Το GRTimes.gr συνεχίζει την έρευνά του για τη φετινή τουριστική σεζόν και, μετά  τη Χαλκιδική και την Πιερία, διαπιστώνει ότι και στις Σποράδες οι κρατήσεις κινούνται με χαμηλούς ρυθμούς και η μείωση σε σχέση με πέρυσι αγγίζει ακόμη και το 30%. Η Σκιάθος λόγω και του διεθνούς της αεροδρομίου, είναι σε καλύτερη μοίρα. Σκόπελος και Αλόννησος περιμένουν έναν… Αύγουστο.

Ρεπορτάζ: Ντέπυ Χιωτοπούλου (hiotopoulou@gmail.com)

Για να φτάσει κανείς στις Βόρειες Σποράδες, θα χρειαστεί να ταξιδέψει με πλοίο/ταχύπλοο/ιπτάμενο δελφίνι, ενώ για την περίπτωση της Σκιάθου έχει και την επιλογή δια αέρος, αφού το νησί του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη διαθέτει διεθνές αεροδρόμιο.

 
Οι επιλογές ακτοπλοϊκής σύνδεσης είναι από την πρωτεύουσα της Μαγνησίας -τον Βόλο-, από Θεσσαλονίκη με ταχύπλοο jet με τα δρομολόγια να έχουν ξεκινήσει πολύ αργά φέτος -στις 5 Ιουλίου-, από Μαντούδι Εύβοιας, ενώ από σήμερα (18 Ιουλίου) προστίθεται και ο Άγιος Κωνσταντίνος Φθιώτιδας. Στις δυο τελευταίες περιπτώσεις, τα δρομολόγια εξυπηρετούν επισκέπτες από Στερεά και Νότια Ελλάδα. Στην περίπτωση της Θεσσαλονίκης, επισκέπτες από την πόλη, τη Βόρεια Ελλάδα γενικότερα, αλλά και τουρίστες από τα Βαλκάνια.
 

Όπως διαπιστώνει από το ρεπορτάζ του το GRTimes.gr, τα αργοπορημένα πλάνα των πλοίων με τις σχετικές αναρτήσεις των δρομολογίων, είναι μια από τις κυριότερες αιτίες που τα νησιά των Σποράδων -κυρίως Σκόπελος και Αλόννησος που εξαρτώνται άμεσα από την ακτοπλοϊκή σύνδεση- παρουσιάζουν μια καθίζηση τη φετινή τουριστική σεζόν.

Επίσης, το γεγονός ότι οι τιμές των εισιτηρίων έχουν αυξηθεί, όπως επίσης και το κόστος διαμονής και εστίασης, και όλα όσα θα χρειαστεί να ξοδέψει ο τουρίστας κατά την παραμονή του στο νησί αποτελούν «βαρίδι» για τη φετινή σεζόν.

Σκόπελος – Χάθηκε το «φιλέτο» των κρατήσεων

Ανάμεσα στη Σκιάθο και την Αλόννησο βρίσκεται η Σκόπελος, με έκταση 95 τετρ. χλμ. και μόνιμο πληθυσμό περί τους 4.500 κατοίκους. Διαθέτει τρία λιμάνια, το κεντρικό στη Χώρα, στον Αγνώντα νότια και τη Γλώσσα βόρεια.

Η κίνηση στο νησί αυτήν την περίοδο καταγράφει μείωση της τάξης του 20% σε σχέση με πέρυσι. Η καθυστερημένη έναρξη των ακτοπλοϊκών δρομολογίων έχει συμβάλει κατά μεγάλο ποσοστό σ’ αυτήν την μείωση.

Όπως η ίδια μας εξηγεί, οι ξένοι προγραμματίζουν από πολύ νωρίτερα τις διακοπές τους και από τη στιγμή που δεν γνωρίζουν πώς θα φτάσουν στο νησί, θα προτιμήσουν να επιλέξουν κάποιον άλλον προορισμό.

«Κυρίως οι Βαλκάνιοι δεν μπορούν να προγραμματίσουν την τελευταία στιγμή και έτσι χάθηκε το “φιλέτο” των κρατήσεων» υπογραμμίζει η κα. Διαμάντη.

Σ’ ότι αφορά τις τιμές, στα μειονεκτήματα προστίθεται και το τέλος ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση που έχει ανεβάσει το κόστος διαμονής ανά διανυκτέρευση, με αποτέλεσμα οι ξενοδόχοι να προσπαθούν να κρατήσουν σταθερές τις τιμές τους. Στα αρνητικά είναι και τα πολλαπλά καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης, που και από εκεί, χάνεται πελατεία.

