Τέσσερα χρόνια (από το 2015) αποδείχθηκαν υπεραρκετά για να ανατραπεί πλήρως το σκηνικό στο χώρο της ελληνικής ακτοπλοΐας υπέρ των μικρών και μεσαίου μεγέθους παικτών. Αυτό προκύπτει από τα στοιχεία που περιλαμβάνονται στην ετήσια μελέτη της εταιρείας XRTC για τον πορεία του κλάδου το 2018.

Μπορεί η επιβατική κίνηση στα πλοία να αυξήθηκε 5% το 2018 σε σύγκριση με το 2017 αλλά οι «μεγάλοι» του χώρου είδαν τους μικρότερους παίκτες να αποσπούν ακόμα υψηλότερα μερίδια αγοράς.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛ.ΣΤΑΤ) η συνολική επιβατική κίνηση το 2018 έφθασε τα 18.463.981 ταξιδιώτες έναντι 17.560.637 επιβάτες το 2017. Από το 1 εκατ. επιπλέον επιβάτες που διακινήθηκαν με πλοία τη χρονιά που πέρασε, ωστόσο, οι «μεγάλοι» του χώρου όχι μόνο δεν κατάφεραν να αποσπάσουν κάποιο μερίδιο, αλλά είδαν να συρρικνώνεται και αυτό που κατείχαν.

Είναι χαρακτηριστικό πως οι ισχυροί παίκτες της ελληνικής αγοράς (Attica Group ΑΤΤΙΚΑ -0,77%, ANEK, Minoan Lines, HellenicSeaways) διακίνησαν σχεδόν 7,1 εκατ. επιβάτες καταγράφοντας από κοινού μείωση 6% σε σύγκριση με το 2017.

Σύμφωνα με τη μελέτη της XRTC, το συνολικό μερίδιο των «μεγάλων» της ελληνικής ακτοπλοΐας συρρικνώθηκε το 2018 στο 38% των επιβατών και 37% των οχημάτων που διακινήθηκαν με πλοία. Όταν στο ίδιο διάστημα οι μικροί και μεσαίου μεγέθους παίκτες της αγοράς κατάφεραν να αποσπάσουν το 62% των επιβατών και το 63% των οχημάτων που διακινήθηκαν.

Την ανατροπή σκηνικού που έχει συντελεστεί στην ελληνική ακτοπλοΐα υπέρ των μικρότερων εταιρειών αποτυπώνουν τα μερίδια αγοράς που απέσπασαν κατ’ έτος «μεγάλοι» και «μικροί» την τελευταία δεκαετία.
Σύμφωνα με την XRTC η μείωση του μεταφορικού έργου των «μεγάλων» στην περίοδο 2009-2019 φθάνει το 46%.

Είναι χαρακτηριστικό πως το 2009 οι ι ισχυρότερες εταιρείες του χώρου έλεγχαν το 69% του μεταφορικού έργου ενώ το 2018 το μερίδιό τους είχε μείνει σχεδόν το μισό, στα επίπεδα του 38%.

Οι μικροί που μεγάλωσαν εν μέσω κρίσης

Ποιες είναι, όμως, οι μικρές και μεσαίου μεγέθους ακτοπλοϊκές εταιρείες που κατάφεραν να κοιτάξουν στα μάτια τους «μεγάλους» του χώρου και, τελικά, να επικρατήσουν στη ναυμαχία εν μέσω οικονομικής κρίσης;

Σύμφωνα με την XRTC πρόκειται συνολικά για 20 εταιρείες. Την ομάδα των 5 μεγαλύτερων συγκροτούν η SeaJets (17 πλοία), η Golden Star Ferries (5 πλοία), Fast Ferries (3 πλοία), ΑΝΜΕΖ ΑΕ (Zante Ferries) με 2 πλοία και Dodekanissos Seaways (3 πλοία).

Την ομάδα των 15 μικρότερων παικτών της αγοράς απαρτίζουν οι Twoway Ferries, Anes Ferries, Kefalonian Lines, ΑΝΕ Καλύμνου, Κερκυραϊκές Γραμμές, Levante Ferries, Aegean Speed Lines, Goutos Lines-Καρθαία ΝΕ, Αβλέμων, Nova Ferries, Αγία Μαρίνη ΝΕ, Ιόνιον Πέλαγος ΝΕ, Καρυστία, Σαμοθράκη ΝΕ, Σκύρος ΝΕ οι οποίες διαθέτουν συνολικά 28 πλοία μεταξύ των οποίων 27 συμβατικά και 1 ταχύπλοο.

Παναγιώτης Δ. Υφαντής [ [email protected]]