίος την είχε φέρει στο νησί από την Κωνσταντινούπολη».

Ο συνθέτης στάθηκε ιδιαίτερη στη δισυπόστατη φύση του έργου: «Από τη μία πλευρά, έχουμε την ερωτική ιστορία με πρωταγωνίστρια την Κοκκώνα και από την άλλη την εύθυμη τοποθέτηση του κυρ-Αλέξανδρου, ο οποίος ξορκίζει το κακό. Το κακό της συγκεκριμένης περιοχής με το στοιχειωμένο σπίτι και τις δεσιδαιμονίες που κυριαρχούσαν σε όλη την Ευρώπη τον προπερασμένο αιώνα. Είναι ιδιαίτερα σημαντικό, πιο πολύ απ’ ότι φαίνεται με την πρώτη ανάγνωση. Αυτό το διήγημα έχει πάρα πολλές προεκτάσεις και θέλω να πιστεύω ότι με τη μουσική βοηθάμε να γίνουν ορατές, ενώ το φινάλε του περιέχει μία αίσθηση χαρμολύπης. Όπως συνήθως κλείνει ο Παπαδιαμάντης τα περισσότερα κείμενά του».

Τι σημαίνει, λοιπόν, για τον Αντώνη Μιτζέλο, το καινούριο του album; «Δεν είναι ούτε ο νέος δίσκος του Μιτζέλου, ούτε το παλιό διήγημα του Παπαδιαμάντη. Είναι ένα νέο έργο, με τον ίδιο τίτλο, που παραπέμπει σε πρόταση και για επόμενες δουλειές. Στης «Κοκκώνας το σπίτι» ακολουθώ την αρχαιοελληνική φόρμα, τη ραψωδιακή, που ο ραψωδός απήγγειλε βασισμένος στον ελληνικό τρόπο εκφοράς του μουσικού λόγου. Έτσι και εδώ υπάρχει ένα βασικό θέμα που επαναλαμβάνεται, αλλά δεν κραυγάζει. Σ’ αυτό το έργο προηγείται ο λόγος άλλωστε και η μουσική είναι συνοδευτική”.

Προπομπός τα «Μνημούρια»

Στα μέσα του περασμένου Μάρτη, με την κυκλοφορία του single «Μνημούρια» (στην ερμηνεία η Λαρισαία Στέλλα Βαλάση, που συνοδεύει με το σαντούρι της τον Μιτζέλο στην ηλεκτρική κιθάρα), ο επιτυχημένος συνθέτης έδωσε χαρακτηριστικό δείγμα της καινούριας δουλειάς του. Η ενορχήστρωση που έκανε, απέσπασε εξαιρετικά σχόλια και πολλοί έκαναν λόγο για «κατάθεση ψυχής» από πλευράς δημιουργού, ο οποίος με το δίστιχο «Μνημούρια του Φερίκ-κιοΐ κι ολόρθα κυπαρίσσα… Έχασα την αγάπη μου και λαχταρώ περίσσα» που μελοποίησε, κατάφερε και χώρεσε το νόημα του διηγήματος «Της Κοκκώνας το σπίτι».

 

Κάλεσμα στον κόσμο

Κλείνοντας, ο επιτυχημένος συνθέτης, αφού στάθηκε στον επετειακό χαρακτήρα της κυκλοφορίας του CD που συνέπεσε με τη συμπλήρωση 110 χρόνων από τον θάνατο του εμβληματικού λογοτέχνη, αλλά και 170 από τη γέννησή του, απηύθυνε ανοικτή πρόσκληση στους Σκιαθίτες να επισκεφτούν την Κυριακή 11/12 το Μουσείο Παπαδιαμάντη: «Δεν επέμενα τυχαία να κυκλοφορήσει ο δίσκος μέσα στο 2021, αφού φέτος είναι επετειακή χρονιά για τον Παπαδιαμάντη. Κυρίως, όμως, ήθελα να το κάνω πριν μας αποχαιρετήσει αυτή η χρονιά, στην οποία δεν περάσαμε καλά λόγω του Covid-19, για να ξορκίσω το κακό και να μας βρει το 2022 έτοιμους για δράση και ζωή».