Μπάτζετ 400.000 ευρώ για την τουριστική προβολή του Δήμου Σκιάθου
2022-10-10 18:41:03
Η προετοιμασία για τη νέα τουριστική σεζόν στη Σκιάθο, αλλά και οι ενέργειες που πρέπει να γίνουν για την περαιτέρω αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος στο νησί, βρέθηκαν στο επίκεντρο της τελευταίας συνεδρίασης της Επιτροπής Τουριστικής Προβολής του Δήμου Σκιάθου, ενώ αποφασίστηκε η αναμόρφωση του εγκεκριμένου προϋπολογισμού σε 400.000 ευρώ ετησίως, μια πρόταση που θα πρέπει ψηφιστεί στο ερχόμενο Δημοτικό Συμβούλιο
Μέσα σε ένα περιβάλλον που αλλάζει καθημερινά, λόγω των ασταθών συνθηκών που επικρατούν - ενεργειακή κρίση, πόλεμος στην Ουκρανία, κλιμάκωση του πληθωρισμού, υγειονομικοί περιορισμοί από την πανδημία του κορωνοϊού - οι τρόποι εξασφάλισης ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος για τους επαγγελματίες του τουρισμού στη Σκιάθο, απασχόλησαν έντονα τα μέλη της Επιτροπής που συνεδρίασαν πριν από λίγες ημέρες, ενώ η προσέλκυση επισκεπτών υψηλής εισοδηματικής στάθμης και η ενίσχυση του εγχώριου τουριστικού ρεύματος, παραμένουν βασικά ζητούμενα για τον κλάδο στο νησί.
Ξοδεύτηκαν 350.000 ευρώ για προβολή - Αύξηση προϋπολογισμού για το 2023
Το πρόγραμμα τουριστικής προβολής της Σκιάθου για τη σεζόν 2021/22 κόστισε στα δημοτικά ταμεία 350.000 ευρώ. Το ποσό περιλαμβάνει την κάλυψη των εξόδων από ποικίλες δράσεις: Από εκτύπωση εντύπων, συμμετοχή σε τουριστικές εκθέσεις, συνεργασία με αεροπορικές εταιρείες και τουριστικούς οργανισμούς (ενδεικτικά, για δράσεις προβολής η Jet-2, η Transavia και η Easy Jet εισέπραξαν από 25.000 ευρώ έκαστη, η Aerotravel 14.000 ευρώ, η Wizz Air 10.000 ευρώ κλπ), διαφημίσεις στους σταθμούς μετρό του Λονδίνου και του Παρισιού, μέχρι αναβάθμιση του ιστότοπου του Δήμου, συντήρηση των social media κ.α. «Τόσα θα διατεθούν και φέτος, αφού στον προϋπολογισμό θα προτείνουμε το ποσό των 350.000 ευρώ», διεμήνυσε ο Δήμαρχος.
Ωστόσο, αρκετοί ήταν εκείνοι που ζήτησαν να αυξηθεί ο προϋπολογισμός. Κατόπιν συζήτησης, ο αντιδήμαρχος Τουριστικής Ανάπτυξης κ. Διαμαντής Μαθηνός, ο οποίος κατέχει και τη θέση του προέδρου στην Επιτροπή Τουριστικής Προβολής, εισηγήθηκε εν τέλει την αύξηση κατά 50.000 ευρώ του εγκεκριμένου προϋπολογισμού για την τουριστική προβολή του Δήμου Σκιάθου, με την επισήμανση από μέλη της Επιτροπής, τα επιπλέον χρήματα να μην «κοπούν» από άλλους κωδικούς του δημοτικού προϋπολογισμού.
