«Το περίμενες κυρ-Αλέξανδρε,μετά εκατόν τόσα χρόνια, ότι το λεγόμενον «Κελλίον» σου θα ήταν μικρή μεζονετούλα μετά σοφίτας…(και μετά) κλιματιστικού Kel vinator;» Αλάσιο Στήθοσων -ΧΡΟΝΙΚΑ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ (23/7/2021)

Ο Σταύρος Ζουμπουλάκης είναι ένας απ’ τους πιο έγκριτους σύγχρονους μελετητές του Παπαδιαμάντη και επί 14 χρόνια εργάστηκε στου Ψυρρή, κοντά στην ταβέρνα του Καχριμάνη στην οποία ξημεροβραδιαζόταν ο κυρ- Αλέξανδρος. Ο Σταύρος επίσης συγκέντρωσε σ’ έναν τόμο τα «Αθηναϊκά» του Παπαδιαμάντη (Μορφωτικό Ίδρυμα της Εθνικής Τραπέζης – ΜΙΕΤ) και έκανε ξεναγήσεις στην πόλη των Αθηνών πάνω στα χνάρια του. Δικαιωματικά λοιπόν, γνωρίζει όσο κανείς νεότερος το πού κατοικούσε στην Αθήνα ο Γέροντας.

Σε συνέντευξη του στο athensvoice λέει τα εξής: «Η Αθήνα του Παπαδιαμάντη είναι, όπως γράφει ο ίδιος, «η δυτική εσχατιά της πόλεως», δηλαδή η γειτονιά του Ψυρρή και τα πέριξ της, η ευρύτερη περιοχή κοντά στην Αγορά. Στα μαθητικά και φοιτητικά χρόνια του στην Αθήνα έμενε στο Ριζόκαστρο, στις υπώρειες της Ακρόπολης, και μετά νοίκιαζε κάμαρες στου Ψυρρή. Μόνο τα δύο τελευταία χρόνια της αθηναϊκής ζωής του (1906-1908) έφυγε από εκεί και έμεινε στην Δεξαμενή, όπου τον έφερε ο Βλαχογιάννης.»

 

Βλέπετε καμιά αναφορά στους Αγίους Αναργύρους και στο πολυδιαφημισμένο κι ‘’ανακαινισμένο’’ κελί όπου υποτίθεται έμενε ο καλόγερος επιστήθιος φίλος του Νήφωνας ως νεωκόρος του ναού ; Είναι γεγονός πως πολλοί παρασυρθήκαμε καλοπροαίρετα από δευτερογενείς πηγές που το αναφέρουν (ωστόσο χωρίς τεκμηρίωση) σαν χώρος που διέμενε περιστασιακά, ως φιλοξενούμενος του φίλου του, ο Παπαδιαμάντης το 1884, όπως γράφει ο Φώτης Δημητρακόπουλος στο Λεύκωμα (εκδόσεις Έργο 2001). Αλλά απ’ αυτό το δευτερεύον κι αμφισβητούμενο ζήτημα, μέχρι να επιχειρείται ενάμισι αιώνα μετά, να αναχθεί στον πρωτεύοντα τόπο της διαμονής του κυρ- Αλέξανδρου στην Αθήνα, υπάρχει χαώδης διαφορά.

Έτσι τα φετινά πανηγυρικά εγκαίνια της 26ης Ιουνίου παρουσία του εκπροσώπου του Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερωνύμου κλπ., κρίνονται μάλλον υπερβολικά και άστοχα, όπως και τα μετέπειτα δημοσιεύματα, εκδηλώσεις και προσκυνήματα στο ΄κελί του Παπαδιαμάντη’ . Όσο για την επιγραφή που έσπευσε να τοποθετήσει εκεί την 1η Νοεμβρίου του 2001 η Εταιρεία Παπαδιαμαντικών Σπουδών, η οποία θέλουμε να αποτελεί τον θεματοφύλακα της αλήθειας του, μήπως πρέπει κάπως να τροποποιηθεί επί το αληθινότερον;