Στη θεωρία, οι αποφάσεις για τη νέα χρονιά είναι καλό πράγμα. Αφορούν την αυτοβελτίωση και τη διόρθωση στοιχείων του εαυτού μας που δεν μας αρέσουν. Μόνο που ακόμη και οι καλύτερες προθέσεις μπορεί να διαρκέσουν μόλις ενός μήνα. Αντί να νιώθουμε αποτυχημένοι όμως, μήπως θα έπρεπε να επικεντρωθούμε στο πώς να τηρήσουμε τις αποφάσεις μας για τη νέα χρονιά;

Είθισται, οι αποφάσεις για τη νέα χρονιά να αφορούν δύο κλάδους: την υγεία και τα οικονομικά. «Αυτό που έχει σημασία όμως, δεν είναι τόσο το περιεχόμενο του στόχου, αλλά ο τρόπος που τίθεται» αναφέρει η Μελίστα Μπέρκλεϊ, καθηγήτρια κοινωνικής ψυχολογίας, στο Oklahoma State University και συμπληρώνει: «Μπορείς να προσεγγίσεις έναν στόχο υγείας με τέτοιο τρόπο που η αποτυχία να είναι εγγυημένη ή να τον προσεγγίσεις με τέτοιο τρόπο που να είναι σίγουρη η επιτυχία». Ιδού ορισμένες παγίδες που καλό είναι να αποφύγετε: Αφηρημένοι στόχοι Οι περισσότεροι από εμάς θέτουμε στόχους όπως «φέτος θα χάσω βάρος» ή «θα γράψω ένα μυθιστόρημα». Στόχοι που είναι πολύ ασαφείς για να είναι ρεαλιστικοί. «Το κλειδί είναι να είσαι συγκεκριμένος» αναφέρει η Μπέρκλεϊ.

Αντί λοιπόν να λέτε «φέτος θα χάσω βάρος» γίνετε πιο σαφείς και θέστε στόχο για δύο κιλά το μήνα. «Εάν ο στόχος είναι απτός και συγκεκριμένος τότε μπορείτε να παρακολουθείτε την πορεία σας. Καταλαβαίνετε πότε έχετε μείνει πίσω και πότε χρειάζεται μεγαλύτερη προσπάθεια» εξηγεί η Μπέρκλεϊ. Περιγραφή του στόχου Σημαντικό ρόλο παίζουν επίσης και οι λέξεις που χρησιμοποιούνται για την περιγραφή του στόχου. Στο παραπάνω παράδειγμα, οι περισσότεροι λέμε “θέλω να χάσω βάρος”. Η επιλογή του ρήματος “χάνω” όμως, δεν είναι η κατάλληλη. Είναι ρήμα με αρνητική χροιά, δίνει έμφαση στη στέρηση και όχι σε όσα έχετε να κερδίσετε και υποδηλώνει ότι κάτι θα πρέπει να ξαναβρεθεί ή να συμπληρωθεί. Εϊναι καλύτερα να πείτε “φέτος θα πετάξω βάρος”.

Δεν υπάρχουν επιπτώσεις Οι περισσότεροι από εμάς επιμελώς φροντίζουμε να κρατάμε ως επτασφράγιστο μυστικό τους στόχους της χρονιάς. «Εάν όμως, τους μοιραστούμε με άλλους ανθρώπους, εάν ακόμη τους ποστάρουμε στο Facebook και καλέσουμε τους φίλους μας να παρακολουθούν την πρόοδο που καταγράφουμε, τότε τα πράγματα θα είναι διαφορετικά. Μπορούμε να λέμε ψέματα στον εαυτό μας, αλλά όχι στους άλλους» εξηγεί η Μπέρκλεϊ. Εάν ο στόχος είναι η μείωση του βάρους, τότε υπάρχουν και χρήσιμες εφαρμογές στα έξυπνα κινητά όπως το MapMyRun και το Weight Watchers Mobile. Όχι μόνο την παραμονή της Πρωτοχρονιάς «Είναι υπέροχο να θέτουμε στόχους και θα πρέπει να το κάνουμε πιο συχνά. Η ακαδημαϊκή έρευνα δείχνει πως η θέσπιση στόχων συμβάλει στην ευτυχία και στην αυτοικανοποίηση» εξηγεί η Μπέρκλεϊ και συμπληρώνει: «Εάν όμως θέτουμε στόχους μόνο μία φορά το χρόνο τότε αυξάνονται οι πιθανότητες αποτυχίας και αποθάρρυνσης».