Οι άξονες δράσης της Δημοτικής Αρχής
Η στοχευμένη προβολή σε χώρες που αποτελούν παραδοσιακές «δεξαμενές» τουριστών για τη Σκιάθο και το «άνοιγμα» σε νέες τουριστικές αγορές δείχνουν να αποτελούν δύο από τα ισχυρότερα «χαρτιά» εν όψει 2023. Ο Δήμαρχος Σκιάθου, Θοδωρής Τζούμας, στην εισήγησή του ανέλυσε τους τρεις άξονες που θα κινηθεί ο Δήμος τη νέα τουριστική σεζόν για να ενισχύσει περαιτέρω το ήδη ισχυρό brand του νησιού των Βορείων Σποράδων. «Κινούμαστε σε τρεις πυλώνες: Σε πρώτη φάση, θα συνεχίσουμε να έχουμε δυναμική και σταθερή παρουσία στις παραδοσιακές αγορές μέσα από καμπάνιες, όπως κάνουμε στο μετρό του Λονδίνου και την Jet-2. Ταυτόχρονα, θα ενισχύσουμε το «άνοιγμα» σε νέες αγορές, όπως είναι η γαλλική, η οποία πάει πολύ καλά και η τουρκική. Μάλιστα, μέσα στον Σεπτέμβριο, είχαμε ορισμένες ομάδες Τούρκων επισκεπτών στο νησί. Και τρίτον, θα συνεχίσουμε τις συνεργασίες για την εξασφάλιση σύγχρονου οπτικοακουστικού υλικού που προβάλλει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τη Σκιάθο», είπε ο κ. Τζούμας και πρόσθεσε: «Είμαστε ο πρώτος Δήμος της χώρας, που έχουμε συνεργασία με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Τουρισμού, την οποία θέλουμε να επεκτείνουμε και του χρόνου».
Ο εμπλουτισμός του τουριστικού προϊόντος με διάφορα θεματικά πακέτα, όπως για παράδειγμα είναι η γαστρονομία και ο πολιτισμός, ενδιαφέρει τη Δημοτική Αρχή, με τον κ. Τζούμα να σημειώνει: «Μάς ενδιαφέρει ο θεματικός τουρισμός. Πάνω σ’ αυτή την κατεύθυνση κινούμαστε για την αξιοποίηση της πολιτιστικής κληρονομιάς μας, αναστηλώνοντας με την Περιφέρεια Θεσσαλίας το Κάστρο και τις μονές Εικονίστριας και Παναγίας Κεχριάς. Μιλάμε για ένα έργο τεσσάρων εκατομμυρίων ευρώ. Επίσης, τα μονοπάτια εξελίσσονται σε μεγάλη ευκαιρία. Πριν από λίγες ημέρες, είχαμε εδώ τους καλύτερους, στο 8ο Παγκόσμιο Συνέδριο Μονοπατιών που διοργανώσαμε μαζί με το Παγκόσμιο Δίκτυο Μονοπατιών. Όπως έγινε πέρυσι με το συνέδριο της Ένωσης Τουριστικών Πρακτόρων Ιταλίας, που απέδωσε τα μέγιστα. Δεν είναι τυχαίο ότι φέτος ειχαμε τόσες πολλές πτήσεις από Ιταλία και καταγράφηκε τρομερή ζήτηση από εκεί. Επίσης, την τελευταία διετία έχουμε αναδείξει τον γαστρονομικό τουρισμό, μέσα από τη συνεργασία με τον Γιώργο Πίττα, ο οποίος καθιέρωσε και το ελληνικό πρωινό με το Gastronomy Guide».
Την ίδια στιγμή, ο κ. Τζούμας κατέστησε σαφές πως η στρατηγική που θα ακολουθηθεί τους προσεχείς μήνες θα χαρακτηρίζεται από την υιοθέτηση βέλτιστων πρακτικών που θα ενισχύσουν τη βιωσιμότητα και την αειφορία. «Θέλουμε να νιώθει ευτυχισμένος και ο κάτοικος του νησιού, όχι μόνο ο ξενοδόχος. Πρέπει να κοιτάμε τον προορισμό. Ο τόπος να είναι βιώσιμος, ώστε οι μόνιμοι κάτοικοι να αισθάνονται καλά», κατέληξε με νόημα.
Στην προσέγγιση νέων τουριστικών αγορών, αναφέρθηκε όμως και ο αντιδήμαρχος κ. Διαμαντής Μαθηνός: «Προσπαθούμε να αποκομίσουμε τα μέγιστα, μέσα από τις εκθέσεις που συμμετέχουμε. Κινούμαστε πάντοτε στοχευμένα, κυρίως στις νέες αγορές. Η Γαλλία ξεκίνησε με μια πτήση και έγιναν δυο. Με την Transavia είμαστε πολύ αισιόδοξοι για τη νέα χρονιά πως θα ξεκινήσει με δύο πτήσεις και μπορούμε να φτάσουμε τις τέσσερις. Αυτό που έγινε φέτος με το παγκόσμιο συνέδριο περιπατητών, είναι μεγάλου ατού για τη γαλλική αγορά κυρίως για τους μήνες Απρίλιο-Μάιο, Σεπτέμβριο-Οκτώβριο σε ό,τι έχει να κάνει με τον περιπατητικό τουρισμό. Μακροπρόθεσμος στόχος παραμένει η Ισπανία. Κάναμε πέρυσι ορισμένες επαφές, αφού προ Covid-19 είχαμε ενάμισι εκατομμύριο Ισπανούς που επισκέπτονται την Ελλάδα και θα διεκδικήσουμε το δικό μας μερίδιο σ’ αυτή την ιστορία».
