Τι πρέπει να κάνουν οι ιδιοκτήτες και οι εργαζόμενοι στις επιχειρήσεις εστίασης από τις 25 Μαϊου και μετά

Τον «Πλήρη Οδηγό Επανεκκίνησης για τη Μαζική Εστίαση» εξέδωσε ο Ενιαίος Φορέας Ελέγχου Τροφίμων (ΕΦΕΤ) σε συνεργασία με τον Σύνδεσμο Ελληνικών Βιομηχανιών Τροφίμων (ΣΕΒΤ) και την Ελληνική Ένωση Επιχειρήσεων Οργανωμένης Εστίασης (ΕΠΟΕΣ) ενόψει της επαναλειτουργίας των εστιατορίων που προγραμματίζεται για την 25η Μαϊου. 

Ο οδηγός περιέχει χρήσιμες οδηγίες που απευθύνονται στους ιδιοκτήτες και το προσωπικό των εστιατορίων και έχει διαμορφωθεί με βάση τη νέα πραγματικότητα που έχει προκύψει λόγω του κορονοϊού. Οι οδηγίες βασίζονται στην ανάλυση της επικινδυνότητας του ιού στους χώρους μαζικής εστίασης και στις καλές πρακτικές, όπως προκύπτουν από τις διεθνείς και εθνικές συστάσεις. Το περίγραμμα των οδηγιών έχει ως εξής:

