Αιτία είναι η απόφαση της κεντρικής διοίκησης να μεταφέρει στις «πλάτες» των δήμων πρόσθετες αρμοδιότητες και απαιτήσεις «ξεχνώντας» όμως για άλλη μια φορά να τις συνοδεύσει με τους απαραίτητους πόρους γι αυτό.
Τα προβλήματα είχαν ξεκινήσει ήδη από το 2018 όταν με το προηγούμενο Π.Δ. είχαν αυξηθεί οι υποχρεώσεις των δήμων, οι οποίοι με δυσκολίες κατάφεραν να αντεπεξέλθουν. Με το νέο Π.Δ. 71 του 2020 όμως τα κόστη εκτοξεύτηκαν καθώς:
- μειώθηκε στα 200 από 300 μέτρα η απόσταση μεταξύ δύο ναυαγοσωστικών σταθμών.
- Διαφοροποιήθηκε ο απαραίτητος εξοπλισμός, ο οποίος πλέον πρέπει να περιλαμβάνει λέμβους ακόμα και jet ski.
- Αλλαξε η σύνθεση της επιτροπής, η οποία επιλέγει τις πολυσύχναστες παραλίες που χρήζουν ναυαγοσωστικής κάλυψης και ο εκπρόσωπος της οικείας Περιφέρειας αντικαταστάθηκε από τοπικό ιατρό με αποτέλεσμα, σύμφωνα με τους δημάρχους, αυτό να έχει οδηγήσει σε πολλαπλασιασμό των πολυσύχναστων παραλιών.
Αντιθέτως, όπως επισημαίνει στο ethnos.gr ο Γρηγόρης Κωνσταντέλλος, δήμαρχος Βάρης – Βούλας – Βουλιαγμένης, ενός κατ' εξοχήν παραλιακού δήμου της Αττικής, σε πρόσφατη τηλεδιάσκεψη για το θέμα ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών, Θεόδωρος Σκυλακάκης τους ενημέρωσε ότι δεν μπορούν να εξασφαλιστούν αυτά τα χρήματα.
Πώς διαμορφώνονται τα κόστη για τους δήμους
Σύμφωνα με τη μελέτη που έχει γίνει για λογαριασμό των παράκτιων δήμων, το μέσο κόστος ενός ναυαγοσωστικού σταθμού κυμαίνεται ανάλογα με το δήμο και τις τιμές της μίσθωσης από 4.400 έως 5.200 ευρώ. Οπως εξηγεί ο κ. Κωνσταντέλλος, οι απαιτούμενοι σταθμοί στο σύνολο των παράκτιων δήμων ανέρχονται σε 4.000, αλλά ο αριθμός των ναυαγοσωστών που θα πρέπει να δουλέψουν μαζί με Σαββατοκύριακα, ρεπό, βάρδιες, κλπ φτάνει τους 5.200. Και σαν να μην έφτανε αυτό, οι ναυαγοσώστες στην Ελλάδα είναι αυτή τη στιγμή ...είδος εν ανεπαρκεία. Κι αυτό γιατί κατά διαστήματα πρέπει να λαμβάνουν νέα πιστοποίηση προκειμένου να παραμένουν ενεργοί: «Σήμερα υπολογίζουμε ότι οι ενεργοί ναυαγοσώστες είναι περίπου 1.200. Και με κλειστές τις σχολές εξαιτίας του κορονοιού είναι αδύνατο να παραχθεί ο απαιτούμενος αριθμός ναυαγοσωστών», υπογραμμίζει ο δήμαρχος 3Β. Παρά τις μέχρι στιγμής συζητήσεις, πάντως, έως τώρα το μοναδικό στοιχείο που φαίνεται να υπάρχει στο τραπέζι είναι μία ...έκπτωση στους δήμους μεσω της μετάθεσης της ναυαγοσωστικής περιόδου από την 1η Ιουνίου στην 1η Ιουλίου, η οποία όμως θα είναι παράλληλα και μια έκπτωση στην ασφάλεια δεδομένου ότι η κολυμβητική περίοδος θα έχει ξεκινήσει και οι κίνδυνοι για τους λουόμενους θα ελλοχεύουν ανεξαρτήτως υπουργικών αποφάσεων και ημερολογιακής ημέρας. «Αυτό που θα πρέπει να γίνει αντιληπτό είναι ότι οι 143 παράκτιοι Δήμοι της Χώρας αδυνατούν να χρηματοδοτήσουν το κόστος ναυαγοσωστικής κάλυψης του έτους 2021, με άμεσο κίνδυνο να παραμείνουν ουσιαστικά αφύλακτες οι κολυμβητικές ακτές με ό,τι αυτό συνεπάγεται κυρίως ως προς την απώλεια ανθρώπινων ζωών από πνιγμό» τονίζει ο κ. Κωνσταντέλλος. Ο ίδιος μάλιστα κρούει τον κώδωνα του κινδύνου και για τις παράπλευρες απώλειες στο τουριστικό προϊόν της χώρας, καθώς χωρίς ναυαγοσώστες η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει δεκάδες – ίσως και όλες τις γαλάζιες σημαίες που κάθε χρόνο κερδίζει για τις ακτές της. Για τους λόγους αυτούς η ΚΕΔΕ ζητεί από τον υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννη Πλακιωτάκη και την κυβέρνηση, «να αποδεχθεί άμεσα το δίκαιο, εύλογο και νόμιμο αίτημα της ΚΕΔΕ, όπως εξ’ αρχής είχε δεσμευτεί, για κάλυψη ή συμμετοχή του Κράτους στην υπερβολική δαπάνη ναυαγοσωστικής κάλυψης για το έτος 2021, ώστε οι Δήμοι να είναι σε θέση εγκαίρως να προβούν σε όλες τις ενδεδειγμένες ενέργειες που θα διασφαλίσουν την υλοποίηση της ναυαγοσωστικής πολιτικής για το έτος 2021». Σε αντίθετη περίπτωση, ζητεί την αναστολή ισχύος διατάξεων του π.