Η ίδια μας παροτρύνει να θέτουμε πιο συχνά κατά τη διάρκεια του έτους μικρότερους στόχους και όχι στόχους-ορόσημα μία φορά το χρόνο. Ίσως να είναι καλύτερα να θέτετε έναν στόχο κάθε μήνα. Ακόμη κι αν αποτύχετε μπορείτε να ξεκινήσετε από την αρχή τον επόμενο μήνα και να μην αισθάνεστε ότι χάσατε μία ολόκληρη χρονιά. Στόχοι που αφορούν τρίτους Πολλοί άνθρωποι θέτουν στόχους όπως να πάρουν αύξηση στη δουλειά τους ή να παντρευτούν. Στόχους που απαιτούν δηλαδή τη συναίνεση και άλλων ανθρώπων και περιλαμβάνουν παράγοντες όπως η οικονομική θέση της εταιρείας ή των αγορών, παράγοντες που δεν βρίσκονται στο δικό τους έλεγχο. «Χρειάζεται να αναγνωρίσει κανείς τι μπορεί να ελέγξει και να αποδεχθεί όσα δεν μπορεί να ελέγξει» εξηγεί η Μπέρκλεϊ. Μπορείτε όμως, με ευρηματικότητα να ακολουθήσετε άλλους δρόμους. Εάν στόχος σας είναι η αύξηση, σίγουρα πρέπει να είστε πιο αποτελεσματικοί και γρήγοροι στη δουλειά σας. Δύσκολοι στόχοι όπως.. φέτος κόβω το κάπνισμα «Στόχοι που αφορούν χημική εξάρτηση είναι πολύ δύσκολοι.

Η παραμονή της πρωτοχρονιάς ίσως να μην είναι η καλύτερη χρονική στιγμή για να θέσετε αυτούς τους στόχους, κυρίως λόγω της έντονης συναισθηματικής φόρτισης και του στρες. Ξεκινάτε την πορεία επίτευξης ενός τόσο σημαντικού στόχου από ευάλωτη θέση και χωρίς να έχετε εξασφαλίσει πρώτα την απαραίτητη στήριξη φίλων και οικογένειας» Η δύναμη της θέλησης Δεν υπάρχει μεγαλύτερη παρανόηση από το ότι η επίτευξη των στόχων εξαρτάται από τη δύναμη της θέλησης. «Η ικανότητά σας να ασκήσετε αυτοέλεγχο είναι περιορισμένη και η κόπωση έρχεται πολύ γρήγορα. Ορισμένες φορές μπορεί και μετά από μόλις 15 λεπτά. Αναγνωρίστε ότι έχετε θέσει έναν πολύ δύσκολο στόχο και πως μειώνεται ο αυτοέλεγχός σας» συμβουλεύει η Μπέρκλεϊ. Καλό είναι να αντιμετωπίζετε με ρεαλισμό τι είναι εφικτό και τι όχι. Δεν είναι κακό να θέτετε στον εαυτό σας προκλήσεις, αλλά φροντίστε να είναι εφικτές γιατί αλλιώς το μόνο που θα πετύχετε είναι να αποτύχετε.

 

Αθανάσιος Κωτούλας Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας

[email protected] *
Skype name: athanasios.kotoulas *
Τηλέφωνα 6974797437 * 2421062925
Διαβάστε περισσότερα: http://www.akotoulas.com/