Δυσλεξία: Οδηγός για τους γονείς | του Χρήστου Παπατζάλα - λογοθεραπευτή*
2017-05-18 20:33:54
Οι δυσκολίες που παρουσιάζει η δυσλεξία αλλά και γενικότερα τα προβλήματα στη μάθηση πολλές φορές καταβάλλουν γονείς και παιδιά. Η δυσλεξία είναι συχνά μία «αόρατη» δυσκολία, η οποία παραμένει κρυμμένη μέχρι το παιδί να φτάσει στην πρώτη σχολική ηλικία. Μάλιστα δεν είναι σπάνιο να εξακολουθεί να παραμένει κρυμμένη ακόμα και κατά τη μετέπειτα σχολική ηλικία καθιστώντας δύσκολη την αναγνώρισή της από μη ειδικούς. Παρακάτω μπορούν οι γονείς να βρουν μερικές πληροφορίες σχετικά με τα σημάδια που θα πρέπει να τους ανησυχήσουν για να ανατρέξουν στον ειδικό και φυσικά με ποιους τρόπους μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά τους.
Τι είναι η Δυσλεξία
Γενικά στην Ελλάδα ακόμα και σήμερα δεν είναι πολύ ξεκάθαρο στο ευρύ κοινό τι είναι η δυσλεξία και οι μαθησιακές δυσκολίες. Μάλιστα αυτό είναι κάτι που προσπάθησαν να εκμεταλλευτούν αρκετοί, άσχετοι και σχετικοί με το χώρο, τις περασμένες δεκαετίες.
Πριν προχωρήσουμε παρακάτω, αξίζει να αναφερθεί ότι δυσλεξία και μαθησιακές δυσκολίες δεν σημαίνουν ακριβώς το ίδιο. Οι μαθησιακές δυσκολίες είναι ένας όρος «ομπρέλα» που περιλαμβάνει όχι μόνο τη δυσλεξία, αλλά όλες τις διαταραχές που έχουν άμεσο και έμμεσο αντίκτυπο στη μάθηση και τη σχολική/ακαδημαϊκή ζωή του παιδιού.
Η δυσλεξία θεωρείται μία γλωσσική διαταραχή (του γραπτού λόγου) και αποτελεί τη συχνότερη αιτία μαθησιακών δυσκολιών (άλλες είναι: η διαταραχή της ακουστικής επεξεργασίας, η διαταραχή της γλωσσικής επεξεργασίας, η δυσγραφία, η δυσαριθμισία, κ.λπ). Πρόκειται για τη μη αναμενόμενη διαταραχή στην ανάγνωση με το «μη αναμενόμενη» να αναφέρεται στο ότι υπήρχαν οι κατάλληλες προϋποθέσεις για να αναπτυχθεί ομαλά η ανάγνωση (όπως το κίνητρο, η νοημοσύνη και η κατάλληλη διδασκαλία). Δηλαδή ένα παιδί είχε κίνητρο και όρεξη, είχε εντός φυσιολογικών ορίων νοημοσύνη και έλαβε την απαραίτητη διδασκαλία ώστε να αναπτύξει σωστά τις δεξιότητες ανάγνωσης, αλλά παρ’ όλα αυτά δεν τα κατάφερε.
Εδώ αξίζει να σημειωθεί ότι η σοβαρότητα διαφέρει από άτομο σε άτομο, ξεκινώντας από μία δυσκολία στην ανάγνωση με πολλά «μαντέματα» έως την πλήρη απουσία της ανάγνωσης. Επίσης είναι σημαντικό να τονιστεί με κάθε τρόπο ότι η δυσλεξία υπάρχει σε όλα τα επίπεδα νοημοσύνης.
Σημάδια και συμπτώματα
Ένα κλασικό χαρακτηριστικό της δυσλεξίας είναι η κακή ή ανολοκλήρωτη αντιστοίχιση ήχων της ομιλίας (φωνημάτων) και γραμμάτων. Στη γνώση, για παράδειγμα, ότι το γράμμα «φ» αντιστοιχεί στον ήχο [f] και το αντίστροφο, καθώς επίσης και στη γνώση ότι στη λέξη «φως» υπάρχουν οι ήχοι [f], [o] και [s]. Παρακάτω αναφέρονται ενδεικτικά, μερικά σημάδια και συμπτώματα που μπορεί να προσέξουν οι γονείς στα παιδιά τους:
- Το παιδί διαβάζει αργά
- Κάνει πολλά λάθη και «μαντέματα» (ανάγνωση κατά πιθανότητα)
- Έχει κακή φωνολογική ενημερότητα (γνώση ότι μία λέξη, π.χ.: γάτα αποτελείται από τους ήχους-φωνήματα [γ], [a], [t] και [a])
- Έχει κακή κατανόηση κυρίως όταν διαβάζει. Όταν ακούσει το ίδιο κείμενο μπορεί να το καταλάβει και να θυμάται λεπτομέρειες καλύτερα
- Έχει δυσκολίες στην ορθογραφία και την επίγνωση της γραμματικής· ίσως κάνει και άσχημα γράμματα ή τα γράφει ανάποδα χωρίς όμως αυτά τα δύο να υπάρχουν πάντα
- Συνήθως υπάρχει κακή λεκτική (ακουστική) μνήμη και δυσκολία στην ανάκληση λέξεων
- Δυσκολεύεται στα μαθηματικά και συγκεκριμένα στην κατανόηση (της εκφώνησης) του προβλήματος
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