ΣΚΙΑΘΟΣ [Φωτογραφία Θοδωρής Τζούμας]

Στο πρώτο κεφάλαιο αυτού του φακέλου παρουσιάσαμε την αναγκαιότητα ίδρυσης Τοπικού Φορέα Τουρισμού υπό την προεδρεία του Δημάρχου. Ας δούμε τώρα τι άλλο χρειάζεται για να γίνει επιτέλους μια σωστή αρχή τουριστικού σχεδιασμού. Αν και τα καλύτερα σχέδια για το μέλλον μπορεί να ναυαγήσουν, ιδιαίτερα όταν αφορούν τον ευαίσθητο τομέα του τουρισμού που μπορεί να επηρεαστεί από αναρίθμητους εξωγενείς παράγοντες, όταν δεν προγραμματίζεις πάνω σε σωστές βάσεις, κινδυνεύεις να βρεθείς να πέφτεις στο κενό, πόσο μάλλον όταν δεν προγραμματίζεις καθόλου… Η Σκιάθος σταδιακά, ακριβώς ένεκα της έλλειψης κεντρικού σταθερού και μακρόπνοου σχεδιασμού από την δημοτική αρχή, βυθίζεται από πρωταγωνιστής τουριστικός τόπος στην δεκαετία του 80, σε ουραγό της εγχώριας αγοράς κι αυτό το αποδεικνύουν τα ελάχιστα στατιστικά στοιχεία που υπάρχουν διαθέσιμα, παρότι κάποιοι εσκεμμένα ή μη, εθελοτυφλούν βλέποντας το ποτήρι μισογεμάτο.

Οι αφίξεις επισκεπτών στο νησί από την Ελλάδα, που παραδοσιακά στηρίζουν τα ενοικιαζόμενα δωμάτια των πολλών μικροιδιοκτητών, εδώ και χρόνια ακολουθούν την κατιούσα καθώς δεν γίνεται σοβαρή και οργανωμένη προσπάθεια προσέγγισης ημεδαπών τουριστών κι έτσι νομοτελειακά η φουλ περίοδος του νησιού συρρικνώθηκε στις 60 ημέρες. Σε ότι αφορά τους αλλοδαπούς επισκέπτες μας, κατέχουμε μόλις το 0,5% των αφίξεων πανελλαδικά με 185000 χιλιάδες περίπου τουρίστες πέρυσι κι απ’ αυτούς το 50% ήρθε Ιούλιο- Αύγουστο. Το αεροδρόμιό μας κατέγραψε τη μικρότερη αύξηση απ’ όλους τους προορισμούς της χώρας και οι φετινές προβλέψεις είναι σε χαμηλότερα επίπεδα. Τους επισκέπτες μας, φέρνουν μετρημένοι τουρ οπερείτορς με τη συνδρομή του Δήμου που καλώς τους ακολουθεί σε κάποιες εκθέσεις και μόλις ένα ποσοστό 20% καταφθάνει από μόνο του.

Εν ολίγοις τα πράγματα είναι δύσκολα και εξαρτώνται από λίγους καθώς ο Δήμος δεν χαράσσει ολοκληρωμένη τουριστική πολιτική. Πώς να το κάνεις όμως αυτό όταν δεν διαθέτεις έστω δυο επαγγελματικά στελέχη που να εργάζονται για τον τουρισμό κι ας αποτελεί αυτός μονοκαλλιέργεια -δυστυχώς- για τη Σκιάθο. Ενώ θα έπρεπε να έχεις ως και στατιστική υπηρεσία καθώς από την ανάλυση των στοιχείων ξεκινούν οι ενδεδειγμένες ενέργειες. Έρευνα αγοράς σημαίνει πρωτίστως να γνωρίζεις πόσοι σε επισκέπτονται, από πού, ποιοι, πόσο διαμένουν, τι ξοδεύουν, τι τους αρέσει ή όχι, αν θα ξανάρθουν, γιατί κ.ο.κ. Χωρίς ανάλυση δεδομένων βαδίζεις στα τυφλά κι αυτό είναι το πρώτο ζητούμενο για να επιβιώσει και να σχεδιάσει το μέλλον του ένας σοβαρός τουριστικός τόπος.