Το EcoZήν για τον επανασχεδιασμό του Τουριστικού λιμένα και την επιστολή συλλογής υπογραφών
2023-09-27 18:35:32Με αφορμή την επιστολή συλλογής υπογραφών των συμπολιτών και μελών μας, η οποία ακολουθεί της ανακοίνωσης μας παρακάτω, ως μέλη του ΔΣ του Περιβαλλοντικού και Πολιτιστικού Συλλόγου EcoΖήν δηλώνουμε, ότι συμμεριζόμαστε τον προβληματισμό και την αγωνία τους, εφόσον κι εμείς επιθυμούμε οποιοδήποτε έργο, το οποίο παρεμβαίνει πολύ δραστικά στο φυσικό περιβάλλον του νησιού, να στοχεύει με μία αειφόρο ανάπτυξη και να γίνεται με σεβασμό του τόπου όπως και των κατοίκων του.
Αυτό πρωτίστως διασφαλίζεται με την τήρηση όλων των απαραίτητων διαδικασιών, συμπεριλαμβανομένης της συζήτησης στο Δημοτικό Συμβούλιο και της Διαβούλευσης με τους φορείς του νησιού, τα οποία και αιτούμαστε.
Με δεδομένες δε, τις προσεχείς εκλογές, αναμένουμε όλοι οι υποψήφιοι δήμαρχοι να τοποθετηθούν άμεσα, υπεύθυνα και συγκεκριμένα σε αυτό το μείζον ζήτημα.
Με εκτίμηση,
Δ.Σ. Περιβαλλοντικού και Πολιτιστικού Συλλόγου ΕcoZήν
ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΠΑΝΑΣΧΕΔΙΑΣΜΟ ΤΟΥ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΟΥ ΛΙΜΕΝΑ ΜΕ ΕΠΕΚΤΑΣΗ ΤΟΥ ΕΠΙΒΑΤΙΚΟΥ ΛΙΜΕΝΑ
Προς
Γενική Γραμματεία Υπουργείου Τουρισμού
Γενική Γραμματεία Υπουργείου Περιβάλλοντας και Ενέργειας
Γενική Γραμματεία Υπουργείου Πολιτισμού
Γενική Γραμματεία Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής
Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας
ΠΑΝ.Δ.ΟΙΚ.Ο
Κοινοποίηση Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Σκιάθου
Δήμο Σκιάθου
Περιφέρεια Θεσσαλίας
ΤΑΙΠΕΔ
Αξιότιμοι κυρίες και κύριοι,
Με την παρούσα επιστολή ζητούμε να εξετάσετε άμεσα τον επανασχεδιασμό του Τουριστικού λιμένα, μία πρωτοβουλία του Δημοσίου Λιμενικού Ταμείου Σκιάθου, διότι αφενός δεν θα ικανοποιήσει τις ανάγκες των ελλιμενιζόμενων σκαφών και αφετέρου δυσχεραίνει χωροταξικά και λειτουργικά τον υπάρχοντα επιβατικό λιμένα (επακόλουθο της συνύπαρξής τους στον ίδιο χώρο) και δίχως να δίνει μία επίσημη χωροθέτηση για εμπορικού λιμένα. Αντιθέτως αλλοιώνει ανεπανόρθωτα το ιδιαίτερο φυσικό τοπίο και υποβαθμίζει το βιοτικό και οικονομικό επίπεδο των κατοίκων.
Συγκεκριμένα αναφέρουμε τα εξής:
Α. Δυσχερής Ελλιμενισμός Τουριστικών Σκαφών
1. Ο χώρος που προβλέπεται για ελλιμενισμό μεγάλων σκαφών – τα οποία δίνουν και το μεγαλύτερο έσοδο- είναι δίπλα στο επιβατικό λιμένα (λόγω της χοάνης του αεροδρομίου) με πολλές ηχορυπογόνες και όχι μόνο δραστηριότητες. Ο θόρυβος από την κυκλοφορία μεγάλων τροχοφόρων (λεωφορείων, φορτηγών εμπορευμάτων και καυσίμων), ο κυματισμός που θα προκαλείται από τον ελλιμενισμό των επιβατικών πλοίων, όπως και ο καπνός με ρύπους προς στα σκάφη από τον συνήθη για το καλοκαίρι νότιο άνεμο, θα δυσαρεστεί πολύ τους ελλιμενιζόμενους, με αποτέλεσμα τα κατ’ επανάληψη παράπονα του διαχειριστή του τουριστικού λιμένα (μαρίνας) προς κάθε εμπλεκόμενο φορέα, τα οποία θα επιφέρουν
• Αθέτηση της συμφωνίας από τον διαχειριστή και δικαστική διαμάχη για διαφυγόντα κέρδη
• Οριοθέτηση των ωραρίων λειτουργίας του επιβατικού λιμένα υποβαθμίζοντας τραγικά την συγκοινωνία του νησιού και την τουριστική δεινότητα του
• Σε δεύτερο χρόνο την αναγκαστική μεταφορά του επιβατικού λιμένα, ενώ έχει γίνει ήδη η επέκτασή του και η ανεπανόρθωτη αλλοίωση του φυσικού τοπίου του νησιού με τη κατασκευή όλων αυτών των λιμενικών έργων
2 Παραμένει στον ίδιο χώρο, στη καρδιά του λιμένα της πόλης ο ελλιμενισμός των πλοίων ανεφοδιασμού καυσίμων (και αυτών των αεροσκαφών), όπου θέτει ουσιαστικά ζητήματα ασφάλειας του τουριστικού λιμένα και εν γένει της πόλης.