To πρόγραμμα της νέας χρονιάς
Στη συνέχεια η κουβέντα περιστράφηκε γύρω από την επιστροφή στην κανονικότητα σε ό,τι έχει να κάνει με τις τουριστικές εκθέσεις του εξωτερικού. Θυμίζουμε πως την περασμένη σεζόν, οι υγειονομικοί περιορισμοί από την πανδημία του κορωνοϊού ανέτρεψαν τον προγραμματισμό και ο Δήμος Σκιάθου έδωσε το «παρών» σε ελάχιστες εκθέσεις. Τον Σεπτέμβριο του 2021 βρέθηκε σε Παρίσι, Λονδίνο και Ρίμινι, αλλά και στη Philoxenia στη Θεσσαλονίκη, ενώ την άνοιξη του 2022, κατέστη δυνατή η συμμετοχή του μόνο στην έκθεση του Τελ Αβίβ στο Ισραήλ τον Φεβρουάριο και στην ειδική εκδήλωση με τον ΕΟΤ Γαλλίας και την Transavia στο Παρίσι στις 31/3/2022. Ειδικά για την τελευταία δράση, ο πρόεδρος των ξενοδόχων Σκιάθου, Αλέξανδρος Ευσταθίου, εξέφρασε την άποψη πως παρόμοια events πρέπει να επαναληφθούν και σε άλλες χώρες του εξωτερικού, π.χ. στο Λουξεμβούργο και αλλού.
Για τον Ιανουάριο του 2023, αποφασίστηκε η συμμετοχή του Δήμου Σκιάθου ως συνεκθέτη στα περίπτερα του ΕΟΤ στις διεθνείς τουριστικές εκθέσεις Fitur (Μαδρίτη, 18-22/01/2023), Vakantiebeurs (Ουτρέχτη, 11-15/01/2023) και Boot (Ντίσελντορφ, 21-29/01/2023) και Reiselivsmessen (Όσλο, 06-08/01/2023).
Αντίστοιχα, για τον Φεβρουάριο του 2023, τα μέλη της Επιτροπής είπαν «ναι» για τις εκθέσεις Salon des vacances (Bρυξέλλες, 02-05/02/2023), IMTM (Τελ Αβίβ, 14-15/02/2023), Ferie For Alle (Χέρνινγκ, 24-26/02/2023), TTR (Βουκουρέστι) και IFT (Βελιγράδι), για τις οποίες αναμένεται επιβεβαίωση ημερομηνιών, ενώ για τον Μάρτιο του 2023, ο Δήμος Σκιάθου εκδήλωσε ενδιαφέρον για τις εκθέσεις ΙΤΒ (Βερολίνο, 07-09/03/2023), Ferienmesse Wien (Βιέννη, 16-19/03/2023).
Από τις εκθέσεις του Μαΐου 2023, «πράσινο φως» πήραν οι εκθέσεις σε Ντουμπάι και Λευκωσία. Ειδικά, μάλιστα, για την Arabian Travel Market, που είναι η μεγαλύτερη έκθεση τουρισμού στη Μέση Ανατολή, τονίστηκε πως είναι η πρώτη φορά που μπαίνουν στο πρόγραμμα του Δήμου Σκιάθου τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, υπό την προϋπόθεση βέβαια να αναληφθούν πρωτοβουλίες για συναντήσεις με εκπροσώπους από τη συγκεκριμένη τουριστική αγορά. Ομόφωνα αποφασίστηκε επίσης, η εκπροσώπηση του Δήμου σε Παρίσι (Σεπτέμβριος ’23), Μιλάνο, Κοπεγχάγη (Οκτώβριος ’23), Λονδίνο (Νοέμβριος ’23, με διπλάσιο σε μέγεθος περίπτερο), Θεσσαλονίκη (Νοέμβριος-Philoxenia 2023) και Κάννες (Δεκέμβριος ’23).
