Κοιτάζοντας κάποιος τον χάρτη των ενεργειακών έργων που βρίσκονται σε εξέλιξη, με στόχο τη διαφοροποίηση των πηγών τροφοδοσίας της Ευρώπης, θα διαπιστώσει ότι οι “ γραμμές” των οδεύσεων των αγωγών διασταυρώνονται σε μεγάλο βαθμό στη Βόρεια Ελλάδα.

Ο Διαδριατικός Αγωγός (TAP), που συνδεόμενος με τον TANAP (Trans Anatolian Pipeline), θα διασφαλίσει από το 2020 στην ενεργειακή “ πεινασμένη” Ευρώπη πρόσβαση στο γιγάντιο κοίτασμα του Σαχ Ντενίζ ΙΙ, διέρχεται στο μεγαλύτερο μέρος των 550 χιλιομέτρων του από τη Βόρεια Ελλάδα: πύλη εισόδου του είναι η περιοχή των Κήπων Έβρου (όπου θα συνδεθεί με τον TANAP) και καταλήγει στα σύνορα με την Αλβανία, νοτιοδυτικά της Ιεροπηγής, αφού διέλθει από τις περιοχές Έβρου, Ροδόπης, Ξάνθης, Δράμας, Καβάλας, Σερρών, Κιλκίς, Θεσσαλονίκης, Πέλλας, Ημαθίας, Φλώρινας, Πτολεμαΐδας και Καστοριάς.

Το ίδιο έτος που οι πρώτες ποσότητες αερίου από τον ΤΑP θα μπαίνουν -βάσει των ανακοινωθέντων χρονοδιαγραμμάτων- στη “ Γηραιά Ήπειρο”, ένας άλλος αγωγός, με σημείο εισόδου την Κομοτηνή και εξόδου τη Στάρα Ζαγόρα στη Βουλγαρία, θα αρχίσει να παίρνει σάρκα και οστά.Πρόκειται για τον Διασυνδετήριο Αγωγό Ελλάδας-Βουλγαρίας (IGB), η κατασκευή του οποίου αναμένεται να ξεκινήσει το 2020, με τη δυναμικότητά του να διαμορφώνεται στα 3 bcm (δισεκατομμύρια κυβικά). Ο TAP, ο ΤΑNAP και ο IGB είναι έργα που “ κουμπώνουν” πάνω στον περίφημο Νότιο Διάδρομο Αερίου, που το τελευταίο διάστημα υποστηρίζεται ευθέως από τις ΗΠΑ, σε αντίθεση με τα πρότζεκτ του North Stream IΙ και του Turkish Stream. Το μήνυμα αυτό το έδωσαν πρόσφατα με την ευκαιρία της 83ης ΔΕΘ τόσο ο Αμερικανός υφυπουργός Ενέργειας, Mark Menezes (Μαρκ Μενέζες), όσο και ο Αμερικανός πρέσβης Geoffrey R. Pyatt (Τζέφρι Πάιατ), ο οποίος τόνισε ότι ο ρόλος της Βόρειας Ελλάδας είναι ιδιαίτερα εμφανής, όταν κάποιος κοιτάζει το πρότζεκτ του Νότιου Διαδρόμου. «Αυτή η πρωτοβουλία, από τις πιο σύνθετες του είδους που έχουν ποτέ αναπτυχθεί, βρίσκεται στην αιχμή της προσπάθειας για την προσφορά εναλλακτικής πηγής αερίου στην Ευρώπη για πρώτη φορά”, υπογράμμισε. Παράλληλα, (στις 7/9) έπεσαν στη Θεσσαλονίκη οι υπογραφές μεταξύ ΔΕΠΑ και Gastrade για ένα ακόμη έργο-κλειδί, που επίσης βρίσκεται στη Βόρεια Ελλάδα: τον τερματικό σταθμό υγροποιημένου φυσικού αερίου στην Αλεξανδρούπολη (FSRU). Το έργο εκτιμάται ότι θα είναι κι αυτό πλήρως λειτουργικό στο δεύτερο μισό του 2020, επιτρέποντας στους συμμετέχοντες να βρουν κατ’ αρχήν μια δίοδο και εναλλακτικούς αγοραστές σε μια περιοχή, που αυτή τη στιγμή δεν προμηθεύεται άλλο αέριο, πλην του ρωσικού το οποίο έρχεται μέσω αγωγού από την Ουκρανία. Την ίδια στιγμή, ανοιχτό παραμένει το ενδεχόμενο ενός νέου αγωγού, που θα συνδέει τη Θεσσαλονίκη με τα Σκόπια, όπως δήλωσε τον περασμένο Σεπτέμβριο ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Γεώργιος Σταθάκης.