δ. 71/2020, μέχρις ότου εξασφαλισθούν οι επαυξημένοι αναγκαίοι πόροι για την υλοποίηση των πρόσθετων προβλέψεων και οικονομικών υποχρεώσεων που θα αναλάβουν οι Δήμοι για την ναυαγοσωστική κάλυψη των ακτών, ενώ σε κάθε περίπτωση θεωρεί απαραίτητη την άμεση ενημέρωση του Πρωθυπουργού για το θέμα.Τι λένε οι ναυαγοσώστες για τις νέες ρυθμίσεις
Αναποτελεσματικό, ακριβό και άστοχο χαρακτηρίζει το Π.Δ. η Ενωση Αθλητικής Ναυαγοσωστικής Ελλάδας σε επιστολή της προς τον κ. Πλακιωτάκη αναγνωρίζοντας, πάντως, πολιτική βούληση για την προστασία της δημόσιας υγείας. Η Ενωση σημειώνει ότι το 74% του συνολικού αριθμού των πνιγμών συμβαίνει στις μη οργανωμένες (65%) και στις παραλίες που είχε σχολάσει ο ναυαγοσώστης (9%) «άρα η εφαρμογή του Π.Δ. ωθεί σε οικονομική εξόντωση κυβέρνηση, δήμους και όσες σχολές ναυαγοσωστικής ασχολούνται μόνο με την εκπαίδευση για να αντιμετωπίσει μόνο το 26% του προβλήματος». Στην επιστολή το Π.Δ. χαρακτηρίζεται επίσης «ακριβό» δεδομένου ότι υποχρεώνει σε δαπάνη εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ για την εκμίσθωση ταχύπλοων σκαφών, ενώ «ένας άνθρωπος που δε γνωρίζει κολύμπι δεν έχει τη δύναμη να φτάσει στα βαθιά και μετά να αρχίσει να πνίγεται» τονίζουν οι ναυαγοσώστες. Προσθέτουν μάλιστα ότι το 55% των πνιγμών συμβαίνει στα πρώτα 3 μέτρα, όταν το βάθος ξεπερνά το ύψος ενός ανθρώπου, το 90% στα πρώτα 10 μέτρα και σπάνια στα 50 μέτρα ή μακρύτερα από την ακτή.Βαρύ το τίμημα της Ελλάδας σε πνιγμούς
Ο πνιγμός είναι γρήγορος και σιωπηλός. Μπορεί να συμβεί μέσα σε 20 – 60 δευτερόλεπτα επισημαίνουν οι ειδικοί. Στη χώρα μας περίπου 400 άνθρωποι χάνουν την ζωή τους από πνιγμό ετησίως τα τελευταία χρόνια, σύμφωνα με τα στοιχεία που είχε δημοσιοποιήσει το ΚΕΕΛΠΝΟ. Η αναλογία αντρών γυναικών που πεθαίνουν από πνιγμό είναι 3:1, ενώ περίπου 10 παιδιά και έφηβοι χάνουν τη ζωή τους με αυτόν τον τρόπο ανά έτος. Η Ελλάδα κατέχει την 6η θέση στην Ευρωπαϊκή Ένωση των 28 κρατών - μελών με 2,1 πνιγμούς ανά 100.000 κατοίκους και την 39η μεταξύ 116 χωρών (Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας 2014), ενώ τα χαμηλότερα ποσοστά στην Ευρώπη καταγράφουν η Μάλτα με 0,4 πνιγμούς ανά 100.000 κατοίκους και η Ιταλία και Ολλανδία με 0,5. Σε κάθε θανατηφόρο κρούσμα, υπολογίζεται ότι αντιστοιχούν 4 - 20 μη θανατηφόροι πνιγμοί με δυσμενείς και δυνητικά μακροχρόνιες συνέπειες όχι μόνο στην υγεία αλλά και με σοβαρές οικονομικές και κοινωνικές επιπτώσεις στον πάσχοντα, στην οικογένειά του, στους υπεύθυνους λουτρικών εγκαταστάσεων και στους ναυαγοσώστες.Τα περισσότερα θύματα, πνίγονται σε απόσταση 10 μέτρων και σπανίως σε απόσταση μεγαλύτερη από 50 μέτρα από την στεριά, ενώ οι πιο επικίνδυνες ώρες του 24ώρου, είναι οι μεσημεριανές. Η ομάδα με την μεγαλύτερη θνησιμότητα είναι άντρες 20 - 24 ετών. Άτομα υψηλού κινδύνου θεωρούνται εκείνα των ακραίων ηλικιών (δηλαδή 0 - 5 ετών και ηλικιωμένοι), όσοι έχουν ριψοκίνδυνη συμπεριφορά μέσα και γύρω από το νερό, όσοι δεν ξέρουν κολύμπι, όσοι γνωρίζουν μεν κολύμπι αλλά υπερεκτιμούν τις δυνάμεις τους, και όσοι καταναλώνουν αλκοόλ ή ναρκωτικά.