«Όχι» στον υπερτουρισμό
Μέτρα για την αποφυγή της τουριστικής… συμφόρησης, ζήτησε ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Σκιάθου, κ. Αλέξανδρος Ευσταθίου. «Πρέπει να αποφύγουμε φαινόμενα υπερτουρισμού στη Σκιάθο. Αυτό πρέπει να το ελέγξουμε, κυρίως οι ξενοδόχοι και η Δημοτική Αρχή», είπε χαρακτηριστικά στην αρχική τοποθέτησή του, ενώ στη συνέχεια επανέλαβε παλιότερη πρόταση για την ισότιμη συμβολή όλων των τοπικών επιχειρήσεων στην τουριστική προβολή του νησιού: «Πρέπει να βρεθεί τρόπος, ώστε το κόστος της προβολής να πάψει να βαραίνει τον Δήμο και 10-15 επιχειρηματίες. Όλοι επωφελούνται και θα πρέπει να συμμετάσχουν στην προσπάθεια που γίνεται». «Είναι πολύ σημαντικό που μιλάμε για ποιότητα και όχι για ποσότητα, έπειτα από αρκετά χρόνια που επαναλαμβάναμε πως θέλουμε περισσότερο κόσμο στο νησί», σημείωσε η κ. Παναγιώτα Φιλαρέτου, μέλος της Επιτροπής, καθώς πήρε τον λόγο.
Η έλλειψη κλινών, η ενίσχυση του εγχώριου τουρισμού και η απώλεια της πτήσης από Φινλανδία
Στην ανάγκη τόνωσης του εγχώριου τουρισμού στάθηκε ο αντιδήμαρχος Τουριστικής Ανάπτυξης, κ. Διαμαντής Μαθηνός, ο οποίος προέβη στην εξής διαπίστωση: «Είναι γεγονός ότι φέτος έλειψαν οι Έλληνες και ο βασικός λόγος ήταν πως δεν υπήρχε διαθεσιμότητα. Οι κρατήσεις έγιναν νωρίς, κυρίως από την αγγλική αγορά και την ιταλική που ήταν αυξημένη κατά πολύ».
Η έλλειψη διαθεσιμότητας κλινών ήταν ο λόγος που ο φινλανδικός tour operator Aurinkomatkat ακύρωσε όλο το πακέτο που αφορούσε τη Σκιάθο. «Δεν μπορούσε να υποστηρίξει τις πτήσεις, αφού αδυνατούσε να εξασφαλίσει δωμάτια. Την περίμενα, όμως, αυτή την απώλεια», παραδέχθηκε ο κ. Ευσταθίου, ο οποίος επισήμανε πως πρόκειται για δυσάρεστη εξέλιξη, με δεδομένη τη δύναμη της φινλανδικής αγοράς. «Είχαν μικρό δείκτη κάλυψης των θέσεων και έχασαν χρήματα. Γι’ αυτό και αποφάσισαν να διακόψουν την πτήση προς Σκιάθο. Όμως, στη Σκανδιναβία πρέπει να επιμείνουμε», αντέτεινε.
Η επιμήκυνση της τουριστικής σεζόν…
Στη συνεδρίαση της περασμένης Τρίτης αρκετός χρόνος αναλώθηκε στη συζήτηση επί μέρους θεμάτων γύρω από την επιμήκυνση της τουριστικής σεζόν. Για παράδειγμα, η παράταση λειτουργίας των εμπορικών καταστημάτων και της εστίασης με το μπαίνει ο Σεπτέμβριος, απασχολεί τους ιδιοκτήτες των καταλυμάτων. «Πρέπει να αλλάξουμε νοοτροπία», σχολίασε ο κ. Ευσταθίου, ενώ η κ. Φιλαρέτου πρόσθεσε: «Πλέον υπάρχουν δυνατότητες να μεγαλώσει η σεζόν. Χρειάζεται να ενημερωθεί ο Εμπορικός Σύλλογος και πιστεύω ότι πολλοί θα ακολουθήσουν. Με λίγη συζήτηση μπορούμε να το διαχειριστούμε καλύτερα αυτό».
Τέλος, η επιχειρηματίας κ. Ντέμη Μαρκάκη, ζήτησε να γίνουν ενέργειες για την παράταση των θερινών δρομολογίων τουλάχιστον για όλο τον Σεπτέμβριο, ώστε να δοθεί λύση στο χρόνιο αίτημα για επαρκή ακτοπλοϊκή συγκοινωνία και τον συγκεκριμένο μήνα.
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