SKIATHOS Ο καιρός σήμερα

Α. Καζάνη: Ανάγκη παράτασης της ακτοπλοϊκής σύνδεσης Θεσσαλονίκης - Σποράδων - Εύβοιας για όλη την τουριστική περίοδο

2024-07-05 08:53:38
Α. Καζάνη: Ανάγκη παράτασης της ακτοπλοϊκής σύνδεσης Θεσσαλονίκης - Σποράδων - Εύβοιας για όλη την τουριστική περίοδο

Με ερώτηση που κατέθεσε η βουλευτής του ΠΑΣΟΚ - Κινήματος Αλλαγής, Καζάνη Αικατερίνη, προς τον Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Χρήστο Στυλιανίδη, επισημαίνεται η ανάγκη για παράταση της λειτουργίας της ακτοπλοϊκής σύνδεσης Θεσσαλονίκης - Βόρειων Σποράδων - Μαντουδίου καθ` όλη την τουριστική περίοδο.

Κατά τη συνεδρίαση του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (ΣΑΣ) την 1η Μαΐου 2024, αποφασίστηκε η προκήρυξη επιδοτούμενης γραμμής Θεσσαλονίκης - Σκιάθου - Σκοπέλου - Αλοννήσου για την τρέχουσα θερινή περίοδο. Η έναρξη των δρομολογίων, που κανονικά αναμενόταν να ξεκινήσει στα τέλη Ιουνίου, τελικά προγραμματίστηκε για την 1η Ιουλίου και θα διαρκέσει μόλις 2,5 μήνες.

Η συγκεκριμένη ακτοπλοϊκή σύνδεση είναι κρίσιμη για τους κατοίκους της Βόρειας Εύβοιας, καθώς επιτρέπει την άμεση μετακίνηση επισκεπτών από τη Θεσσαλονίκη και γενικά από τη Βόρεια Ελλάδα προς το Μαντούδι και την ευρύτερη περιοχή. Η επιδότηση της γραμμής αποφασίστηκε ως μέρος της στήριξης των περιοχών που επλήγησαν από τις πλημμύρες του Σεπτεμβρίου του 2023, ωστόσο η διάρκεια της σύνδεσης μέχρι τις 15 Σεπτεμβρίου δεν καλύπτει πλήρως τις τουριστικές ανάγκες της περιοχής, που επεκτείνονται μέχρι τα τέλη Οκτωβρίου.

Η Καζάνη ζητά από το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής:

  1. Να διασφαλίσει ότι κάθε δρομολόγιο της επιδοτούμενης γραμμής θα περιλαμβάνει το Μαντούδι, ενισχύοντας την τουριστική κίνηση στη Βόρεια Εύβοια.
  2. Να εξετάσει την παράταση της λειτουργίας της γραμμής για όλη την τουριστική περίοδο.
  3. Να επεκτείνει την επιδότηση των δρομολογίων για μεγαλύτερη διάρκεια από τις 11 εβδομάδες, καλύπτοντας τις πραγματικές τουριστικές ανάγκες της περιοχής.

Η ερώτηση αυτή αναδεικνύει τη σημασία της ακτοπλοϊκής σύνδεσης για την οικονομική και τουριστική ανάπτυξη των περιοχών που έχουν πληγεί από φυσικές καταστροφές, και την ανάγκη για άμεση παρέμβαση και υποστήριξη από την κυβέρνηση.

ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ Η ΕΡΩΤΗΣΗ ΤΗΣ ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ ΕΥΒΟΙΑΣ

Την Τετάρτη 1η Μαΐου 2024, έλαβε χώρα συνεδρίαση του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (ΣΑΣ). Ένα εκ των θεμάτων ήταν η διενέργεια διαγωνισμού για τη δρομολογιακή γραμμή Θεσσαλονίκη – Βόρειες Σποράδες για την τρέχουσα θερινή περίοδο. Το ΣΑΣ γνωμοδότησε την προκήρυξη της επιδοτούμενης γραμμής Θεσσαλονίκη – Σκιάθος – Σκόπελος – Αλόννησος, με γνώμονα την ενίσχυση της τουριστικής ανάπτυξης των νησιών και τη σύνδεση της Βορείου Ελλάδος με τις Βόρειες Σποράδες. Δεδομένου του προγραμματισμού των τριών τελευταίων ετών - που η συγκεκριμένη γραμμή ξεκινούσε λίγο πριν το τριήμερο του Αγίου Πνεύματος-, αναμενόταν από τις τοπικές κοινωνίες, και φέτος τα δρομολόγια να ξεκινήσουν περί τα τέλη Ιουνίου, καθώς του Αγίου Πνεύματος φέτος ήταν στις 24 Ιουνίου. Παρόλα αυτά, σύμφωνα με την απόφαση του ΣΑΣ η εκτέλεση των δρομολογίων της επιδοτούμενης γραμμής Θεσσαλονίκη – Βόρειες Σποράδες θα ξεκίναγε την 1η Ιουλίου, μόλις για 2,5 μήνες, και θα διαμορφωνόταν ως εξής: (α) πέντε (05) δρομολόγια την εβδομάδα από 01/07/2024 έως 01/09/2024, για εννέα (09) εβδομάδες, (β) τέσσερα (04) δρομολόγια την εβδομάδα από 02/09/2024 έως 08/09/2024, για μία (01) εβδομάδα, και (γ) τρία (03) δρομολόγια την εβδομάδα από 09/09/2024 έως 15/09/2024, για μία (01) εβδομάδα. Εν τέλει, η καθυστέρηση της προκήρυξης του θερινού μειοδοτικού διαγωνισμού είχε ως αποτέλεσμα την περαιτέρω καθυστέρηση της έναρξης των δρομολογίων, με το πρώτο δρομολόγιο να ξεκινά στις 5 Ιουλίου.

