Τις ναυαρχίδες του τριεθνούς στόλου, που κατατρόπωσε τους Οθωμανούς στη Ναυμαχία του Ναβαρίνου το 1827, ετοιμάζει ο Αντώνης Τζούμας. Στα 77 χρόνια του αφιερώνει καθημερινά αμέτρητες ώρες στο μεγάλο πάθος του, τη μικροναυπηγική. Με αφορμή μάλιστα την επέτειο των 200 ετών από την Ελληνική Επανάσταση, κατασκευάζει υπό κλίμακα ομοιώματα των πλοίων που επέβαιναν οι διοικητές των συμμαχικών δυνάμεων.
Το αγγλικό πολεμικό «Asia», στο οποίο επέβαινε ο αντιναύαρχος Κόδριγκτον, ήρωας της Ναυμαχίας του Τραφάλγκαρ και επικεφαλής του στόλου που διέλυσε τις τουρκοαιγυπτιακές δυνάμεις του Ιμπραήμ στη δυτική ακτή της Πελοποννήσου, αλλά και το «Azov», ναυαρχίδα του ρωσικού αυτοκρατορικού ναυτικού, είναι τα δύο πλοία που δουλεύει από το περσινό καλοκαίρι ο κ. Τζούμας. Έχοντας ήδη έτοιμη τη φρεγάτα «La Sirène», στην οποία επέβαινε ο Δεριγνύ, αρχηγός του γαλλικού στόλου, θα αφήσει μία σπουδαία παρακαταθήκη με ιστορικά πλοία που έλαβαν μέρος στη Ναυμαχία του Ναβαρίνου, προσελκύοντας μάλιστα και το ενδιαφέρον του πολιτιστικού φορέα «Μαγνήτων Κιβωτός» που πρότεινε τη διοργάνωση έκθεσης μικροναυπηγικής με τον τίτλο «Καράβια – Θρύλοι των θαλασσών κατά την Εθνεγερσία του 1821».
Η εξαιρετική πρωτοβουλία του να αναπαραστήσει σε μικρογραφία και μάλιστα με κάθε λεπτομέρεια το μεγαλείο του ναυτικού αγώνα που δόθηκε το 1821, παραπέμπει σε ανοικτή «πρόκληση» σ’ ένα μοναδικό ταξίδι στη σύγχρονη θαλασσινή ιστορία της Ελλάδας. «Πέρα από πλοία που ήδη ολοκλήρωσα, όπως για παράδειγμα το «Καρτερία», ένα ατμόπλοιο που τέθηκε στην υπηρεσία των επαναστατημένων Ελλήνων το καλοκαίρι του 1826, έχω και άλλα σχέδια στο συρτάρι μου. Τώρα που καταπιάστηκα με τα συμμαχικά πλοία που ήταν στο Ναβαρίνο, ξεκίνησα με τις φρεγάτες, αλλά σκοπός είναι να προλάβω να φτιάξω όσο το δυνατόν περισσότερα μέχρι το καλοκαίρι», είπε ο 77χρονος χειροτέχνης, ο οποίος βρίσκοντας σχέδια, είτε σε διάφορα ναυτικά μουσεία είτε στο διαδίκτυο, τα προσάρμοσε στην κλίμακα που ήθελε (κοντά στο ένα μέτρο) και τώρα έχει αφοσιωθεί στο να δώσει «ζωή» στα υλικά που δουλεύει. Ξύλα όμοια με αυτά που χρησιμοποιούν οι καραβομαραγκοί, αλλά και πραγματικά σχοινιά και καραβόπανα, μέχρι μπρούτζο, χαλκό και χάλυβα, με τα οποία «ντύνει» τα σκαριά που φτιάχνει. «Η εξάρτηση κάθε πλοίου είναι το πιο δύσκολο κομμάτι στη ναυπήγηση. Κι όταν λέω ότι χρειάζονται κοντά στα τριακόσια μέτρα σχοινιού για κάθε σκάφος, που το φέρνω από Κίνα και είναι ειδικό γι’ αυτή τη δουλειά ελάχιστοι με πιστεύουν», πρόσθεσε.
Ο Αντώνης Τζούμας έγινε ευρύτερα γνωστός το 2015, όταν και διοργανώθηκε η πρώτη έκθεσή του, που περιλάμβανε τα περισσότερα από τα ομοιώματα που έχει φτιάξει όλα αυτά τα χρόνια που ασχολείται με τη μικροναυπηγική, τηρώντας όλους τους κανόνες της τέχνης όπως και στα κανονικά σκαριά που πέφτουν στη θάλασσα. Έχοντας ξεκινήσει πριν από μισό αιώνα με τον μοντελισμό, τα τελευταία χρόνια έκανε ένα βήμα παραπέρα και κατασκευάζει με περίσσιο μεράκι, πλεύσιμα μοντέλα από ιστορικά πλοία. Και πώς θα μπορούσε να γίνει διαφορετικά, αφού προέρχεται από ναυτική οικογένεια, με καταγωγή μάλιστα από τη Σμύρνη και η θάλασσα… ρέει στο αίμα του.