Οργανωτικά μέτρα
  1. Αποφυγή του συγχρωτισμού και τήρηση των απαιτήσεων απόστασης: Πρέπει να γίνει αναδιάταξη του εσωτερικου χώρου σύμφωνα με τις οδηγίες και αναδιοργάνωση των τραπεζοκαθισμάτων στους εσωτερικούς και εξωτερικούς χώρους.
  2. Διαμόρφωση προγράμματος σταδιακής προσέλευσης και αποχώρησης των εργαζομένων: Πρέπει να γίνει αναδιοργάνωση της ροής των εργασιών και να δημιουργηθούν ομάδες εργασίας.
  3. Διαμόρφωση προγράμματος ελεγχόμενης πρόσβασης σε κοινόχρηστους χώρους: Αφορά τους χώρους διαλειμμάτων και ανάπαυσης, τις τουαλέτες και τα αποδυτήρια.
  4. Συναλλαγές σε ταμείο: Ζητείται ενθάρρυνση των ανέπαφων συναλλαγών, τοποθέτηση αντισηπτικού στις θέσεις του ταμία και του πελάτη, τοποθέτηση πλέξιγκλας, σήμανση στο δάπεδο για την οριοθέτηση των αποστάσεων και ορισμός υπευθύνου για συνεχή εποπτεία.
Μέτρα υγιεινής 
  1. Οι νιπτήρες θα πρέπει να επαρκούν, να είναι ποδοκίνητοι και να λειτουργούν με φωτοκύτταρο.
  2. Στα σημεία πλυσίματος θα πρέπει να υπάρχουν σαπούνια, στεγνωτήρες, πετσέτες μίας χρήσης και αντισηπτικό διάλυμα.
  3. Αντισηπτικό διάλυμα θα πρέπει να υπάρχει στις εισόδους, στις εξόδους και σε όλους τους κοινόχρηστους χώρους.
  4. Στους εργαζόμενους θα πρέπει να παρέχονται μέσα ατομικής προστασίας όπως μάσκα, γάντια, φιλέ κλπ. Οι εργαζόμενοι θα πρέπει να εκπαιδευτούν για τη σωστή χρήση και αποθήκευση τους.
  5. Πρέπει να καθοριστεί υπεύθυνος για την τήρηση και την ορθή χρήση των μέσων προστασίας.
  6. Θα πρέπει να χρησιμοποιούνται ποδοκίνητοι κάδοι απορριμμάτων για χρησιμοποιημένα μέσα ατομικής προστασίας μίας χρήσης, μαντιλάκια, χειροπετσέτες και άλλα μέσα που χρησιμοποιήθηκαν για την απολύμανση των επιφανειών εργασίας.
  7. Θα πρέπει να γίνεται καλό πλύσιμο των ενδυμάτων εργασίας και να δοθούν οδηγίες στους εργαζόμενους για το πως θα πλένουν την ενδυμασία στο σπίτι.
  8. Θα πρέπει να χρησιμοποιηθούνται κατάλληλα απορυπαντικά και απολυμαντικά προϊόντα και να γίνει εντοπισμός των επιφανειών που αγγίζονται από πολλούς ανθρώπους. Επίσης, θα πρέπει να καταρτιστεί πρόγραμμα καθαρισμού και απολύμανσης που θα έχει συγκεκριμένη συχνότητα. Τα σημεία που θα πρέπει να καθαρίζονται σχολαστικά είναι οι διακόπτες, οι χειρολαβές, οι κουπαστές σε σκάλες και διαδρόμους, τα πληκτρολόγια, οι τουαλέτες, τα ντουλάπια και οι επιφάνειες στις οποίες ακουμπούν τα τρόφιμα.
Ειδικά μέτρα
  1. Σέρβις: θα πρέπει να χρησιμοποιούνται κατάλογοι μίας χρήσης ή κατάλογοι που απολυμαίνονται. Τα τραπεζομάντηλα και τα σουπλά πρέπει να είναι μίας χρήσης. Αν τα τραπεζομάντηλα είναι υφασμάτινα θα πρέπει να αλλάζονται μετά από κάθε χρήση. Οι παραγγελίες θα πρέπει να γίνονται χωρίς επαφή.
  2. Take Away – Delivery: Οι παραδόσεις πρέπει να γίνονται χωρίς άγγιγμα. Ο διανομέας πρέπει να φορά μάσκα και γάντια κατά την παράδοση. Θα πρέπει να γίνεται με συγκεκριμένη συχνότητα καθαρισμός και απολύμανση του οχήματος διανομής, των δοχείων μεταφοράς και των ισοθερμικών σάκων.
Ειδικά μέτρα ανά θέση εργασίας
  1. Εργαζόμενοι στην παράλαβη και την αποθήκη: Πρέπει να απολυμαίνουν ή να χρησιμοποιούν μεμβράνες μίας χρήσης στις λαβές των τροχήλατων καροτσιών ή των κλαρκ. Θα πρέπει, επίσης, να παραλαμβάνουν με τη μικρότερη δυνατή συχνότητα, να έχουν στιλό που θα το χρησιμοποιούν μόνοι οι ίδιοι και να τοποθετούν τα έγγραφα σε φάκελο και σε συγκεκριμένο σημείο του γραφείου.
  2. Εργαζόμενοι στη λάντζα: Θα πρέπει να χρησιμοποιούν τα κατάλληλα απορυπαντικά και απολυμαντικά για το πλύσιμο στο χέρι. Επίσης, θα πρέπει να λάβουν σαφείς οδηγίες για την ορθή διαχείριση των καθαρών σκευών μετά την πλύση.
  3. Εργαζόμενοι στην καθαριότητα: Θα πρέπει να χρησιμοποιούν συνεχώς μέσα ατομικής προστασίας και να λάβουν σαφείς οδηγίες για τη συλλογή δυνητικά μολυσμένων υλικών και τη διαχείριση των απορριμμάτων.
  4. Εργαζόμενοι στις συναλλαγές και το ταμείο: Θα πρέπει να απολυμαίνουν το POS όταν χρησιμοποιείται PIN, να ακουμπούν τα χαρτονομίσματα στον πάγκο και να απολυμαίνουν τακτικά την ταμειακή μηχανή.
  5. Εργαζόμενοι στο σέρβις: Θα πρέπει να φορούν μάσκα, να καθαρίζουν και να απολυμαίνουν το τραπέζι σε κάθε αλλαγή πελάτη και να δίνουν ατομικές συσκευασίες αλατιού, πιπεριού, ζάχαρης κλπ.
  6. Εργαζόμενοι στη διανομή: Θα πρέπει να χρησιμοποιούν μέτρα ατομικής προστασίας, να ενθαρρύνουν τις ανέπαφες συναλλαγές και να έχουν συνεχώς μαζί τους απολυμαντικά μαντηλάκια ή αντισηπτικό υγρό.

Μπορείτε να δείτε εδώ όλες τις οδηγίες.