Η συγκεκριμένη ακτοπλοϊκή σύνδεση έχει μεγάλη σημασία για τους κατοίκους της Β. Εύβοιας. Από τα πέντε δρομολόγια ανά εβδομάδα που
έχουν προγραμματιστεί για την περίοδο μεταξύ 05/07/2024 έως 01/09/2024, τα τρία, συγκεκριμένα κάθε Δευτέρα, Παρασκευή και
Σάββατο, μετά την Αλόννησο, συνεχίζουν το δρομολόγιο με τελικό προορισμό το Μαντούδι του Δήμου Μαντουδίου-Λίμνης-Αγίας Άννας.
Έτσι, μέσω της διασύνδεσης αυτής, είναι εφικτή η απευθείας μετακίνηση επισκεπτών από την Θεσσαλονίκη, και γενικά από την Βόρεια Ελλάδα, και από τα νησιά των Β. Σποράδων προς το Μαντούδι, και την ευρύτερη περιοχή της Βόρειας Εύβοιας. Επίσης, βελτιώνει την διασύνδεση της Εύβοιας και του Διεθνούς Αεροδρομίου της Σκιάθου. 

Η επιδότηση της ακτοπλοϊκής γραμμής αποφασίστηκε στο πλαίσιο της έμπρακτης στήριξης της οικονομικής ζωής των περιοχών που επλήγησαν έντονα από τα φαινόμενα των πλημμυρών του Σεπτεμβρίου του 2023, όπως η περιοχή της Β. Εύβοιας που επλήγη σφοδρά από τις κακοκαιρίες Daniel και Elias. Μάλιστα, η χρηματοδότηση εξασφαλίστηκε από πόρους του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, όσο και από πόρους του ειδικού ταμείου αποκατάστασης που έχει δημιουργηθεί για την ευρύτερη περιοχή, λόγω των καταστροφών του ‘Daniel’.

Παρόλα αυτά, η εν λόγω επιδοτούμενη γραμμή δεν παρέχει την μέγιστη δυνατή ενίσχυση της τουριστικής ανάπτυξης των πληγέντων περιοχών, καθώς διαρκεί λιγότερο από έντεκα εβδομάδες, μέχρι τις 15 Σεπτεμβρίου. Αντίθετα η τουριστική περίοδος των περιοχών αυτών διαρκεί μήνες περισσότερο. Τα τελευταία χρόνια οι περιοχές έχουν γίνει ιδιαίτερα δημοφιλείς την περίοδο του Πάσχα. Χαρακτηριστικά, φέτος, η πρώτη διεθνής πτήση του αεροδρομίου της Σκιάθου ήταν την 1η Απριλίου, ενώ η τουριστική περίοδος σε περιοχές της Β. Εύβοιας λήγει τέλη Οκτώβρη.

Κύριε Υπουργέ,
Επειδή ζητούμενο της επιδότησης της ακτοπλοϊκής γραμμής Θεσσαλονίκης-Β. Σποράδων-Μαντουδίου είναι η τουριστική ανάπτυξη
των πληγέντων περιοχών, όπως είναι η Β. Εύβοια, Επειδή ζητούμενο της επιδότησης της είναι επίσης η στήριξη της
οικονομικής ζωής των περιοχών αυτών,  

Ερωτάσθε
1. Τι μέτρα δύναται να λάβει το Υπουργείο ώστε κάθε δρομολόγιο της επιδοτούμενης γραμμής Θεσσαλονίκη-Β. Σποράδες να περιλαμβάνει τον προορισμό του Μαντουδίου και να ενισχυθεί η τουριστική κίνηση της Β. Ευβοίας;
2. Προτίθεται το Υπουργείο να εξετάσει την παράταση της λειτουργίας της επιδοτούμενης γραμμής Θεσσαλονίκη-Β. Σποράδες, ώστε να καλύπτει το σύνολο της τουριστικής περιόδου των περιοχών Β. Σποράδων και Β. Ευβοίας;
3. Δύναται η επιδότηση του δρομολογίου από την περίοδο 2024-2025 να αφορά σε μεγαλύτερη περίοδο, και όχι σε μόλις 11 εβδομάδες, ώστε να καλύπτει τις πραγματικές τουριστικές ανάγκες των περιοχών;