«Πέρασαν από χίλια κύματα» έως και την τελευταία στιγμή. Όμως τελικά είναι γεγονός. Στην αρμόδια επιτροπή για τα εξοπλιστικά της βουλής βρίσκεται και συζητείται προς έγκριση το «περιβόητο» όπως εξελίχθηκε πρόγραμμα αναβάθμισης των 38 μαχητικών F-16 block 50 από τις δύο Πολεμικές Μοίρες της 111 Πτέρυγας Μάχης. Την 341«Βέλος» και την 347 «Περσέας».

Το πρόγραμμα ουσιαστικά εντάσσεται στην FMS Case της αναβάθμισης των 83 μαχητικών F-16 block 52+ και block 52+ adv αφού περίπου το 50% των εξαρτημάτων τα οποία θα τοποθετηθούν στα ‘’50αρια’’ προέρχονται από αυτά. Και κατά συνέπεια το «project» αναβάθμισης ουσιαστικά την συνέχεια του προγράμματος των Viper. Άλλωστε η διαδικασία της αναβάθμισης των 38 «block 50» θα είναι σχεδόν ανάλογη με αυτή των Viper με τη διαφορά ότι αυτή όπως όλα δείχνουν θα πραγματοποιηθεί στην 111 Πτέρυγα Μάχης στην Αγχίαλο και όχι στις εγκαταστάσεις της ΕΑΒ στην Τανάγρα.

Τρία από τα 38 αεροσκάφη θα αποτελέσουν τα πρωτότυπα.Δύο βιομηχανικά πρωτότυπα, ένα μονοθέσιο και ένα διθέσιο αλλά και ένα ακόμη μονοθέσιο το οποίο θα χρησιμοποιηθεί στις πτητικές δοκιμές.

Το πρόγραμμα το οποίο έφτασε δύο φορές το προηγούμενο διάστημα στο κοινοβούλιο αλλά τελικά αποσύρθηκε για να επανεξεταστεί αγγίζει τα 700 εκ ευρώ.

Ήδη μια σειρά από απαρτία και εξαρτήματα τα οποία αφαιρούνται από τα υπό αναβάθμιση F-16 τα οποία μετατρέπονται σε Viper στις εγκαταστάσεις της ΕΑΒ περιμένουν να τοποθετηθούν στα 38 F-16 με τον χρόνο ζωής τους από τη στιγμή που αποσυναρμολογούνται από τα μαχητικά να μετρά αντίστροφα. Χαρακτηριστικό είναι ότι κάθε ραντάρ που αφαιρείται κοστίζει τουλάχιστον 2,5 εκ ευρώ ενώ συνολικά τα απάρτια και εξαρτήματα τα οποία αφαιρούνται-μεταξύ των οποίων και το πολύτιμο για την δικτυοκεντρική αναβάθμιση Link 16-κοστολογούνται περίπου στα 4 εκ ανά μαχητικό.

Σύμφωνα με τον σχεδιασμό η αναβάθμιση των 38 F-16 block 50 θα εκτινάξει και το υπόλοιπο των ωρών πτήσης στις 10.000 έως 12.000 την ώρα που τα αεροσκάφη έχουν σε περίπου 25 χρόνια «γράψει» περίπου 4.000- 5.000 ώρες. Ουσιαστικά δηλαδή θα τους δώσει ακόμη πολλά χρόνια επιχειρησιακής αξιοποίησης.

Η Πολεμική Αεροπορία δεν κρύβει την επιθυμία της η αναβάθμιση να πραγματοποιηθεί στις εγκαταστάσεις της 111 Πτέρυγας Μάχης στη Νέα Αγχίαλο τη βάση δηλαδή της 347 Μοίρας «ΠΕΡΣΕΑΣ» και της 341 Μοίρας «ΒΕΛΟΣ» και μάλιστα με τεχνικό προσωπικό της HAF. Τόσο για λόγους ευελιξίας όσο και ταχύτητας. Και με δεδομένη την πρόθεση της κατασκευάστριας Lockheed Martin να επενδύσει στη Βάση κατασκευάζοντας ένα μεγάλο υπόστεγο συντήρησης όπου θα πραγματοποιηθεί η αναβάθμιση αλλά και δύο εξειδικευμένα συνεργεία-ηλεκτρολογείο και μηχανουργείο-τα οποία θα παραμείνουν «προίκα» στην 111 Πτέρυγα Μάχης.

Εκτός όμως από την αναβάθμιση των 38 μαχητικών F-16 block 50 στο πρόγραμμα σύμφωνα με πληροφορίες περιλαμβάνεται τόσο η απόκτηση των εξαιρετικά χρήσιμων για τις αποστολές κρούσης ατρακτιδίων Sniper όσο και η πιστοποίηση στα υπό αναβάθμιση μαχητικά μια σειρά όπλων τα οποία εκτινάσσουν τις επιχειρησιακές δυνατότητες των μαχητικών. Συγκεκριμένα πρόκειται να αποκτηθούν 30 ατρακτίδια νυχτερινής σκόπευσης Sniper Advanced Targeting Pods(ATP) τα οποία δίνουν στον ιπτάμενο δυνατότητα αναγνώρισης και στοχοποίησης με μεγάλη ακρίβεια μέσα στη νύχτα ώστε να κατευθύνει βόμβες laser. Οπλικό σύστημα σαφώς πιο σύγχρονο από το Lantirn το οποίο διαθέτουν σήμερα στη φαρέτρα τους τα block 50.

Επιπλέον στο πρόγραμμα περιλαμβάνεται και η πιστοποίηση στα υπό αναβάθμιση 38 μαχητικά μιας σειράς από όπλα τα οποία χρησιμοποιούνται από τα F-16 block 52+ και block 52+ adv τα οποία θα περάσουν και στα Viper. Ενδεικτικά πρόκειται για τους πυραύλους αέρος-αέρος Amraam 120 C7, τις βόμβες ΜΚ 84 και τους αέρος-εδάφους JDAM και JSOW. Όπλα που θα κάνουν τον ΠΕΡΣΕΑ και το ΒΕΛΟΣ δύο πανίσχυρες Μοίρες ικανές να αναλάβουν κάθε είδους αποστολή και να πλησιάσουν σε δυνατότητες τα 83 Viper.

Πηγή: του Κ. Σαρικά από το newpost.gr