Όπως επισημαίνεται οι τιμές για φέτος στα ξενοδοχεία της Σκοπέλου, κυμαίνονται μεταξύ 60 – 150 ευρώ το δίκλινο, ανάλογα τα αστέρια της κάθε επιχείρησης, τη χρονική περίοδο, τον τύπο του δωματίου κλπ.

Σποράδες τουρισμός

Η ενδοσποραδική σύνδεση

Έστω και τον Ιούλιο που ξεκίνησε η σύνδεση από Θεσσαλονίκηαπό το Μαντούδι όπου σιγά σιγά σταθεροποιούνται τα δρομολόγια ενώ προστίθεται και ο Άγιος Κωνσταντίνος Φθιώτιδας η εικόνα είναι κάπως καλύτερη. Ωστόσο, αυτή η καθυστέρηση έχει συρρικνώσει τη σεζόν στο νησί και αντί για Ιούλιο και Αύγουστο οδεύει προς τον ένα μήνα για φουλ τουρισμό.

Αυτό που αξίζει να σημειώσουμε, ούτως ώστε να ενημερώνονται και οι αναγνώστες, είναι η έναρξη της ενδοσποραδικής σύνδεσης, που ξεκίνησε μόλις στις 10 Ιουλίου και συνδέει καθημερινά Σκιάθο – Σκόπελο – Αλόννησο δίνοντας τη δυνατότητα και για πιο εύκολο island hopping (μετακίνηση από νησί σε νησί).

«Όπως φαίνεται, με την έναρξη της ενδοσποραδικής γραμμής, η φετινή σεζόν θα είναι μια χρονιά προετοιμασίας για του χρόνου» σχολιάζει στο GRTimes.gr η πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Σκοπέλου κα. Διαμάντη.

Το GRTimes.gr επικοινώνησε και με τον επιχειρηματία Γιάννη Καρβέλη, ο οποίος ασχολείται με τον τουρισμό από το 2015, διαθέτοντας τουριστικό γραφείο και λεωφορεία στο νησί της Σκοπέλου.

«Έχω καταλάβει τις ανάγκες των κατοίκων, είμαστε κοντά στο αεροδρόμιο της Σκιάθου, τώρα με την ενδοσποραδική σύνδεση έχουμε καθημερινή σύνδεση με τη Σκιάθο ανά 3 – 3,5 ώρες καθημερινά» δηλώνει στο GRTimes.gr ο κ. Καρβέλης πλοιοκτήτης της Sporades Lines και του επιβατικού πλοίου «Πετρούλα» προσθέτοντας πως από τη Σκιάθο υπάρχει συχνή συγκοινωνία, «το αντίθετο δεν υπάρχει».

Ο ίδιος, έστω και χωρίς να είναι η γραμμή επιδοτούμενη από το αρμόδιο υπουργείο, τόλμησε να βάλει το πλοίο και θα προσπαθήσει να το στηρίξει, ούτως ώστε να εξυπηρετούνται τόσο οι κάτοικοι των νησιών, αλλά και οι εκατοντάδες τουρίστες, εφόσον βεβαίως θα μπορεί η γραμμή να είναι βιώσιμη.

Η «Πετρούλα», τα δρομολόγια, οι τιμές

Το επιβατικό πλοίο «Πετρούλα» της Sporades Lines, μήκους 16 μ., είναι χωρητικότητας 65 επιβατών και διαθέτει εσωτερικό χώρο και εξωτερικό deck.

Πραγματοποιούνται καθημερινά τρεις αναχωρήσεις: από Σκιάθο για Σκόπελο, 9.30 π.μ. – 14.30 – 16.30, με το πλοίο να «πιάνει» στη Γλώσσα Σκοπέλου σε μισή ώρα και στον Αγνώντα σε 55 λεπτά της ώρας. «Από τον Αγνώντα μεταφέρουμε δωρεάν τους επιβάτες στη Χώρα της Σκοπέλου» δηλώνει ο κ. Καρβέλης.

Από Σκόπελο για Σκιάθο, έχει Δευτέρα – Πέμπτη, από Αγνώντα 07.45 και 13.15 και από Γλώσσα 08.45 και 15.15, ενώ Παρασκευή – Κυριακή προστίθεται ένα επιπλέον δρομολόγιο στις 11.00 π.μ. και 12 το μεσημέρι, αντίστοιχα.

Αντίστοιχα, από Σκιάθο για Αλόννησο, έχει ένα δρομολόγιο Δευτέρα – Πέμπτη στις 09.30 το πρωί με άφιξη στις 11.40. Η αναχώρηση από Αλόννησο είναι στις 12 το μεσημέρι και «πιάνει» Αγνώντα Σκοπέλου (άφιξη 13.00) και Σκιάθο (άφιξη 14.15).