3 Η δυνατότητα φιλοξενίας 405 σκαφών (έως 50 μέτρων μήκους) επιφέρει υπερβολική κυκλοφορία σκαφών και πλοίων σε ένα άνοιγμα 0,2 ΝΜ από το νησάκι Δασκαλιό μέχρι την χερσόνησο Πούντα, γεγονός που θα επιφέρει ατυχήματα, όπως παρατηρείται συνήθως σε στενούς διαύλους. Να σημειωθεί ότι αυτή η κυκλοφορία θα λαμβάνει χώρα κι εντός της χοάνης του αεροδρομίου.
Β. Περιορισμένος και Ελλιπής Επιβατικός λιμένας
1. Περιορίζεται σε αυστηρά 2 θέσεις ελλιμενισμού εάν δεν έχει ισχυρό βόρειο άνεμο, -για να μπορούν να πλευρίζουν τα πλοία με τον άνεμο στο πλάι- ενώ το καλοκαίρι καθημερινά περιμένει ένα 3ο πλοίο έξω από το λιμάνι. Αυτό ασφαλώς θα οδηγήσει σε καθυστερήσεις στο turnover των πλοίων, το οποίο πέραν περιβαλλοντικής όχλησης σε ρύπους, κυρίως θα εκφραστεί σε κακή εμπειρία των εν δυνάμει επισκεπτών.
2 Ο περιορισμός των 2 θέσεων εμποδίζει επίσης την προοπτική όποιας τουριστικής ανάπτυξης,
• Εφόσον έτσι δεν δύναται να αυξηθούν τα δρομολόγια. Αν υπολογίσουμε δε, ότι η μια θέση απαιτεί πλαγιοδέτηση ή εναλλακτικά πολύ προσεκτική μανούβρα, τότε πρακτικά μιλάμε για μια μόνο θέση διαθέσιμη. Σε περίπτωση βλάβης ή ακινητοποίησης του πλοίου για οποιοδήποτε λόγο, δεν θα υπάρχει δυνατότητα πρόσδεσης πλοίου, αποκόπτοντας το νησί από τη θάλασσα. Εάν για να αντιμετωπιστεί το παραπάνω τα εμπορικά πλοία δένουν κάθετα και όχι όπως απεικονίζεται στο σχεδιασμό, τότε αχρηστεύεται η νότια είσοδος της μαρίνας και με ένα δεύτερο πλοίο θα δημιουργείται κυκλοφοριακό μέσα στο λιμενοβραχίονα. Σε κάθε περίπτωση και με όποιο τρόπο πρόσδεσης, η νότια είσοδος του τουριστικού λιμένα(μαρίνας) δεν μπορεί να χρησιμοποιείται όσο μανουβράρει επιβατικό πλοίο.
