Με αφορμή την Παγκόσμια ημέρα για τον Διαβήτη που γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 14 Νοεμβρίου, το σημερινό άρθρο είναι αφιερωμένο στην πάθηση αυτή η οποία είναι υπεύθυνη για τον θάνατο περισσότερων από 3.000.000 ατόμων ετησίως. Παγκοσμίως, τουλάχιστον 300.000.000 άνθρωποι πάσχουν από κάποια μορφή σακχαρώδους διαβήτη, ενώ στην Ελλάδα οι ασθενείς ξεπερνούν το 1.000.000.

Ο Σακχαρώδης Διαβήτης κατατάσσεται στα νοσήματα διαταραχής του μεταβολισμού και πρόκειται για μία πάθηση χρόνια η οποία παρουσιάζεται σε δύο περιπτώσεις, είτε όταν δεν παράγεται αρκετή ινσουλίνη από το πάγκρεας (Τύπου 1), είτε όταν ο οργανισμός αδυνατεί να χρησιμοποιήσει την παραγόμενη ινσουλίνη (Τύπου 2).

Τι είναι όμως η ινσουλίνη;

Πρόκειται για μία ορμόνη, η οποία επιτρέπει στα κύτταρά μας να πάρουν το σάκχαρο από το αίμα και να το χρησιμοποιήσουν ως πηγή ενέργειας.

Ο ασθενής που πάσχει από διαβήτη έχει αρκετά αυξημένη κυκλοφορία γλυκόζης στο αίμα του η οποία αποβάλλεται μέσω της ούρησης , με αποτέλεσμα τα κύτταρα να μην μπορούν να την απορροφήσουν για να ικανοποιήσουν τις ανάγκες του σε ενέργεια.

Συμπτώματα & Διάγνωση

Τα συμπτώματα με τα οποία εκδηλώνεται ο σακχαρώδης διαβήτης περιλαμβάνουν έντονη δίψα, συχνοουρία, πολυφαγία, κόπωση, εμετό, ναυτία, αίσθημα πείνας και άλλα. Είναι πολλές όμως και οι περιπτώσεις ασθενών που δεν παρουσίασαν κανένα σύμπτωμα.

Για να διαγνωσθεί ο διαβήτης αρκεί μία απλή εξέταση ούρων –όπου φαίνεται η υψηλή περιεκτικότητα της γλυκόζης – σε συνδυασμό με μία γενική εξέταση αίματος –όπου διαπιστώνονται τα επίπεδα της γλυκόζης στο αίμα.

Αν ο διαβήτης δεν ελέγχεται επαρκώς, υπάρχουν πιθανότητες ο ασθενής να εκδηλώσει από απλές διαταραχές υπογλυκαιμίας ή υπεργλυκαιμίας μέχρι και κατάσταση κώματος. Σε περιπτώσεις μακροχρόνιας πάθησης εμφανίζονται νευροπάθειες, αδυναμία επούλωσης τραυμάτων, διαβητικό πόδι που συχνά οδηγεί σε ακρωτηριασμό, νεφρική ανεπάρκεια, καρδιαγγειακά νοσήματα και άλλα.

Πρόληψη

Ενημερωθείτε για το οικογενειακό ιστορικό, κληρονομικότητα στο διαβήτη.

Φροντίστε να διατηρείτε το βάρος σας σε φυσιολογικά επίπεδα.

Ασκηθείτε συστηματικά.

Υιοθετείστε υγιεινή διατροφή.

Διακόψτε το κάπνισμα.

 

Φροντίστε τον εαυτό σας και δείτε μέχρι πού φτάνουν οι δυνατότητές του!!!