Τα
300 εκατομμύρια ευρώ ξεπερνά η αποζημίωση του Ελληνικού Δημοσίου προς τη Fraport-Greece, η οποία διαχειρίζεται τα 14 μεγάλα περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας και τον Διεθνή Αερολιμένα της Αθήνας «Ελευθέριος Βενιζέλος» ως αντιστάθμισμα των απωλειών που υπέστησαν από την καθίζηση του κλάδου το 2020 εξαιτίας της πανδημίας και των περιοριστικών μέτρων που ακολούθησαν. Οι αποζημιώσεις θα δοθούν είτε ως απαλλαγές είτε ως καταβολή ποσών.
Ειδικότερα,
η αποζημίωση για τη Fraport-Greece ύψους 177,9 εκατομμύρια ευρώ για τις ζημίες που υπέστη δεν θα καταβληθεί στην εταιρεία αλλά αυτή θα απαλλαγεί από τμήμα των ετήσιων σταθερών και μεταβλητών τιμημάτων που καταβάλλει, ενώ για το αεροδρόμιο της Αθήνας προβλέπεται οικονομική ενίσχυση ύψους 130 εκατομμυρίων ευρώ.
Να σημειωθεί ότι οι συγκεκριμένες αποζημιώσεις αφορούν αποκλειστικά το πρώτο έτος της πανδημίας (2020), και όχι το 2021 οπότε και ίσχυσαν εκ νέου περιοριστικά μέτρα για μεγάλο χρονικό διάστημα. Γι΄αυτό το λόγο και στην έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους αναφέρεται ξεκάθαρα σε νέα «ενδεχόμενη δαπάνη ή απώλεια εσόδων από την περίπτωση συνομολόγησης νέας αποζημίωσης υπέρ του παραχωρησιούχου για την οικονομική χρήση 2021».
Σύμφωνα με το σχέδιο νόμου, το οποίο κατέθεσε στη Βουλή το υπουργείο Οικονομικών,
καθορίζεται στο ύψος των 177,9 εκατομμυρίων ευρώ το ποσό της αποζημίωσης της Fraport-Greece για το έτος 2020. Το ποσό αυτό αντιστοιχεί στη διαφορά των πραγματοποιηθέντων κερδών σε σχέση με τα οριζόμενα στη Σύμβαση Παραχώρησης.
Η αποζημίωση στη Fraport-Greece θα καταβληθεί με συμψηφισμό καθώς ο παραχωρησιούχος δε θα καταβάλλει την ετήσια αμοιβή παραχώρησης για τα έτη 2019, 2020 και 2021, ενώ όπως επισημαίνεται συμφωνείται «υπό τις οριζόμενες προϋποθέσεις το ενδεχόμενο μη καταβολής της ανωτέρω αμοιβής και για το έτος 2022».
Επιπλέον για το 2023 και μετά μετατίθεται και η αποζημίωση της Μεταβλητής Αμοιβης Παραχώρησης, αφού στη νέα συμφωνία ορίζεται πως «για το έτος 2020 συμφωνείται ο συμψηφισμός της αποζημίωσης με τη Μεταβλητή Αμοιβή Παραχώρησης, η οποία θα οφείλεται εκ νέου για το έτος 2022 και μεtά. Για το έτος 2021 συμφωνείται υπό τις οριζόμενες προϋποθέσεις το ενδεχόμενο της εκ νέου καταβολής της ανωτέρω αμοιβής για το έτος 2023 και μετά».
Παράλληλα ορίζεται οτι σε περίπτωση που τα οικονομικά αποτελέσματα του παραχωρησιούχου υπολείπονται και πάλι των προβλεπόμενων από το εφαρμοζόμενοι οικονομικό μοντέλο, τα δύο μέρη θα εξετάσουν την ικανοποίηση τυχόν δικαιωμάτων και την εκπλήρωση τυχόν υποχρεώσεών τους σύμφωνα με τη Σύμβαση παραχώρησης, ενώ τυχόν αποζημίωση του παραχωρησιούχου μπορεί να συμψηφιστεί με οποιαδήποτε ετήσια ή μεταβλητή αμοιβή παραχώρησης και μετά το 2022.