• Σε αυτό το σχεδιασμό δεν υπάρχει καμμία πρόβλεψη για πρόσδεση κρουαζιερόπλοιων και έτσι η Σκιάθος οριστικά δεν θα έχει ποτέ τη δυνατότητα να μπει με αξιώσεις στον χάρτη της κρουαζιέρας
• Τέλος, με τις περιορισμένες θέσεις ελλιμενισμού δεν δίδεται λύση για επίσημη χωροθέτηση εμπορικού λιμένα του οποίου η λειτουργία (με ψηλό γερανό) είναι άτυπα δίπλα στο διάδρομο προσγείωσης/απογείωσης αεροσκαφών και εγκυμονεί κινδύνους
3. Υπερβολικά μικρός χώρος στάθμευσης οχημάτων που αναμένουν να ταξιδέψουν, έτσι ώστε να παραμένουν οχήματα (συμπεριλαμβανομένων φορτηγών, λεωφορείων) κατά μήκος της παραλιακής οδού δημιουργώντας οχλήσεις και υποβαθμίζοντας δραστικά τις εκεί τουριστικές δραστηριότητες
Γ. Παράβλεψη και υποβάθμιση της Περιβαλλοντικής και Πολιτιστικής κληρονομιάς
1. Η διαπλάτυνση και επέκταση του υφιστάμενου λιμενοβραχίονα αλλοιώνει αισθητικά την ακτογραμμή της χερσονισίδας Μπούρτζι, η οποία έχει χαρακτηρισθεί ως Τοπίο Ιδιαίτερου Φυσικού Κάλλους με την ΥΑ Γ/2974/63497/17.05.1983, καταστρέφοντας ένα από τα πιο χαρακτηριστικά και γραφικά τοπία της Σκιάθου. Επίσης οι διερευνητικές υποβρύχιες αυτοψίες που πραγματοποιήθηκαν τον Μάιο του 2012 με τη συνεργασία των συναρμοδίων Εφοριών Γ΄ΕΠΚΑ και 7η ΕΒΑ έφεραν στο φως περιμετρικά της χερσονησίδας σημαντικά ευρήματα, τα οποία ανοίγουν το δρόμο για την ανάδειξη του ενάλιου αρχαιολογικού πλούτη της Σκιάθου
Δ. Ανυπολόγιστες δυσμενείς επιπτώσεις για την τοπική κοινωνία και οικονομία
1. Θα αποκλειστούν οι κάτοικοι και οι επισκέπτες από το θαλάσσιο μέτωπο με ένα τσιμεντένιο τείχος κατά μήκος της ανατολικής παραλίας, το οποίο θα υποβαθμίζει τις ακίνητες περιουσίες και τις επιχειρήσεις πολλών οικογενειών – όταν πολλές εκ των οποίων με τις επιχωματώσεις και κτηριακές υποδομές από παραθαλάσσιες θα βρεθούν 3-4 δρόμους προς το εσωτερικό της πόλης - και στο τέλος του λιμένα θα απορροφηθεί από τις εγκαταστάσεις ολόκληρο το πάρκο, το οποίο αποτελεί τον μεγαλύτερο πράσινο πνεύμονα της πόλης, σημείο εκδηλώσεων και χώρος αναψυχής παιδιών.
2. Επιπροσθέτως οι κάτοικοι θα στερηθούν και της χρήσης μεγάλου μέρους του λιμενικού ευρύτερου χώρου, αφενός στο μικρό λιμανάκι στην είσοδο του Μπούρτζι δεν θα μπορούν πλέον να δένουν μικρές βάρκες, η νέα διάταξη θα βάζει το αντιμάμαλο του νοτιά από ανάκλαση απευθείας μέσα και αφετέρου εκ των πραγμάτων θα είναι αδύνατον με την μεγάλη θαλάσσια κυκλοφορία να κολυμπούν στο άκρο της χερσονησίδας Μπούρτζι, το πρώτο σημείο σε προσβασιμότητα για κατοίκους, αλλά και τους επισκέπτες που διαμένουν στη Πόλη.
Εν κατακλείδι, θα θέλαμε να διευκρινίσουμε, ότι δεν τασσόμαστε κατά οποιασδήποτε προσπάθειας βιώσιμης ανάπτυξης, αλλά σε αυτόν τον σχεδιασμό, από τον οποίον προκύπτουν ζητήματα μόλυνσης, όχλησης και υποβάθμισης της ευρύτερης περιοχής, ενώ παράλληλα δεν δίνει λύσεις σε πολύ σημαντικές ελλείψεις στη χωροθέτηση χρήσεων, αντιθέτως εντείνει τα προβλήματα δίχως κάποιο έσοδο/όφελος για την τοπική κοινωνία. Εκείνο που ουσιαστικά επιδιώκουμε μέσω της παρούσης επιστολής είναι η περαιτέρω διερεύνηση εναλλακτικών θέσεων που διαχωρίζουν τις συγκρουόμενες χρήσεις, οι οποίες θα εμπεριέχουν επιπλέον δυνατότητες αποσυμφόρησης των χρήσεων και της πόλης με σεβασμό στο περιβάλλον και στις ανάγκες των κατοίκων!
Με εκτίμηση,
Πολίτες και Επιχειρηματίες Σκιάθου
Σκιάθος 20 Αυγούστου 2023
Μου αρέσει!
Σχόλιο
Κοινοποίηση