Στο πλαίσιο του 6ου Ευρωπαϊκού Μαθητικού Συνεδρίου, το Γενικό Λύκειο Σκιάθου πραγματοποίησε εκπαιδευτική εκδρομή στην Ιταλία και συγκεκριμένα στη Βενετία, από 26 Νοεμβρίου έως 2 Δεκεμβρίου 2019. Συμμετείχαν 30 μαθητές/τριες από την Α΄ και Β΄ Λυκείου, με συνοδούς εκπαιδευτικούς τον Λεωνίδα Τζαβαλιά, φιλόλογο-Δ/ντή του ΓΕ.Λ.,  την Μαλαμώ Σταμέλου, φιλόλογο και τον Νίκο Χατζηευαγγέλου, φυσικό. «Συνοδοιπόροι» στο ταξίδι μας αυτό ήταν μαθητές και εκπαιδευτικοί του ΓΕ.Λ. Τσαγκαράδας και του Γυμνασίου με Λ.Τ. Αλοννήσου.

Στο Συνέδριο γενικά συμμετείχαν πάνω από 150 σχολεία της Ελλάδας και 8 σχολεία της Ιταλίας. Διοργανώθηκε σε συνεργασία με την Ελληνική Εθνική Επιτροπή για την UNESCO, το Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού, το Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού της Ιταλίας, το Ελληνικό Ινστιτούτο Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών Σπουδών Βενετίας, την Ελληνική Κοινότητα Ορθοδόξων Βενετίας, και το Πανεπιστήμιο Ca’ Foscani Βενετίας, με Πρόεδρο της Οργανωτικής Επιτροπής τον Κούκη Νικόλαο, φιλόλογο-ιστορικό, των Εκπαιδευτηρίων «Δούκα». Οι εισηγήσεις παρουσιάστηκαν στο Θέατρο Κόρσο καθώς και στις συνεδριακές αίθουσες του ξενοδοχείου Ρουσώ, στο Μέστρε.

Το αντικείμενο και το θέμα του Συνεδρίου ήταν η Αναγέννηση: «Η Ιστορία συναντά τις Τέχνες, τα Γράμματα και την Τεχνολογία. Ο Άνθρωπος και η Διαδρομή του από την Αναγέννηση στον Σύγχρονο Πολιτισμένο Κόσμο». Το θέμα της εργασίας των μαθητών/τριών του σχολείου μας ήταν: «Αρχαία Ελληνική Μυθολογία και Αναγεννησιακή Τέχνη».

«Η πρώτη απόπειρα των Ελλήνων να κατανοήσουν και να ερμηνεύσουν το μυστήριο του κόσμου και της ζωής, τους οδήγησε στη δημιουργία ενός σύνθετου και πολύμορφου, αλλά και εξαιρετικά γοητευτικού, συμπλέγματος μύθων. Είναι γεγονός ότι η ελληνική μυθολογία έχει ασκήσει μεγάλη επίδραση σε όλες τις μορφές της τέχνης και σε όλες τις εποχές.

Στην εργασία μας αυτή επιχειρήσαμε να μελετήσουμε την απεικόνιση γνωστών μύθων τόσο στην αρχαία ελληνική αγγειογραφία όσο και στην αναγεννησιακή ζωγραφική καθώς και στον μανιερισμό και στο μπαρόκ, που αποτελούν εξέλιξή της. Οι άξονες της μελέτης μας ήταν: τα αγαπημένα θέματα, οι τεχνοτροπίες και οι εκπρόσωποι σ’ αυτές τις μορφές τέχνης. Μέσα από τις συγκρίσεις που πραγματοποιήθηκαν κατανοήσαμε πληρέστερα τις αντιλήψεις που διαμόρφωσαν αυτούς τους εκφραστικούς τρόπους και είδαμε τους μύθους μέσα από τις πολλές και διαφορετικές οπτικές των καλλιτεχνών, που εμπνεύστηκαν απ’ αυτούς. Τέλος, συνδέσαμε το θέμα και με τη σύγχρονη εποχή, αφού και η μοντέρνα ζωγραφική δεν στάθηκε αδιάφορη απέναντι σ’ αυτή την ανεξάντλητη πηγή έμπνευσης, που είναι η αρχαία ελληνική μυθολογία».

Παράλληλα, μας δόθηκε η ευκαιρία να ξεναγηθούμε στη Βενετία, τόσο στο ιστορικό της κέντρο όσο και την επέκτασή της στο Μέστρε αλλά και σε άλλες πόλεις, όπως η Βερόνα, η Τεργέστη, η Πάδοβα και το Μιλάνο. Έτσι, γνωρίσαμε την ιστορία της Βενετίας και των άλλων περιοχών, την πλούσια πολιτιστική και θρησκευτική κληρονομιά τους, την κοινωνική και οικονομική ζωή τους καθώς  και τη γαστρονομική παράδοσή τους και πολλά άλλα…

Ήταν μια καθ’ όλα επιτυχημένη εκπαιδευτική-πολιτιστική δραστηριότητα και γι’ αυτό  νιώθουμε ως εκπαιδευτικοί αναμφίβολα μεγάλη χαρά και ικανοποίηση γιατί αυτό το Συνέδριο έδωσε στα παιδιά μας την ευκαιρία να εκφραστούν δημιουργικά και υπεύθυνα αλλά και να αποκομίσουν πλούσιες μορφωτικές και πολιτιστικές εμπειρίες. Οι μαθητές/τριές μας μαθαίνουν να συνεργάζονται, να λειτουργούν υπεύθυνα και να εκπροσωπούν επάξια το σχολείο τους σε τέτοιες ή παρόμοιες εκδηλώσεις, με την καθοδήγηση των εκπαιδευτικών τους.

Λεωνίδας Τζαβαλιάς
Δ/ντής ΓΕ.Λ. Σκιάθου