Ο σεβασμός στον καταναλωτή είναι άγνωστη λέξη, ενώ αύξηση καταγράφουν οι καταγγελίες των καταναλωτών στο Βόλο, που πέφτουν θύματα παραπλανητικών διαφημίσεων και προωθητικών ενεργειών κατά τη χρήση του Διαδικτύου και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης.
Αν και τα κρούσματα αυξάνονται, οι καταναλωτές εξακολουθούν να έχουν περιορισμένη γνώση των δικαιωμάτων τους, όταν πρέπει να αντιμετωπίζουν την αγορά ανεπιθύμητων προϊόντων ή συμβάσεων παγίδων. Νιγηριανές απάτες, ισπανικά λαχεία, παραπλανητικές διαφημίσεις και απειλές από εισπρακτικές εταιρείες, φτάνουν τους καταναλωτές στα όρια της νευρικής κρίσης, ενώ οι κακοί επαγγελματίες στην αγορά του Βόλου είναι ένα ακόμη πρόβλημα που δυσκολεύει την καθημερινότητα. Πολλές καταγγελίες έχουν γίνει το 2018 στην Ένωση Καταναλωτών Βόλου και Θεσσαλίας, από πολίτες που διαμαρτύρονται για παράνομες, παράτυπες καταχρηστικές και παραπλανητικές πρακτικές εταιρειών.

Όπως εξηγεί ο πρόεδρος της Ένωσης Αλέξανδρος Κουτσελίνης στην πρώτη θέση των παραπόνων έρχονται οι εταιρείες κινητής, σταθερής τηλεφωνίας και Internet, όπου επικρατούν συνθήκες καταχρηστικής και επιθετικής λειτουργίας και αθέμιτου ανταγωνισμού, με θύματα τους καταναλωτές. Πολλές καταγγελίες αναφέρουν ότι εκπρόσωποι των εταιρειών τους καλούν σε ακατάλληλες ώρες και τάζουν «λαγούς με πετραχήλια», για να τους πείσουν να αλλάξουν εταιρεία, αποκρύπτουν ότι υπάρχει τέλος αποσύνδεσης (ποινή) στην περίπτωση διακοπής της σύμβασης, αν πειστεί ο καταναλωτής να αλλάξει εταιρία, ο παλιός πάροχος επιβάλλει υψηλά πρόστιμα, όσοι αδυνατούν να πληρώσουν, λαμβάνουν μηνύματα από δικηγορικά γραφεία (εισπρακτικές εταιρείες), που τους απειλούν με νομικές κυρώσεις, σε κάποιες περιπτώσεις οι εταιρίες επιβαρύνουν τους λογαριασμούς με πρόσθετες, πέραν του συμβολαίου παροχές ή τέλη χωρίς τη συναίνεση του καταναλωτή.

Στη δεύτερη θέση των καταγγελιών βρίσκονται οι Τραπεζικές υπηρεσίες. Σύμφωνα με τις καταγγελίες οι τράπεζες συνεχίζουν να επιβάλουν έξοδα χρηματοδότησης, προέγκρισης δανείου, εξόδων φακέλου, ποινή προεξόφλησης δανείου κ.α. που έχουν κριθεί παράνομα με δικαστικές αποφάσεις. Αποστέλλουν εξώδικα εκφοβισμού ακόμη και σε δανειολήπτες που έχουν δρομολογήσει ρύθμιση των δανείων τους με τον νόμο για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά. Δεν εφαρμόζουν ορθά τις διατάξεις του εξωδικαστικού διακανονισμού και του κώδικα δεοντολογίας και οι ρυθμίσεις που προτείνουν για οφειλές υπερχρεωμένων, είναι απαράδεκτες.
Πολλές καταγγελίες γίνονται για τις εισπρακτικές εταιρίες, οι οποίες δεν ενημερώνουν, αλλά ασκούν υπερβολική πίεση στους δανειολήπτες με συνεχή τηλεφωνήματα, με απειλές, με ενημέρωση τρίτων προσώπων ή οχλήσεις στον χώρο εργασίας κ.α.

