Αύριο, Τετάρτη (23/6) έχει προγραμματιστεί να συζητηθεί και να ψηφιστεί στην ολομέλεια της Βουλής το μόλις τριών άρθρων νομοσχέδιο με το οποίο προβλέπονται αποζημιώσεις άνω των 300 εκατ. ευρώ προς τη Fraport Greece και προς τη «Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών» για τις απώλειες εσόδων που υπέστησαν στη διάρκεια της πανδημίας.
Ωστόσο, κρίσιμη για τη τελική στάση της αντιπολίτευσης απέναντι στο νομοσχέδιο, το οποίο στην επιτροπή Οικονομικών της Βουλής την περασμένη Τρίτη υπερψηφίστηκε μόνο από τη Ν.Δ., θεωρείται η σημερινή συνάντηση των εισηγητών των κομμάτων με τον υπουργό Οικονομικών Χρήστο Σταϊκούρα στο γραφείο του. Θα τους παρουσιάσει στοιχεία που τεκμηριώνουν το επωφελές για το Δημόσιο περιεχόμενο της σύμβασης με τη Fraport βάσει της οποίας η εταιρεία αποζημιώνεται με 178 εκατ. ευρω. Σημειώνεται ότι στη συνεδρίαση της επιτροπής της Βουλής, ΚΚΕ, Ελληνική Λύση και ΜέΡΑ25 καταψήφισαν το νομοσχέδιο, ενώ ΣΥΡΙΖΑ και ΚΙΝ.ΑΛΛ. επιφυλάχθηκαν για την τελική τους στάση.
Το περιεχόμενο και η νομική βάση της συμφωνίας αυτής αμφισβητήθηκε από τα κόμματα της αντιπολίτευσης, μαζί με το γεγονός ότι ενώ στο νομοσχέδιο περιλαμβάνεται το κείμενο της συμφωνίας που έρχεται προς επικύρωση, δεν περιλαμβάνονται σε αυτό οι εκθέσεις της Deloitte και της PriceWaterhouseCoopers, στις οποίες βασίστηκε ο υπολογισμός των διαφυγόντων κερδών και των ζημιών της εταιρείας.
Αυτές τις εκθέσεις, μαζί με στοιχεία για το πώς χειρίστηκαν άλλες χώρες τις απώλειες των αεροδρομίων, υποσχέθηκε να παρουσιάσει σήμερα στα κόμματα της αντιπολίτευσης ο υπουργός Οικονομικών, σε μια διαδικασία που παρακάμπτει την κοινοβουλευτική διαφάνεια, στο όνομα της «ευαίσθητης και λεπτής διαπραγμάτευσης» με τη γερμανική εταιρεία με βάση τη σύμβαση παραχώρησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων.
Υπενθυμίζεται ότι βάσει της συμφωνίας που καλείται να επικυρώσει αύριο η Bουλή:
● Το Δημόσιο αποζημιώνει τη Fraport Ελλάδας με 178 εκατ. ευρώ, όχι σε μετρητά, αλλά με απαλλαγή της εταιρείας από την ετήσια αμοιβή παραχώρησης για το 2019, 2020 και 2021, με ενδεχόμενο επέκτασης της απαλλαγής και στο 2022 αν η επιβατική κίνηση μείνει κάτω από τα 30,8 εκατ. επιβάτες φέτος. Το ίδιο ισχύει για τη μεταβλητή αμοιβή παραχώρησης, δηλαδή για το 28% των κερδών από τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια που όφειλε να αποδίδει η Fraport στο Δημόσιο μετά την ολοκλήρωση του εκσυγχρονισμού τους. Και αυτή μετατίθεται για μετά το 2023, πάλι υπό τον όρο η επιβατική κίνηση να είναι τουλάχιστον 30,8 εκατ. επιβάτες φέτος.
● Το Δημόσιο αποδέχεται ότι η πανδημία και η καθίζηση της επιβατικής κίνησης αποτελεί «Γεγονός Ευθύνης του Δημοσίου» και όχι «ανωτέρα βία», την οποία επίσης προέβλεπε η σύμβαση παραχώρησης, και με βάση την οποία η Fraport μπορούσε να καταφύγει στη διαιτησία. Το επιχείρημα του υπουργείου Οικονομικών και της κυβέρνησης είναι ότι ενδεχόμενη προσφυγή στη διαιτησία θα προκαλούσε μεγαλύτερη ζημιά στο Δημόσιο.
● Η κυβέρνηση αποδέχεται επίσης ότι η βάση υπολογισμού της αποζημίωσης της Fraport είναι τα 189 εκατ. κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων που ανέμενε το 2020, όπως πιστοποιείται από τις ελεγκτικές εταιρείες. Αποδέχεται επίσης τη «ρήτρα« των 30,8 εκατ. επιβατών τον χρόνο, αλλά και το ότι η Fraport δεν είχε καμιά υποχρέωση να ασφαλιστεί έναντι τέτοιων κινδύνων.
Τη μεταφορά του επενδυτικού ρίσκου (που κάθε επιχείρηση υποχρεούται να αναλαμβάνει) στους φορολογούμενους επεσήμαναν όλα τα κόμματα της αντιπολίτευσης στη συζήτηση στην επιτροπή της Βουλής, κάνοντας λόγο για «κοινωνικοποίηση των ζημιών σήμερα και ιδιωτικοποίηση των κερδών αύριο« (Κ. Σκανδαλίδης).
Με αποχρώσεις αμφισβήτησαν και τη νομική βάση για το «γεγονός ευθύνης του Δημοσίου» και το οικονομικό μοντέλο βάσει του οποίου προσδιορίστηκε το ύψος της αποζημίωσης, αλλά και το κυβερνητικό επιχείρημα ότι μια προσφυγή της Fraport στη διαιτησία θα οδηγούσε σε υψηλότερη επιβάρυνση για το Δημόσιο.