Το χάσμα μεταξύ πράξεων και πεποιθήσεων απειλεί την «πράσινη ανάκαμψη» από την πανδημία.

Tα ευρήματα περιβαλλοντικής έρευνας έδειξαν ότι η πλειοψηφία των ανθρώπων σκοπεύει να οδηγεί περισσότερο μετά την πανδημία, παρά το γεγονός ότι οι ίδιοι, σχεδόν στο σύνολό τους, παραδέχονται την ανθρώπινη ευθύνη στην υπάρχουσα περιβαλλοντική κρίση.

Η μεγάλη διαφοροποίηση μεταξύ πεποιθήσεων και πράξεων αυξάνει τις ανησυχίες ότι, χωρίς ισχυρή πολιτική παρέμβαση, η τάση αυτή μπορεί να υπονομεύσει τις προσπάθειες για την επίτευξη των στόχων που ορίστηκαν στη Συμφωνία των Παρισίων.

Στην έρευνα που σχεδιάστηκε με τη συνδρομή της Guardian και πραγματοποιήθηκε τον Ιούλιο και τον Αύγουστο από το YouGov-Cambridge Globalism Project, συμμετείχαν περίπου 26.000 άτομα από 26 χώρες.

Περισσότεροι από έναν στους τρείς συμμετέχοντες συμφώνησαν ότι, συνολικά ή κατά ένα μέρος, το ανθρώπινο είδος ευθύνεται για τον περιβαλλοντικό συναγερμό.

Η ευρεία γνωστοποίηση του προβλήματος είναι πιθανό να ενισχύσει τις πρωτοβουλίες για μια περισσότερο φιλόδοξη παγκόσμια προσπάθεια με στόχο τη μείωση των βιομηχανικών και γεωργικών αποβλήτων διοξειδίου του άνθρακα, όπως και άλλων αερίων που ενισχύουν το φαινόμενο του θερμοκηπίου και, κατ’ επέκταση, την εκδήλωση ακραίων καιρικών φαινομένων.

Ανάμεσα στις χώρες με τη μεγαλύτερη υποστήριξη της ανωτέρω, επιστημονικά αποδεδειγμένης άποψης, βρίσκεται το Ηνωμένο Βασίλειο, η Κίνα, η Ιαπωνία, η Βραζιλία και η Ισπανία. Στον αντίποδα τοποθετούνται κράτη με ισχυρή πετρελαϊκή παρουσία, όπως η Σαουδική Αραβία, η Αίγυπτος και οι Ηνωμένες Πολιτείες, παρόλο που η πλειοψηφία του πληθυσμού των χωρών αυτών αναγνωρίζει την καταστρεπτική συμβολή του ανθρώπου στη διαταραχή του φυσικού περιβάλλοντος.

Όσον αφορά σε αλλαγές της ανθρώπινης συμπεριφοράς, εντοπίστηκε σημαντικά μεγάλη ποικιλία από χώρα σε χώρα.

Ακτιβιστές έχουν ήδη ζητήσει τη μείωση των αεροπορικών ταξιδιών, τα οποία αποτελούν πηγή τεράστιου όγκου μολυσματικών αποβλήτων. Πράγματι, κατά τη διάρκεια των μέτρων απαγόρευσης κυκλοφορίας που τέθηκαν σε διάφορες χώρες για τον περιορισμό της πανδημίας, οι εκπομπές αυτές μειώθηκαν αισθητά. Ωστόσο, παρατηρήθηκε σημαντική απόκλιση στα σχέδια των ανθρώπων σχετικά με αεροπορικά ταξίδια.

Σε ορισμένες ευρωπαϊκές χώρες, όπως και στην Ινδία, η τάση που παρατηρήθηκε αφορούσε στη μειωμένη προτίμηση των αερογραμμών, ενώ σε άλλες χώρες, όπως στη Βραζιλία και τη Νιγηρία, οι τάσεις έδειξαν ότι οι άνθρωποι σκοπεύουν να ταξιδεύουν αεροπορικώς περισσότερο.

Ένα ακόμα ενδιαφέρον πόρισμα της εν λόγω έρευνας σχετίζεται με τις διακοπές στο εξωτερικό, όπου σε ορισμένες χώρες το ποσοστό των επίδοξων ταξιδιωτών στο εξωτερικό ήταν αυξημένο, ενώ σε άλλες μειώθηκε και ο κόσμος στράφηκε προς τον εγχώριο τουρισμό.

Το πιο ανησυχητικό, σε περιβαλλοντικούς όρους, συμπέρασμα της μελέτης, αποτελεί η διαδεδομένη σε πολλές χώρες πρόθεση για αύξηση της οδήγησης μετά τη λήξη της πανδημίας, παρά τις προσπάθειες πολλών χωρών για τη δημιουργία περισσότερου χώρου στις πόλεις, για πιο ασφαλείς και βιώσιμες μετακινήσεις.

Η τάση αυτή παρατηρήθηκε και στις 26 συμμετέχουσες στην έρευνα χώρες, με μεγαλύτερο ποσοστό το 62% του πληθυσμού της Βραζιλίας, που ισχυρίζεται ότι θα χρησιμοποιεί το αμάξι περισσότερο μετά τη λήξη της πανδημίας.

ΠΗΓΗ: The Guardian