Οι τιμές ανά επιβάτη, ανά διαδρομή είναι: από Γλώσσα Σκοπέλου προς Σκιάθο 15,50 ευρώ, από Αγνώντα Σκοπέλου προς Σκιάθο 19,50 ευρώ, από Αλόννησο προς Σκιάθο 25,50 ευρώ.

«Ουσιαστικά, πετυχαίνουμε πιο συχνά δρομολόγια από τη Σκόπελο και την Αλόννησο για Σκιάθο, εξυπηρετώντας τον κόσμο που είτε αναχωρεί από το αεροδρόμιο της Σκιάθου είτε θέλει να συνεχίσει για Βόλο» υπογραμμίζει ο κ. Καρβέλης.

Σποράδες τουρισμός

Αλόννησος – Σιγά σιγά ανεβαίνει η κίνηση

Εξαρτημένη και η Αλόννησος από τις ακτοπλοϊκές συνδέσεις και από τις αναρτήσεις των δρομολογίων, με αποτέλεσμα να παρουσιάζει υστέρηση στις κρατήσεις και πληρότητες μέχρι στιγμής.

Σύμφωνα με κύκλους του τουρισμού που δραστηριοποιούνται στο νησί, η κίνηση τώρα ξεκινάει δειλά δειλά να ανεβαίνει, ωστόσο, πολλά είναι τα κενά δωμάτια.

Σε κάποιες περιπτώσεις παρατηρούνται και ακυρώσεις κρατήσεων διότι δεν υπάρχουν εισιτήρια κυρίως για τα γκαράζ των πλοίων, σε ημερομηνίες που προφανώς βολεύουν τους ενδιαφερόμενους.

«Εάν δεν κυκλοφορεί αρκετός κόσμος στο Πατητήρι (το λιμάνι του νησιού), μετά τις 19.00, τότε η γενική εικόνα στο νησί δεν είναι και τόσο ενθαρρυντική» δηλώνουν στο GRTimes.gr άνθρωποι που δραστηριοποιούνται στον τουρισμό.

Οι τιμές στο νησί είναι φυσιολογικές, δεδομένης της συνολικής ακρίβειας που παρατηρείται τόσο στην ενέργεια, όσο και σε είδη πρώτης ανάγκης, στις μετακινήσεις κλπ.

Σκιάθος – Σκαμπανεβάσματα αλλά καλές οι πληρότητες

Στην κοσμοπολίτικη Σκιάθο, η πρόσβαση είναι πιο εύκολη σε σχέση με τα άλλα δυο νησιά των Β. Σποράδων, τη Σκόπελο και την Αλόννησο.

Το διεθνές αεροδρόμιο «Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης», σύμφωνα με στοιχεία της Fraport Greece η οποία είναι η διαχειρίστρια εταιρία, για τον Ιούνιο πραγματοποιήθηκαν 768 κινήσεις αεροσκαφών, καταγράφηκαν 55.052 διεθνείς αφίξεις και 48.569 διεθνείς αναχωρήσεις. Η μερίδα του λέοντος προέρχεται από τη Μεγάλη Βρετανία η οποία απορροφάει περίπου το 50% – 60% των τουριστών στο νησί, με 25.291 αφίξεις.

Για τους πρώτους έξι μήνες του 2024, στο αεροδρόμιο της Σκιάθου καταγράφηκαν 175.753 επιβάτες από Ελλάδα και εξωτερικό σημειώνοντας αύξηση 8,8% σε σχέση με τους αντίστοιχους περσινούς μήνες (161.502 επιβάτες).

Στο νησί, η τουριστική κίνηση σε γενικές γραμμές πορεύεται καλά, ωστόσο όπως πληροφορείται το GRTimes.gr οι τουρίστες είναι σφιγμένοι στην κατανάλωση.

«Το πλοίο από Θεσσαλονίκη, σαφώς και έχει βοηθήσει, όμως η αγορά από εκεί είναι πολύ συγκεκριμένη, 35 – 40 μέρες» δηλώνει στο GRTimes.gr το μέλος της Ένωσης Ξενοδόχων Σκιάθου και επιχειρηματίας Πάνος Ανδριτσόπουλος. Από την άλλη, οι αλλοδαποί τουρίστες φτάνουν στο νησί πολύ διαβασμένοι. Ξέρουν πού θα πάνε να φάνε, τι να επισκεφτούν, τι να δουν, γενικότερα πώς θα κινηθούν κατά την παραμονή τους στο νησί.

«Είναι μια περίεργη χρονιά, όμως ο συνεχής κόπος και αγώνας όλων, η παρουσία της Σκιάθου σε διεθνείς τουριστικές εκθέσεις φέρνουν αποτελέσματα» υπογραμμίζει το μέλος της ΕΞΣ.