SKIATHOS Ο καιρός σήμερα

ΝΑΥΑΓΙΑ Β’ΠΠ ΣΤΗ ΣΚΙΑΘΟ ΚΑΙ ΤΟ Α/Π ΙΩΝΙΑ | γράφει ο Γιώργος Σανιδάς

2022-09-15 19:53:12
Τιμούμε κάθε χρόνο στη Σκιάθο σε κοινές εκδηλώσεις με το Πολεμικό Ναυτικό τα θύματα του υποβρυχίου Κατσώνης που βυθίστηκε βόρεια του Κάστρου στις 14/9/1943.Ωστόσο, κατά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο υπήρξαν και άλλα 12 ναυάγια στη θαλάσσια περιοχή του νησιού*. ‘’Σύμφωνα με τα στοιχεία της εργασίας “Ναυάγια πλοίων κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου – Θεματική Χαρτογράφηση στην περιοχή Παγασητικού – Πηλίου” (Παπαδημητρίου, 2018) προκύπτει ότι στην ευρύτερη περιοχή έχουν βυθιστεί 102 πλοία στο διάστημα από το 1941 μέχρι το 1945, αριθμός που αντιστοιχεί σχεδόν στο 10% του εκτιμώμενου συνόλου των πλοίων που ναυάγησαν στις ελληνικές θάλασσες την περίοδο του Β’ΠΠ.’’ Από τα 102 ναυάγια που αναφέρονται παραπάνω τα 13 σημειώθηκαν περιμετρικά της Σκιάθου και αποτυπώνονται στον πίνακα που ακολουθεί. Το καθένα κατέγραψε στη θάλασσα τη δική του πικρή ιστορία. Εδώ όμως θα σταθούμε λίγο παραπάνω στο μοναδικό επιβατικό το α/π Ιωνία** που βυθίστηκε τον Δεκέμβριο του 1944, λίγο μετά την απελευθέρωση. Το επιβατηγό ατμόπλοιο Ιωνία,  2.000 τόνων, (πρώην BERNICIA), ναυπηγήθηκε το 1923 στα ναυπηγεία Hawthorn Leslie and Co. LTD του Glasgow. Είχε μήκος 282 πόδια. Αγοράστηκε το 1934 από την Ακτοπλοΐα της Ελλάδος Α.Ε. και στη συνέχεια περιήλθε στις Ελληνικές Μεσογειακές Γραμμές (ΕΛΜΕΣ). Το Ιωνία είχε παράσχει πολύτιμες υπηρεσίες κατά τη διάρκεια του Πολέμου εκτελώντας μεταφορές στρατιωτών από Κρήτη προς Αστακό και Πρέβεζα, αλλά και μεταφορά τραυματιών. Στη συνέχεια πραγματοποίησε ταξίδια από την Αλεξάνδρεια για τη μεταφορά Άγγλων, αλλά και Αυστραλών στρατιωτών. Το πλοίο το 1941 ακολούθησε τον Ελληνικό Στόλο στην Αίγυπτο και κατά τη διάρκεια του πολέμου χρησιμοποιήθηκε μαζί με το Κορινθία ως έδρα των Υπηρεσιών του Πολεμικού Ναυτικού στην Αλεξάνδρεια. Μετά την επιστροφή του στην Ελλάδα το 1944 διατέθηκε για την εξυπηρέτηση των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών. Τη νύχτα της 14ης Δεκεμβρίου 1944 κατά το δρομολόγιο Θεσσαλονίκη - Πειραιά, με πλοίαρχο τον Παναγιώτη Ανδρικίδη, προσάραξε λόγω θαλασσοταραχής στη νησίδα Τρυπητή (Ρέπι) ανατολικά της Σκιάθου. Ο φάρος στη νησίδα πιθανότατα δεν λειτουργούσε καθώς το φαρικό δίκτυο είχε υποστεί σχεδόν ολοκληρωτική καταστροφή στη διάρκεια του πολέμου. Το πλοίο μετέφερε 90 επιβάτες απ’ τους οποίους χάθηκαν τρεις. Το Ιωνία, ενώ κατευθυνόταν από τον Πειραιά προς την Καβάλα κουβαλώντας δέματα ρουχισμού, είδη υπόδησης και φάρμακα του Διεθνούς Ερυθρού Σταυρού για τον πληθυσμό της Μακεδονίας, πήρε διαταγή από τους Άγγλους να μην αγκυροβολήσει στο λιμάνι, με τη δικαιολογία ότι υπήρχε κίνδυνος να πέσει το φορτίο στα χέρια του ΕΑΜ. Από την Καβάλα το Ιωνία κατευθύνθηκε στη Θεσσαλονίκη και εκεί όμως ο Άγγλος διοικητής έδωσε διαταγή στον πλοίαρχο –μάλλον για τον ίδιο λόγο- να επιστρέψει στο λιμάνι της φορτώσεώς του τον Πειραιά. Το βυθισμένο πλοίο τελικά, κατόπιν αδείας του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, διαλύθηκε και ανελκύθηκε το 1955 από το γιουγκοσλαβικό πλωτό συνεργείο Σκούζα. *https://www.wreckhistory.com/thematic_mapping_magnesia ** https://www.taxydromos.gr/m/443756/to-nayagio-toy-a-p-iwnia.html
06/1943 Άγιος Γεώργιος (4/6 ταξίδευε προς Αγ. Ιωάννη) πετρελαιοκίνητο επιδρομή σκάφους
09/1943 Μαρία Μ. (5/9) ιστιοφόρο επιδρομή σκάφους
09/1943 Νικόλαος Μ. (5/9) ρυμουλκό επιδρομή σκάφους
09/1943 Κατσώνης υποβρύχιο επιδρομή σκάφους
05/1944 Αγλαϊα καταδιωκτικό τορπιλισμός
06/1944 GN 61 (10M 12, M4, Αγία Μαρίνα Αικατερίνη) ακτοφυλακή επιδρομή υποβρυχίου
06/1944 GN 62 (GM 62, 10M 13, Κωνσταντίνος) ακτοφυλακή επιδρομή υποβρυχίου
09/1944 Peter (Elbe, P.L.M. 16) φορτηγό προσάραξη [επιδρομή υποβρυχίου VAMPIRE]
10/1944 Σαλαμίς (ή Neiztender XII) συνοδευτικό επιδρομή υποβρυχίου [CURIE]
10/1944 GW 03 (Perasto, Avala, Suzuki II, Rayon Vert, Clitene, Vanikoro, Sea Fay) ατμόπλοιον τορπιλισμός
12/1944 Ιωνία↑ επιβατηγό προσάραξη
01/1945 Sas Treern (12/1) φαλαινοθηρικό νάρκη
09/1942 Συμεών ή Alex 20 (από Εύβοια προς Σκιάθο) ιστιοφόρο επιδρομή υποβρυχίου [ΝΗΡΕΥΣ]