Ηλεκτρονική εξαπάτηση
Πολλές καταγγελίες έχουν γίνει για εταιρίες, που παραβιάζοντας το προσωπικό απόρρητο, στέλνουν μαζικά απατηλά μηνύματα σε ανυποψίαστους πολίτες, προσπαθώντας να τους εξαπατήσουν. Η εφευρετικότητα των απατεώνων είναι ανεξάντλητη. Οι κυριότερες από αυτές:
– Οι νιγηριανές απάτες επικαλούνται κάποιο επείγον πρόβλημα ή κάποια «μοναδική ευκαιρία» και ζητούν από τον ανυποψίαστο παραλήπτη, να επωφεληθεί, με σκοπό να του αποσπάσουν χρήματα για προκαταβολές για διαδικαστικά έξοδα και τα στοιχεία του λογαριασμού του.
– Τα Διεθνή λαχεία ή «Ισπανικό Λόττο» ενημερώνουν ότι δήθεν έχουν κερδίσει εκατομμύρια ή δώρα σε ηλεκτρονική κλήρωση του διαδικτύου. Στη συνέχεια ζητούν να προκαταβάλλουν χρήματα για φόρους και διαδικαστικά έξοδα.
– Στο ψάρεμα, λαμβάνουν μηνύματα με το λογότυπο της εφορίας, της τράπεζας, ενός οργανισμού πληρωμών κλπ. που τους ζητούν, ακολουθώντας ένα αληθοφανή σύνδεσμο (link), να δώσουν αριθμούς πιστωτικών καρτών, λογαριασμών τραπέζης, κωδικούς πρόσβασης κ.α.
Μετά χρεώνουν τη πιστωτική κάρτα ή αδειάζουν το τραπεζικό λογαριασμό, μεταφέροντας τα χρήματα σε λογαριασμούς τρίτων προσώπων στο εξωτερικό.
– Ερωτικά μηνύματα που στέλνουν τολμηρές φωτογραφίες και ζητούν προκαταβολικά χρήματα ή εμβάσματα, για να έλθουν στην Ελλάδα. Σε άλλες περιπτώσεις χρεώνουν υπερβολικά το τηλέφωνο.
– Με το τηλέφωνο ή με SMS και με διάφορα προσχήματα καλούν το καταναλωτή, να στείλει μήνυμα ή να καλέσει άγνωστους αριθμούς και χρεώνουν τους λογαριασμούς με υπέρογκα ποσά.
– Πωλήσεις στο ίντερνετ. Με ηλεκτρονικές αγγελίες και ιστοσελίδες πωλούν σε πολύ φτηνές τιμές διάφορα είδη, για τα οποία οι καταναλωτές πλήρωσαν προκαταβολές, αλλά δεν τα έλαβαν ποτέ! Πολλές αναφορές έγιναν για ελαττωματικά προϊόντα. Κάποια καταστήματα δεν αποδέχονται την υποχρεωτική εγγύηση 2 ετών, που προβλέπει ο νόμος, στα καινούργια προϊόντων με μακριά διάρκεια ζωής (διαρκή καταναλωτικά αγαθά). Δεν αποδέχονται ότι όλα τα δικαιώματα ασκούνται μόνο κατά του πωλητή, δηλ. του καταστήματος από το οποίο αγοράσαμε το προϊόν, και όχι κατά του κατασκευαστή ή του εισαγωγέα. Δικαίωμα υπαναχώρησης (αναιτιολογήτως):
Οι καταναλωτές διαμαρτύρονται ότι πολλές εταιρίες δεν γνωρίζουν ή δεν αποδέχονται το δικαίωμα υπαναχώρησης στις συμβάσεις εκτός εμπορικού καταστήματος του προμηθευτή, για αγορά αγαθών ή υπηρεσιών από απόσταση, το δικαίωμα δηλαδή ο καταναλωτής να υπαναχωρήσει από τη σύμβαση αναιτιολογήτως εντός 14 ημερών από την παραλαβή του εγγράφου της σύμβασης ή του προϊόντος.
Ζήτησε για επισκευή τόσα χρήματα όσο κοστίζει ένα νέο προϊόν.

Υπήρξαν καταγγελίες για κακή παροχή υπηρεσιών. Συγκεκριμένα καταναλωτές κατήγγειλαν συγκεκριμένο κατάστημα επισκευών ηλεκτρικών συσκευών, που χωρίς να ενημερώνει για το κόστος επισκευής, ζητούσε υπέρογκα ποσά.
Πολλές αναφορές έγιναν για παραπλανητικές και επιθετικές πρακτικές εταιριών:
– Πρόσκληση για αγορά προϊόντων σε ελκυστική τιμή, χωρίς να υπάρχουν επαρκείς ποσότητες (διαφήμιση «δόλωμα»).
– Ψευδής δήλωση ότι το προϊόν είναι διαθέσιμο για περιορισμένο χρονικό διάστημα ή εξαντλείται (αγορά υπό πίεση).
– Αναληθής ισχυρισμός ότι προϊόντα είναι σε θέση να θεραπεύουν ασθένειες.
– Επιθετικές πρακτικές με ενοχλητικές, συνεχείς τηλεφωνικές κλήσεις.
Καταγγελίες υπήρξαν και για ελλιπή σήμανση συσκευασμένων τροφίμων, που δεν αναγράφουν αλλεργιογόνα συστατικά, σούπερ μάρκετ με ληγμένα τρόφιμα, τουριστικές υπηρεσίες που δεν ανταποκρίνονταν στη διαφήμιση, εστίαση με φουσκωμένους λογαριασμούς κ.α.