Για το Αεροδρόμιο της Αθήνας ορίζεται ότι χορηγείται κατά παρέκκλιση κάθε άλλης διάταξης οικονομική ενίσχυση στην εταιρία «Δεθνής Αερολιμένας Αθηνών» έως του ποσό των 130 εκατομμυρίων ευρώ, για την οποία θεσπίζεται ειδικό προνομιακό φορολογικό καθεστώς. Η ενίσχυση θα δοθεί ως εξής:
- Άμεση επιχορήγηση έως του ποσού των 51,6 εκ. ευρώ.
- Δια συμψηφισμού υποχρεώσεων καταβολής αμοιβής συνολικού ύψους 78,4 εκατ. ευρώ καταβλητέων τα έτη 2020, 2021 και 2022.
Το υπουργείο Οικονομικών σημειώνει ότι «η πρόβλεψη αυτή καθίσταται απαραίτητη διότι πρόκειται για καίριες υποδομές της χώρας, των οποίων η εύρυθμη λειτουργία είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την ομαλή διαβίωση στις περιοχές που εξυπηρετούν, και επειδή οι συγκεκριμένες υποδομές υπέστησαν ιδιαίτερα βαρύ πλήγμα από το ξέσπασμα της υγειονομικής κρίσης και τους συνακόλουθους, αναγκαίους, περιορισμούς στις μετακινήσεις».
Αναφέρεται ότι μετά το ξέσπασμα της πανδημίας του κορoνοϊού COVID-19 μειώθηκε παγκοσμίως η επιβατική κίνηση στα αεροδρόμια.
Ειδικά στα αεροδρόμια που διαχειρίζεται η Fraport, η επιβατική κίνηση περιορίσθηκε για το έτος 2020 σε ποσοστό 70,5% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του έτους 2019 και σε ποσοστό 72,1% σε σχέση με τις προβλέψεις του Οικονομικού Μοντέλου.
Αντίστοιχα στο Αεροδρόμιο της Αθήνας, η πτώση της επιβατικής κίνησης το 2020 ξεπέρασε το 68%, αλλά η εταιρία «ανταποκρινόμενη στον κρίσιμο ρόλο της ως φορέα λειτουργίας και διαχείρισης μιας στρατηγικής υποδομής για τη χώρα, συνέχισε – καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους 2020 - τη λειτουργία του αεροδρομίου, διασφαλίζοντας την εξυπηρέτηση της ελάχιστης εναπομείνασας εμπορικής αεροπορικής κίνησης, αλλά και των εθνικών αναγκών στο πλαίσιο της κρίσης. Ωστόσο, η συνέχιση της λειτουργίας με ταυτόχρονη σχεδόν καθολική έλλειψη εσόδων έχει ιδιαίτερα επιβαρυντικές συνέπειες στην επιχειρηματική βιωσιμότητα της εταιρείας και στη διατήρηση των θέσεων εργασίας», σημειώνεται.
Στην έκθεση συνεπειών του σχεδίου νόμου υπογραμμίζεται ότι μέτρα κρατικών ενισχύσεων στο πλαίσιο αποζημίωσης των διαχειριστών των αεροδρομίων για την επανόρθωση ζημιών που προκαλούνται από έκτακτα γεγονότα, με τη μορφή άμεσων επιχορηγήσεων έχουν θεσπίσει η Πολωνία, η Γερμανία, η Ιταλία, η Ιρλανδία, η Σλοβακία, η Σκωτία και η Ρουμανία, η οποία, μάλιστα, θέσπισε μέτρο χορήγησης ατομικής ενίσχυσης, με τη μορφή άμεσης επιδότησης, προς το αεροδρόμιο της Timișoara, η Δανία, το Βέλγιο και η Κύπρος.