Ειδικο Δημοτικό Σχολείο Σκιάθου Αλ. Παπαδιαμάντης

Ανοιχτή επιστολή –κραυγή αγωνίας από τους διευθυντές των ειδικών σχολείων της Μαγνησίας, που παρά την αύξηση του επιδημιολογικού φορτίου, είναι οι μόνες σχολικές μονάδες που συνεχίζουν να λειτουργούν. Εκπαιδευτικοί της ειδικής αγωγής περιγράφουν τη δύσκολη πραγματικότητα στις σχολικές μονάδες τους εν μέσω πανδημίας και ζητούν και για την περίπτωση των ειδικών σχολείων να εφαρμοστεί τηλεκπαίδευση.

Στην επιστολή που υπογράφουν οι διευθυντές και προϊστάμενοι των 1ου Ειδικού Δημοτικού Σχολείου Βόλου «Οι Κένταυροι», 1ου Ειδικού Νηπιαγωγείου Βόλου, 2ου Ειδικού Δημοτικού Σχολείου Βόλου, Ειδικού Δημοτικού Σχολείου για μαθητές με Δ.Α.Δ., Ειδικού Νηπιαγωγείου για μαθητές με Δ.Α.Δ., Ειδικού Δημοτικού Σχολείου Αγριάς, Ειδικού Νηπιαγωγείου Αγριάς, Ειδικού Δημοτικού Σχολείου Αλμυρού, Ειδικού Δημοτικού Σχολείου Σκιάθου «Αλ. Παπαδιαμάντης», Ε.Ε.Ε.ΕΚ Βόλου Ε.Ε.Ε.ΕΚ Αλμυρού ΕΝ.Ε.Ε.ΓΥ.-Λ. Ν. Ιωνίας αναφέρονται τα εξής:

«Η φετινή σχολική χρονιά ήταν ομολογουμένως πολύ δύσκολη για όλους, μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικούς όλων των εκπαιδευτικών βαθμίδων όμως, υπήρξε ιδιαίτερα δυσχερής για την Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση, η οποία παρέμεινε σταθερά και αμετάκλητα η μοναδική λειτουργούσα διά ζώσης σχολική μονάδα στην επικράτεια.

Οι δυσκολίες που καλούνταν και καλούνται καθημερινά όλοι οι εργαζόμενοι στις Σχολικές Μονάδες Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (ΣΜΕΑΕ) -εκπαιδευτικό, ειδικό εκπαιδευτικό και ειδικό βοηθητικό προσωπικό- να αντιμετωπίσουν είναι πολλές και δείχνει να μη ελήφθησαν σοβαρά υπόψη από τους αρμόδιους. Επιγραμματικά:

Η προαιρετική χρήση μάσκας στους μαθητές μας και η αναγκαιότητα φυσικής επαφής με αυτούς σε συνδυασμό με την απουσία συστηματικών ελέγχων μέσω των rapid tests θέτει σε καθημερινό κίνδυνο την υγεία μας. Να σημειωθεί ότι προγραμματισμένα rapid tests στις ΣΜΕΑΕ του Βόλου έχουν κατ’ επανάληψη ακυρωθεί με την αιτιολογία εγκυκλίων του Υπουργείο Υγείας και επαναλαμβάνονται μόνο μετά από διαρκείς πιέσεις από κάθε κατεύθυνση, γεγονός που έχει ως αποτέλεσμα την αδυναμία της έγκαιρης λήψης μέτρων σε περίπτωση συμβάντος.

Η μικρή συμμετοχή των μαθητών άνω των 16 στον εμβολιασμό σε συνδυασμό με το γεγονός ότι αυτός λαμβάνει χώρα από τον τρέχοντα μήνα και θα ολοκληρωθεί ως τον Ιούνιο, σημαίνει αυτομάτως ότι για την τρέχουσα σχολική χρονιά δεν είναι ούτε οι μαθητές, ούτε οι εκπαιδευτικοί υγειονομικά καλυμμένοι.

Οι μετακινήσεις των μαθητών μας από και προς το σχολείο εξακολουθούν και πραγματοποιούνται με ίδια μέσα (ναυλωμένα οχήματα) χωρίς όμως να δοθεί εντολή από τους αρμόδιους για τη μείωση του αριθμού των επιβαινόντων μαθητών και τη συνακόλουθη αύξηση των δρομολογίων, με αποτέλεσμα να μεταφέρονται στο ίδιο όχημα χωρίς μάσκα έως και 4 μαθητές!

Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση στις υπόλοιπες σχολικές μονάδες όλων των βαθμίδων οδήγησε σε ένα ντόμινο αδειών ειδικού σκοπού από προσωπικό των ΣΜΕΑΕ. Ιδιαίτερα στα ΕΝΕΕΓΥ-Λ και συγκεκριμένα στο ΕΝΕΕΓΥ-Λ Ν. Ιωνίας η κατάσταση είναι οριακή με την απουσία 20 εκπαιδευτικών και μελών Ειδικού Εκπαιδευτικού και Βοηθητικού Προσωπικού, καθώς μαθήματα όπως η Γλώσσα, η Φυσική Αγωγή, τα Αγγλικά αλλά και των δύο Τομέων (Γεωπονίας και Πληροφορικής) δεν πραγματοποιούνται καθόλου ή μερικώς σε ορισμένα τμήματα. Επιπρόσθετα απουσιάζουν και οι ειδικοί εκπαιδευτικοί που υποστηρίζουν συμβουλευτικά τους μαθητές και τοις οικογένειές τους, όπως και τα τρία από τα τέσσερα μέλη του Βοηθητικού Προσωπικού που φροντίζουν μαθητές με δυσκολίες αυτοεξυπηρέτησης. Επιπλέον, ο φόβος πολλών γονέων για τη μετάδοση της νόσου τούς οδηγεί στην προσωρινή αναστολή της φοίτησης των παιδιών τους από τα σχολεία, όπου όμως δημιουργεί -κυρίως στα ΕΝΕΕΓΥΛ, όπου υπάρχει συγκεκριμένο όριο απουσιών- περαιτέρω πρόβλημα, καθώς θα καταδικάσει πολλούς μαθητές στην επανάληψη της τάξης λόγω απουσιών, δεδομένου ότι δεν τους παρέχεται η δυνατότητα της τηλεκπαίδευσης.

Η τοποθέτηση αναπληρωτών συναδέλφων διαφόρων ειδικοτήτων από τα τμήματα ένταξης για την κάλυψη των κενών που δημιουργούνται λόγω των αδειών ειδικού σκοπού προκαλεί μάλλον περαιτέρω αναστάτωση παρά επιλύει τα δημιουργούμενα προβλήματα. Εκπαιδευτικοί άλλων ειδικοτήτων από αυτές που απαιτούνται, απέναντι σε μαθητές των οποίων δεν γνωρίζουν το μαθησιακό δυναμικό και επίπεδο, στην ουσία καλούνται να παράσχουν βοήθεια στους υπηρετούντες εκπαιδευτικούς στις ΣΜΕΑΕ παρά να εκπαιδεύσουν και να διδάξουν, γεγονός, όμως, που αναιρεί την ίδια την ταυτότητα των σχολείων, των μαθητών μας και εμάς των ίδιων ως εκπαιδευτικών.

Η καθημερινότητα στο σχολείο έχει αλλοιωθεί στον μέγιστο βαθμό, καθώς δε δύναται η πραγματοποίηση καμίας εξωδιδακτικής επίσκεψης, προγραμμάτων κοινωνικής ένταξης, κολυμβητηρίου, ιππασίας, πρακτικής άσκησης με αποτέλεσμα η εκπαιδευτική διαδικασία να έχει φτωχύνει και να αλλάζει η ρουτίνα των μαθητών.

Ηδη θρηνήσαμε την απώλεια συναδέλφων υπηρετούντων στην ΕΑΕ και ενός μαθητή ειδικού σχολείου.

Σε καμιά περίπτωση δε διαμαρτυρόμαστε γιατί θέλουμε απλώς να ακολουθήσουμε το παράδειγμα των άλλων κλειστών σχολικών μονάδων. Αν όμως η Πολιτεία κρίνει λόγω του μεγάλου επιδημιολογικού φορτίου και του αυξημένου κινδύνου νόσησης και διάδοσης του εσνίά-19 ως μέτρο το κλείσιμο όλων των εκπαιδευτικών βαθμίδων, μας φαίνεται αδιανόητο να παραμένουν σε δια ζώσης λειτουργία με τέτοιες συνθήκες σε ολόκληρο τον Δημόσιο Τομέα μόνο τα νοσοκομεία και οι σχολικές δομές ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης.

Με τις υπάρχουσες συνθήκες στις ΣΜΕΑΕ προτείνουμε ως βέλτιστη λύση την τηλεκπαίδευση, που δίνει σε όλους τους μαθητές τη δυνατότητα της ελεύθερης πρόσβασης στην εκπαίδευση εξασφαλίζοντας ταυτόχρονα για όλους την υγεία».